oansvariga hundägare...

Majsen

Trådstartare
Jag håller på att bli galen på alla dessa människor som inte har koll på sina hundar. Var och varannan vecka händer det att någon släpper fram sin hund till min. Utan att fråga! Ibland lösspringande hundar och ibland så har hundarna alldeles för lång koppel där ägarna låter hunden gå fram och hälsa. Varje gång så ber jag hundägarna korta kopplet eller koppla hunden, men samma sak händer ändå gång på gång med nya hundmännislor man möter. Hur ska man få alla dessa människor att förstå att detta inte är ok?

Min hund reagerar oftast med utfall och morrande mot den andra hunden. Han är osäker på andra hundar och är dessutom en liten ras så skulle en stor hund försvara sig mot honom skulle han snabbt bli pannkaka... och hans osäkerhet blir knappast bättre av att dessa hundar rusar fram.. Nu har han dessutom fått virusinfektion i luftvägarna och feber som han troligtvis fått från någon än dessa hundar.

Har pratat om detta problem med en kompis som bor i samma område som mig, och hon har inga problem med att folk släpper fram sina hundar kors och tvärs.. troligtvis pga att hon har en amstaff :grin:

Hur ska man få alla dessa hundägare att hålla bättre koll på sina hundar?
Eller måste man helt enkelt ha en stor "farlig" hund för att folk ska anstränga sig och hålla koll på hunden?

Sv: oansvariga hundägare...

I mitt fall är det inte mina hundar som är särskilt griniga, matte är många resor värre. Jag blir skitarg när folk har så lite respekt för min person att de tror att de kan använda mina hundar som någon sorts leksak till sin egen. I förrgår var det någon som inte hade lydnad på sin bautastora och dessutom aggressiva hanhund och gubbfan som ägde den började dessutom käfta emot när jag började skälla ut honom.

Upplever faktiskt enbart de här problemen med äldre män och unga kvinnor, alla andra brukar visa betydligt mer hänsyn.

Skrik till de andra ägarna att hunden har smittsam kennelhosta ;)

Nejdå, skämt å sido, jag blir också vansinnig på människor som släpper fram sina hundar hur som helst!

Jag har tröttnat på att försöka få folk att förstå att jag inte vill att min ska hälsa på deras, så jag brukar säga till matte/husse att min hund är aggressiv och bits. Då får de fatt på sina ganska fort...

Jag försökte med det vid ett par tillfällen (samma man båda gångerna), men han fattade inte. Han bara bekräftade att hans var snäll. :crazy: (Sen insåg jag det orimliga i att sprida falska rykten kring mina hundar ang aggressivitet då dom alltid är lösa överallt :angel:)

TS
Jag är ingen varesig våldsam eller otrevlig person, men tyvärr så tror jag att det enda som kommer hjälp dig i din tråkiga sits är att plocka fram ragatan i dig och fräsa ifrån innan dom hinner släppa fram hundarna. Försök att vara bestämd och inte rabiat så att du inte spär på rädslan hos din egen hund.

Jag vet precis hur det är. Mina har jag nu lösa när jag passerar då brukar folk koppla sina. Men ser jag att personen har noll koll or what so ever och vägen är smal (gångstig) då kopplar jag mina och sätter dom stadigt åt sidan. Tyvärr så drar dom hellre mot hunden när dom är kopplade? Gör nån hund utfall så drar dom mot hunden. Men när dom är lösa springer dom snabbt förbi hundarna spec. om hunden gör utfall.

Ja jag blir också galen. Min hund gillar inte andra hundar. Hon går aldrig fram till dem, gör inte utfall och fungerar bättre lös men jag kallar alltid in henne så att hon går vid min sida när vi möter folk. Jag är också mycket tydlig med att tala om att hon är rätt dum mot andra hundar men får alltid samma svar, men det är bara bra han/hon behöver lite uppfostran.
Sedan när blev det min hunds jobb att uppfostra andras hundar?

"Akta, min har skabb!" funkar vid hundmöten med folk man inte känner.

Senast idag tog det en halvtimme innan jag kunde lasta ur bilen och spänna för spannet, eftersom grannens knäppa hund var lös vid badplatsen där spåren börjar. (Deras hund glatt hoppar rakt in i min flock med fem kopplade hundar och börjar slåss om han kommer åt, och de har nada koll på den. En ren jä-la tur att jag har pli på mina annars vore deras en blöt fläck!)

<snip>
Har pratat om detta problem med en kompis som bor i samma område som mig, och hon har inga problem med att folk släpper fram sina hundar kors och tvärs.. troligtvis pga att hon har en amstaff :grin:

Eller måste man helt enkelt ha en stor "farlig" hund för att folk ska anstränga sig och hålla koll på hunden?

Det ar en klar fordel med en rottis.:cool: Tar man tag i halsbandet och ser ut som om man haller emot (lustigt nog ser inte folk att rottan sitter snallt och ser forvanad ut over mattes nya lek:grin:) samtidig som man ropar att de INTE kan slappa fram sin hund fangar de snabbt in den.:p

Jag vet precis hur det är. Mina har jag nu lösa när jag passerar då brukar folk koppla sina. Men ser jag att personen har noll koll or what so ever och vägen är smal (gångstig) då kopplar jag mina och sätter dom stadigt åt sidan. Tyvärr så drar dom hellre mot hunden när dom är kopplade? Gör nån hund utfall så drar dom mot hunden. Men när dom är lösa springer dom snabbt förbi hundarna spec. om hunden gör utfall.

Min hund ser helt klart nar andra hundar ar losa. Varesig hon ar los eller inte blir hon mycket 'vassare' om andra hundar ar losa i narheten och visar helt klart att hon inte litar pa dem alls genom att halla ogonen pa dem. Om hundar gar 'fot' och ar precis vid foraren en bra bit pa bada sidor nar man moter dem ar det inga problem, men en hund som befinner sig bara ett par meter ivag fran sin forare gor mig valdigt nervos ... och min hund aven mer sa.

Med de små orden "Släpper du fram din hund så sparkar jag den!" :cool:

Jag sa till en kvinna med en liten bichon (eller liknande) som kom farande i attack mode att om hon inte tog ratt pa sin hund skulle jag lata min ata upp den.:p Hon skreek. Pa riktigt. Iiiiiiiihhhhh ... och kom rusande och tog undan hunden. Efter det har vi aldrig sett den los pa tomten igen.:angel:

Jag blir så irriterad. Grannen har två Bichon i flexi. Man får alltid nitbromsa för hundarna gör utfall mot bilar och är således plötsligt mitt i körfilen.

För en vecka sedan var det bara frågan om centimetrar att jag inte körde på en hund av samma ras då matte talade i telefon och inte hann hala in hunden då den rusade fram mot vår bil. :crazy:

Samma sak med små barn och hundar med flexi (och utan). Även om de kan kontrollera en liten hund fattar de inte alltid att man inte kan gå fram till vem som helst, och hur ett flexi ska användas.

Jag blir så irriterad. Grannen har två Bichon i flexi. Man får alltid nitbromsa för hundarna gör utfall mot bilar och är således plötsligt mitt i körfilen.

För en vecka sedan var det bara frågan om centimetrar att jag inte körde på en hund av samma ras då matte talade i telefon och inte hann hala in hunden då den rusade fram mot vår bil. :crazy:

Herregud! :eek::crazy::mad:

Jag hatar verkligen att jag alltid måste vara så negativ och konstatera att den sista idioten inte är född. (Men det är ju sant :o.)

Kopierar från min FB-status...

Favorit i repris #3. Den här gången fick jag reda på att jag skulle dra åt helvete också. Killen hade lite uppbackning av ett par damer där "mamman" hånleendes och med glättig röst tyckte att jag skulle gå. Med ryggen emot henne ropade hon dessutom surkärring åt mig. Lovely. Fast jag är hellre surkärring än ansvarslös fjortis :P

Jag kan ju säga att de lyckats reta upp mig ganska ordentligt. Jag har efterlyst hundägarens namn på FB för att kunna göra en amnälan om brott mot tillsynen av hund och katt. Men om jag inte får tag i namnet där? Kan jag följa efter hundägaren och se var han bor? Får man göra så?

Skaffa en staffe, idioterna blir åtminstone färre då. På tävlingsplatser får vi alltid en stor radie runt omkring oss när vi kommer. Agilityfolk är nog inte vana att se kamphundar. :devil:
Halvblinda pensionärer med trusselsuddar är nog dom enda som inte håller sina odjur borta, för grannarna envisas med att låta sina fotknölshundar göra utfall mot min och komma framspringandes även om jag lite diskret försökt säga att min hund är väldigt snäll, men om hon känner att hon måste försvara sig så är jag inte ett dugg orolig för hennes skull...

..eller varglik schäfer. Vi får oftast vara ifred faktiskt. De gånger vi inte får vara det är när Ian är med, folk lär resonera som att "den stora är snäll mot den lilla vita vilket betyder att den kommer att vara snäll mot min! Jippi jag släpper fram!".

Jag brukar sällan bli arg då jag inte vill att situationen ska dramatiseras för mina hundars skull. Däremot brukar jag bestämt påtala olämpligheten i det hela och dessutom förklara att tiken inte är snäll alla gånger, eller påtala hennes spondylos. Då tycker folk mest synd om mina hundar, att de aldrig får leka med andra :D

Rottweilern fick inte vara ifred innan han bet en annan hund (helt klart min tabbe vid just det tillfället jag var dock mer förvånad än den andre hundägaren) då spred sig ryktet och helt plötsligt kom det mycket färre hundar fram.

Det är klart, går man ofta med dem lösa är det kanske inte en så bra idé :D

Till en man som fortsatte hävda att hans lilla tuss var såååå snäll och inte riktigt fattade innebörden av vad jag egentligen sa, sa jag att min faktiskt tagit en rejäl tugga på en sån där småhund när den kom farandes fram :angel:

För en vecka sedan var det bara frågan om centimetrar att jag inte körde på en hund av samma ras då matte talade i telefon och inte hann hala in hunden då den rusade fram mot vår bil. :crazy:.

Låter som en stövare av något slag som finns här... Den går alltid i långt flexi, kastar sig runt åt alla håll och ägaren gör inte ens minsta försök till att kalla in sin hund. Har mer än en gång resulterat i att hunden är mitt ute på vägen för att den skäller på en hund på andra sidan eller så... Som tur är verkar de bara gå där man bara får köra 30km/h, hade de gått vid större vägar så hade väl hunden varit mos för länge sedan :crazy:

Man får helt enkelt bli mer offensiv.
Kliv fram och blockera, säg med hög röst "håll i hunden! min är sjuk!"
Så fick jag hålla på hela tiden när vår vovve tappade synen och blev sjukt osäker. Man får bli en jäkla bitch tyvärr, men vad gör man inte för sin hund?

Efter ett tag började folk lära sig i området faktiskt :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 679
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 887
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 084
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring