Nyfiken på...

Golden_Heart

Trådstartare
Lite nyfiken på hur ni inreder era baby/barn rum.
  • Vilka saker blir viktiga för er förutom spjälsängen?
  • Om ni har trångt om utrymme och behöver för andra saker också, vad gör ni då?
  • Inreder ni rummet så att barnet kan växa i rummet eller möblerar ni om något år igen?
  • Använder skötbordskåp eller skötbord över badkaret?
:confused:
Välkommen in i tråden!! :bow:
 
Sv: Nyfiken på...

Jag har just kommit in i fundera-över-bebisrum-stadiet :bump:
Jag har en spjälsäng därinne, och en byrå för kläder och en hylla för leksaker och sånt :) Jag skulle vilja ha en garderob och så men det är ett ganska litet rum och dessutom med snetak, så det är lite tjorvigt att få in på ett snyggt sätt ...

Jag har varit inne både på skötbord på golvet, på badkaret och på väggen. Jag tror det blir ett skötbord på väggen som man fäller ner - fast över badkaret :) så det blir över badkaret ändå. Att ha bordet inne i bebis rum verkar så opraktiskt, man vill ju ha vatten nära tillhands ... eller?

Längre har jag inte kommit :D Jag vet inte ens vilken färg det ska bli på tapeterna. Kanske ska ta tag i det snart :banana:

Tillägg : Jag kommer nog möblera rätt sparsamt och möblera om igen om nåt halvår/år när man lärt sig vad som behövs och vad bebis vill ha :)
 
Sv: Nyfiken på...

Jag har inget babyrum ännu.. Saga har en hörna i vårt sovrum.
http://www.pixbox.se/pic_show_id15748822.html

Vi håller på att leta hus nu och då skall jag börja fixa Sagas rum.. Jag längtar mest efter det faktiskt. Vi har "lång" tid på oss eftersom hon skall vara minst 6 månader innan hon flyttar ut från vårt rum..
 
Sv: Nyfiken på...

Emil har ett rum på ca 10 kvm. Första tiden var det inget roligt rum alls, spjälsäng och lite kläder, nån byrå.
Men sen målade vi om, satte en bård och wallies. Nu är han ju snart 16 månader och ingen bebis längre. Vi har ändrat en del av rummets saker efterhand. Nu har han ett bord och stolar, några backar för leksaker, han parkerar sin gåvagn och bil där inne. En stor matta för golven här hemma är så kalla.

Skötbordet har vi haft på toa från början. Tror det var ett skötbord från ikea som vi köpte begagnat, där satte vi under en trådback och fick gott om plats för olika saker som handdukar, tvättlappar, blöjor mm. Perfekt då det ofta är varmare i badrummet än andra ställen i huset, nära till vatten.
Skötbordet var en viktig sak för oss, Emil gillade att ligga där långa stunder. Bra arbetshöjd då jag har problem med ryggen. Sen vet jag att många aldrig använder skötbord. Ni lär märka efterhand vad ni gillar ;)

Vi har inte så jättestora rum här men får plats ändå. Det finns mkt fiffiga saker som underlättar. Titta på lösningar på ikea, kika hemma hos andra eller bygg själv?! Jag tycker det är först nu som han börjar ta mer plats, det är alla grejor han sprider runt sig som lego eller när han tömmer ut leksaksbackarna eller när han river ut allt ur garderoben...
 
Sv: Nyfiken på...

Vi bor i en 3:a med två barn och har valt att ännu inte ha något barnrum. Barnen sover med oss och deras leksaker är prydligt insorterade i korgar i hallen och i vardagsrummet (ja alltså när de inte är utspridda i hela lägenheten förstås). Förhoppningsvis ska vi längre fram få göra om lite så att vi kan ha hemarbetsplatsen i hallen och då blir det andra sovrummet istället kombinerat barn- och gästrum.
 
Sv: Nyfiken på...

Just det, skötbord har vi i vår lilla tvättstuga bakom köket, där finns en stor bra tvättho att skölja bajsrumpor i :) (och så är det praktiskt att förvara de använda tygblöjorna nära tvättmaskinen).
 
Sv: Nyfiken på...

Inget barnrum alls. Jag tror inte på att en liten bebis vill vare sig sova eller leka ensam i ett eget rum. Först sover bebis hos oss och så ska jag fixa en hörna i vardagsrummet när h*n börjar leka med saker. Jag känner inte många små barn som vill leka ensamma, utan de är där man själv är.

Vi använder vårt andra sovrum som gästrum istället.
 
Sv: Nyfiken på...

Inget barnrum alls. Jag tror inte på att en liten bebis vill vare sig sova eller leka ensam i ett eget rum. Först sover bebis hos oss och så ska jag fixa en hörna i vardagsrummet när h*n börjar leka med saker. Jag känner inte många små barn som vill leka ensamma, utan de är där man själv är.

Vi använder vårt andra sovrum som gästrum istället.

Jo så är det ju. Vår son leker nästan aldrig ensam i sitt rum. Utan vi har alla leksakerna i köket. Men på kvällen innan han lägger sig försöker vi stoppa tillbaka allt på hans rum.
Sen har vi börjat med en grej som är ganska bra (verkar det som iaf). Han har inte fri tillgång till alla leksaker utan vi väljer ut (tillsammans med sonen) några saker han vill ha en stund. På så vis blir det lite extra roligt för honom.
 
Sv: Nyfiken på...

Vi har haft barnen inne hos oss och inte ens köpt några spjälsängar.

Vi har bytt blöjor på en sån där uppblåsbar skötbädd på golvet, av säkerhetsskäl. Vi hade den och blöjor, tvättlappar och ombyteskläder i ett nedderskåp i köket och tog fram vid byte. Det har fungerat jättebra.

Nu har barnen varsin säng i vårt rum och de har mysiga lampor ovanför. När de slutat klåfingra ska jag sätta upp lite fina tavlor också, kanske någon hylla som de kan ha sina mjukdjur på.
 
Sv: Nyfiken på...

  • Vilka saker blir viktiga för er förutom spjälsängen?
    Rasmus sover i vårat sovrum fortfarande, vi har inte börjat med hans rum än och vet inte om vi kommer hinna köpa hus före.
    Han kommer få en stor garderob plats med alla kläder i alla fall, sen vill jag gärna bygga ett litet "bus och mys hörn" som en riddarborg med en massa mysiga kuddar.
  • Om ni har trångt om utrymme och behöver för andra saker också, vad gör ni då?
    Vet inte, kommer inte köpa ett trångt hus.
  • Inreder ni rummet så att barnet kan växa i rummet eller möblerar ni om något år igen?
    Självklart kommer rummet att möbleras om och målas osv eftersom han växer, är man 17 kanske man inte vill ha ett skrivbord i mini-format, en lekborg och bilbana målad på golvet?
  • Använder skötbordskåp eller skötbord över badkaret?
    Byter på tvättmaskinen, den står mellan väggen å badkaret. Så det är vägg på båda sidorna så han kan inte rulla iväg ner på golvet. Har ett skötbord uppe oxå som jag använde en kort tid då han vaknade på natten, då böt jag + ammade och i början så bajsa han dygnet runt.

Det här ska bli Rasmus rum om vi bor kvar.
phpysh0cx.jpg

phpqzsch0.jpg


Så här mkt plats tar Rasmus nu ;)
phpmkfw7g.jpg


Blir det flera barn medans vi bor här kommer vi ha gemensamt sovrum åt dem. Och sen göra om förråd och datarum till stort lekrum.

När sen det barn som vill och känner sig mogen kommer det få ett eget rum på undervåningen. Men är man liten kanske man inte vill bo själv på undervåningen och behöva gå igenom hela huset mitt i natten när man drömt mardrömmar!
 
Sv: Nyfiken på...

Vi har ca 1/4-1/3 av vardagsrummet som liksom står "tomt". Så jag tänkte fixa en skön lekmatta på golvet och så låga hyllor efter väggen där man kan sätta upp leksakerna. Jag är ju förskollärare så jag inspireras antagligen av den miljön jag är van att inreda :angel: Jag har dessutom precis inrett en hel avdelning från scratch :D
 
Sv: Nyfiken på...

Våra barn sover fortfarande inne hos oss i sovrummet (2,5 år gamla).
Vi håller på att renovera deras kommande sovrum då det lär ta ett tag innan de får flytta in. Vi har ett stort barnrum som ligger i fil med köket. Barn vill leka tillsammans och i vuxens närhet så för små barn tycker jga att ett eget rum inte är nödvändigt, bättre att ha en yta i köket/vardagsrum (beroende på hur planlösningen i huset är), det blir oftast mer praktiskt.
Vi har ju ett väldigt stort hus (296 + 65) så vi kan välja och vraka, vi sover på övervåningen och där får barnen så småningom 2 rum, ett mindre sovrum och ett större lekrum. När de bir större gör vi nog varsitt sovrum åt dem såvida det inte kommer något till barn. Nere får de ha kvar sitt lekrum.
Vi har skötbord på toaletterna uppe och nere, jag skulle inte vilja ha det inne i barnens rum utan vill ha tillgång till rinnande vatten.
Egenbyggt skötbordsskåp nere där toaletten är minimal och stående skötbord där uppe då det finns gott om plats i badrummet.
 
Senast ändrad:
Sv: Nyfiken på...

Lite nyfiken på hur ni inreder era baby/barn rum.
  • Vilka saker blir viktiga för er förutom spjälsängen?
  • Om ni har trångt om utrymme och behöver för andra saker också, vad gör ni då?
  • Inreder ni rummet så att barnet kan växa i rummet eller möblerar ni om något år igen?
  • Använder skötbordskåp eller skötbord över badkaret?
:confused:
Välkommen in i tråden!! :bow:

Vi har ett supertrångt rum till barnen. Kanske 3*4 meter, knappt. Och då går nästan en kvadratmeter bort där skorstenen går upp.

Vi har en spjälsäng, en vagga, en bokhylla, en fåtölj och en inbyggd garderob i rummet. Sedan en hög vägghylla där de dyraste böckerna finns. Sedan får det knappast plats något mer.

Vi har inrett rummet i babyblått :D. Så det kommer bli omtapetsering när barnen blir större. De närmaste åren kommer de få dela rum, men sedan kommer vi låta barnen ta även tv:rummet här på ovanvåningen. Får vi ett barn till kommer två barn dela på det rummet, och ett av barnen får lilla rummet.

Skötbord och tvättutrustning finns på nedervåningen. Alla kläder i garderoben samt en byrå utanför barnens rum.

De flesta av barnens leksaker finns på nedervåningen, så deras rum är mest en sovplats där vi förvarar kläder och böcker. men det var tänkt så från början.
 
Sv: Nyfiken på...

Har inte börjat inreda sonens rum än (han är 8,5 mån), men det börjar bli aktuellt då han börjar få väldigt mycket saker. Än så länge sover han hos oss och det kommer han att fortsätta med tills jag tycker han är mogen för att sova i eget rum. Idag är det kontor på hans blivande rum, däremot står redan skötbordet där, det är med byrå så där förvarar jag även hans kläder.
Kontoret ska flytta på övervåningen, har en hel ovanvåning som bara används till förvaring, så vi har inte ont om plats.
Kommer mest att inreda med hyllor och liknande som han kan ha sina leksaker på. Problemet är bara var jag ska göra av hunden när sonen ska ha kontoret. Han har sin fåtölj där och vi har ingen annan plats att ha den eller en korg på och han vill jag inte ha boendes på ovanvåningen, så frågan är väl om han och sonen ska dela rum (halva natten sover iofs hunden under sängen i sovrummet).
 
Sv: Nyfiken på...

Vi har bara en tvåa på 65 kvm.
Så vi ska inreda en en vägg i vårt sovrum bara till Loke och klädkammarn håller vi på att inreda. Har målat om där inne, men längre har vi inte kommit. Det är väldigt litet så man får verkligen inte plats med mkt. Utan vi kommer att utnyttja väggarna väldigt mkt. Och en matta på golvet.
Vi kommer för det mesta förvara hans leksaker där inne.
Min sambo är inte mkt för förändringar när det gäller att göra om, men ja ska snacka me honom för att det ska bli så praktiskt som möjligt.
 
Sv: Nyfiken på...

Vi har ett rum at barnen men det anvands inte just nu eftersom de sover i sina spjalsangar i vart rum. Det ar darfor valdigt neutralt inrett i vitt och beige, finns en garderob darinne full med deras klader, ett skotbord som vi annu inte anvant, en bekvam fatolj, en matta pa golvet...det ar typ det. Sa ratt tomt alltsa, men behover inte mer an sa just nu :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 116
Senast: Modest
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 695
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 599
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp