Nyproduktion - hur törs man?

  • Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
Gör det! Min vän blev väldigt förvånad att de inte kunde ha sin bokhylla där, de trodde standard var liksom att kunna skruva upp hyllor i :D

Vi bor i nyprod (hyresrätt) och det är förbjudet att hänga upp saker på väggarna som väger över 10 kg.. Vi satte upp en stor och ganska tung tavla (dock under 10 kg) och första hålet vi gjorde för att sätta plugg osv i visade att gipsväggen var typ 2 mm tjock, skojar inte. Min nagel var nästan tjockare.
 
Jag antar att ni fått någon typ av kontaktperson/mäklare?
Då skulle jag fråga något i stil med ”Hur är innerväggarna uppbyggda? Jag är lite orolig över att det inte kommer klara av att fästa bokhyllor i till exempel” :)
Ja, absolut, det har vi. Jag har redan ställt tusen frågor :D. Ville bara dubbelkolla om jag ska fråga om detta. Men då gör jag det :).
 
Vi bor i nyprod (hyresrätt) och det är förbjudet att hänga upp saker på väggarna som väger över 10 kg.. Vi satte upp en stor och ganska tung tavla (dock under 10 kg) och första hålet vi gjorde för att sätta plugg osv i visade att gipsväggen var typ 2 mm tjock, skojar inte. Min nagel var nästan tjockare.

Det är sånt här som gör mig väldigt nöjd över min 30-talslägenhet med 2 dm betongväggar överallt :D Enda minuset är väl att routern täcker dåligt till rummet längst bort :cautious:
 
Vi bor i nyprod (hyresrätt) och det är förbjudet att hänga upp saker på väggarna som väger över 10 kg.. Vi satte upp en stor och ganska tung tavla (dock under 10 kg) och första hålet vi gjorde för att sätta plugg osv i visade att gipsväggen var typ 2 mm tjock, skojar inte. Min nagel var nästan tjockare.
Det är sånt här som gör mig väldigt nöjd över min 30-talslägenhet med 2 dm betongväggar överallt :D Enda minuset är väl att routern täcker dåligt till rummet längst bort :cautious:

Bara för att balansera upp det hela så bor jag i nyproduktion (eller, nåja, det var det 2014 när vi flyttade in i alla fall) och den här kåken är något sorts platsgjutet betongmonster. Vi har fler väggar som är betong än inte. :p
 
Jaha, lite uppdatering då!

Lägenheten är reserverad och lånelöfte fick vi utan några som helst problem. Så nu helt plötsligt kan vi köpa om vi vill 😮😬. Jag hade en mäklare här i förmiddags som värderade vår lägenhet och han var urtrevlig, kan området jättebra och kändes pålitlig och sympatisk. Han erbjöd sig också att kolla allt åt oss med den nyproducerade lägenheten om vi ville, vilket ju vore finemang. Jag är så glad över min lilla fina lya <3 som jag har hållit hårt i genom åren och som nu, någon gång i framtiden, kommer kunna säljas till nån ny ung person som behöver en förstalägenhet.

Så nu ska vi bara försöka bestämma oss då 🙈 :nailbiting:.
 
Här har det gått bra med den nyproducerade, i stora drag. Lite smådetaljer som vi tagit för givet, men den är inte köpt från reservationstillfället så det kan hända att det fanns mer info då. Ekonomisk har priserna på de kvarvarande redan dragit iväg, och då är huset inte ens färdigbyggt. Nyproduktion var liksom enda möjligheten att köpa.

Ett stort minus är att eftersom ordinarie styrelse inte är på plats och inte kommer vara det förrän hela bygget är klart går det inte att fatta beslut om saker som hade behövt ordnas omgående. Det är ju dock ett problem av övergående karaktär.
 
Försöker väcka liv i den här tråden istället för att starta en ny.
@Sassy @niphredil och ni andra med nyproduktion har det känts bra och några fallgropar ni stött på?

Har så smått börjat fundera på nyproduktion dels för att slippa budgivningen (tycker det är så stressande att först sälja och sen köpa något) och för att det finns i det området jag vill bo. Är i ett område jag bodde i alla först när jag flyttade till Stockholm och trivdes bra där 🙂.
Känner igen byggherren, har t. o. m jobbat i projekt åt det företaget.
Men enligt den ekonomiska planen ska de höja avgiften med 2% varje år, sånt jag ser som nackdelar avgiften är redan ganska hög.

Är inne på min 2a lägenhet i hus från 50-60 tal i Stockholm, där jag flyttat till områden som jag haft dålig koll på och har inte blivit så nöjd.
Find ju många fördelar med gamla stabila föreningar. Men även nackdelar.
 
Försöker väcka liv i den här tråden istället för att starta en ny.
@Sassy @niphredil och ni andra med nyproduktion har det känts bra och några fallgropar ni stött på?

Har så smått börjat fundera på nyproduktion dels för att slippa budgivningen (tycker det är så stressande att först sälja och sen köpa något) och för att det finns i det området jag vill bo. Är i ett område jag bodde i alla först när jag flyttade till Stockholm och trivdes bra där 🙂.
Känner igen byggherren, har t. o. m jobbat i projekt åt det företaget.
Men enligt den ekonomiska planen ska de höja avgiften med 2% varje år, sånt jag ser som nackdelar avgiften är redan ganska hög.

Är inne på min 2a lägenhet i hus från 50-60 tal i Stockholm, där jag flyttat till områden som jag haft dålig koll på och har inte blivit så nöjd.
Find ju många fördelar med gamla stabila föreningar. Men även nackdelar.
Vi har bott i vår nyproduktion i 2 år nu och är väldigt nöjda. Inga problem alls egentligen utan saker flyter på utan krångel.
 
Försöker väcka liv i den här tråden istället för att starta en ny.
@Sassy @niphredil och ni andra med nyproduktion har det känts bra och några fallgropar ni stött på?

Har så smått börjat fundera på nyproduktion dels för att slippa budgivningen (tycker det är så stressande att först sälja och sen köpa något) och för att det finns i det området jag vill bo. Är i ett område jag bodde i alla först när jag flyttade till Stockholm och trivdes bra där 🙂.
Känner igen byggherren, har t. o. m jobbat i projekt åt det företaget.
Men enligt den ekonomiska planen ska de höja avgiften med 2% varje år, sånt jag ser som nackdelar avgiften är redan ganska hög.

Är inne på min 2a lägenhet i hus från 50-60 tal i Stockholm, där jag flyttat till områden som jag haft dålig koll på och har inte blivit så nöjd.
Find ju många fördelar med gamla stabila föreningar. Men även nackdelar.

Vi köpte nyproducerat och bodde där i fem år. Vi vågade kliva på projektet eftersom min svärmor var den som skötte det ekonomiska runt hela projektet och när hon med sin långa erfarenhet av nybyggnation sa att det var ett bra projekt hoppade vi på. Så det är väl första hindret att ta sig över, att det ska vara ett bra projekt med en vettig kalkyl.

Jag var med i styrelsen från start eftersom jag hade en del saker jag ville skulle fixas, klev av efter ett år eller två (minns inte riktigt). Det är väl det jag ser som den enskilt största fallgropen när man väl sitter där med sin nya bostadsrätt, att det är idel nötter i styrelsen och att saker inte sköts rätt.

Och på tal om den där årliga höjningen så ringde jag precis nämnda svärmor och frågade om det, och hon sa att det lät som en ren schablonmässig höjning som man tar med för att ha täckning för att allt faktiskt blir dyrare över tid. Sedan kanske det inte blir någon höjning ena året, och kanske 3 % andra året. Hon tycker i vart fall att det är rätt och riktigt att ta med det i kalkylen, för man kan inte räkna med att räntor går ner eller att saker inte blir dyrare över tid. Glädjekalkyler gör ingen glad. Hon sa att i vårt projekt, som det nu är typ 7-8 år sedan hon upphandlade så hon kom inte ihåg i detalj, så var det antagligen något liknande med i kalkylen. I realiteten beslutades det om en liten avgiftshöjning några av åren, några år ändrades den inte alls.
 
Försöker väcka liv i den här tråden istället för att starta en ny.
@Sassy @niphredil och ni andra med nyproduktion har det känts bra och några fallgropar ni stött på?

Har så smått börjat fundera på nyproduktion dels för att slippa budgivningen (tycker det är så stressande att först sälja och sen köpa något) och för att det finns i det området jag vill bo. Är i ett område jag bodde i alla först när jag flyttade till Stockholm och trivdes bra där 🙂.
Känner igen byggherren, har t. o. m jobbat i projekt åt det företaget.
Men enligt den ekonomiska planen ska de höja avgiften med 2% varje år, sånt jag ser som nackdelar avgiften är redan ganska hög.

Är inne på min 2a lägenhet i hus från 50-60 tal i Stockholm, där jag flyttat till områden som jag haft dålig koll på och har inte blivit så nöjd.
Find ju många fördelar med gamla stabila föreningar. Men även nackdelar.
Niphredil lämnade forumet tillsammans med två andra, i samband med det lilla tjabblet för en tid sedan. Synd, för det hade varit intressant att få veta hur det gick med allt.
 
Vi köpte nyproducerat och bodde där i fem år. Vi vågade kliva på projektet eftersom min svärmor var den som skötte det ekonomiska runt hela projektet och när hon med sin långa erfarenhet av nybyggnation sa att det var ett bra projekt hoppade vi på. Så det är väl första hindret att ta sig över, att det ska vara ett bra projekt med en vettig kalkyl.

Jag var med i styrelsen från start eftersom jag hade en del saker jag ville skulle fixas, klev av efter ett år eller två (minns inte riktigt). Det är väl det jag ser som den enskilt största fallgropen när man väl sitter där med sin nya bostadsrätt, att det är idel nötter i styrelsen och att saker inte sköts rätt.

Och på tal om den där årliga höjningen så ringde jag precis nämnda svärmor och frågade om det, och hon sa att det lät som en ren schablonmässig höjning som man tar med för att ha täckning för att allt faktiskt blir dyrare över tid. Sedan kanske det inte blir någon höjning ena året, och kanske 3 % andra året. Hon tycker i vart fall att det är rätt och riktigt att ta med det i kalkylen, för man kan inte räkna med att räntor går ner eller att saker inte blir dyrare över tid. Glädjekalkyler gör ingen glad. Hon sa att i vårt projekt, som det nu är typ 7-8 år sedan hon upphandlade så hon kom inte ihåg i detalj, så var det antagligen något liknande med i kalkylen. I realiteten beslutades det om en liten avgiftshöjning några av åren, några år ändrades den inte alls.
Ja precis kalkylen ska ju vara vettig. Det jag börjar fundera lite på är ett projekt som verkar vara klart i princip till sommaren. Så de flesta lägenheterna är sålda redan.
Ja man beräknar ju ha en inflation på 2%, så de 2 %är kanske inte så konstiga, inte tänkt på det så.
Men vad snällt att du kollade med din svärmor 😊!

Styrelser är ju iof alltid ett lotteri och fått intrycket i många föreningar att det kan vara svårt att få rull på posterna.
 
Ja precis kalkylen ska ju vara vettig. Det jag börjar fundera lite på är ett projekt som verkar vara klart i princip till sommaren. Så de flesta lägenheterna är sålda redan.
Ja man beräknar ju ha en inflation på 2%, så de 2 %är kanske inte så konstiga, inte tänkt på det så.
Men vad snällt att du kollade med din svärmor 😊!

Styrelser är ju iof alltid ett lotteri och fått intrycket i många föreningar att det kan vara svårt att få rull på posterna.

Det enda man kan göra åt styrelsen är att se till att vara med själv, åtminstone till en början. Gör man en mångmiljoninvestering så kan det vara väl värd investerad tid att vara med i styrelsen (dessutom får man ju åtminstone en liten ekonomisk ersättning för sitt styrelsearbete, tror jag fick runt 13 000 kr per år och då var jag sekreterare).
 
Det enda man kan göra åt styrelsen är att se till att vara med själv, åtminstone till en början. Gör man en mångmiljoninvestering så kan det vara väl värd investerad tid att vara med i styrelsen (dessutom får man ju åtminstone en liten ekonomisk ersättning för sitt styrelsearbete, tror jag fick runt 13 000 kr per år och då var jag sekreterare).
Ja så är det ju.
Är det något ställe jag känner att jag vill bo en längre tid så skulle det nog vara nyttigt att vara med 😊.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 781
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 967
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 870
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp