Oj hur gör jag nu vad händer?

Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

J
Jag letar häst just nu och jag måste säga att jag får mycket större förtroende för säljare som ger intryck av att bry sig, vill veta något om mig, om hur hästen ska vara uppstallad, osv.

Det har jag förhört spekulanten om, och är det så att hon fortfarande är intresserad och de andra spekulanterna inte är det kommer jag göra en kreditupplysning på henne innan jag bestämmer mig.

Alla som ringer frågar jag vad de söker, de är lättare för mig att höra om det är rätt häst för dem eller inte. Fastnar man för hennes utseende kan man nog lätt missa att höra även de negativa sidorna ;)
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag har henne uppstallad i ett bra stall idag, men hon måste hållas igång för jag ska kunna sälja henne och ridning ingår väl inte i ett helinackorderings stall?

Hade jag vetat vilken "typ" fodervärden var när hon hämtade henne så hade nog min häst vart dräktig idag och jag sålt henne nästa år efter att fölisen blivit avvand.

Jag mår inte bra av att ha min häst hemma och det påverkar även min familj. Det ska vara kul att ha häst anser jag och idag är det bara ett ont måste. Man ska inte behöva äta mediciner för att orka gå upp på morgonen för man vet att man måste till stallet. Hästar finns det gott om i min omgivning jag kan rida på för att jag vill och för att det gör att jag mår bra.


Jag förstår helt och fullt att du inte vill ha hästen och inte mår bra. då är det rätt beslut att sälja. det jag tycker är väl att det går lite väl fort när du är villig att klubba ut henne till ngn du inte ens träffat för att hästen måste väck omedelbums.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

sen tycker inte jag att lång erfarenhet och tävlingmeriter har med saken att göra, de handlar om hur ambitiös och intresserad männsikan är..sen ska dom vara kunniga självklart.

Det håller inte jag med om. Rutinerade och kunniga personer som har haft ett antal hästar vet vad de gör och vad de vill ha. Dessutom kan de i de flesta fall ge hästen en bra tillvaro oavsett.

Jag hade inte sålt min häst till en person som inte vill eller kan tävla.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag håller med dig. Jag tycker att ens sista ansvar gentemot hästen är att försöka se till att den hamnar rätt. Sen kan man misslyckas med det men jag tycker man ska försöka.

Men vem har sagt att det ena utesluter det andra? Hade Kyra ringt och sagt att hon vill ha min häst hade jag förhandlat om priset och sagt "deal"! Jag är ödmjuk inför att jag inte är den person som är bäst på hästar och hästhantering. Jag vet mängder av ryttare som är bättre än jag och jag litar på att de kan ta hand om hästen lika väl som jag. Men givetvis upplyser man om vilken typ av ryttare och ridning som hästen är lämpad för. Avel är ju inget problem - vad skulle gå snett där?
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Jag letar häst just nu och jag måste säga att jag får mycket större förtroende för säljare som ger intryck av att bry sig, vill veta något om mig, om hur hästen ska vara uppstallad, osv.

Menar du att TS inte bryr sig?
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Men vem har sagt att det ena utesluter det andra? Hade Kyra ringt och sagt att hon vill ha min häst hade jag förhandlat om priset och sagt "deal"! Jag är ödmjuk inför att jag inte är den person som är bäst på hästar och hästhantering. Jag vet mängder av ryttare som är bättre än jag och jag litar på att de kan ta hand om hästen lika väl som jag. Men givetvis upplyser man om vilken typ av ryttare och ridning som hästen är lämpad för. Avel är ju inget problem - vad skulle gå snett där?

Som sagt: läs hela inlägget.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Du får faktiskt läsa hela inlägget innan du svarar, och även titta på vem den var ett svar till. Jag skrev inte till TS, jag skrev rent allmänt.

Om det inte åsyftar något som har sagts i tråden tidigare undrar man ju vad du vill säga.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Om det inte åsyftar något som har sagts i tråden tidigare undrar man ju vad du vill säga.

Men jisses, slappna av människa....någon skrev ner vad de tyckte och tänkte och jag skrev ner vad jag tyckte och tänkte om vad de tyckte och tänkte. Så brukar det gå till i trådar. TS svarade dessutom på vad jag hade skrivit så hon tyckte tydligen att det var relevant. :idea:

Varför anmärker du på allt jag skriver för?
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Men jisses, slappna av människa....någon skrev ner vad de tyckte och tänkte och jag skrev ner vad jag tyckte och tänkte om vad de tyckte och tänkte. Så brukar det gå till i trådar. TS svarade dessutom på vad jag hade skrivit så hon tyckte tydligen att det var relevant. :idea:

Varför anmärker du på allt jag skriver för?

Det visste jag inte att jag gjorde. Hade inte en tanke på det.

Jag är helt avspänd, du kan ta pulsen!

Men om du inte vill diskutera saken så gör vi inte det, inte mer med det.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Det håller inte jag med om. Rutinerade och kunniga personer som har haft ett antal hästar vet vad de gör och vad de vill ha. Dessutom kan de i de flesta fall ge hästen en bra tillvaro oavsett.

Jag hade inte sålt min häst till en person som inte vill eller kan tävla.

okej..undantag då om kyra kommer och vill ha hästen, eller om någon annan på elitnivån som är duktig..men jag tror inte någon sån kommer och vill ha hästen, ja förutsätter att de inte är någon sån person.

de är bara jag som tänker på och vill att männskan ska vara glad över ett dyrt hästköp och skulle må askasst av tanken på att dom inte passar eller att den inte vill ha hästen men kämpar endå..jag hade inte mått bra av de..jag vill att köparen ska vara nöjd och glad..för ja vet hur jobbigt jag hade tyckt om ja köpte en häst som inte passar mej i längden.

men du är kanske en sån som inte tänker om andra människor på de sättet och tycker de är viktigt att dom ska vara glada över köpet.
och vissa är ju sånna..bara att acceptera...jag hoppas att jag inte stöter på någon sån när ja köper min nästa häst iallafall.

ja vill helt enkelt att köparen ska vara lika glad som jag är med hästen, även om hästen alltid kommer ha de bra skulle jag inte må bra om köparen tycker den har gjort en dålig affär och inte trivs med hästen när jag visste innan att de kanske inte skulle funka i längden mellan häst o ryttare och trots att ja sa till dom då att dom inte passade..ja skulle inte sälja hästen då även ifall dom gav högre pris eller nånting.
vet ja att dom inte passar får dom inte köpa..mest då för köparens skull även ifall hästen skulle få de bra men inte köparen.
tycker de är viktigt att tänka på andra männsikor också och inte bara på sej själv.

vad vill du få ut av att hästen ska användas som tävlingsmaskin och inte bara som en jättebra kompis till nån som kanske inte gillar att tävla men gillar att träna? varför vilja sälja hästen till nån som bara tänker tävling? då missar man många bra och trygga köpare om man tänker så.
att inte sälja till nån som bara vill skritta runt i skogen förstår jag men att männskan måste tävla?

enda ja kan tänka mej är om hästen är riktigt riktigt bra och har chans att nå upp till högre nivå..då kan ja tänka mej att sälja hästen till någon som vill ta till vara på den talangen..men de är de få hästar som är.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

enda ja kan tänka mej är om hästen är riktigt riktigt bra och har chans att nå upp till högre nivå..då kan ja tänka mej att sälja hästen till någon som vill ta till vara på den talangen..men de är de få hästar som är.

Där har du svaret. En av landets bästa unghästar, till och med.

Vad gäller vanliga dödliga sas köpare är det ju viktigt att de vet vad de ger sig in på, annars spelar det ingen roll hur många gånger de provrider när jag är med. Fullblod är - tycker jag - generellt sett lättridna, och vet man säkert att det är ett fullblod man vill ha, tror jag att man har tillräcklig kunskap. Hoppas det i alla fall. Till avel är det ännu mer okomplicerat att sälja en häst osedd. Ibland kan man inte heller kolla upp var hästen hamnar och köparna kan kanske inte göra närmare undersökningar av hästen, som vid auktion och export. Då får man bara lita på att hästen får det bra, gå via rekommendationer och glädjas åt pengarna.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

tycker inte de har med rasen i sej att göra, tycker de skilljer sej väldigt oavsett ras..sen kanske raserna har lättare för att bli på ett visst sätt än andra men de beror på hur man hanterar och är med dom.

och ja vet att ingenting kan bli 110% säkert oavsett hur noga man är..ibland går de inte bra men då är de en väldigt jobbig situation också, jag hade inte mått bra om ja visste att den snälla männska som försöker inte klarar av hästen.

därför tycker jag de är viktigt att man verkligen tar reda på allt om köparen o tar reda på exakt vad den vill ha för häst och hur den rider och hur den reagerar i olika situationer..vill den har hästen trots att jag tycker/vet att dom inte kommer passa ihop så säljer jag inte för köparens skull..för hästen kanske endå skulle ha de bra men de är inte bara de de handlar om..jag vill att köparen är lika nöjd som jag ska vara.

okej om du har en av landets bästa unghäst så visst..men nu har inte alla de och ja pratar inte om sånna, pratar om "normala" hästar hos normalt folk..inte folk på elitnivån man ska sälja till..för de skulle väl vara en sån som skulle va ett undantag..men den skulle fortfarande behöva rida på ett sätt jag tycker om...skulle dom börja med rollkur på min häst skiter jag i nivån..så rider man inte min häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

.skulle dom börja med rollkur på min häst skiter jag i nivån..så rider man inte min häst.

Nej, men det handlar nog framför allt om vilken tränare köparen använder sig av, särskilt när det gäller mindre kunniga ryttare. Är det Anky blir det nog rollkür i alla fall! ;)

Jag tar dock inte ansvar för andras lycka, det går inte. Köparna kan vara nöjda med hästen tills de kommer till en nivå där den inte längre räcker till, och hur långt den räcker är ju omöjligt att veta på förhand; eller så tröttar man när hästen blir skadad, utvecklar ovanor eller något annat inträffar. Den kanske inte blir dräktig, visar sig ha sidor som inte kommit fram tidigare vid ridning, etc etc. Huvudsaken är att köparna är så pass vettiga att de tar hand om hästen oavsett eller placerar den där den bäst hör hemma.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Nej, men det handlar nog framför allt om vilken tränare köparen använder sig av, särskilt när det gäller mindre kunniga ryttare. Är det Anky blir det nog rollkür i alla fall! ;)

hade dom haft den männskan som tränare hade jag inte sålt till den..inte en chans oavsett vilken nivå dom tävlar på.

jag pratar inte om att man som säljare ska ta anvsar för om hästen skulle skada sej och då att köparen tillslut tröttnar..men de här med vanor och ridsätt..jag vet hur min häst funkar, vet hur han reagerar och på vilket sätt han reagerar på dom flesta saker..och de är där ja tycker att man som säljare har anvsar för att de är rätt köpare så dom inte får dom problemen.

jag vet att min häst testar som bara den efter ett tag och då vill ja gärna veta om köparen är beredd att ta den striden och stå på sej eller om dom skulle bli skrämda..för då är de helt kört för då tar min häst över..såpass känner jag honom..där har man de ansvaret tycker jag.

jag tar sen inte ansvar för att dom aldrig ska tröttna eller inte gilla att rida mera..de får väl stå för dom men den man säljer till ska man ta reda på allt om hur den hanterar/rider så man vet om de är rätt häst för dom.

jag har inte skrivit någonstans att man som säljare ska ta ansvar för hela deras hästliv sen, däremot så ska man som säljare ta reda på så mycket de bara går så att dom inte kommer tröttna pga att de är en häst som inte passar..eller att dom ska må dåligt över ett köp som inte va bra..sen vad som händer om några år eller nåt år eller så kan ju inte jag veta o ta ansvar för...vet bara att köparen just i de läget dom köpte hästen passar och tycker om hästen och hästen passar ihop med köparen och dom har inga problem på de sättet som gör att dom tycker de är ett dåligt köp dom gjort.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Huvudsaken är att köparna är så pass vettiga att de tar hand om hästen oavsett eller placerar den där den bäst hör hemma.

de är de jag heller inte tycker om, man ska inte låta sin häst säljas runt till olika folk för att dom inte klarar av hästen som egentligen hos rätt männska passar och är hur lätt som helst att rida och hantera.
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

jag vet att min häst testar som bara den efter ett tag och då vill ja gärna veta om köparen är beredd att ta den striden och stå på sej eller om dom skulle bli skrämda..för då är de helt kört för då tar min häst över..såpass känner jag honom..där har man de ansvaret tycker jag.

Sådan är en av mina hästar också, och där går jag på vad den potentiella köparen har för erfarenheter sedan tidigare. Har den ridit svåra hästar och hästar som är starka och testar? Är han eller hon rädd för en uppstudsig häst eller ser han/hon det som en utmaning med motstånd? i så fall - helt rätt attityd! Då tror jag att man har goda förutsättningar för att det ska gå bra. Den typen av personer som söker upp "bråkstakarna" får en kick av att klara av busiga hästar, och det vill man ju inte neka dem ;)
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

de är de jag heller inte tycker om, man ska inte låta sin häst säljas runt till olika folk för att dom inte klarar av hästen som egentligen hos rätt männska passar och är hur lätt som helst att rida och hantera.

Då tror jag inte man ska sälja hästen alls, för den risken finns alltid! Och jag tror inte att min häst bryr sig om vem som äger henne, huvudsaken är att det finns god mat!
 
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

utmaning med motstånd är ingen bra attityd tycker jag, min häst är ingen utmaning utan är en väldigt okomplicerad häst och de räcker att säga till honom en gång, men missar man och backar så tar han över.
börjar man bråka och ta i så är de också kört med min häst, då blir han värre..däremot om man inte gör någon grej av de och driver på och bara är bestämd så lägger han av direkt.

dom som sitter upp med attityden att dom ska klara av hästen klarar oftast inte av de..jag är långt ifrån en person som klarar av bråkiga hästar, men endå så är min häst en helt rätt häst för mej.

och efter att 2 av mina tränar som båda tävlar GP inte klarade av honom så är jag väldigt noga med att ta reda på hur ryttaren är, och framförallt på viket sätt dom reagerar på.
dom red för att jag ville att dom kunde kanske känna på honom och testa allt han kan osv..men som sagt så gick de inte alls.
skulle ja då ha sålt min häst över telefon med tanken att dom endå är såpass duktiga så hade jag gjort ett stort misstag.

tycker endå man har ett stort ansvar där och inte säljer till vem som helst som verkar duktig på andra hästar..dom ska passa på min häst och oavsett om dom är väldigt duktiga så är de inte säkert dom passar eller klarar ur situationen.

kan tillägga att de va dressyrtränare, dom verkar allmänt lite fegar va vet jag men både hoppryttare på elitnivå har tränat honom och ridit honom utan problem..så de är inte hästen de är fel på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

Då tror jag inte man ska sälja hästen alls, för den risken finns alltid! Och jag tror inte att min häst bryr sig om vem som äger henne, huvudsaken är att det finns god mat!

men de är skillnaden mellan oss..jag bryr mej om människor också..jag vill att dom ska känna att de va bra köp och jag skulle inte må bra om de inte gick bra för dom..eller att dom kännde att de va ett dåligt köp..oavsett hur bra hästen än hade de.

jag vill verkligen att köparen ska ha lika kul med min häst som jag har haft, och jag tycker de är jättehemskt när folk har köpt hästar och de blir problem pga att säljaren inte bryr sej om ifall köparen passar och klarar hästen utan sålt den på chansning och hoppats de blir bra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 165
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 754
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 724
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 661
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp