Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter att ha pratat med båda grannarna och försäkringsbolaget och en glasmästarjour så blev det snabbast, smidigast och billigast för mig (men även tyvärr för exet) att låta grannarna fixa fönstret. Vill ju inte att minibananen ska frysa!

Fick för övrigt ett väldigt märkligt bemötande av försäkringsbolaget?!

Fick iallafall reda på att när han kom hit igår var det för han sett min kompis köra härifrån så han visste att jag var själv. Och jag har även hört en del om vad han sagt och inte om situationen. Och jag är rätt irriterad just nu.
Jag begriper inte - vad sa han till grannarna?? HUR förklarade han det hela? Det här är ju helt absurt och helt vansinnigt!!
ALLT gott önskar jag dig - och att du får en ände på detta elände!
 
Jag begriper inte - vad sa han till grannarna?? HUR förklarade han det hela? Det här är ju helt absurt och helt vansinnigt!!
ALLT gott önskar jag dig - och att du får en ände på detta elände!

Ja du. Ingen aning. Det enda jag vet är att han säger att han inte får träffa sin dotter. Och något om att glasen är gamla och dåliga (glasen var hela och det är dubbelglas och det gick hål rakt igenom)? Så han har väl sagt att det inte var meningen. Och han har så klart inte berättat något om nyår.

:rage: :rage: :rage:

Bra att du har familjen hos dig nu! (För det har du väl fortfarande?)
Och se till att berätta precis det här för polisen imorgon, han vaktar på dig och försöker få dig ensam och utsatt!

Mamma är kvar. Det ska jag göra. Tack för tipset! :heart
 
Mamma är kvar. Det ska jag göra. Tack för tipset! :heart

Var noga med att berätta hur hans agerande får dig att känna. För det är ju det han är ute efter.

Känner du dig påpassad, vaktad, utsatt och kränkt? Säg det. Att du känner dig otrygg i ditt eget hem, med ditt barn - om det är så. Att du har bett din familj komma och bo med dig för att du känner dig otrygg. Berätta ALLT för polisen, det är viktigt att ge en rättvis bild av situationen. Inte bara av vad han GÖR utan hur han får dig att må och känna. För det är det han är ute efter när han gör det han gör. Han känner dig och vet hur han kan manipulera dig.

Det som skrämmer mig, men kanske inte dig. Det handlar i det här fallet om att han känner dig, och därför med små medel (även om han tydligt gått över gränsen i flera fall nu!) få dig ur balans. Det ger en bra bild vad för människa du anmäler, och för vad.
 
Tack @Lovisaleonora. Bra tips!


Vad hände på nyår, kan du berätta? (Gör det inte om det inte känns bra).

Jag var hos honom med dottern för umgänge på nyår. Hade erbjudit honom umgänge 29e (då var han hos mig en liten stund för han hann inte) och den 30e (då hann han inte). Sist han träffade henne var juldagen hos sin mamma då jag kom dit. Erbjöd mig den gången att komma vid 10 men han hann inte förrän 13. Var viktigare att träffa en kompis. Hela tiden jag var där var han otrevlig och ärligt talat inte särskilt intresserad av dottern.

Vi hade iallafall bestämt att jag skulle komma vid 12.30-13. Jag kom dit 13.10. Då sitter han i sin lastare och grejar (han ser att jag kommer). Jag går in och sätter mig i soffan med dottern. Kl blir nästan 14 innan han kommer in. Då är dottern hungrig och trött. Han tar henne en liten stund men hon är mest ledsen. Så jag ammar henne till sömns i hans säng. Sen sov hon kanske 1,5 timme. Sen ville hon ju amma igen. Sen ger jag henne till honom (han sitter framför tvn hela tiden sen han kom in). Då tar han henne i knät och låter henne sitta och glo på tvn. Och sitter själv och tittar på tv istället för att umgås med henne.

Hade påpekat en stund innan att jag ju måste åka hem snart (hästarna var ute och har en skotträdd hund som jag ville vara hemma med vilket han visste). Men när jag tycker han kan umgås lite istället för att låta henne titta på tv blir han sur och säger att det bara är påhitt att bebisar inte ska se på tv och att jag ändå förstör hennes liv när jag bråkar om vårdnaden så det spelar ju ingen roll. Och blir allmänt otrevlig. Sen säger han att jag lika gärna kan åka hem. Så jag börjar plocka ihop grejer för att åka (var ändå tvungen att åka snart) men då får jag inte ta dottern. Hon ska stanna för han har inte umgåtts klart med henne. För att försöka lugna ner situation ber jag då om en tid när vi kan få åka. Men han "vet inte när han umgåtts klart" och han säger att jag inte har någon rätt att ta henne med mig för det är hans barn också. Någonstans här börjar det spåra ur ordentligt. Dottern blir mer och mer ledsen. Han blir argare och börjar skrika.

Jag smsar en kompis (samma som sett massa innan och kom när han slagit sönder fönstret) att jag inte får åka och att om hon inte får något mer sms av mig inom en viss tid ska hon ringa polisen. Jag lyckades också slå på inspelningen på mobilen.

Försöker resonera lite med honom men märker fort att det inte är någon idé. Så tar mobilen för att själv ringa polisen. Då sparkar han mig på handen för att slå mobilen ur handen på mig (precis innan smsa jag min kompis att nu kunde hon ringa polisen direkt). Sen hotar han med att slå sönder mobilen om jag inte lägger den ifrån mig.

forts kommer snart...
 
Men herregud!!! Får obehag enbart av att läsa, han är inte klok på en fläck, och bör inte träffa dig och dottern alls! Möjligen övervakat, men inte bara du och hon!!
Han har för länge sen gått över gränsen, nu känns det som att han bara trappar upp:crazy:
Se till att aldrig vara ensam, åtminstone inte förrän polis/soc tagit tag i det!
Massor av kramar till dig, du är enormt klok och stark i det hela :love:
 
Hela tiden blir dottern mer och mer ledsen.

Han hotar två gånger att slå ett vedträ i huvudet på mig (kommer inte ihåg exakt när detta hände men någonstans mitt i denna röran). Jag säger till honom (i ett sista försök att få honom att ta sitt förnuft till fånga) att jag smsat en kompis att ringa polisen om inte jag hört av mig inom 5 min och fått åka med dottern. Då ska jag visst ut ur hans hus annars ska han kasta ut mig (fortfarande bär han runt på dottern). Jag går ut i hallen och börjar klä på mig för att han inte ska försöka slänga ut mig med dottern i famnen. Men går inte ut ur huset. Någonstans mitt i allt detta så talar jag om att nu är polis på väg.

Det kommer in en bil på gården (ej polisbil). Jag säger att det är nog min kompis då. Han säger till mig att han ska skjuta henne med en hagelbössa (som står innanför någon dörr eller nåt kommer inte ihåg exakt vad han sa). Det knackar på dörren. Han försvinner in i sovrummet med dottern. Jag går och öppnar.

Mycket riktigt är det min kompis (hon har även en kille med sig men han stannar vid bilen). Jag ber henne åka för han säger att han ska skjuta dig med en hagelbössa. Hon uppfattar inte riktigt vad jag sa så hon kommer in och frågar exet vad som händer. Han gapar och skriker på henne att om hon ska lägga sig i ska hon lägga sig i hela bråket. Hon talar om att polisen är på väg. Han blir galen och skriker att hon ska ut därifrån med mera. Hon går utmen säger att hon inte tänker åka förrän han gett mig dottern och vi fått åka (under tiden har hon polisen i örat. Det var dom som bad henne åka dit för dom hade ingen ledig bil just då!). Han går återigen in i sovrummet och ropar på mig. Sen säger han "det här är för dotterns skull". Då var hon hysteriskt ledsen och hade varit en bra stund. Sen får jag äntligen ta henne.

Så fort hon kommer till mig blir hon knäpptyst och helt apatisk. Sätter henne i bilstolen, virar in henne i filten jag har i där och tar hennes grejer (glömde hennes ytterkläder i paniken)för att gå ut. Under tiden går exet ut med ett basebollträ i metall och börjar vifta med mot min kompis och hennes killkompis. Jag går ut, hoppar in i bilen och lyckas precis låsa dörren innan han försöker öppna den utifrån. Sen ber han mig att "snälla prata med mig". Han står så jag inte kan köra utan att köra på honom. Jag vevar ner rutan 2 mm och säger till honom att flytta på sig så jag kan köra. Efter någon minut så får jag äntligen åka. Min kompis åker så fort jag åkt. Polisen hann aldrig dit.

Min kompis anmälde hotet om hagelbössan samma kväll. Jag ringde och anmälde allt dagen efter.

Vill bara tillägg att min kompis är inte obekant för exet. Vi lärde känna henne och hennes dåvarande man tillsammans. Så han vet mycket väl vem hon är.
 
Tack och lov att du och kompisen anmält! Och skönt att han inte ligger på gränsen utan så totalt över den. Det finns ingen återvändo från detta, han är INTE lämplig vårdnadshavare för er dotter.

Vilken lättnad att det inte hände något. Du måste, måste, måste vara försiktig och rädd om er, han har helt klart gått över alla gränser nu och känner säkert att han inte har mycket att förlora.

*ryser*
 
Bra gjort! Olovligt frihetsberövande o olaga hot. Att hota med hagelbössa är så korkat att det inte ens behöver kommenteras, men det bör leda till att han blir av med vapenlicensen. Vapen i hemmet skall förvaras i låst vapenskåp.
Att komma ut o vifta med basebollträ är oxå straffbart.

Massor av styrkekramar till dig o minibananen. Vägra träffa honom mera öht, skall han träffa dottern får det ske under övervakning av soc personal.
 
Detta är absolut sanslöst. Jag vet knappt vad jag ska säga. Ditt barn ska inte behöva uppleva mer av detta, inte du heller. Han måste få kontaktförbud, helt klart.

Skriv gärna ut det du skrivit här, om nyårsnatten mm, så du kan visa för respektive myndighet, för jag förstår att det kan vara svårt att berätta allt sammanhängande vid ett möte.

Det här är HELT vansinnigt!!!
 
Hela tiden blir dottern mer och mer ledsen.

Han hotar två gånger att slå ett vedträ i huvudet på mig (kommer inte ihåg exakt när detta hände men någonstans mitt i denna röran). Jag säger till honom (i ett sista försök att få honom att ta sitt förnuft till fånga) att jag smsat en kompis att ringa polisen om inte jag hört av mig inom 5 min och fått åka med dottern. Då ska jag visst ut ur hans hus annars ska han kasta ut mig (fortfarande bär han runt på dottern). Jag går ut i hallen och börjar klä på mig för att han inte ska försöka slänga ut mig med dottern i famnen. Men går inte ut ur huset. Någonstans mitt i allt detta så talar jag om att nu är polis på väg.

Det kommer in en bil på gården (ej polisbil). Jag säger att det är nog min kompis då. Han säger till mig att han ska skjuta henne med en hagelbössa (som står innanför någon dörr eller nåt kommer inte ihåg exakt vad han sa). Det knackar på dörren. Han försvinner in i sovrummet med dottern. Jag går och öppnar.

Mycket riktigt är det min kompis (hon har även en kille med sig men han stannar vid bilen). Jag ber henne åka för han säger att han ska skjuta dig med en hagelbössa. Hon uppfattar inte riktigt vad jag sa så hon kommer in och frågar exet vad som händer. Han gapar och skriker på henne att om hon ska lägga sig i ska hon lägga sig i hela bråket. Hon talar om att polisen är på väg. Han blir galen och skriker att hon ska ut därifrån med mera. Hon går utmen säger att hon inte tänker åka förrän han gett mig dottern och vi fått åka (under tiden har hon polisen i örat. Det var dom som bad henne åka dit för dom hade ingen ledig bil just då!). Han går återigen in i sovrummet och ropar på mig. Sen säger han "det här är för dotterns skull". Då var hon hysteriskt ledsen och hade varit en bra stund. Sen får jag äntligen ta henne.

Så fort hon kommer till mig blir hon knäpptyst och helt apatisk. Sätter henne i bilstolen, virar in henne i filten jag har i där och tar hennes grejer (glömde hennes ytterkläder i paniken)för att gå ut. Under tiden går exet ut med ett basebollträ i metall och börjar vifta med mot min kompis och hennes killkompis. Jag går ut, hoppar in i bilen och lyckas precis låsa dörren innan han försöker öppna den utifrån. Sen ber han mig att "snälla prata med mig". Han står så jag inte kan köra utan att köra på honom. Jag vevar ner rutan 2 mm och säger till honom att flytta på sig så jag kan köra. Efter någon minut så får jag äntligen åka. Min kompis åker så fort jag åkt. Polisen hann aldrig dit.

Min kompis anmälde hotet om hagelbössan samma kväll. Jag ringde och anmälde allt dagen efter.

Vill bara tillägg att min kompis är inte obekant för exet. Vi lärde känna henne och hennes dåvarande man tillsammans. Så han vet mycket väl vem hon är.

Nu hoppas jag innerligt att du förstår att han håller på att förlora fotfästet ordentligt och kommer bara bli värre....du är i stor fara och ditt barn kommer att ta stor skada av detta.
Du kan aldrig mer träffa honom utan bevakning och du måste se till att han får besöksförbud!!!
Han har nu verkligen visat vad han går för, och han visar också att han kan bli värre, herregud vännen!

Ta nu hand om dig och gör allt för att han aldrig mer träffar dig och ditt barn!!!
 
Men herregud, han är ju helt galen. Fy tusan så obehagligt, jag vet inte ens vad jag ska skriva...

Men jäklar så smart av dig att dels smsa din kompis, och att slå igång inspelningen på mobilen! :bow:

Behöver du hjälp med något, vad som helst så hör av dig, jag finns ju inte allt för långt bort. Krisar det så har vi en soffa över till dig och dottern (vi har ju redan en bebis i lägenheten så!).
 
Låt honom för guds skull inte träffa dottern mer!!!
Han verkar ju inte se henne som annat än ett vapen för att komma åt dig, vilket känns enormt farligt. Polisen bör nog agera både snabbt och rejält, innan den här mannen blir rent livsfarlig
 
Ju mer jag tänker på detta, ju obehagligare känns det. Med berättelsen om nyårsaftonens pajade ruta, som tydligen "råkade" gå sönder, och hans hanterande av bebisen, känns det som om steget till att något mycket mycket värre kan "råka" hända, är väldigt kort. Det känns som att lägga in bebisen i boaormens terrarium med förhoppningen att ormen inte ska råka vara hungrig just då. Allvar! Jag skulle aldrig låta den mannen hantera mitt barn igen. Ta din oro - och vår oro!! - på största allvar. Det krävs en så liten "råkade"-händelse för att ett liv ska spolieras för all framtid. Och det går aldrig att göra ogjort.
 
Hela tiden blir dottern mer och mer ledsen.

Han hotar två gånger att slå ett vedträ i huvudet på mig (kommer inte ihåg exakt när detta hände men någonstans mitt i denna röran). Jag säger till honom (i ett sista försök att få honom att ta sitt förnuft till fånga) att jag smsat en kompis att ringa polisen om inte jag hört av mig inom 5 min och fått åka med dottern. Då ska jag visst ut ur hans hus annars ska han kasta ut mig (fortfarande bär han runt på dottern). Jag går ut i hallen och börjar klä på mig för att han inte ska försöka slänga ut mig med dottern i famnen. Men går inte ut ur huset. Någonstans mitt i allt detta så talar jag om att nu är polis på väg.

Det kommer in en bil på gården (ej polisbil). Jag säger att det är nog min kompis då. Han säger till mig att han ska skjuta henne med en hagelbössa (som står innanför någon dörr eller nåt kommer inte ihåg exakt vad han sa). Det knackar på dörren. Han försvinner in i sovrummet med dottern. Jag går och öppnar.

Mycket riktigt är det min kompis (hon har även en kille med sig men han stannar vid bilen). Jag ber henne åka för han säger att han ska skjuta dig med en hagelbössa. Hon uppfattar inte riktigt vad jag sa så hon kommer in och frågar exet vad som händer. Han gapar och skriker på henne att om hon ska lägga sig i ska hon lägga sig i hela bråket. Hon talar om att polisen är på väg. Han blir galen och skriker att hon ska ut därifrån med mera. Hon går utmen säger att hon inte tänker åka förrän han gett mig dottern och vi fått åka (under tiden har hon polisen i örat. Det var dom som bad henne åka dit för dom hade ingen ledig bil just då!). Han går återigen in i sovrummet och ropar på mig. Sen säger han "det här är för dotterns skull". Då var hon hysteriskt ledsen och hade varit en bra stund. Sen får jag äntligen ta henne.

Så fort hon kommer till mig blir hon knäpptyst och helt apatisk. Sätter henne i bilstolen, virar in henne i filten jag har i där och tar hennes grejer (glömde hennes ytterkläder i paniken)för att gå ut. Under tiden går exet ut med ett basebollträ i metall och börjar vifta med mot min kompis och hennes killkompis. Jag går ut, hoppar in i bilen och lyckas precis låsa dörren innan han försöker öppna den utifrån. Sen ber han mig att "snälla prata med mig". Han står så jag inte kan köra utan att köra på honom. Jag vevar ner rutan 2 mm och säger till honom att flytta på sig så jag kan köra. Efter någon minut så får jag äntligen åka. Min kompis åker så fort jag åkt. Polisen hann aldrig dit.

Min kompis anmälde hotet om hagelbössan samma kväll. Jag ringde och anmälde allt dagen efter.

Vill bara tillägg att min kompis är inte obekant för exet. Vi lärde känna henne och hennes dåvarande man tillsammans. Så han vet mycket väl vem hon är.

Men herregud, karl låter ju helt förryckt!!!:nailbiting::rage::arghh:

Jag hoppas att polisen agerar snabbt och plockar in honom. Jag tycker att det låter våghalsigt att de skickar en privatperson i deras ställe, tänk om han gjort allvar av sitt hot.
Jag tänker dock att hans agerande kanske i slutändan blir positivt för dig och dottern, vilken familjerätt skulle kunna tycka att det är en bra idé att han fick träffa dottern ensam?! Var rädda om er!!!
 
Herregud @krambanan! Jag började nästan gråta av att ligga i sängen med bebis och läsa ditt inlägg. Stackars stackars minibanan och stackars stackars dig! :cry: Hur ser din plan ut i det närmaste? Jag håller med de som säger att du måste se till att slippa träffa den där människan och att dottern ska slippa det med. Hoppas innerligt att han plockas in omgående för han låter riktigt farlig. Har du möjlighet att vidta några åtgärder för skydd i ditt hem? Larm med kamera kanske? Kan hjälpa dig att kolla runt bland bolagen om det behövs, har ganska mycket erfarenhet av sånt. Det ska ju naturligtvis inte behövas men det kanske är en bra åtgärd för din trygghet? Du känner honom bättre än oss.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 733
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 681
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp