Nyfiken på...

Sv: Nyfiken på...

[*]Vilka saker blir viktiga för er förutom spjälsängen?
Mina är så pass stora att de sover i en våningssäng... Vad mer som var viktigt var att det skulle finnas lekutrymme.

[*]Om ni har trångt om utrymme och behöver för andra saker också, vad gör ni då?
Lådor som går att ställa undan och man behöver inte ha alla saker framme samtidigt...

[*]Inreder ni rummet så att barnet kan växa i rummet eller möblerar ni om något år igen?
Så de kan växa i det!

[*]Använder skötbordskåp eller skötbord över badkaret?
Vi hade skötbord över badkaret, numera borttaget och bortskänkt... ;)

Och så lite bilder, hyllsystemet från Ikea är toppen! Fast lite väl klättervänligt när Fredrik var mindre... :angel:
24184015.jpg


Billig bokhylla som rymmer väldig massa böcker!
24184026.jpg
 
Sv: Nyfiken på...

Är det IKEA´s Sniglar serie ni använder?
Vi har den med isåfall!

Japp!
Jag gillar den men vi kommer förmodligen att köpa nytt när vi flyttar.
Sambon fick jobb i Sthlm idag så nu letar vi bostad där istället.. Får se vad vi kan hitta.. Jag ser rosa och vitt framför mig.. :angel:

(Jag HATADE rosa innan jag fick Saga och sa att hon aldrig skulle få ha massa rosa saker :angel::o:rofl: )
 
Sv: Nyfiken på...

Knapplån.

Sebastian har för tillfället sin spjälsäng, en barnhylla från IKEA (Samma som Snurrfian, men bara ena sektionen än så länge), en stor bilmatta på golvet, en sorts nätgrej från IKEA som man hänger i taket för alla småsaker, en BRIO-spis och sen alla småleksaker + gåvagnen.
Nu har han precis fått ett snickarbord i plast med tillhörande verktyg, samt en träbänk som är soffa och förvaring i ett. Det ska jag också lyckas få in på något sätt..

Tapeterna är fortfarande tråkiga vuxentapeter (Gula :crazy: ), men till våren så kommer en målare hit och tapetserar en fondvägg med fint barnmönster! Resten av väggarna kommer jag antagligen att måla i någon enkel färg bara. Han har lite Nalle Puh-figurer på väggarna, samt en del från filmen Bilar. En Nalle Puh lampa på väggen med dimmer också, för nattbelysningen.

Hans rum är rätt svårt att inreda, det är lite konstigt format och har en snedvägg också. Så vi får se hur det blir i slutändan. Just nu är det mest förvaring för leksaker, för han leker inte så mycket där. Mest på helgerna, under förmiddagarna.
Hans större leksaker, som elmotorcykeln, Bobbycaren och sånt står på nedervåningen där det är lättare att köra.
 
Sv: Nyfiken på...

Eftersom vi hade ett rum "över" i vår lägenhet (så kallat "skräprum") så inredde vi det till barnrum innan Viggo kom. Rummet är vitmålat på väggarna med en sådan här så kallad panoramatapet på ena väggen (ovanför spjälsängen). Golvet är ett laminatgolv av bra kvalitet i färgen oljad ek. Vi valde att inte välja barntapeter för att rummet ska kunna användas många år framöver utan att behöva göras om. Eller om vi nu skulle flytta så är det inte "låst" till att vara barnrum.

Förutom spjälsäng har vi ett skötbord, en bokhylla, en liten bäddsoffa och ett klädskåp.

Vi kommer troligen behålla denna möblering under några år framöver. Vi ska däremot också köpa en mjuk, stor, rund matta till golvet så att Viggo får något mjukt att krypa omkring på. Bäddsoffan är bra eftersom någon av oss kommer att sova där nu närmsta halvåret (ev längre). Bra när man får gäster också - då kan Viggo sova hos oss. Den är dessutom en billig möbel så det gör inget om han senare kommer att lyckas förstöra den på något sätt. Det blir väl också något litet bord och en liten stol till honom längre fram när han blivit 1,5 - 2 år elle rså.

Vi har som sagt ett skötbord i barnrummet (denna modell som går att göra om till vanlig hylla så småningom), men vi har också lagt ett skötbordsunderlägg på tvättmaskinen i badrummet. Det är huvudsakligen där vi byter blöja eftersom vatten är en nödvändighet och finns precis intill. Men att ha ett bord i barnrummet har också varit bra - där kan man klä på honom mm.
 
Sv: Nyfiken på...

vi vill ha svart, men det är väl inte en barnvänlig färg?

typ svart vägg, med dekorationer på?
blir fin kontrast...
 
Sv: Nyfiken på...

Jonas (2 år) har inget eget rum, utan sover i samma rum som vi. Vårt hus har ett sovrum på övervåningen och ett på nedervåningen och det känns som att vi hamnar för långt ifrån varandra om han skulle sova i eget rum. Vårt sovrum är ganska litet, så vi får inte plats med mer än vår + hans säng och en byrå. Leksakerna har han i en hörna i vardagsrummet.
 
Sv: Nyfiken på...

Min dotters rum på förra stället (flyttade därifrån i slutet av november). Det enda som inte syns på bilderna är väl egentligen en inbyggd garderob (perfekt för ALLT man kan tänkas behöva), 80 cm bred (kanten på den kan anas precis i högra kanten på bild 3) Litet men mysigt! Skötbord hade vi ett väggmonterat (IKEA) precis till vänster utanför hennes dörr. Till nästa barn kommer det bli ett skötbord placerat på badkaret.

http://i150.photobucket.com/albums/s119/cessan77/Maddesrum2.jpg

http://i150.photobucket.com/albums/s119/cessan77/Maddesrum3.jpg

http://i150.photobucket.com/albums/s119/cessan77/MaddesrumM-stad.jpg

(stora bilder, så jag länkade bara)

Nu har hon ett nästan lika litet rum som sovrum, och ett större, tänkt som hennes sovrum i framtiden, som lekrum. Kommer självklart möbleras om vartefter, men försöker se till att möblerna vi köper kommer kunna användas länge (t.ex. bokhyllan)
 
Sv: Nyfiken på...

Jag har inte heller börjat inreda än men rummet kommer ha ljusa väggar och inredning i vitt, rött och oranget. Har börjat köpa lite grejjer.

Vi har våra kläder där vår dotter ska få bo just nu och det känns som ett jätteprojekt att flytta allt som är där - så jag skjuter och skjuter på det:)

Kanske till sommaren:)

Vi har skötbord i badrummet och hennes kläder i vårt blivande dressingroom redan.

Hennes rum kommer innehålla säng, fåtölj och leksaker!
 
Sv: Nyfiken på...

Knapp. Dom låste min tråd=(

Så nu efterlyser jag bilder i den här i stället!!!
 
Sv: Nyfiken på...

*knappis*

Vi ska precis börja göra iordning min dotters nya rum :)
Kan ta kort och visa förvandligen :)

Det som ska göras:
* Röja ur
* Tapeter upp (ljuslila och ljusgröna)
* Hörnlister i silver
* Hyllor till garderoben
* In med möblerna :D

Hinne rinte skriva mer nu för nu ska jag iväg och börja plocka :banana:
 
Sv: Nyfiken på...

Vi flyttar snart så vi har inte börjat med
rummet än. Dock har vi i stort sett allt utom säng (vi har men
inte hemma än:)) Ska få bebben i mars så vi får hem det snart hoppas jag. Ska jaga på sambon lite:D
Första tiden får lillen sova i vårat rum och då i vagga.
Handgjord som även sambon och hans bröder hade som små.
Så vi får se hur vi inreder rummet.

Vi har skötbord i badrummet nu, får stå där när vi flyttat också.
Enklast så eftersom man har vatten och så nära.
Nu står det en byrå (blir ev en till), en pigtittare, ett bord och lite skåp (typ som skåp)därinne. + en massa grejer:D
Det är en enda röra där nu, blir bättre.

Fast jag börjar bli väldigt stressad, tänk om bebbe kommer tidigare och inget är klart! :eek: Vi har allt vi behöver hemma utom vaggan och spjälsängen då. Men ändå, tänk om bebbe kommer innan vi fått hem det. Vill ha allt klart när det är dags. Gaah! :crazy:
 
Sv: Nyfiken på...

Jag tror inte bebis blir ledsen om ni inte hinner klar i tid=)

Men jag vet hur det är. Jag ville ha allt klart redan inna jag blev gravid nästan=)
 
Sv: Nyfiken på...

Kankse inte.
Men känns ändå som att jag vill ha klart såpass att
det bara är att ta det lugnt och ta hand om bebbe när vi kommer
hem. Vill inte börja leta i flyttkartonger och så eftr allt man behöver då. Det ska bara finnas där på plats direkt
 
Sv: Nyfiken på...

Nu har vi äntligen fått in bilderna på barnens sängar så att det går att se på nätet.:idea: De sover fortfarande inne hos oss.
070603-070628+%2850%29.JPG
 
Sv: Nyfiken på...

Nu är det färdigtapetserat i barnrummet...

Det blev solgult på tre väggar och en mönstrad tapet på den fjärde väggen. Den mönstrade tapeten är köpt på Rusta för 1:-, :rofl:

th_P4010020.jpg


th_P4010023.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: Modest
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 695
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 599
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp