Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack alla!

Nu har jag pratat med en jättegullig polis som hjälpte mig göra en anmälan på vad som hände igår. Ska till polisen och komplettera på måndag och även göra fler anmälningar på hemfridsbrott, hot och våld. Hon gjorde även en anmälan till socialen. Ska ringa advokaten på måndag och familjerätten.

Hur lång tid tar det innan han får reda på att jag anmält honom?

Har flera möjliga lösningar för att slippa vara själv. Ska bara bestämma vilken som blir bäst. Jag tror jag ber min mamma komma ner och bo här. Det jobbiga är att jag orkar inte dela allt det känslomässiga med henne. Och vi går varandra på nerverna rätt fort. Men för minibananen är det nog det bästa. Exet har dock inte någon som helst respekt för min mamma...
 
Usch nu hoppas jag verkligen att allt fungerar som det är tänkt för mig och minibananen. Har sån ångest över att vi inte ska bli tagna på allvar. :(

Jag ångrar jättemycket att jag inte flyttade upp till familjen igen när jag var gravid. Då hade han antagligen tröttnat rätt fort.
 
Tack alla!

Nu har jag pratat med en jättegullig polis som hjälpte mig göra en anmälan på vad som hände igår. Ska till polisen och komplettera på måndag och även göra fler anmälningar på hemfridsbrott, hot och våld. Hon gjorde även en anmälan till socialen. Ska ringa advokaten på måndag och familjerätten.

Hur lång tid tar det innan han får reda på att jag anmält honom?

Har flera möjliga lösningar för att slippa vara själv. Ska bara bestämma vilken som blir bäst. Jag tror jag ber min mamma komma ner och bo här. Det jobbiga är att jag orkar inte dela allt det känslomässiga med henne. Och vi går varandra på nerverna rätt fort. Men för minibananen är det nog det bästa. Exet har dock inte någon som helst respekt för min mamma...
Har du ingen kompis med skinn på näsan som kan komma och bo hos dig ett tag?

Det här får mig att vilja släppa allt och åka själv, men jag vet ju inte ens var du bor.
Du behöver helt klart hjälp av någon med mycket pondus.
 
Men ångra inget! Du kommer reda ut detta lika bra som du hittills gjort.
Du imponerar som vanligt!!
När hot och våld med barn inblandat brukar detta prioriteras hos polisen.
Ditt ex tas nog in snarast på förhör, polisen ska se till att han förstår att läget är under bevakning, bra för dig så kanske han inte vågar hämnas på något sätt.
Dock kanske han är värre än vi tror, säkrast att din mamma finns hos dig, 2 är bättre än en!!
Styrkekram!!
 
Usch nu hoppas jag verkligen att allt fungerar som det är tänkt för mig och minibananen. Har sån ångest över att vi inte ska bli tagna på allvar. :(

Jag ångrar jättemycket att jag inte flyttade upp till familjen igen när jag var gravid. Då hade han antagligen tröttnat rätt fort.

Ångra inte, du gjorde det som du tyckte var rätt! Att du har mer/annan information idag och därför kanske skulle välja annorlunda nu betyder inte att du gjorde fel vad . Gräv inte ner dig i missade chanser utan jobba från där du är idag istället, och var inte så hård mot dig själv. :)

Jättebra att du gjort anmälan, och jag tror det ska mycket till för att du inte ska bli tagen på allvar! Oroa dig inte för det.
 
Hur lång tid tar det innan han får reda på att jag anmält honom?

Jag svarar för socialtjänsten. När vi får in en anmälan ska vi göra en förhandsbedömning av den med syfte att se om vi ska inleda utredning eller inte. Eftersom du har ensam vårdnad får socialtjänsten inte kontakta honom när anmälan kommer in utan ska kontakta dig. Man brukar då kolla av vad som hänt och att barnet är skyddat. I det fall även en förälder är utsatt på något sätt kollar man också så att föräldern är skyddad. Därefter beslutar man om utredning ska inledas eller inte. Om du som vårdnadshavare inte vill ha stöd från socialtjänsten och det inte föreligger LVU-kriterier (vilket jag inte sett att något i din historia någonsin varit i närheten av) blir det ingen utredning, men om du önskar stöd gör man en utredning för att se vilken sorts stöd du och mini behöver. Under den proceduren får man inte kontakta honom utan ditt medgivande eftersom han inte är vårdnadshavare.
 
Jag svarar för socialtjänsten. När vi får in en anmälan ska vi göra en förhandsbedömning av den med syfte att se om vi ska inleda utredning eller inte. Eftersom du har ensam vårdnad får socialtjänsten inte kontakta honom när anmälan kommer in utan ska kontakta dig. Man brukar då kolla av vad som hänt och att barnet är skyddat. I det fall även en förälder är utsatt på något sätt kollar man också så att föräldern är skyddad. Därefter beslutar man om utredning ska inledas eller inte. Om du som vårdnadshavare inte vill ha stöd från socialtjänsten och det inte föreligger LVU-kriterier (vilket jag inte sett att något i din historia någonsin varit i närheten av) blir det ingen utredning, men om du önskar stöd gör man en utredning för att se vilken sorts stöd du och mini behöver. Under den proceduren får man inte kontakta honom utan ditt medgivande eftersom han inte är vårdnadshavare.

Tack! :heart
 
Usch nu hoppas jag verkligen att allt fungerar som det är tänkt för mig och minibananen. Har sån ångest över att vi inte ska bli tagna på allvar. :(

Jag ångrar jättemycket att jag inte flyttade upp till familjen igen när jag var gravid. Då hade han antagligen tröttnat rätt fort.
Ha inte det. Du kommer att bli tagen på allvar.

Däremot tar det nog några dagar hos polisen, eftersom du ska dit och komplettera anmälan på måndag. Innan det TROR jag inte att de tar in honom för förhör - men det är en gissning.

Det du gör nu är ett fantastiskt wake up call för honom!

Och var stark, det du gjort hittills har varit strålande. Lilla bananskrutten har en supermorsa.
 
Ångra inte, du gjorde det som du tyckte var rätt! Att du har mer/annan information idag och därför kanske skulle välja annorlunda nu betyder inte att du gjorde fel vad . Gräv inte ner dig i missade chanser utan jobba från där du är idag istället, och var inte så hård mot dig själv. :)

Jättebra att du gjort anmälan, och jag tror det ska mycket till för att du inte ska bli tagen på allvar! Oroa dig inte för det.

Tack! :heart

Pratade med min lillasyster som jobbar inom socialtjänsten och hon sa att hon skulle bli väldigt förvånad om inte detta tas på största allvar. Så jag hoppas verkligen vi kan få den hjälp vi behöver jag och mini.

Har ju redan på G med en psykolog via bvc (remiss är skriven för någon månad sen, väntar på tid bara) samt att jag går och pratar med dom på kriscentrum. Och så är ju familjerätten redan inkopplade. :up:
 
Kramar i mängder :heart

Tack! :heart

Har du ingen kompis med skinn på näsan som kan komma och bo hos dig ett tag?

Det här får mig att vilja släppa allt och åka själv, men jag vet ju inte ens var du bor.
Du behöver helt klart hjälp av någon med mycket pondus.

Har en kompis som hjälpte mig igår och även varit vittne till ett par av dom gångerna han inte åkt härifrån när jag bett honom. Hon har massa skinn på näsan (och är dessutom både längre och större än exet). :p Hon är här dagligen då hon har sina hästar installade hos mig. 


Men ångra inget! Du kommer reda ut detta lika bra som du hittills gjort.
Du imponerar som vanligt!!
När hot och våld med barn inblandat brukar detta prioriteras hos polisen.
Ditt ex tas nog in snarast på förhör, polisen ska se till att han förstår att läget är under bevakning, bra för dig så kanske han inte vågar hämnas på något sätt.
Dock kanske han är värre än vi tror, säkrast att din mamma finns hos dig, 2 är bättre än en!!
Styrkekram!!

Tack! :heart

Massa kramar :heart, fy vilken elände du hamnat i.

Tack! :heart
 
@krambanan det är lätt att vara efterklok, men vi ska inte ångra våra val utan istället göra dom till något positivt. Jag tycker du är en förebild som orkar kämpa för detta. Stå på dig, om vi här på buke tror på dig kommer även andra göra det också. Ta hand om er.
glomp.gif
 
Det här är ju inte riktigt klokt! :wtf:
Hur mycket ska du palla med?
Det är jobbigt att bli förälder.
Det är ännu jobbigare att bli ensamstående förälder.
Och du har dessutom ett ex som beter sig illa och är (som jag uppfattat det) hotfull och kränkande. :crazy:

Man är ju så sårbar när man just fött barn.

Jag hoppas verkligen att det blir bättre för dig.
Jag tänker ofta på dig och hur du har det, fast jag inte känner dig. :heart
Din historia berör!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 733
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 681
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp