Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan inte ens i mina vildaste fantasier se, hur han skulle kunna tilldelas hela vårdnaden! Det vore så absurt att det helt enkelt inte går att föreställa sig. Av vilken anledning skulle det bli så??

Ja du vem vet. Jag hör om den ena absurda domen efter den andra. Han lyckas ju manipulera dom flesta omkring sig med helt absurda historier. Inkl kontaktpersonen och familjerätten.
 
har du ingen som kan backa upp din version?

Jo då. Fast kanske inte jättemånga eftersom jag mer drar mig undan från folk när jag mår riktigt dåligt. Och exet är skicklig på att ha en bra fasad när andra är i närheten så det mesta har skett när vi varit ensamma som i många såna här fall.
 
Ja du vem vet. Jag hör om den ena absurda domen efter den andra. Han lyckas ju manipulera dom flesta omkring sig med helt absurda historier. Inkl kontaktpersonen och familjerätten.
Det kan också vara så att du förstorar hans sociala skills för att du är så orolig, och för att han fortfarande har makt att få dig att känna dig underlägsen. Men ditt underläge kanske är en chimär, en kvarleva från tiden då han förtryckte dig.

Fokusera på ditt, inte hans ...
 
Jag visste väl att hans plötsliga samarbete om helgen var för bra för att vara sant. Nu ska han absolut träffa henne lördag på min födelsedag (i helgen gick han med på umgänge mån, ons och tors och sen mån nästa vecka). Han säger att det som står från tingsrätten ska följas (umgänge två vardagar och en gång på helgen med kontaktperson/umgängesstödet). Men kontaktpersonen har ju semester? Umgänget ska ju vara med henne. Hur tänkte han nu?

Han har ringt socialens chef och klagat på att jag inte samarbetar. Jag är inte flexibel enligt honom. :grin:

Allt detta pga att jag inte kunde ha umgänge ikväll (vilket jag sa direkt när vi skulle bestämma tider för denna veckan) för jag har husvisning. Vi hade ändå umgänge idag fast nu på eftermiddagen. Så förstår inte riktigt vad problemet är.

Ska försöka få tag i min advokat och se vad han tycker jag ska göra. Jag har ju redan gjort planer för helgen. Jag ser ju inte hur det skulle kunna vändas mot mig om jag åker faktiskt när jag har ett sms från honom där han själv går med på det. Och jag tycker det är rätt tydligt vem som kan samarbeta och vara flexibel vid umgänget och vem som inte kan om man läser våra senaste sms.
 
Det kan också vara så att du förstorar hans sociala skills för att du är så orolig, och för att han fortfarande har makt att få dig att känna dig underlägsen. Men ditt underläge kanske är en chimär, en kvarleva från tiden då han förtryckte dig.

Fokusera på ditt, inte hans ...

Absolut. Det bidrar säkert en hel del. Jag märker ju att ju mer jag träffar honom ju mer faller jag tillbaka i gamla mönster. Och nu har jag ju äran att umgås med honom tre ggr i veckan. :yuck:
 
Jag visste väl att hans plötsliga samarbete om helgen var för bra för att vara sant. Nu ska han absolut träffa henne lördag på min födelsedag (i helgen gick han med på umgänge mån, ons och tors och sen mån nästa vecka). Han säger att det som står från tingsrätten ska följas (umgänge två vardagar och en gång på helgen med kontaktperson/umgängesstödet). Men kontaktpersonen har ju semester? Umgänget ska ju vara med henne. Hur tänkte han nu?

Han har ringt socialens chef och klagat på att jag inte samarbetar. Jag är inte flexibel enligt honom. :grin:

Allt detta pga att jag inte kunde ha umgänge ikväll (vilket jag sa direkt när vi skulle bestämma tider för denna veckan) för jag har husvisning. Vi hade ändå umgänge idag fast nu på eftermiddagen. Så förstår inte riktigt vad problemet är.

Ska försöka få tag i min advokat och se vad han tycker jag ska göra. Jag har ju redan gjort planer för helgen. Jag ser ju inte hur det skulle kunna vändas mot mig om jag åker faktiskt när jag har ett sms från honom där han själv går med på det. Och jag tycker det är rätt tydligt vem som kan samarbeta och vara flexibel vid umgänget och vem som inte kan om man läser våra senaste sms.
Men visst hade du nerskrivet att du gett honom möjlighet till umgänge? Har du nerskrivet hans första svar också?
Han verkar tro att umgänge betyder att han ska kunna beställa fram barnet precis när det passar honom. Ta det lugnt det här kan han inte vinna något på. Du har gett honom möjlighet till umgänge och han kräver att få det precius de två dagar du inte kan i min värld kan det bara slå tillbaka på honom.
 
Men visst hade du nerskrivet att du gett honom möjlighet till umgänge? Har du nerskrivet hans första svar också?
Han verkar tro att umgänge betyder att han ska kunna beställa fram barnet precis när det passar honom. Ta det lugnt det här kan han inte vinna något på. Du har gett honom möjlighet till umgänge och han kräver att få det precius de två dagar du inte kan i min värld kan det bara slå tillbaka på honom.

Ja allt finns på sms. Och det han sa idag finns inspelat.

Nä jag är väldigt flexibel med umgänget. Han vill gärna bestämma så sent som möjligt (allt för att kontrollera mig så klart) så jag inte kan göra några planer. T ex tiden för dagens umgänge bestämdes igår kväll.
 
Ditt ex verkar förväxla "flexibel" med "sitta och vänta på hans planer".

Självklart ska du begära planering. Allt kan hända och DÅ får man ju vara flexibel. Men inte för att han ormar runt och inte kan bestämma något. Det är ju ett sätt för honom att ha kontroll över dig, hålla dig på mattan.

Jag hade velat ha planerat upp hela månaden vad gäller umgänge, och skulle kontaktpersonen av någon anledning ställa in i sista minuten (sjukdom etc) blir det inget umgänge.

Tror det kan vara bra att ta lite baksätesåkning ett tag. Begär planering, med bra framförhållning. Den planeringen ska hållas.

Och flexibel handlar inte bara om dig utan också om honom. Att han kan ta en ombokning t ex för din födelsedag - om det nu var det som var frågan. Nu var det ju planerat sedan innan ändå.
 
En annan fin sak med långsiktig planering är ju att det väldigt tydligt kommer synas vem som strular. Bara att ha uppföljning varje gång man är hos någon inblandad auktoritet. Tydligt och klart kommer det då att framgå att struktur inte fungerar, rutiner inte följs, stabilitet saknas.

Alltså främst en långsiktig planering för att klargöra hur relationen pappa/barn fungerar, även om det på pappret gäller själva umgänget.
 
Ja allt finns på sms. Och det han sa idag finns inspelat.

Nä jag är väldigt flexibel med umgänget. Han vill gärna bestämma så sent som möjligt (allt för att kontrollera mig så klart) så jag inte kan göra några planer. T ex tiden för dagens umgänge bestämdes igår kväll.
Jättebra att du sparar bevis. Säg inget om det och släng inte heller fram dom vid en förhandling.

Men om nu ditt ex börjar i domstol/förhandlingar påstå att du försvårat umgänget så säger du bara lugnt "Jag vet att mitt ex anklagar mig för att försvåra umgänget och/eller vara oflexibel men jag har flertalet bevis på hur jag försökt vända ut och in på mig och Mini för att tiigodose mitt ex och hans krav. Bevisen visar också att den som försvårat och vägrat samarbeta är just mitt ex".
Men precis som du skriver så skall du här och nu försöka koppla bort honom och inte låta honom provocera dig. Var tillmötesgående och flexibel men inte in i absurdum. Ta det lugnt och avvakta. För en gång skull kan han gott få jobba och anstränga sig lite.
 
Tack för kloka svar. Ska absolut ta upp det när kontaktpersonen är tillbaka. Iofs har vi ju inte så många umgängen kvar då med henne men ändå.

Precis innan jag läste detta hindrade jag mig själv från att smsa och fråga hur han ville göra med umgänget imorgon och på torsdag och så skrev jag att fredag till söndag är jag ju inte hemma. Men han kan gott få höra av sig angående imorgon och torsdag själv. Jag har ju redan talat om var jag kommer vara i helgen.
 
Jag tycker du gör rätt i att låta honom visa hur han vill ha planeringen. Flexibel kan t ex bara att "berätta du hur du vill ha det, så ska jag se om jag kan lägga min planering runt det". MEN det förutsätter ju framförhållning. DET är i min värld att vara flexibel, att du försöker få till hans datum att funka. I motsats till att du ger datum, take it or leave it.

Låt honom komma med hur han vill ha det, men var tydlig med att du vill ha framförhållning. Det måste rimligen vara en fördel för både honom och kontaktpersonen att ha en långsiktig planering, så det verkligen fungerar för alla tre parter.

Vill han hatta och vara ute i sista minuten och därmed inte få till umgänget (medan han tror att det är till hans fördel att han inte kan planera något i förväg), låt honom hållas. Och meddela vänligt men mycket bestämt att du tyvärr har andra planer så nära inpå datumet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 736
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp