Nyproduktion - hur törs man?

  • Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 6459
  • Startdatum Startdatum
R

Raderad medlem 6459

Haha startar en ny tråd för den lilla spinoff på min andra :D. Vi har idag varit och tittat på en lägenhet som är nyproduktion som känns suveränt fin. Men hur i hela friden törs man gå vidare när man inte ens kunnat se och besöka lägenheten man ska köpa? @Sleepan mfl som köpt nyproduktion, vill ni berätta lite? Vad behöver vi tänka på?

Uppskattar tips och info från den som vill dela med sig :).
 
Det ÄR lite läskigt med nyproduktion, det får jag hålla med om. :D Men det är också väldigt roligt, framförallt om man är med så pass tidigt att man får göra om- och tillval i lägenheten. Sen har många som bygger bostadsrätter liknande bostäder som man kan få titta på, så som ni gjort. Vi hade inte det, så vi köpte helt utifrån en planlösning, och så gick vi runt i området mycket för att försöka känna in omgivningarna.

En annan sak med nyproduktion är ju att det ofta innebär att en helt ny förening skapas där man vill att hela projektet ska vara välfinansierad och realistiskt beräknat så att man inte åker på kraftigt höjda avgifter på en gång. I vårt fall hade vi turen att det var min svärmor som skötte ekonomin för hela projektet, så vi kände oss så trygga man kan vara i att det var bra skött. Svärmor var dock hela tiden tydlig med att det finns risker med nyproduktion, man vet aldrig vad som kan hända. För oss blev det bra och avgiften till föreningen har faktiskt sänkts med några tior eller någon hundring varje år sedan föreningen bildades.

(Minns jag inte helt fel så tror jag att @Sleepan skickade sin blivande förenings papper till mig och jag bad svärmor titta på dem. :D Jag tror säkert hon kan väcka sin numer pensionerade ekonomihjärna för att kolla på en kalkyl till om jag ber henne snällt. :p )

Å en sak till! Eftersom det antagligen blir en ny förening; ge dig in i styrelsen och se till att föreningen sätter en bra riktning från början. Jag var med första året för att kunna påverka det jag tyckte var viktigt och det var faktiskt riktigt bra.
 
Haha startar en ny tråd för den lilla spinoff på min andra :D. Vi har idag varit och tittat på en lägenhet som är nyproduktion som känns suveränt fin. Men hur i hela friden törs man gå vidare när man inte ens kunnat se och besöka lägenheten man ska köpa? @Sleepan mfl som köpt nyproduktion, vill ni berätta lite? Vad behöver vi tänka på?

Uppskattar tips och info från den som vill dela med sig :).
Se till att byggherren är en ekonomiskt stabilt företag med gott renommé så är det nog lugnt sedan :).
 
Tack, Tassetass, för ditt inlägg! Jättebra att läsa!
Jag tror säkert hon kan väcka sin numer pensionerade ekonomihjärna för att kolla på en kalkyl till om jag ber henne snällt. :p )
Det vore fantastiskt snällt, vi vore oändligt tacksamma för det! Vi har liksom noll koll själva.
Å en sak till! Eftersom det antagligen blir en ny förening; ge dig in i styrelsen och se till att föreningen sätter en bra riktning från början. Jag var med första året för att kunna påverka det jag tyckte var viktigt och det var faktiskt riktigt bra.
Det hade jag tänkt faktiskt! Tror det är en bra grej att göra :).
Se till att byggherren är en ekonomiskt stabilt företag med gott renommé så är det nog lugnt sedan :).
Hur gör jag det? 🙈
 
Senast ändrad av en moderator:
Haha startar en ny tråd för den lilla spinoff på min andra :D. Vi har idag varit och tittat på en lägenhet som är nyproduktion som känns suveränt fin. Men hur i hela friden törs man gå vidare när man inte ens kunnat se och besöka lägenheten man ska köpa? @Sleepan mfl som köpt nyproduktion, vill ni berätta lite? Vad behöver vi tänka på?

Uppskattar tips och info från den som vill dela med sig :).

Alltså, att köpa den här lägenheten är typ det bästa vi gjort (utöver hundskrället då, men hon är inte riktigt lika bra ekonomiskt 😂). Vi älskar lägenheten och trivs som tusan!

Vi har nog bara sett fördelar med att flytta in i nytt i princip.
Allt är fräscht, går saker sönder så brukar det fixas pga garantin, man lär känna grannarna på ett annat sätt efter som alla är nyinflyttade och det är en go känsla att vara de första som bor i lägenheten! :D

Tycker som @Tassetass säger att det är en bra grej att gå med i styrelsen (vi hade en "förvaltningskommité första året och så skötte Hsb styrelsegrejerna. Numera har vi en egen styrelse där en av medlemmarna är en representant från HSB som har bra koll - funkar jättebra!).
Och jo, jag fick hjälp av Tassens svärmor! Guld värt!


Tips om ni får göra tillval:
Vill ni ha golvvärme/takdusch/klinkers i hallen eller vad som - så ta det. Det är oftast lättare att lösa från början, än sen, även om det kanske är lite dyrare. Vi ångrar att vi inte gjorde vissa tillval pga snåla, som vi kan sakna i efterhand.

Och mitt allra BÄSTA tips - Glasa in balkongen! Iaf om det är med sådana glaspartier som går att vika bort helt. Vi gjorde inte det till en början men har gjort det i efterhand sen. Jävla projekt med bygglov och ritningar, trots att vi skulle göra exakt samma som alla andra. Och 20.000 dyrare. :p
 
@Sleepan Tack för alla tips!! Guld värt alltsammans! <3 Aaaah freakar ut totalt här. Ska skriva ner allt och ta det med maken sen :).
 
@Sleepan Tack för alla tips!! Guld värt alltsammans! :heart Aaaah freakar ut totalt här. Ska skriva ner allt och ta det med maken sen :).

Det kommer gå fint! Det är jätteläskigt att inte få veta hur den kommer se ut, men vi blev verkligen jättenöjda!
När vi fick titta på lägenheten när den bara var i betong så kändes det sådär, ärligt talat. Den såg SÅ liten ut. Smutsig, mörk och liten. Så svårt att kunna se framför sig hur den skulle se ut. Men när det var slutbesiktning sen så var vi så nöjda :D

Sen - är det något ni inte är nöjda med så kan vissa saker gå att ändra. En grannes kök ser inte riktigt likadant ut i var skåp och sådant är placerade, och andra grannar har tagit en garderob från ett rum och satt i sovrummet så att de har en garderob till där - en lösning som jag gärna hade kommit på själv. Så fundera över hur NI vill ha det och se om det är görbart. :)
 
@Sleepan Ja och så är det ju så bedrövligt på själva byggplatsen nu, ser ju ut som världens kaos och asdeppigt med bygg-gubbar och cementklumpar och plaströr överallt. Så det känns svårt att liksom visualisera hur det blir sen :p.

Men återigen, sjukt bra att höra era erfarenheter och tips :) <3.
 
Haha startar en ny tråd för den lilla spinoff på min andra :D. Vi har idag varit och tittat på en lägenhet som är nyproduktion som känns suveränt fin. Men hur i hela friden törs man gå vidare när man inte ens kunnat se och besöka lägenheten man ska köpa? @Sleepan mfl som köpt nyproduktion, vill ni berätta lite? Vad behöver vi tänka på?

Uppskattar tips och info från den som vill dela med sig :).

Vi har hoppat på nyproduktion och snart är den lååånga väntan över.
Om 10 dagar ska vi äntligen få gå in i vår egen lägenhet och se hur det blev med alla inredningsval m.m :nailbiting:
27 maj får vi nycklarna.

Hur vågar man?
Vi tröttnade helt enkelt på att leta och vara med i budgivningskrig som vi ändå inte vann :cautious: Nu blev det fast pris, helt nytt, område vi gillar osv...
 
Om 10 dagar ska vi äntligen få gå in i vår egen lägenhet och se hur det blev med alla inredningsval m.m :nailbiting:
27 maj får vi nycklarna.
Fy vad spännande!! Uppdatera gärna om hur det blev för er! Hur gjorde ni för att kolla upp förening och byggföretag etc?

Och jag ska rätta mig själv: Vi har bett att få reservera en lägenhet, har inte fått bekräftat än att det gått i lås.
 
Fy vad spännande!! Uppdatera gärna om hur det blev för er! Hur gjorde ni för att kolla upp förening och byggföretag etc?

Och jag ska rätta mig själv: Vi har bett att få reservera en lägenhet, har inte fått bekräftat än att det gått i lås.

Absolut! Ska bli så jäkla spännande att komma in och se hur det blev :p
Föreningen är nybildad, den har en tillfällig styrelse nu med "meriterat" och erfaret folk (tillsatta av byggföretaget) som håller i trådarna ända fram till i höst när de överlämnar till oss som flyttar in.
Stort byggföretag som håller i processen ända fram och det känns bra hittills och har gjort under de 1,5 år vi väntat. Mycket mailkontakt av kundansvariga, snabb info när det är något. Flertalet träffar under processen där man hållits uppdaterad om läget. De safeade lite med byggtiden och nu när det närmar sig så har vi fått inflytten tidigarelagd (vilket jag inte direkt sörjer ;) ).
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 781
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 967
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 870
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp