pastejja
Trådstartare
Jag har en Touchdown född -17. Rosevelt - Don Schufro på mödernet.
Det är den bäste jag fött upp hittills oavsett disciplin och sto.
Precis som @Jealle skriver så blir de stora och långlinjerade. Min är bara långa ben och en lång vacker hals, han är 1.60 nu och lär landa en bra bit över 1.70.
Ettåringar kan se ut precis hur som helst men Calle ser ut som en vuxen häst i princip, men i mindre format. Hingsten verkar typa avkommorna starkt, min är en kopia av Touchdown. Huvudet skulle jag säga är rätt vackert, litet och nätt, men det kan också komma från mamman.Visa bifogad fil 19712
Mamman till min är rätt grov men det har Calle inte alls ärvt, tvärtom är han ädel och har fått längre linjer. Jag tycker själv att traven på Touchdown är bättre fram än bak, men jag ville åt galoppen som är suverän. Calles mamma har ganska tråkiga bakben i alla gångarter, de är långsamma och har för lite mekanik enligt mig, något som avkomman e Sir Oldenburg tyvärr verkar ha ärvt.
Calle har helt annan krafft bakifrån och rör sig bättre bak än fram med mycket elasticitet. Jag såg lite skritt på honom härom veckan och den är ren men enorm, precis som galoppen, därför kommer det ta tid innan han växer i sina gångarter, beroende på hur han utvecklas så kanske vi skippar 3-års med honom.
Psyket är det bästa med honom enligt mig, även om han gav mig en handfull som liten då jag undrade vad det var för rivjärn som kom ut, han höll på att sparka av stallägaren knät som 3 dagars föl...
Det är en hård kärna i honom, vilket gör att han behöver en människa som vet vad man gör för att inte ta överhanden. Kan man häst så är det inga problem, då är han lugnet själv. Jag trodde i början att det kom från pappan men lillebror ska tydligen också ha lite humör så mödernet kan ju spela in, även om mamman är snällheten personifierad.
Jag ville gärna använda Touchdown till en treåring i år men olika orsaker gjorde att jag valde en annan hingst. Vill man få upp storlek, förädla och förbättra typen och galoppen så hade jag absolut rekommenderat honom. Visst finns det många "flashigare" hingstar men det är rätt få där stolinjen är så stark och där mamman lämnat 2 godkända hingstar och 3 UVM-deltagare.
Tack för utförligt svar! Mitt intryck är också att det är en riktigt fin hingst med ett fantastiskt möderne. Mycket intressant!