Nyproduktion - hur törs man?

  • Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
Vi har också köpt nyproduktion. Vi köpte rätt sent i processen så hade dessutom mäklaren hängandes över oss som ville att vi skulle bestämma oss jättesnabbt.. Vi såg bara lägenheten på ritning och så hängde vi lite utanför byggstaketen för att försöka få ett hum 😆

Men det blev jättebra! Vi trivs jättebra och jag älskar den här lägenheten!
Eftersom vi köpte så sent så kunde vi inte göra några tillval. Vi har standardgrejer och vita väggar men har fixat lite själva, lite i taget.

Vi kollade nog inte upp så mkt innan. Jag kan inget om bostadsföreningar osv.. Bara körde!
:)
 
Vi köpte nyproduktion, det var tidigt i processen så marken var inte ens förberedd.
Vi gjorde vissa tillval som vi gjorde för att värdet på lägenheten skulle vara högre än med standard utrustningen, vi visste att vi skulle sälja. Det ångrade vi, för det var inte något som vi trivdes med. Idag hade jag valt det vi ville ha istället! Och inte snålat på andra grejer som vi lät bli att ta men egentligen ville ha, men tyckte var för dyra.
Jag gick med i Styrelsen, och satt med tills jag flyttade men jag tycker sånt är väldigt roligt också..
Vår lägenhet såg inte ut som på den ritning/planlösning vi fick se, det var ingen som hade meddelat oss att det hade ändrats, vi fick tex inte uteplats utan en balkong som var typ 1 dm ovanför marken istället..det var även lite inuti lägenheten som ändrades. När vi hade kommit över besvikelsen över det så trivdes vi ändå ganska bra!
Vi kollade inte upp något innan, jag visste inte ens att man borde kolla upp något. Vi bara köpte :) Föreningen finns fortfarande kvar och avgiften är stabil. De har till och med investerat lite i miljön runt husen på senare år :)
 
Vår lägenhet såg inte ut som på den ritning/planlösning vi fick se, det var ingen som hade meddelat oss att det hade ändrats, vi fick tex inte uteplats utan en balkong som var typ 1 dm ovanför marken istället..det var även lite inuti lägenheten som ändrades. När vi hade kommit över besvikelsen över det så trivdes vi ändå ganska bra!

Just det här har gjort mig lite skeptisk till nyproduktion. Som jag förstår det lämnas det sällan garantier kring materialval etc utan att den info man får snarare ska ses som inspiration, och med tanke på hur det ser ut i byggbranchen just nu är väl risken stor att det sparas in överallt där det går. Beroende på vad det är för typ av projekt och vad som känns viktigt hade jag tittat noga på hur det är skrivet i de delarna.

Det diskuteras även en del kring både byggkvalitet och brf-ekonomi i nybyggen, googla tex risker med nyproduktion och kvalitet nyproduktion om du inte redan gjort det. Obs dock att risk för att du blir lika riskaversiv och tråkig som jag, om ni har en härlig känsla för lägenheten så är det också en viktig aspekt och för de flesta verkar det ju gå bra!
 
Bor i min 3:e nyproducerade bostad
de två första var bostadsrätter där man kunde titta på en liknande men väldigt spännande och nervöst ändå
Se till att bli kallad på besiktningen så att du kan framföra dina klagomål direkt, jag fick inte vara med så de fick byta saker, göra om i efterhand
3:e nya bostaden var villan vi bor i nu där vi bara sett den på ritning, besökt ett garage och en liknande villa innan vi skrev på. Därefter tittade vi på ett likadant hus men det blev bra med villan
 
Tack, Tassetass, för ditt inlägg! Jättebra att läsa!

Det vore fantastiskt snällt, vi vore oändligt tacksamma för det! Vi har liksom noll koll själva.

Det hade jag tänkt faktiskt! Tror det är en bra grej att göra :).

Hur gör jag det? 🙈
Byggherre är den som äger tomten så tex JM, SKB och liknande företag är byggherrar. Sedan tar du referenser eller kollar upp projekt de tidigare byggt, är dessa föreningar nöjda, är de som köpt nöjda osv.
 
  • Gilla
Reactions: Ems
Spännande!
Det är min dröm att få bygga nytt, i mitt fall ett hus, från början.
Tänk vad kul att kunna bestämma precis allt.

Angående byggplatsen, det ser fördjävligt ut medans de håller på.
Där jag bor byggs det massor med nytt och det ser hemskt ut medans dom håller på.
Men det blir alltid fint sen, jag lovar. Så ha lite is i magen på den punkten.

Och som någon annan skrev, snåla inte på materialen i byggprocessen.
Golvvärme i badrummen är självklart och riktiga golv överallt. Med riktigt menar jag klinker och parkett, inget plast.
Har ni möjlighet, byt köksbänkar mot sten eller komposit istället för laminat. Höjer hela intrycket enormt.
 
Tack allihopa, för alla värdefulla tips! Vi tar till oss allt! :)

Och TACK @Tassetass och svärmor för ovärderlig hjälp <3. Nu dröjer det innan jag ska till Madrid nästa gång men om svärmor gillar spanska charkuterier, ost och olja så skickar vi gärna ett litet tackpaket nästa gång vi åker dit :).
 
Tack allihopa, för alla värdefulla tips! Vi tar till oss allt! :)

Och TACK @Tassetass och svärmor för ovärderlig hjälp :heart. Nu dröjer det innan jag ska till Madrid nästa gång men om svärmor gillar spanska charkuterier, ost och olja så skickar vi gärna ett litet tackpaket nästa gång vi åker dit :).

Men gulle dig! Jag tror att ett tack räcker, men jag ska inte ljuga; svärmor (och svärfar) älskar sånt där. :D
 
Spännande!
Det är min dröm att få bygga nytt, i mitt fall ett hus, från början.
Tänk vad kul att kunna bestämma precis allt.

Angående byggplatsen, det ser fördjävligt ut medans de håller på.
Där jag bor byggs det massor med nytt och det ser hemskt ut medans dom håller på.
Men det blir alltid fint sen, jag lovar. Så ha lite is i magen på den punkten.

Och som någon annan skrev, snåla inte på materialen i byggprocessen.
Golvvärme i badrummen är självklart och riktiga golv överallt. Med riktigt menar jag klinker och parkett, inget plast.
Har ni möjlighet, byt köksbänkar mot sten eller komposit istället för laminat. Höjer hela intrycket enormt.
Men sånt där i ditt sista stycket är det jag menar med att tänka på vad man själv vill ha. Vi valde sånt som folk tyckte vi borde ta med tanke på försäljning, och levde sedan med sådant vi rätt fort kände att vi inte ville ha, som tex klinker i badrummet och ekparkett i hela lägenheten när man har hund. Skulle vi göra om det så skulle jag välja det vi vill ha och skita i vad ev köpare vill ha, för det är ju jag som ska bo där. :)
 
Men sånt där i ditt sista stycket är det jag menar med att tänka på vad man själv vill ha. Vi valde sånt som folk tyckte vi borde ta med tanke på försäljning, och levde sedan med sådant vi rätt fort kände att vi inte ville ha, som tex klinker i badrummet och ekparkett i hela lägenheten när man har hund. Skulle vi göra om det så skulle jag välja det vi vill ha och skita i vad ev köpare vill ha, för det är ju jag som ska bo där. :)
Ja och så tänker vi, till 100%. Skulle vi välja att köra på just en nyproducerad lägenhet så ser vi den som vårt hem, inte som en investering :).
 
Men sånt där i ditt sista stycket är det jag menar med att tänka på vad man själv vill ha. Vi valde sånt som folk tyckte vi borde ta med tanke på försäljning, och levde sedan med sådant vi rätt fort kände att vi inte ville ha, som tex klinker i badrummet och ekparkett i hela lägenheten när man har hund. Skulle vi göra om det så skulle jag välja det vi vill ha och skita i vad ev köpare vill ha, för det är ju jag som ska bo där. :)
Ja, självklart ska man välja vad man själv vill ha.
Jag menade mer att man inte ska snåla pga kostnaden.
Själv har jag ett hem som knappast är hemnet-stylat direkt. Inga badrum med gråa klinker och vita väggar direkt. Vi har verkligen inrett efter vad vi vill ha och det är nog så långt ifrån normen man kan komma.
Här är bild på ena badrummet, till exempel.
 

Bifogade filer

  • 0B156567-AFE4-4EB1-82EF-521ED6188D3D.webp
    0B156567-AFE4-4EB1-82EF-521ED6188D3D.webp
    145,5 KB · Visningar: 182
En kompis med man köpte nyproduktion. De valde standardväggar mellan gästrum, vardagsrum osv. Visade sig sen att det inte gick att skruva upp några hyllor på dem för de var så tunna och det satt endast metallreglar i dem. De hade behövt välja något tillval på väggarna i såna fall, det hade de ingen aning om när de gjorde valen. I övrigt var de jättenöjda, så mitt tips är att kolla hur innerväggarna är uppbyggda och om det behövs tillval för att få träreglar/andra rejälare väggar som det går att skruva i. Det var stort byggbolag, tror Peab. Ekonomin blev jättebra, de sålde 2 år senare med stor vinst (Lund).
 
I övrigt var de jättenöjda, så mitt tips är att kolla hur innerväggarna är uppbyggda och om det behövs tillval för att få träreglar/andra rejälare väggar som det går att skruva i.
Tack för det här väldigt konkreta tipset :D. Jag tror väggarna är schyssta men ska absolut dubbelkolla :).
 
Gör det! Min vän blev väldigt förvånad att de inte kunde ha sin bokhylla där, de trodde standard var liksom att kunna skruva upp hyllor i :D
Haha man kan ju tycka att det borde vara standard :D.

Men jag tänker att detta med väggarna borde funnits med i tillvalskatalogen? Även om det inte framgick hur standardväggarna såg ut så borde väl tillvalet framgått där?
 
Tack för det här väldigt konkreta tipset :D. Jag tror väggarna är schyssta men ska absolut dubbelkolla :).

Standard i innerväggar är enkelgips. Men ofta så är någon vägg förstärkt. Men det finns mollyplugg/gipsexpander som gör att man kan fästa relativt tunga saker även i enkelgipsväggar. Det är mycket billigare att köpa rätt sorts infästningar än att välja till en hel förstärkning av väggen.
 
Standard i innerväggar är enkelgips. Men ofta så är någon vägg förstärkt. Men det finns mollyplugg/gipsexpander som gör att man kan fästa relativt tunga saker även i enkelgipsväggar. Det är mycket billigare att köpa rätt sorts infästningar än att välja till en hel förstärkning av väggen.
Och detta bör jag alltså fråga om?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 781
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 967
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 870
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp