Oj hur gör jag nu vad händer?

Sv: Oj hur gör jag nu vad händer?

utmaning med motstånd är ingen bra attityd tycker jag, min häst är ingen utmaning utan är en väldigt okomplicerad häst och de räcker att säga till honom en gång, men missar man och backar så tar han över.

Inte vad jag skulle kalla en okomplicerad häst precis. Så redan där är det faktiskt lite falsk marknadsföring.

han är en okomplicerad häst som aldrig ifrågasätter mej längre, han testar 1 gång, är man bestämd och säger till och rider vidare så är de lugnt sen..efter de gör han aldrig om de.

så om du menar att en okomplicerad häst aldrig ifrågasätter o testar nångång så har inte vi samma uppfattning om de.
kan jag som är relativt feg med bråkiga hästar lära mej såpass mycket som ja lärt mej i dressyren och gjort så många misstag utan att han sagt nåt så jo..ja kallar honom för en okomplicerad häst.

därför så säger jag tydligt till folk som ska rida hur han är, att dom måste vara beredda..därför jag inte säljer honom till vem som helst...så hur kan du säga att de är lite falsk marknadsföring? ja beskriver ju exakt hur han är.

Senast ändrad av en moderator:

jag vill verkligen att köparen ska ha lika kul med min häst som jag har haft, och jag tycker de är jättehemskt när folk har köpt hästar och de blir problem pga att säljaren inte bryr sej om ifall köparen passar och klarar hästen utan sålt den på chansning och hoppats de blir bra.

Jag ser människor som vuxna personer som kan fatta rationella beslut. Det är en ideologisk hållning. Jag kan inte göra dem lyckliga. Och en häst är trots allt bara en häst.

han är en okomplicerad häst som aldrig ifrågasätter mej längre, han testar 1 gång, är man bestämd och säger till och rider vidare så är de lugnt sen..efter de gör han aldrig om de.

En häst som inte kan ridas av dressyrryttare på GP-nivå är INTE okomplicerad. Oavsett om han är snäll med dig. Hade du skrivit det i en annons hade jag ansett att du förvrängt verkligheten. En okomplicerad häst ska kunna ridas av alla, i det närmaste. Amatörer som proffs.

du har en konstig bild av folk på högre nivå..finns många på den nivån som aldrig rider sånna hästar och då blir man lätt överrumplad när hästen börjar så...fullt förståeligt och de visar att dom inte är undermänniskor som klarar av allt.

som sagt så har han tränat med både peter eriksson och svante johansson utan minsta problem, dom sa till honon 1 gång sen gjorde han inget mer, trots att dom pressade honom relativt hårt och satte krav på honom.

sen kan ja säga att de "hemska" och "läskiga" han gör är att stå still och slå med huvet.

du har en konstig bild av folk på högre nivå..finns många på den nivån som aldrig rider sånna hästar och då blir man lätt överrumplad när hästen börjar så...fullt förståeligt och de visar att dom inte är undermänniskor som klarar av allt.

De är inga övermänniskor, men du har heller ingen okomplicerad häst. Jag förstår inte vad du i så fall jämför med.

sen kan ja också säga att min mamma som är livrädd för hästar har ridit på honom själv, tillome galopperat..så jo..han är okomplicerad..vem som helst kan rida ut i skogen på honom utan problem..de är när kraven kommer och man sätter press på honom som han testar.

sen kan ja också säga att min mamma som är livrädd för hästar har ridit på honom själv, tillome galopperat..så jo..han är okomplicerad.

Ja, precis så är det nog. Ingen okomplicerad häst alltså. Jag hade dragit mig ur direkt på den där beskrivningen.

Ja, precis så är det nog. Ingen okomplicerad häst alltså. Jag hade dragit mig ur direkt på den där beskrivningen.

hur kan du göra de? jag citerar mej själv.

som sagt så har han tränat med både peter eriksson och svante johansson utan minsta problem, dom sa till honon 1 gång sen gjorde han inget mer, trots att dom pressade honom hårt och satte krav på honom.

dom köpte honom inte pga att dom bedömde att han inte har potential till att gå 150 hoppning, däremot sa dom att han va en väldigt trevlig häst men ingenting för dom, men dom testa och kände och pressade honom utan problem.

så kom inte o säg nånting du inte vet nåt om.

sen kan ja ju säga också att min kompis som jobbar i dressyrstall och rider hästarna på elitnivån..hon klarar trots att hon är duktig inte av dom hästarna, dom testar och ifrågasätter mycket..de är några få som klarar av dom på de stallet..de va likadant både i usa också..dom dressyrhästarna på hög nivå va allt annat än lättridna..dom krävde sin ryttare.

så om du tror att alla hästar på hög nivå klarar av att ridas av alla så är de fel.

så kom inte o säg nånting du inte vet nåt om.

Det gör jag inte heller, jag svarar på det som du skriver. Och jag tycker att du har en märklig inställning till vad en okomplicerad och bra häst är, men det får stå för dig.

du som tror konstiga saker..som att hästar på hög nivå klarar av att ridas av alla och inte kräver sin ryttare?

och nej jag har aldrig funderat på vad en okompicerad häst är eftersom jag alltid ridit hästar som kräver lite känsla..skulle väl vara ridskolehästarna som går o sover och aldrig ifrågasätter nåt.

du som tror konstiga saker..som att hästar på hög nivå klarar av att ridas av alla och inte kräver sin ryttare?

Nej, det har jag aldrig trott. Långt därifrån. Jag säger att din häst verkligen inte hör till den okomplicerade kategorin, för det finns faktiskt hästar som fungerar med i stort sett ALLA ryttare.

Jag ser människor som vuxna personer som kan fatta rationella beslut. Det är en ideologisk hållning. Jag kan inte göra dem lyckliga. Och en häst är trots allt bara en häst.

du tänker på dej själv och inte andra, tycker att en häst bara är en häst..

sån är inte jag..min häst som bara är en häst..har räddat mej utan att överdriva hur många gånger som helst..så hästar betyder otroligt mycket för mej.

och sen bryr ja mej mycket om andra männsikor och vill att dom ska ha de bra och vara nöjda med köpet.

Nej, det har jag aldrig trott. Långt därifrån. Jag säger att din häst verkligen inte hör till den okomplicerade kategorin, för det finns faktiskt hästar som fungerar med i stort sett ALLA ryttare.

du skrev att min häst inte kommer nå nån högre nivå så som ja beskrivit honom..med andra ord..han testar lite och kräver en bestämd ryttare....så jo..du tror alla hästar som kräver sin ryttare inte kommer nånstans.

nu kommer inte min häst till högre nivåer pga att han räcker inte till på den biten.

men visst..min häst funkar inte med ryttare som sliter och drar i honom..men alla andra "normalt duktiga" som inte blir rädda klarar av honom utan problem.
sen om du vill kalla de en komplicerad häst så visst..gör de.

KL

inget illa ment till ngn av er, men de sista TJUGOFEM inläggen är en dialog er emellan ang. uddatyps häst. jag tror inte det var TS avsikt med tråden - kan ni inte pm:a om ni inte kan komma till ett slut ang. detta?

jo ja funderade just på hur de kunde bli en sån diskussion och kom på att de inte riktigt tillhör ämnet..så den lägger jag ner.

Det håller inte jag med om. Rutinerade och kunniga personer som har haft ett antal hästar vet vad de gör och vad de vill ha. Dessutom kan de i de flesta fall ge hästen en bra tillvaro oavsett.

Jag hade inte sålt min häst till en person som inte vill eller kan tävla.

Varför är det så viktigt att personen ska ha tävlingsmeriter?

Det låter nästan på dig som att det är bara det som har någon betydelse... Kan ha missupfattat dig. men, tävlingsmeriter säger inte allt om en person. En person med bra tävlings meriter kan faktisgt vara en väldigt elak person som pressar hästarna så pass hårt att hästarna får skador.

Nu säger inte jag att personer med tävlingsmeriter är dåliga människor i överlag. Ibland spelar det ingen roll hur duktig man är. Funkar inte kemin mellan häst och människa så funkar det inte. Och då kan inte hästen göra sitt bästa heller. Därför tror inte jag på att man ska köpa häst osedd. För hästen och sin egen skull.

*kl*

Så, PMM...hur går det nu? Vad händer med hästen?
Känns som vi kom ifrån ämnet här.
Jag är nyfiken på hur allt går. :)

*kl*

Så, PMM...hur går det nu? Vad händer med hästen?
Känns som vi kom ifrån ämnet här.
Jag är nyfiken på hur allt går. :)

Var en tjej som provred igår som ska höra av sig efter helgen. Har nu 3 st som är intresserade av att komma och provrida + hon som vill köpa henne osedd. Jag gillade hon som provred igår och hon har haft en "tuff häst" innan.

Det har jag förhört spekulanten om, och är det så att hon fortfarande är intresserad och de andra spekulanterna inte är det kommer jag göra en kreditupplysning på henne innan jag bestämmer mig.

Alla som ringer frågar jag vad de söker, de är lättare för mig att höra om det är rätt häst för dem eller inte. Fastnar man för hennes utseende kan man nog lätt missa att höra även de negativa sidorna ;)

Jag tolkar det sista stycket som att du faktiskt inte har pratat med köparen om att din häst kan vara jävlig med vissa personer?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 046
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 890
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 664
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar