Nyfiken på raser

Yrja

Trådstartare
Jag ska för hoppningsvis, en vacker dag, skaffa mig en liten familjehund och är liten sugen på att titta på olika raser som skulle kunna passa.

Så, vad har ni för förslag?

Utseendemässigt så gillar jag lite större hundar. Har haft belgare i familjen hela mitt liv och sen collie - så den typen är jag väldigt kär i. Sen gillar jag vissa fågelhudar också, ex. flat.
En lugn, icke speciellt "träningskrävande" vovve. Familjehund.
Har eg. inga direkta utseende-krav eg.

Vill se bilder också - och gärna länkar till sidor. :D

//ttl - ngt uttråkad... :cool:

Sv: Nyfiken på raser

dalmatinern är en väldigt vacker hund och inte överdrivet träningskrävande, inte om man jämför med belgare i alla fall...

fast nu är jag lite partisk, vi hade en dalmatiner när jag var liten. han kom från solbo's.

kika också på dalmatinersällskapets hemsida

Berner sennen.
Mycket trevlig, men sjukdomsdrabbad...

Vad tror du om en Grand Danois?

Helt underbar ras med en stor portion humor och ett lugn jag sällan skådat.

Hngerversoffan.jpg

PLUTO.jpg

Här är han 14 veckor
STO.jpg

Senast ändrad:

Oj vad stor mittenbilden blev, jag förminskade den som alla andra ?

Ja visst är han söt, en underbar "liten" gosse som verkligen alla faller för..

Charmtroll nr 1

Åh! :love: En sån skulle jag kunna tänka mig.. Gud så söt! Men hur hållbara är dom? Sådär stora mala hundar ger mig en känsla av att de lättare får problem med kroppen - leder, ryggar, ben.

Bara en spontan undran från en helt hund-okunnig människa. :bow:

Flat-coated retriver! :love:
Jag bara älskar dom, urgulliga, snälla, uppmärksamma...dom har allt :)
Valpar
Flatis

Ja dom är verkligen fina! :bow: Har länge velat ha en sån... en brun(eller om färgen har nån spec benämning) med brun nos. :love:

flat.jpg

Flatten är en av de mest aktiva retriverna som kräver mycket stimulans. De kan mycket väl fungera som familjehund då de har stort tålamod och ofta väldigt lätta att ha att göra med. Det är mycket från hund till hund, men retrivern är avlad för att vara tillgänglig.

Dock behöver flatten stimulans i form av spår, apportering, lydnadsträning eller dylikt. Inte en gång om dagen, helst varje dag. Har man barn så räcker oftast inte tiden till det, därför gör den sig inte riktigt rättvis i ett sånt hem. En understimulerad flat går lätt på inredning för att ha ngt att göra, kan bli inåtvänd och apatisk, eller helt enkelt tillochmed aggressiv.
Detta gäller alla raser, men många ser denna vänliga, glada hund och får sedan ett monster som inte kan sitta stilla...

Men om du är aktiv och nyfiken på jaktapportering eller spårträning så är det en utmärkt hund.

//E

Leverfärgad heter det förresten, ibland nämner de dem som chokladbrun, men då är de ljusare, helst ska de vara leverfärgade:)

//E

Jag visste nästan att det hette leverfärgad, men man vill inte säga fel när man som okunnig är omringad av proffs.. :angel:
Det är just den där typen av stimulans som jag inte vill behöva hålla på med. Skulle inte ha tid att arbeta den så mycket och jag skulle må väldigt dåligt om jag visste att hunden inte fick vad den behövde. Har sätt aldeles för många sånna fall. Därför vill jag ha en hund som behöver så lite som möjligt. Alla hundar behöver ju uppmärksamhet och träning, men mer eller mindre.

Så det står nog fortfarande 1-0 till Grand Danoin.. :cool:

Nja , man ska vara noga med val av uppfödare och kolla upp valpens historia ( bakåt i led )

Men Grand Danois lider inte av höfledsproblem ( som vissa andra mindre raser )

Dom kräver väl lite extra uppbackning 1:a året, ( väl utvalt foder, inte gå överdrivet i trappor ) men många överdriver och tror att dom är porslinsdjur.

Vad tror du om finsk lapphund?
De är lite skälliga, men om du kan stå ut med det är de supertrevliga familjehundar. Men behöver ju precis som alla andra raser något vettigt att göra, ex lydnad.
En bra hund som inte blir helt stirrig om man inte har tid att arbeta med den någon dag.

skälliga hundar är ju ingen hit - föredrar isf stora hundar med dova röster. :cool: Är ju inget proffs på hundar och uppfostran av dem, så om de har nära till att skälla så är det kanske inte något för mig. Men det beror ju på Hur nära. Visa gärna bild! :)

Såg en akita på tv igår.. en sån skulle jag kunna ha. :D Men de är nog både svåra att få tag på och svårare att ha o göra med än en GD. Även om den på tv var helt fantastiskt lugn och beskedlig. :bow: Jättesöt dessutom.

Här är min Finska lapp! Jag har inget problem med skällandet, visst talar han om när det kommer folk, och han "pratar" väldigt mycket men det tycker jag bara är trevligt. Jag tycker dessutom det är helt ok att han kan skrämma bort ovälkomna försäljare och skumma typer med sitt skall :angel: .

Åh gud så söt! :love: Har sett något liknande, kan ha varit sånna, och blivit jättekär - men aldrig vetat vad det är för ras..
Prata får de gärna göra.. När du sa skällig så tänkte jag mig skällig som en sån där småhund som tanter går omkring med, som hatar allt utom sin matte - ibland även henene. :angel:
Det där är ju en lite annan typ av hund.

vill jättegärna se fler bilder om du har.. nu ska ttl ut på nätet och kika. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 330
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 596
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar