Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade vi inte legat i tvist hade jag helt enkelt vägrat låta honom ta med henne i bilen förrän han hade fixat en säker stol. Nu känns det som jag är helt maktlös när inte ens polisen (kanske) skulle reagera. Går inte ens få tag i monteringsanvisningen till bilstolen så jag själv kan kolla vad som står i den (då hade jag ju kunnat hänvisa till det).
Det måste väl gå att få tag på? Vad är det för märke? i värsta fall borde du ju kunna höra av dig till tillverkaren och fråga.
 
Det måste väl gå att få tag på? Vad är det för märke? i värsta fall borde du ju kunna höra av dig till tillverkaren och fråga.

Är Volvos gamla orginal bilbarnstol ("ägget"). Har ringt överallt (Volvo, en jättesnäll återförsäljare som verkligen försökte allt för att få fram den, erlyst i stor Facebookgrupp om bilbarnstolar m fl).
 
Är Volvos gamla orginal bilbarnstol ("ägget"). Har ringt överallt (Volvo, en jättesnäll återförsäljare som verkligen försökte allt för att få fram den, erlyst i stor Facebookgrupp om bilbarnstolar m fl).
Det är ju verkligen märkligt! Någonstans på någons dator borde den finnas.

Vet du vilken modell eller vilket år den är ifrån så kan vi säkert hjälpas åt här. Men bara "originalbilbarnstol" säger inte så mkt. Jag hittade anvisningar från 91 och framåt online på allt möjligt kring barnstolar på volvos hemsida, men det var inte speciellt lättläst nånstans, och extremt svårt när man inte ens vet vart man ska börja.
 
Det är ju verkligen märkligt! Någonstans på någons dator borde den finnas.

Vet du vilken modell eller vilket år den är ifrån så kan vi säkert hjälpas åt här. Men bara "originalbilbarnstol" säger inte så mkt. Jag hittade anvisningar från 91 och framåt online på allt möjligt kring barnstolar på volvos hemsida, men det var inte speciellt lättläst nånstans, och extremt svårt när man inte ens vet vart man ska börja.

Har letat igenom allt på Volvos sida. Hittar hur man byter förankringsband och hur man monterar stödbenet. Men inget mer.

Vet tyvärr varken modell eller år. Ska se om jag kan hitta bild på en likadan.
 
Fick svar från exet nu efter jag skrev att vi fick höras imorgon. Han svarar "Vad bra vi har domstols beslut så jag får kontakta dom imorgon". Suck.
 
Har letat igenom allt på Volvos sida. Hittar hur man byter förankringsband och hur man monterar stödbenet. Men inget mer.

Vet tyvärr varken modell eller år. Ska se om jag kan hitta bild på en likadan.

Vet man inte det så är det nog omöjligt att hitta tyvärr. Borde bli lättare om du kan ta reda på modell och år :) Då kan du ju i värsta fall maila volvo direkt och höra. Men jag förstår att det är knepigt att ta reda på det när det inte ens är din barnstol...
 
Har letat igenom allt på Volvos sida. Hittar hur man byter förankringsband och hur man monterar stödbenet. Men inget mer.
Vet tyvärr varken modell eller år. Ska se om jag kan hitta bild på en likadan.
Varför lägger du ner så enormt mycket energi på bilbarnstolen? Försök att fokusera på dina rätt istället för hans fel. Det har liksom blivit en fix idé verkar det som. Att du måste mata rättsväsendet med nya fel hela tiden.
 
Varför lägger du ner så enormt mycket energi på bilbarnstolen? Försök att fokusera på dina rätt istället för hans fel. Det har liksom blivit en fix idé verkar det som. Att du måste mata rättsväsendet med nya fel hela tiden.

Men det säger väl sig själv. Skitstöveln kör runt med en felmonterad bilstol. Som jag fattar det sitter den inte ens fast. En krock och barnet kan dö. Jag fattar hennes oro och ja, även om hon kanske lägger ner onödigt mycket tid på bilstolen så är det av oro för sitt barn.
Jag själv hade nog fan fått psykbryt om mitt barns pappa gjorde så. Kan dra det så långt att jag hade vägrat lämna över barnet i hans händer.
Jag körde på en hjort inne i ett samhälle och körde således i 50 km i timmen när min lilla var en månad gammal. Eftersom hon satt i en säker stol rätt monterad så märke hon inte ens av smällen och sov lugnt vidare.
Det var ju ingen jättesmäll eftersom jag redan hunnit bromsa in men tänk dig då en älg i 90 km i timmen..
 
Varför lägger du ner så enormt mycket energi på bilbarnstolen? Försök att fokusera på dina rätt istället för hans fel. Det har liksom blivit en fix idé verkar det som. Att du måste mata rättsväsendet med nya fel hela tiden.

För att jag är rädd om Mini! Det är farligt att åka runt som han gör med henne.

Vet inte riktigt vad du menar med "mata rättsväsendet med nya fel"? Jag har bara ringt och försökt ta reda på svart på vitt vad som gäller om bilbarnstolen. Han är inte anmäld för något av mig sen nyår och skadegörelsen med glasrutan?
 
volvo-bilbarnstol-1.jpg


Så ser den ut. Hittar ingen bra på baksidan av den.
 
En så gammal stol ska inte ens användas utan banden ska klippas och den ska kastas. Ett barn under 135 cm ska sitta i en godkänd stol enligt lag, det borde han på något sätt kunna anmälas för...

Tyvärr är det inte olagligt att använda en för gammal stol (om nu inte säkerhetsmärkningen inte längre är giltigt - men det kommer inte jag åt att se).

Men jag håller med.

Har iallafall hittat i en instruktionsbok (till en av Volvos bilar) en bild på en sån stol och där står att i baksätet måste stödbenet användas.
 
En så gammal stol ska inte ens användas utan banden ska klippas och den ska kastas. Ett barn under 135 cm ska sitta i en godkänd stol enligt lag, det borde han på något sätt kunna anmälas för...
Var i lagen hittar du att stolen ska vara godkänd? Jag hittar bara det här:

Barn som är kortare än 135 centimeter skall använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn i stället för eller tillsammans med bilbältet.

Och

Ett barn som är yngre än tre år får inte färdas i ett fordon där det inte har möjlighet att använda en särskild skyddsanordning för barn, annat än vid tillfällig färd i taxi under korta sträckor.

(Trafikförordningen 4 kap 10§)
 
För att jag är rädd om Mini! Det är farligt att åka runt som han gör med henne.

Vet inte riktigt vad du menar med "mata rättsväsendet med nya fel"? Jag har bara ringt och försökt ta reda på svart på vitt vad som gäller om bilbarnstolen. Han är inte anmäld för något av mig sen nyår och skadegörelsen med glasrutan?
Att du gör så mycket du kan för att samla bevis mot exet och att det i slutänden drabbar mini negativt (fokus hamnar på att jaga bevis istället för att ordna en harmonisk miljö för mini).

Som jag förstår det så räknade du med att polisen skulle åka ut och leta rätt på ditt ex. på grund av att han kör omkring med mini i en bilbarnstol som inte är okej och blev besviken för att de inte tog din oro på allvar. För polisen är bilbarnstolen en liten förseelse som prioriteras väldigt långt ner i prioriteringsordningen för deras dagliga arbete.
 
@krambanan När det gäller bilbarnstolen tror jag inte att du kommer åt honom polisvägen. Dessvärre tror jag bara att du kan göra det genom att prata prata prata för att få honom att förstå varför hon måste sitta säkert. Men hur du ska göra det utan att han känner sig anklagad vet jag tyvärr inte. :(
 
Är stolen monterad i fram eller baksäte?

Baksätet.

Att du gör så mycket du kan för att samla bevis mot exet och att det i slutänden drabbar mini negativt (fokus hamnar på att jaga bevis istället för att ordna en harmonisk miljö för mini).

Som jag förstår det så räknade du med att polisen skulle åka ut och leta rätt på ditt ex. på grund av att han kör omkring med mini i en bilbarnstol som inte är okej och blev besviken för att de inte tog din oro på allvar. För polisen är bilbarnstolen en liten förseelse som prioriteras väldigt långt ner i prioriteringsordningen för deras dagliga arbete.

Jag har ju fullt upp med just att ordna en lugnare miljö för Mini. Det är ju därför jag flyttar och är i en vårdnadstvist. Och ja tyvärr måste jag samla "bevis" inför vårdnadstvisten.

Nä jag räknade inte alls med något sånt. Däremot sa den första polisen jag pratade med att hade dom tid och resurser så var det inte alls omöjligt att "dom kunde åka ut och göra en koll". Detta utan att jag tagit upp det mer än ringt och rådfrågat vad JAG kunde göra.
 
@krambanan När det gäller bilbarnstolen tror jag inte att du kommer åt honom polisvägen. Dessvärre tror jag bara att du kan göra det genom att prata prata prata för att få honom att förstå varför hon måste sitta säkert. Men hur du ska göra det utan att han känner sig anklagad vet jag tyvärr inte. :(

Jag har aldrig lyckats hittills genom att prata eller visa fakta så tyvärr tror jag inte jag kommer någonstans så nu heller. Nu är han ju mer anti mig och alla jag säger än någonsin. Dessutom kommer han bara använda det mot mig sen. Att jag "jagar" honom och bråkar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 736
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp