Sv: Ok, nu ska ni få kritisera - film!
Ja problemet blir där, att han gärna tar för mycket stöd, han har inte problem att bjuda framåt, han har gott om påskjut från sina långa bakben. Det senaste arbetet har varit att få honom att i skritt och trav att släppa bettet när han kommer fram till handen, om du förstår vad jag menar. Alltså att han accepterar kontakten i handen utan att dra emot. Alltså jag talar om små skillnader.
Har inte tittat på allt eftersom det tar sån tid. Men ang ovanstående
Påskjut och framåtbjudning är långt ifrån samma sak
Påskjut är bra när man vill ha det, och behövs, men framåtbjudningen är när hästen är lösgjord och arbetar av egen "motor" framåt, men i balans och med takt. Då behöver du inte "driva" tex.
Av det jag såg så är din häst inte där att den har framåtbjudning fastän den pinnar på framåt, den behöver få mer vila på steget och komma igenom kroppen.
Tänk på takten, takten. Jag rider två hästar varav den ena gör som din, pinnar på framåt med påskjut men får för hög takt och vilar inte, om man inte medvetet jobbar på att få tillbaka henne i en bra takt. Inte förrän då kommer heller arbetet genom ryggen, vilan på steget och avspänningen i nacken. Jag jobbar mycket med det själv. Den andra har en annan grundtakt och där har man ett annat utgångsläge, inte påskjutet utan vilan finns redan, men då är det i o f s annat att jobba med
Du behöver också rama in den mer med din kropp så att den arbetar mer rakt, om den ska kunna komma igenom kroppen. Stabilitet i bålen och skänkeln. Du sitter snyggt men jag tror dina skänklar behöver finnas mer som stöd, inte drivande, men inramande, för att han ska kunna arbeta rakare.
Tja, problemet blir då att mina långa ben hänger nedanför magen och jag kommer inte åt med sporren..
Jag menar att när du får hästen framför hjälperna, med takt osv (se ovan) så behöver du inte inverka med sporren särskilt mycket, jag har samma problem även här, långa ben, och vet precis vad du menar.
Jag har fått fula sitsproblem pga mina långa ben....Men faktum är att när den ärliga riktiga framåtbjudningen finns så behöver du inte sporrren, och under tiden lägg till lite spö lätt om du inte får svar på en gång. Om han hänger i handen, så aktivera bak.
Handen behöver vara mer stilla, rid mer med sätet mindre med handen. Försök att bara låta handen vara där så kommer nog lösgjordheten och framåtbjudningen.
Jättesöt häst har du