Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan det inte vara så enkelt som att han inte riktigt har koll och därför säger något som skulle kunna stämma?

Ja ibland är det rätt uppenbart att det är så det är men jag tänker att han kan ju inte bara gissa hej vilt om allt. Han är ju väldigt övertygad själv verkar det som för vad jag än säger eller vilka "bevis" jag än kommer med så viker han inte en tum.

Jag undrar om han inte talar sanning - SIN sanning. För mig verkar det som om han faktiskt inte förstått vad som händer i processen. Vilket ju måste bli som att slåss mot väderkvarnar för dig.

Ditt inlägg om bilden - jag förstår dig! Det måste skära i dig. Att han - eller hans vänner - lägger upp en sådan bild kommer så nära och det är så känslomässigt. Det blir så naket även bildligt talat.

Så om man istället håller det generellt - fortsätt försöka bita ihop och fokusera på det viktiga. Skit i vad han skriver om dig på fb, skit i om han kommer tio minuter försent, skit i hans bild av processen och håll fast vid din version av vad som sagts och vad som gäller. Det är ju uppenbart att det är du som fattat rätt och att han har huvudet uppe i röven.

Ja det är verkligen som att slåss mot väderkvarnar. Blir liksom helt absurt och skitsvårt att förhålla sig till och bemöta. Märktes också på samarbetssamtalet att många av hans argument kom från hans ombud. Inte honom själv. Men ibland spricker fasaden och dom "egna" åsikterna kommer fram. Som t ex att det hade varit bättre att jag flyttat när jag var gravid så han aldrig fått träffa Mini (man kan tro det är andra sidan jorden jag flyttar till).
 
Kontaktpersonen har förresten två veckors semester nu igen. Vi har sagt att det ska vara umgänge under tiden hen är borta. Exet har två kompisar som jag accepterar följer med istället. Sista umgänget sa kontaktpersonen att exet skulle kolla med dom när dom kan och sen kolla med mig så tiden funkar. Då sa exet att han ville försöka hålla tre ggr i veckan. Vi ska egentligen ha ett till umgänge denna veckan. Men jag har inte hört ett ljud från exet sen dess.

Förra gången kontaktpersonen inte kunde var det jag som ordnade "ersättningsumgänge" med hans kompis så vi ändå skulle ha tre tillfällen den veckan. Då ställde exet in samma morgon pga ryggont (bara några timmar senare var han på sitt jobb och gjorde något, såg bara när han körde därifrån).

Känns som det är upp till honom att fixa nu? Jag tror han egentligen inte vill visa sin kompis som varit med innan att Mini ffa är ledsen vid umgänget (Exet kommer garanterat kalla honom som vittne sen) och om han inte träffar Mini så ofta nu kan han ju skylla på att det är därför hon är ledsen. Det gjorde han efter att inte träffat henne på fem dagar när han ställde in pga ryggont. Kontaktpersonen backar honom i det påståendet "Ja det märks när det gått några dagar sen hon träffade pappa sist".

Så jag tänkte att har jag inte hört något i helgen messar jag exet och frågar vad planen är för umgänget. Han ska inte komma och säga sen att jag sket i det för kontaktpersonen var borta (det kommer han säkert säga ändå).
 
Så jag tänkte att har jag inte hört något i helgen messar jag exet och frågar vad planen är för umgänget. Han ska inte komma och säga sen att jag sket i det för kontaktpersonen var borta (det kommer han säkert säga ändå).

Jag hade låtit bli. Du styr för mycket i det som inte är ditt att styra. Det är fullt rimligt att du inte förväntas sitta på nålar och inte göra några planer för helgen för att han inte kan bestämma sig hur och när.

Låt honom kontakta dig om han vill träffa ert barn. Det ligger på honom.
 
Fick ett sms nu på kvällen om några dagar han kunde få med sig någon för umgänge. Jag smsade tillbaka när jag kunde och inte. Vi skulle höras imorgon igen och bestämma. Ett par av tillfällena är jag upptagen halva dagen och ett annat är planen att vara med familjen. Får väl se hur han ställer sig till det.
 
Fick ett sms nu på kvällen om några dagar han kunde få med sig någon för umgänge. Jag smsade tillbaka när jag kunde och inte. Vi skulle höras imorgon igen och bestämma. Ett par av tillfällena är jag upptagen halva dagen och ett annat är planen att vara med familjen. Får väl se hur han ställer sig till det.
Ska vi gissa?
 
Säg till mig!

Det är bara ett spel, han kommer inte plötsligt förändras (iallafall inte utan år av terapi), för bara ett par dagar sen tyckte jag han var så obehaglig att jag grät och nu sitter jag här och tvekar om jag verkligen gör rätt som flyttar. Bara för att han hållt sig lugn ett par dagar. Tänk om han lyckas manipulera alla och får boende och vårdnad trots allt. Eller kommer Mini behöva åka fram och tillbaka hela sitt liv som en jojo och inte få lugn och ro även om vi flyttar. Jag blir galen på mig själv. :banghead:

Har ingen jättestor tilltro till att tingsrätten ser till barnets bästa. Och inte heller jättestor tilltro till familjerätten heller efter den senaste tiden. Är så trött på att vara rädd, ha ångest och överanalysera allt. :crazy: Tur att kriscentrum snart öppnar igen efter semestern.
 
Nä nu är det bra. Har tänkt att om jag skriver av mig skiten här så kan jag släppa det sen men jag tror jag lurar mig själv. Från och med nu är fokus på mig och Mini. Hur vi har det. Jag måste sova på nätterna istället för att grubbla och googla 150 olika scenarion. Är ju bara skräckhistorierna man hittar då också. Ska jag orka vara den mamma Mini förtjänar genom allt detta måste jag börja ta bättre hand om mig. Både kropp och sinne. Dags att släppa det sista taget om exet nu och sluta överanalysera.

Jag måste bli lugn och trygg i min övertygelse om vad som är bäst för Mini så jag kan föra fram det till familjerätten och tingsrätten. Och jag måste bli fast i min övertygelse om vad han faktiskt gjort mot mig och även mot Mini. Detta handlar inte om en konflikt eller kommunikationsproblem som familjerätten så gärna vill få det till. Så länge jag själv velar och tvivlar kommer jag inte heller övertyga andra.

Jag ska hålla mig till relevanta fakta om exet och framhäva allt positivt jag kan ge Mini istället för att fokusera på vad exet inte kan ge. Och så får han själv ta ansvar för sin del och vill han driva det på smutskastning av mig så får han det. Han har ju faktiskt inte så mycket annat att komma med.

Nu har han tagit tillräckligt med energi från mig! :devil:
 
Bra! Äntligen. :bow:

Om du hittar en konsekvent linje inom dig själv så bli du inte heller ett lätt byte för mer eller mindre huvudlösa förslag som kommer i den här tråden, om anmälningar, inspelningar, övervakningskameror, tipsa polisen osv.

Med den inställningen du visar nu så tror jag att du har mycket större förutsättningar att ro detta i land!
 
Ja, jag bara tänker på det du var med om med gevärsincidenten, + (delvis iaf?) vittne dessutom. Det krossade fönstret etc!
Det om något (även om polisen inte ville ta upp ärendet/na, så...) bör ju vara något att framföra(?) till de olika instanserna. Eller?
 
Ja, jag bara tänker på det du var med om med gevärsincidenten, + (delvis iaf?) vittne dessutom. Det krossade fönstret etc!
Det om något (även om polisen inte ville ta upp ärendet/na, så...) bör ju vara något att framföra(?) till de olika instanserna. Eller?
@krambanan försöker ju hitta nytt och bättre fokus nu, då kanske det inte är nödvändigt att påminna henne om en massa si eller så. Hon säger ju dessutom att hon ska koncentrera sig på relevanta fakta, och vilka de är tror jag att hon känner själv.
 
Ja, jag bara tänker på det du var med om med gevärsincidenten, + (delvis iaf?) vittne dessutom. Det krossade fönstret etc!
Det om något (även om polisen inte ville ta upp ärendet/na, så...) bör ju vara något att framföra(?) till de olika instanserna. Eller?

Ja absolut. Jag menade mer att jag behöver släppa fokus på smådetaljerna han gör/säger eller inte gör/inte säger t ex ger Mini glass. Så mitt fokus kan ligga på dom stora viktiga sakerna som t ex dom polisanmälningar som gjorts. För om jag får fram allvaret i det så spelar det ju ingen som helst roll om han skulle ge Mini glass varendaste umgänge.

Och jag tror att det är bl a det allt hans småtjafsande går ut på (omedvetet). Få mig att tappa fokus på vad som är viktigt och lägga energi på struntsaker.
 
Ha i åtanke att hans/advokatens yrkande om boendet och enskild vårdnad kan vara ett rent taktikdrag. För om ni då tar gemensam vårdnad så har ni mötts på mitten...
Gå INTE på det!

Nä jag är glad att han ska söka ensam vårdnad istället. Då kan ju iallafall inte tingsrätten dömma gemensam. Och om allt är som det borde så är risken att han får vårdnaden (och boendet) rätt liten.
 
Det enda som oroar mig är att bevisen behöver inte vara lika starka i en vårdnadstvist som vid brottsmål enligt lagen. Ändå verkar inte tingsrätterna efterleva detta utan avfärda allt som inte gått vidare till fällande dom.
 
Nä jag är glad att han ska söka ensam vårdnad istället. Då kan ju iallafall inte tingsrätten dömma gemensam. Och om allt är som det borde så är risken att han får vårdnaden (och boendet) rätt liten.
Jag kan inte ens i mina vildaste fantasier se, hur han skulle kunna tilldelas hela vårdnaden! Det vore så absurt att det helt enkelt inte går att föreställa sig. Av vilken anledning skulle det bli så??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp