Oj hur gör jag nu vad händer?

Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag tolkar det sista stycket som att du faktiskt inte har pratat med köparen om att din häst kan vara jävlig med vissa personer?

Jodå, pratade t.om med henne igen för inte mer än 15 minuter sen. Hon ringer mig nästan varje dag för att höra hur det går. Jag har informerat henne om allt. Och självklart om att hon är en speciell häst. Spekulanten svarar då att hon har lång erfarenhet av hästar och fullblod. Och att hon är en erfaren ryttare med många typer av hästar. Hon är också väl medveten om att det tar tid att lära känna en ny individ. Hästen ska först och främst acklimatisera sig vid det nya hemmet. Sen får man ge hästen ett par veckor att lära känna varandra och bygga upp ett bra förtroende.
Hon tycker inte man lär känna och få en relation till hästen vid en provridning på hemma plan. Och det kan jag faktiskt hålla med henne om. För jag tror det är många som provridit drömhästen som sen när hästen väl kommit hem betet sig som ett monster.

Efter våra samtal så tycker jag att bådas "chock" har lagt sig och vi är överens och har lika tänkande. Jag tror min häst kan få det mycket bra hos denna kvinna (som inte är en 16 åring som ska köpa sin första häst). Jag tycker många av de spekulanter jag har pratat eller som mailat mig har lite för höga tankar om min häst. De får inte en så bra häst som de söker i den här prisklassen.

Senast ändrad:

Ja, men då låter allt gott och väl.
Hoppas på ett lyckligt köp/säljande.

Jo vi ska smälta det här båda två över helgen och på söndag eller måndag så kommer tjejen som provred henne igår att höra av sig till mig. Efter det kommer jag ta ett beslut om jag kommer sälja henne osedd eller inte.

Hon ska vaccineras, kolla tänderna (ber alltid vet. göra det vid vaccinering) och skos nästa vecka. Det ville även spekulanten att de skulle vara gjort innan hon i så fall köper.

Jag vet vad jag tycker om böjprov och spekulanten tycker likadant. Vill man veta om det är något så ska man i så fall röntga. Hälta kan man böja fram om man vill det och vet. kan bedöma hästen halt bara den nickar till när vet. släpper ner benet.

Jag vet vad jag tycker om böjprov och spekulanten tycker likadant. Vill man veta om det är något så ska man i så fall röntga. Hälta kan man böja fram om man vill det och vet. kan bedöma hästen halt bara den nickar till när vet. släpper ner benet.

Vilken tur du har som hittat en köpare som anser som du som säljare att ni inte vill böja.
din häst har väl varit halt/skadad någongång tidigare?

jag håller inte med om din teori ang. böjprov. Inte heller veterinärers hantering av sådana.

Var en tjej som provred igår som ska höra av sig efter helgen. Har nu 3 st som är intresserade av att komma och provrida + hon som vill köpa henne osedd. Jag gillade hon som provred igår och hon har haft en "tuff häst" innan.

Det låter bra tycker jag.. att ha vana är något som är bra...
Klarade tjejen av den hästen med ödmjukhet så är det nog en bra tjej.
Och om kemin stämmer mellan din häst och henne så är det ett stort plus i kanten... Hoppas allt går väl

*kl*

Så, PMM...hur går det nu? Vad händer med hästen?
Känns som vi kom ifrån ämnet här.
Jag är nyfiken på hur allt går. :)

Jag la in en kommentar. jo jag vet att den diskusionen hade spårat ut. mistake happens... sorry

Det låter nästan på dig som att det är bara det som har någon betydelse... Kan ha missupfattat dig. men, tävlingsmeriter säger inte allt om en person. En person med bra tävlings meriter kan faktisgt vara en väldigt elak person som pressar hästarna så pass hårt att hästarna får skador.

Javisst kan det vara så i vissa fall, men jag anser att talangfulla hästar framavlade för tävling ska tävlas. Det gynnar uppfödaren, hästägaren och avelsförbundet. Dessutom råkar det handla om individer som gillar att visa upp sig.

Vilken tur du har som hittat en köpare som anser som du som säljare att ni inte vill böja.
din häst har väl varit halt/skadad någongång tidigare?

jag håller inte med om din teori ang. böjprov. Inte heller veterinärers hantering av sådana.

Jag besiktar henne gärna men på säljarens bekostnad. Jag informerar spekulanterna om allt som hänt min häst under tiden jag haft henne och har en kopia på hennes journal hemma.

Hon besiktades i januari och var UA, men eftersom jag besiktade henne i september med ett helt annat resultat bad jag henne kolla extra och böja extra och då fick vi fram en 0,5 gradig hälta. Skulle de visa sig att den sitter kvar så kommer jag ta en plåt på henne.

Hon har haft 2 sårskador + gått omkull i hagen och slagit i knät (ej de benet hon visat reaktion på böjprov) under tiden jag haft henne. Vill du fortsätta diskutera hennes skador så tar jag det gärna via pm så ska du få lite bilder av mig. För tråden handlar inte alls om min häst "skadehistoria" utan om en spekulant som vill köpa henne osedd för ett högre pris än utgångspriset.

Senast ändrad:

Sådan är en av mina hästar också, och där går jag på vad den potentiella köparen har för erfarenheter sedan tidigare. Har den ridit svåra hästar och hästar som är starka och testar? Är han eller hon rädd för en uppstudsig häst eller ser han/hon det som en utmaning med motstånd? i så fall - helt rätt attityd! Då tror jag att man har goda förutsättningar för att det ska gå bra. Den typen av personer som söker upp "bråkstakarna" får en kick av att klara av busiga hästar, och det vill man ju inte neka dem ;)

Det var det värsta jag hört... att tycka att det är en bra attityd att få en kick av att rida svåra hästar. Ja du. Vet du vad du snackar om igentligen. Det låter faktiskt inte som det. Stackars svåra hästar som du rider.

Jag trodde du visste mer än så. Har ridit så kallade bråkiga hästar. men, jag har aldrig fått någon kick av det. Däremot så har man kommit närmare vän med hästen om man klarar av dennes olater. men fått kick. nej... jag tror du pratar i nattmössan

Det var det värsta jag hört... att tycka att det är en bra attityd att få en kick av att rida svåra hästar.

Jag tycker att det är en jättebra attityd. Varför lägga ner tid och pengar på något man inte tycker är roligt? Gillar man att ha motstånd i hästen så är det större chans att man orkar med en häst som ger motstånd. Att tala om "rätt" och "fel" i sådana sammanhang tyder på en barnslig inställning. Döm inte andra människor bara för att de inte är och tänker precis som du.

Jag besiktar henne gärna men på säljarens bekostnad. Jag informerar spekulanterna om allt som hänt min häst under tiden jag haft henne och har en kopia på hennes journal hemma.

Hon besiktades i januari och var UA, men eftersom jag besiktade henne i september med ett helt annat resultat bad jag henne kolla extra och böja extra och då fick vi fram en 0,5 gradig hälta. Skulle de visa sig att den sitter kvar så kommer jag ta en plåt på henne.

Hon har haft 2 sårskador + gått omkull i hagen och slagit i knät (ej de benet hon visat reaktion på böjprov) under tiden jag haft henne. Vill du fortsätta diskutera hennes skador så tar jag det gärna via pm så ska du få lite bilder av mig. För tråden handlar inte alls om min häst "skadehistoria" utan om en spekulant som vill köpa henne osedd för ett högre pris än utgångspriset.

Men varför vill man då undvika ett böjprov vid denna försäljning över huvud taget? jag är inte intresserad av hennes detaljerade skadehistorik, jag är bara förundrad över resonemanget, att vi struntar i att böja, för det kan vara missvisande. Det var du själv som tog upp detta ämne. Om man har bråttom att bli av med en häst för att man inte längre har möjlighet att ha kvar den, är det väl extra viktigt att försäkra sig som säljare om att allt som finns att visa, är uppdagat, för att skydda sig mot att få tillbaks hästen igen. Men du kanske skriver i kontraktet att hästen säljs i befintligt skick? då kommer du kanske undan den risken.

När man läser trådar om böjprov här på forumet, så verkar det som att det alltid kommer fram att de som är emot böjprov och säger att de är missvisande och inte betyder ngt, är de som sen avslöjar att de är medvetna om att hästen i fråga inte går igenom böjprov. Tycker det kommer fram i varenda tråd i ämnet.

Senast ändrad:

Jag tycker att det är en jättebra attityd. Varför lägga ner tid och pengar på något man inte tycker är roligt? Gillar man att ha motstånd i hästen så är det större chans att man orkar med en häst som ger motstånd. Att tala om "rätt" och "fel" i sådana sammanhang tyder på en barnslig inställning. Döm inte andra människor bara för att de inte är och tänker precis som du.

Undra vem som är barnslig. Du fattar ju inte poängen i det jag skriver. Jag är så himla trött på sånt här snack som du snackar om hästar. Du ser dom mer som föremål än som levande varelser i ditt sätt att skriva.
Jag drar inga ogiltiga slutsatser här inte.

Jag har heller inte sagt att du inte får tycka vad du vill. Du får väl tycka vad du vill men även jag har rätt att tycka vad jag vill och jag tycker att det du säger är illa. Och jag är nog inte ensam om det heller.

För att få en kick av att man klarar av bråkiga hästar. Är väl inget positivt. Det blir ju som allt annat missbruk då vilket i sig inte är vettigt enligt mig. Lite psykolgi. När man känner att man får kickar av att bestämma och styra över ett hästar eller andra varelser om man får kickar så tycker jag det handlar mer om en maktpositions känsla som du beskriver att du får sådana kickar av att rida bråkiga hästar för att du tycker att du klarar av hästen så pass bra att du får kickar. Låter inte sunt enligt mig.

ps. Jag får aldrig kickar av att rida bråkiga hästar. Jag ser det mer som samarbete mellan hästen och mig

För att få en kick av att man klarar av bråkiga hästar. Är väl inget positivt. Det blir ju som allt annat missbruk då vilket i sig inte är vettigt enligt mig. Lite psykolgi. När man känner att man får kickar av att bestämma och styra över ett hästar eller andra varelser om man får kickar så tycker jag det handlar mer om en maktpositions känsla som du beskriver att du får sådana kickar av att rida bråkiga hästar för att du tycker att du klarar av hästen så pass bra att du får kickar. Låter inte sunt enligt mig.

Jag struntar högaktningsfullt i vad du anser om vad jag skriver. Kom med sakliga invändningar om du vill framföra dina synpunkter. Jag har inte någonstans skrivit ett ord om maktmissbruk, det är din egen märkliga slutsats, och den är inte i närheten av verkligheten. Men eftersom jag inte finner anledning att försvara min hästhållning inför dig så får du fortsätta sandlådebråket med någon annan! :idea:

Besiktningen tycker jag är köparens ansvar, undersökningsplikt eller vad det kallas. Jag som säljare är ansvarig/skyldig att berätta allt om hästen annars går det under dolt fel.

Och hur man gör besiktningen beror för mig på vad det är för häst man köper. Om det är någon man ska ha som sällskap/promenadhäst, avel, motionsridning eller tävling.

Jag tycker det är väldigt delade meningar på buke de lilla jag skummat igenom vissa trådar. Ibland så uppfattar man det som att hästen visa 1 grad på flera ben och det är inget konstigt alls och beror säkert på skoning/ridning/underlag/omusklad medans det i en annan tråd är en häst som visat 0,5 grad på ett ben och den hästen duger inte till mer än hundmat :crazy:

Nu har jag pratat med spekulanten igen som är intresserad av henne osedd. Jag ska skicka iväg lite uppgifter om stammen och bilder till henne ikväll tillsammans med ett kontrakt och mitt kontonummer.

Nu har jag pratat med spekulanten igen som är intresserad av henne osedd. Jag ska skicka iväg lite uppgifter om stammen och bilder till henne ikväll tillsammans med ett kontrakt och mitt kontonummer.

Jag hoppas att det går bra!

Och? Vad har det med saken att göra?

Det har väldigt mycket med saken att göra. Och du behöver inte förstå det... för kommer du nog aldrig att göra ändå.

Jag ogillar materialister

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 046
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 890
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 664
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar