Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Två kandidater som står i närheten är Zappa och Touchdown, vad har ni för tankar och erfarenheter av dem? En stor del av mig vill gärna ha svenskt men samtidigt så har jag ju väldigt mycket svenskt i stoet..
Gränsbo har jag besökt senast i år med ett helt annat sto. De är väldigt proffsiga och har fina hingstar. Vi vet inte vad de kommer ha nästa år, men danskarna åker väl hem och ersätts.
Bocelli får jag inte grepp om riktigt, jag undrar om jag är för lite ute och kollar på tävlingar.. vad jag kan läsa mig till blir de ridbara, trevliga men inte alltid skitsnygga.. vill gärna veta mer.. sedan funderar jag på om han är för gammal nu när jag har så gamla gener i stoet? Kanske bättre att välja en yngre hingst?
Zuidenwind har jag en efter, mitt intryck är att hans avkommor präglas mycket av stoet, och om jag har ett sto som lämnar avkommor som präglas mycket av hingsten så vet jag inte alls vad som kommer ut .
Har de fler permanenta dressyrhingstar där? Kan inte komma på nu..
Vi har en Zappa och väntar en till. Utifrån de föl/åringar jag att är avkommorna lite kortare i linjerna men välbyggda och väl benade. Kvicka i steget med höga knän men inte så mycket svävmoment. Vår har underbar galopp. Temperamentsmässigt är han mycket lätt, nyfiken och orädd. Lastar sig själv och helt okomplicerad. Jag är inte opartisk men gillar Zappa starkt.
Touchdown har riktigt bra galopp och är en bra hingst över lag. Hans trav är lite omodern i sin mekanik om man skall vara petig, men ridbarheten ser riktigt bra ut.
Ang Ben vet jag bara att han missat starter pga. skador (ospecificerat)
Vad kul, det är ett trevligt stall. Har inte varit där på en stund själv, men har en mkt positiv bild av dom. + tänkte bra med skåne, om du har stoet i lund. Du sa något där, dom byter väl kanske ut en del ja, tänkte inte på det när jag kommentera. Kan ju alltid höra hos dom, jag vet tyvärr inte själv.
Bocelli avkommor, har generellt hört att de är väldigt stabila och "coola" hästar. En del har jag hört blir lite större, det vet jag inte vad du tycker om sånt med äldre stam och så är så svårt, kan känna det är mycket en smaksak, det är väl kanske mer aktuell fråga för dig då du eventuell säljer beroende på vad som kommer. Då är kanske en yngre mer aktuell.
Harlem D som någon nämde verkar lite spännande, är 2 st efter honom på elitfölaktionen i år, ser väldigt trevliga ut om jag inte snurrar till det för mkt nu, tror jag han stod på Gränsbo innan, osäker på var han står nu.
Haha, ja det kan bli ett riktigt tärningskast där
Vad kul, det är ett trevligt stall. Har inte varit där på en stund själv, men har en mkt positiv bild av dom. + tänkte bra med skåne, om du har stoet i lund. Du sa något där, dom byter väl kanske ut en del ja, tänkte inte på det när jag kommentera. Kan ju alltid höra hos dom, jag vet tyvärr inte själv.
Bocelli avkommor, har generellt hört att de är väldigt stabila och "coola" hästar. En del har jag hört blir lite större, det vet jag inte vad du tycker om sånt med äldre stam och så är så svårt, kan känna det är mycket en smaksak, det är väl kanske mer aktuell fråga för dig då du eventuell säljer beroende på vad som kommer. Då är kanske en yngre mer aktuell.
Harlem D som någon nämde verkar lite spännande, är 2 st efter honom på elitfölaktionen i år, ser väldigt trevliga ut om jag inte snurrar till det för mkt nu, tror jag han stod på Gränsbo innan, osäker på var han står nu.
Haha, ja det kan bli ett riktigt tärningskast där
Harlem D har stått på Markebäck i årHarlem D som någon nämde verkar lite spännande, är 2 st efter honom på elitfölaktionen i år, ser väldigt trevliga ut om jag inte snurrar till det för mkt nu, tror jag han stod på Gränsbo innan, osäker på var han står nu.
Är Zappaungarna kortare i travsteget än mammorna eller generellt jämfört med andra gångartshingstar? Många verkar nöjda med sina ungar!
Jag har också tänkt på mekaniken i trav, han har väldigt raka framben, vill egentligen inte ha det men i övrigt verkar det vara en väldigt fin hingst. Lämnar fin typ vad jag sett.
Harlem D har stått på Markebäck i år
Vad lustigt att du nämde mig Amanda. Jag har inte varit inne på bild på säkert ett år. Var inne nu för att se vad folk skrivit om elitfölauktionen då jag totalt kärat ner mig i en unge .. Men det blir till en annan tråd...
Jag har fött upp en Touchdown. Om jag jämför med större tidigare avkomma efter Ampere så blir denna avsevärt mkt större. Bra typ, mer högställd en den efter Ampere. Även högrest men lite lägre halsansättning o inte samma långa vävda hals. Trevligt psyke. Väldigt lugn! Medan Amperen var ute o sprang bara för att han kunde så har den här hela tiden tagit det mesta m ro.
3 bra gångarter. Som föl breddade han dock lite bak i traven. Annars rörlig både fram o bak o fin svikt.
Lite fulare huvud än Amperen (o mamman).
Jag skulle personligen inte säga att de är korta i steget, utan att steget för dem mer uppåt än framåt. Den Zappan vi har och den vi väntar är båda ur lite äldre ston (med äldre stam) som båda rör(de) sig stort och lätt blir långsamma i actionen. Zappa valdes således för kvickheten med förhoppningen om lättare till tramp på avkommorna. Gångartsmässigt tycker jag hans travförärvning ser ut att ligga närmare farfar Zack än pappa Zonik.
Touchdown tar efter Sack en del typmässigt och travmässigt. De avkommor jag sett har dock varit fina!
Ironman? lämnat väldigt vackra föl i år.
Sen tänker jag Klifton. Kanske lite risk på storleken men bra galopp (10a bruks) och verkar ha stabilt temp.
Verkar tävla enligt sin ålder.
Intressanta observationer. Jag har inte kollat på Sack på ett tag, minns att jag tyckte om honom. Vilken mekanik ser hans avkommor ut att få? Är det åt Sackhållet? Hade hoppats på elastik från far..
Jag får lägga mer tid på youtube..