Ok, nu ska ni få kritisera - film!

Sv: Ok, nu ska ni få kritisera - film!

Vad trevligt du sitter! Gillar även hästen :). Jag tycker dock att det händer lite lite när han travar (från både din och hästens sida), personligen skulle jag vilja ha lite mer aktivitet och ett högre tempo. Precis som någon annan sa tycker jag inte heller att han ser helt lösgjord ut (tänkte kanske mest på när du tar tyglarna i skritt). I övrigt tänka jag lite på att du har lite långa tyglar och handen hamnar för långt bak ibland, men det sa du ju själv :idea:.

Lycka till i framtiden :bump:.

Mitt begrepp om balans är mycket mer än bara balans som i att kunna balansera en boll i handen ;) Men precis som vi behöver balans/harmoni för att vila i behöver vi också obalans. Obalans är förutsättningen för liv, för förändring. För att röra oss måste vi tappa balansen och sedan återta den, sedan tappa den och återta den etc. Dynamiskt, om vi har balansen hela tiden står vi ju stilla (och när vi "står stilla" står vi inte helt stilla utan svajar runt ett rörelsecentrum ungefär som i en åtta åt olika håll, så även där har vi inte balansen hela tiden).

Och ja, det var typ så jag menade med balans och rörlighet också, det går liksom ihop alltsammans :D Att vara i balans är att inte ha några låsningar och då kunna röra sig på ett skonsamt sätt (vilket inte alltid behöver vara samma sak som att vara liksidig)

100% liksidig häst och ryttare kan jag garantera med 100% säkerhet att det inte finns. Fast det är ju också en begrepp-fråga. Vad är en liksidig ryttare eller häst?

Intressant! :)
Ger lite hopp om att någon dag kunna skapa balans ur obalansen! :D

Aha!

Tänker på hur jag åker spark.. Står på vänster o sparkar me högern. Allt annat omöjligt. (öh, allt annat, tvärt om menar jag..)

Oxå om balans. tror att ju mer lösgjord man är desto snabbare återtar man balansen utan ryckighet och störningar till följd.

Märks på hur väl hästarna "absorberar" min dåliga ridplan och kan röra sig bärigt och i balans trots tuvor och svackor, men då de är stelare störs i sin balans och måste uppenbart återta den gång på gång. lösgjorda i länd och rygg och med "snabbt" och obelastat nervsystem (inget tryck från stumma muskler eller olydiga muskler som inte kan reagera) kan de röra sig obehindrat av yttre störning och jag känner ingenting från underlaget eller svårigheter i positionsändringar. Då känns det som att kroppen hinner upprätthålla balansen innan den ens störts. Det går blixtsnabbt och jag kan börja släppa alla spänningar och bara sitta och andas, för hästen bär och "hanterar" all problematik utan att det går upp i sadeln.
Det är coolt!!

övergångar blir flytande och mjuka och det är "bar å åk" med tankens kraft. men då det styvnat till i musklerna blir ridningen plötsligt apsvår och det ska korrigeras och petas in delar hela tiden. har tröttnat på sådan ridning och jobbar då gärna med annat för att lossa upp och återfå balansen i kroppen. mentalt, muskulärt och kemiskt.

Ja problemet blir där, att han gärna tar för mycket stöd, han har inte problem att bjuda framåt, han har gott om påskjut från sina långa bakben. Det senaste arbetet har varit att få honom att i skritt och trav att släppa bettet när han kommer fram till handen, om du förstår vad jag menar. Alltså att han accepterar kontakten i handen utan att dra emot. Alltså jag talar om små skillnader.

Har inte tittat på allt eftersom det tar sån tid. Men ang ovanstående:idea: Påskjut och framåtbjudning är långt ifrån samma sak:cool:

Påskjut är bra när man vill ha det, och behövs, men framåtbjudningen är när hästen är lösgjord och arbetar av egen "motor" framåt, men i balans och med takt. Då behöver du inte "driva" tex.

Av det jag såg så är din häst inte där att den har framåtbjudning fastän den pinnar på framåt, den behöver få mer vila på steget och komma igenom kroppen. :idea: Tänk på takten, takten. Jag rider två hästar varav den ena gör som din, pinnar på framåt med påskjut men får för hög takt och vilar inte, om man inte medvetet jobbar på att få tillbaka henne i en bra takt. Inte förrän då kommer heller arbetet genom ryggen, vilan på steget och avspänningen i nacken. Jag jobbar mycket med det själv. Den andra har en annan grundtakt och där har man ett annat utgångsläge, inte påskjutet utan vilan finns redan, men då är det i o f s annat att jobba med:D

Du behöver också rama in den mer med din kropp så att den arbetar mer rakt, om den ska kunna komma igenom kroppen. Stabilitet i bålen och skänkeln. Du sitter snyggt men jag tror dina skänklar behöver finnas mer som stöd, inte drivande, men inramande, för att han ska kunna arbeta rakare.

Tja, problemet blir då att mina långa ben hänger nedanför magen och jag kommer inte åt med sporren..:crazy:

Jag menar att när du får hästen framför hjälperna, med takt osv (se ovan) så behöver du inte inverka med sporren särskilt mycket, jag har samma problem även här, långa ben, och vet precis vad du menar. :idea: Jag har fått fula sitsproblem pga mina långa ben....Men faktum är att när den ärliga riktiga framåtbjudningen finns så behöver du inte sporrren, och under tiden lägg till lite spö lätt om du inte får svar på en gång. Om han hänger i handen, så aktivera bak.

Handen behöver vara mer stilla, rid mer med sätet mindre med handen. Försök att bara låta handen vara där så kommer nog lösgjordheten och framåtbjudningen.
Jättesöt häst har du:D

Senast ändrad av en moderator:

Halvt knapplån och lite OT

Min tränare pratar om funktionell raktriktning (eller ifall det var liksidighet, kommer inte ihåg vilket av det :o ). Det tycker jag låter vettigt, då innebär det att häst och ryttare är så raka som det går för den utbildningsnivå de är på och hur de är för dagen.

Det lät oerhört klokt!

För det är ju nog om ett ekipage snäpper upp ett bra steg från där de var i början av passet. Man kan ju inte alltid förbättra sig i rakt uppåtgående led från gårdagens pass. Både hästen och ryttaren kan ju vara lite stela, lite påverkade av dagsläge o form och det är ju nog bra om man kan lossa upp och rakrikta sig och öka sitt energiflöde på ett positivt sätt och fungera lite bättre än då man klev upp på hästen den dagen.

ibland då man kollar på bilder o filmer kanske man glömmer att sätta sig in i precis hur svårt var det att komma till den punkt de är på bilden/filmen. De kanske jobbat med ett enormt problem och är på sin absoluta höjdpunkt just då, och att det ska få räcka och vila i det, inte bara se allt det som skulle kunna läggas till för att uppnå perfektion!
Det kan ju suga musten ur en att vara för prestationsinriktad och vilja för mycket NU. Att våga vänta och sakta joba sig framåt kan ge så mycket finare resultat till slut!

Fin häst och ryttare.

Nu har jag ju ingen som helst erfarenhet av hästrasen och är långt ifrån lika duktig som många andra här på forumet men gör ändå ett litet inlägg, så döda mig inte alla som inte håller med.

Ok, det jag lite genomgående tycker är att du inte får till en bra böjning genom hästen, ser inte lösgjord ut, för kort yttertygel, ingen ställning i nacken.

Det jag skulle göra är att jobba hästen lite oftare i framåt neråt så att bakbenen får svinga fram ordentligt, få avslappning i överlinjen och få hästen att söka fram till yttertygeln och släppa innertygeln, sen samla ihop den och försöka bibehålla den framåtsvingande känslan i bakbenen och blir hästen stel och tappar framsvinget ner igen och lösgör. Jag skulle även jobba skolor i framåt neråt med bibehållet framåtsving i bakbenen och låta hästen gå fram ordentligt och därifrån samla ihop.

Angående yttertygeln så lägger han huvudet ofta på sned, kan detta bero på för kort yttertygel? sen kan man spinna vidare på det kort yttertygel, hästen kan inte länga yttersidan ordentligt det i sin tur leder till att inner bak inte kan svinga fram ordentligt mot tyngdpunkten, spänningar i nacken ingen ställning, liten funderation bara.

Lycka till

det var en underbart söt liten häst du har, jag blev helt kär i honom! :love:

han har kanske inte världens bästa gång men han ser så söt och positiv ut och du sitter jättefint.:)

Vad trevligt du sitter! Gillar även hästen :). Jag tycker dock att det händer lite lite när han travar (från både din och hästens sida), personligen skulle jag vilja ha lite mer aktivitet och ett högre tempo. Precis som någon annan sa tycker jag inte heller att han ser helt lösgjord ut (tänkte kanske mest på när du tar tyglarna i skritt). I övrigt tänka jag lite på att du har lite långa tyglar och handen hamnar för långt bak ibland, men det sa du ju själv :idea:.

Lycka till i framtiden :bump:.

Tack.

Det där med att aktivera honom är lättare sagt än gjort. Jag vill inte "driva" fram mer än jag klarar av att fånga upp i handen. Om han inte får gå sakta blir det lätt att han börjar falla framåt.

Nej lösgjord är han inte...

Jag filmade egentligen detta för en som ville ha en film på honom då han är till salu. Tog i princip bara ut honom ur boxen och började trava... :angel::angel:

Du behöver också rama in den mer med din kropp så att den arbetar mer rakt, om den ska kunna komma igenom kroppen. Stabilitet i bålen och skänkeln. Du sitter snyggt men jag tror dina skänklar behöver finnas mer som stöd, inte drivande, men inramande, för att han ska kunna arbeta rakare.

Handen behöver vara mer stilla, rid mer med sätet mindre med handen. Försök att bara låta handen vara där så kommer nog lösgjordheten och framåtbjudningen.
Jättesöt häst har du:D

Tack för dessa två tips! Det första är helt klart något jag latar mig med, vilket ger resultatet i ditt andra tips. Dvs att jag joxar med handen :angel:

Du har några bra punkter som kan bero på många saker. Delvis felridning men delvis svagheter och krämpor på hästen.

Du har ett "Major Problem" Och det är din vänstersida.

Du låser hans vänster bak i skritt och du överdriver hans vänster bak i trav.

Din stabilitet ligger i högersidan men vänster har du ingen jättekoll på.

Tyvärr fördelar du vikten och balansen mellan Bål och Huvud och eftersom du tappar huvudet blir han stum i sina frambensrörelser.

Ett tips:

Flytta all balans och energi från din navel och uppåt/bakåt-neråt mot rumpan.

Om och om igen.

Känn efter om du känner skillnad.

Du behöver syresätta dig bättre, känner du dig trött när du ridit? Detta är bara en reflektion men med den sitsen du har skulle det kunna vara så.

Så fort du satt dig på hästen kan du tänka dig dina lungor som två öppna fält där vinden tar sig fram lätt och ledigt på BÅDA sidor.

Eller skapa en bild som passar dig för att vidga ytan fram och får dig att andas djupare.

Detta gör också att ditt huvud rätas upp.

Tyvärr ser jag inte galoppfilmerna, endast skritt och trav-filmerna.

Du låser hans vänster bak i skritt och du överdriver hans vänster bak i trav.
Ok, Gäller det båda varven?

Tyvärr fördelar du vikten och balansen mellan Bål och Huvud och eftersom du tappar huvudet blir han stum i sina frambensrörelser.
Menar du min bål och mitt huvud...? Jag har inte märkt att jag tappat huvudet;):rofl: (förlåt kunde inte låta bli)
Ett tips:

Flytta all balans och energi från din navel och uppåt/bakåt-neråt mot rumpan.

Om och om igen.

Känn efter om du känner skillnad.
Alltså menar du när jag rider eller är det en övning jag kan göra när som helst? Var sitter min balans nu då? Om jag ska flytta den mot rumpan? Och pratar vi om ki?
Du behöver syresätta dig bättre, känner du dig trött när du ridit? Detta är bara en reflektion men med den sitsen du har skulle det kunna vara så.
Näe, det tror jag inte, jag andas nog vanligt. Jag är trött efter att jag har ridit men det beror nog mer på att jag rider tre hästar på raken.

Du har rätt i att jag har två olika sidor. Mitt högerben är ca 1 cm längre än mitt vänster ben. (:crazy:) Och jag är starkare i vänster ben än höger och starkare i höger arm än vänster. Eftersom när man rider arbetar diagonalt mycket blir ju detta en lite dålig kombination.
Min vänsterarm kontrollerar jag rätt bra ut och in men vrider ofta på handleden pga dålig stabilitet. Min högerarm har jag dålig koll på in och ut men bra stabilitet i grundläget... :crazy:

Liknande trådar

Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 878
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 672
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 718
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar