Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skickade inget sms.

När det var en kvart kvar så åkte vi hemifrån. Tio över tre får jag ett sms "Mini?". Såg det när vi var på väg hem igen strax efter 17. Svarade bara "Du kom ju inte?".

Då skriver han att han inte fått svar på om jag var hemma än från helgens resa. Vi bestämde aldrig något om att jag skulle höra av mig utan vi bestämde tid för umgänget bara (dag var ju bestämt sen innan). Jag hade ju hört av mig om jag INTE kommit hem av någon anledning såklart. Så nu ska han skylla över det på mig.

Jag svarade bara att vi hade bestämt mellan 13-15 idag.
 
Suck. Nu hör hans kompis av sig som har varit med innan och säger att han lovat exet att vara med denna veckan när vi ska ses. Han undrar när jag kan...

Har lust att svara att jag inte kan förrän fredag när vi ska ses med kontaktpersonen men för Minis skull blir det ju inte så bra med 9 dagars uppehåll i umgänget. Och taktiskt (i vårdnadstvisten) vinner jag kanske på att erbjuda ett nytt tillfälle? Men å andra sidan säger jag ju i princip till exet att det är okej att krångla hur mycket som helst om jag erbjuder ny tid...
 
Ja, det är helt OK för honom att bara skita i att 1) kolla om det fortfarande håller med planering 2) ö h t dyka upp. Det kommer bara en ny tid med vingar så fort han behagar knysta om det.

Jag hade möjligen gett ett alternativ, MÖJLIGEN, take it or leave it. Han hade sin chans, hade han varit lite angelägen och samtidigt undrat om du kommit hem är det fullt normalt och fungerande att FRÅGA dig om planeringen ligger kvar för dagens umgänge.
 
Fast en ny tid är isåfall för Minis skull. Inte för hans. Jag hade aldrig i livet ens funderat på ett nytt tillfälle om det bara gällde honom.
 
Fast en ny tid är isåfall för Minis skull. Inte för hans. Jag hade aldrig i livet ens funderat på ett nytt tillfälle om det bara gällde honom.
Jag tycker att det både för Minis skull och rent taktiskt kan vara bra att erbjuda någon/några träffar till.

Jag hade skickat ett sms med typ "Eftersom du inte dök upp på de senaste två(?) umgängena med Mini och då det inte är bra för din och Minis relation att inte ses på så länge så kanske det vore bra om ni kunde träffas någon/några gånger innan fredagen den... Jag kan absolut inte den och den dagen/tiden. " (kanske en aning mindre anklagande vore bra, du kanske klarar av att formulera dig bättre :D)
 
Jag tycker att det både för Minis skull och rent taktiskt kan vara bra att erbjuda någon/några träffar till.

Jag hade skickat ett sms med typ "Eftersom du inte dök upp på de senaste två(?) umgängena med Mini och då det inte är bra för din och Minis relation att inte ses på så länge så kanske det vore bra om ni kunde träffas någon/några gånger innan fredagen den... Jag kan absolut inte den och den dagen/tiden. " (kanske en aning mindre anklagande vore bra, du kanske klarar av att formulera dig bättre :D)
Jag tycker inte hon ska tala om när hon är upptagen då ger hon initiativet till honom och ger honom möjlighet att ha kontroll på henne. Ge istället tidsförslag för då sitter bananen på initiativet och vad hon pysslar med övrig tid ska han fullständigt skita i.
 
Polisen säger inte mer än att den ska vara monterad enligt anvisningarna och blir han stoppad görs en bedömning och då beror det helt på vem som stoppar hur hårda dom är.
Alltså krambanan, jag känner här att det är lite Bukes fel att du blivit såhär matt. För jag kan inte tänka mig att det finns många orter i Sverige där man skulle prioritera att åka på ett eventuellt fall av felmonterad barnstol, och släppa allt för händerna för att hinna ut och hugga snubben just precis nu när han är ute och kör. Alltså polisen har nog inte riktigt den tiden. Det blir så olyckligt när bukefalister hejar på om anonyma anmälningar och hetsar på om att det minsann är OLAGLIGT när risken är väldigt stor att polisen inte riktigt ser det som lika akut som vi gör.

Jag förstår helt och hållet att du inte vill ha henne i en felmonterad barnstol i hans bil. Jag hade inte heller velat det och jag hade haft ont i magen över det. Men det funkar liksom inte så att man kan "beställa" att en bil ska ut och checka att ens ex har monterat barnbilstolen rätt, det bara gör inte det.
 
Jag tycker inte hon ska tala om när hon är upptagen då ger hon initiativet till honom och ger honom möjlighet att ha kontroll på henne. Ge istället tidsförslag för då sitter bananen på initiativet och vad hon pysslar med övrig tid ska han fullständigt skita i.
Så hade det givetvis varit bäst att göra men nu måste man vara lite taktisk och visa upp sin mest flexibla sida.
På detta sätt får han bestämma vilka tider som passar och kan sedan inte skylla på att han egentligen inte kunde dom tiderna. Det är ju han som själv valt dom.
 
Så hade det givetvis varit bäst att göra men nu måste man vara lite taktisk och visa upp sin mest flexibla sida.
I min värld låter det taktiskt nog att erbjuda tider. Det är han som sumpat sitt umgänge om TS då erbjuder ny/nya tider så har hon ju visat samarbetsvilja. Jag tycker det låter korkat att lägga sig platt på rygg och leka dörmmatta och tror inte att hon tjänar något på det i vårdnadsprocessen.
 
I min värld låter det taktiskt nog att erbjuda tider. Det är han som sumpat sitt umgänge om TS då erbjuder ny/nya tider så har hon ju visat samarbetsvilja. Jag tycker det låter korkat att lägga sig platt på rygg och leka dörmmatta och tror inte att hon tjänar något på det i vårdnadsprocessen.
Saken är den att om han struntar i umgänget igen så har han inget att komma med. Han valde tider. Han kan inte komma med "Du valde tider som du visste jag inte kunde" eller liknande. Hans val, hans skyldighet att hålla dom.

Självklart går det inte att ha det så här någon längre tid. Men nu är det bara några veckor kvar.

Det är absolut inte fråga om att lägga sig platt på rygg och leka dörrmatta som du så nedlåtande kallar det. Det är frågan om att utnyttja sina kort rätt.

Med det här säger jag punkt från min sida om den här saken. Tänker inte tjafsa sönder tråden om oviktigheter. @krambanan är smart nog att fatta sina egna beslut. Både hon och jag vet att det jag skriver här är bara ideer att bolla med och att de idéerna kan hon använda eller förkasta precis som det passar henne.
 
Alltså krambanan, jag känner här att det är lite Bukes fel att du blivit såhär matt. För jag kan inte tänka mig att det finns många orter i Sverige där man skulle prioritera att åka på ett eventuellt fall av felmonterad barnstol, och släppa allt för händerna för att hinna ut och hugga snubben just precis nu när han är ute och kör. Alltså polisen har nog inte riktigt den tiden. Det blir så olyckligt när bukefalister hejar på om anonyma anmälningar och hetsar på om att det minsann är OLAGLIGT när risken är väldigt stor att polisen inte riktigt ser det som lika akut som vi gör.

Jag förstår helt och hållet att du inte vill ha henne i en felmonterad barnstol i hans bil. Jag hade inte heller velat det och jag hade haft ont i magen över det. Men det funkar liksom inte så att man kan "beställa" att en bil ska ut och checka att ens ex har monterat barnbilstolen rätt, det bara gör inte det.

Det är väl polisens uppgift att avgöra om de har tid att åka ut för felmonterade bilbarnstolar, inget bälte eller andra mindre förseelser. Jag räknar kallt med att de inte åker ut om de har annat för sig. Jag skulle inte undvika att rapportera brott för att det finns viktigare brott. Det lär ju finnas tid för patrullering eller dylikt när de kan kolla upp småbrotten.
 
Det är väl polisens uppgift att avgöra om de har tid att åka ut för felmonterade bilbarnstolar, inget bälte eller andra mindre förseelser. Jag räknar kallt med att de inte åker ut om de har annat för sig. Jag skulle inte undvika att rapportera brott för att det finns viktigare brott. Det lär ju finnas tid för patrullering eller dylikt när de kan kolla upp småbrotten.
Du svarar på nåt jag överhuvudtaget inte har skrivit. Jag säger ingenting om huruvida man ska anmäla mindre förseelser, jag talar om att bukefalister ofta hejar på och kan höja förväntningar på ett sätt som är helt orealistiskt. Du får gärna läsa om min post igen så du är med på vad du faktiskt svarar på.

TS känner sig trött, hon är besviken på att samtalen med polisen gav noll och nada. Jag däremot är inte det minsta förvånad för det känns väldigt otroligt att polisen skulle ha prioriterat det här, oavsett vad bukefalister säger.
 
Alltså krambanan, jag känner här att det är lite Bukes fel att du blivit såhär matt. För jag kan inte tänka mig att det finns många orter i Sverige där man skulle prioritera att åka på ett eventuellt fall av felmonterad barnstol, och släppa allt för händerna för att hinna ut och hugga snubben just precis nu när han är ute och kör. Alltså polisen har nog inte riktigt den tiden. Det blir så olyckligt när bukefalister hejar på om anonyma anmälningar och hetsar på om att det minsann är OLAGLIGT när risken är väldigt stor att polisen inte riktigt ser det som lika akut som vi gör.

Jag förstår helt och hållet att du inte vill ha henne i en felmonterad barnstol i hans bil. Jag hade inte heller velat det och jag hade haft ont i magen över det. Men det funkar liksom inte så att man kan "beställa" att en bil ska ut och checka att ens ex har monterat barnbilstolen rätt, det bara gör inte det.

Nej det förstår jag. Det jag är besviken över är att det inte går att få några klara besked ens om vad som gäller och att även om han slumpmässigt skulle bli stoppad så är det inte säkert polisen gör något även om stolen är farlig (just den polisen kanske inte vet hur den ska sitta eller så tittar dom inte ens titta på den).
 
även om han slumpmässigt skulle bli stoppad så är det inte säkert polisen gör något även om stolen är farlig (just den polisen kanske inte vet hur den ska sitta eller så tittar dom inte ens titta på den).
Jag är inte förvånad faktiskt. Även om jag givetvis förstår att det känns jobbigt för dig!
 
Jag har haft fullt upp med kontraktskrivningen på gården nu på kvällen så skrev till exet och hans kompis att jag skulle återkomma imorgon om/när jag kan. Han kan gott få vänta lite. Imorgon hinner jag ändå inte med något umgänge.
 
Jag är inte förvånad faktiskt. Även om jag givetvis förstår att det känns jobbigt för dig!

Hade vi inte legat i tvist hade jag helt enkelt vägrat låta honom ta med henne i bilen förrän han hade fixat en säker stol. Nu känns det som jag är helt maktlös när inte ens polisen (kanske) skulle reagera. Går inte ens få tag i monteringsanvisningen till bilstolen så jag själv kan kolla vad som står i den (då hade jag ju kunnat hänvisa till det).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 736
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp