Heddiz
Trådstartare
Tack för all din information Den låter intressant! Jag är bara lite ovan med hundar som inte vaktar...Australian kelpie har ingen tydlig uppdelning i bruks eller utställningslinjer. Samma hund är ofta både brukschampion och utställningschampion. Sen finns det helt klar uppfödare/linjer med mer bruksmeriter än andra.
Dock är kelpien i sig uppdelad i två raser. Working kelpie (ren vallhund) och Australian kelpie (brukshund med vallhundsbakgrund i Sverige. I sitt hemland oftare rena utställningshundar).
I brukssammanhang i Sverige är Australian kelpie den vanligare varianten. I förhållande till rasens storlek så startar många bruks och inte allt för sällan placerar de sig högt eller vinner mästerskap i bruks. Finns även många som presterar bra i lydnad och ett gäng andra hundsporter. Extremt få om ens någon uppfödare i Sverige föder upp med utställning som huvudfokus.
Det är en ras som ska klara att arbeta självständigt och fatta egna beslut men ändå lyssna på föraren. De ska vara lyhörda men ändå tåla lite "belastning".
Min första kelpie var för vek vilket var rätt jobbigt. Han var socialt osäker vilket säkert var orsaken.
De flesta kelpies larmar nog om någon kommer men de kommer mest troligt inte hota utan mer välkomna besöket. De flesta gillar människor men blir inte störda i arbete. Det finns dock en del med social osäkerhet som kan visa sig genom överdrivet fjäsk. Så var min första. De två jag har nu är betydligt mer balanserade med människor.
En fantastisk ras enligt mig om man hittar den kombination som passar de egna behoven för det är en rätt stor spridning i rasen. Det låter som du skulle leta bland de kennlar vars ägare själva är aktiva och tävlar på högre nivå. Dessa har dock ofta långa kölistor.
Om man skulle vara ute på en promenad en kväll och en obehaglig gubbe kommer fram vaktar den väl?
Där jag bor vill man ha en hund som kan vakta lite...eller iofs den behöver inte göra så mycket mer än att hålla sig i närheten om den är lös...har den mycket jakt lust förresten...med tanke på att den helst ska gå att ha lös..
Fast det ordnar sig ju om man har lydnad på hunden - jag svarar på mina egna frågor
Jag är bara så valp sugen så jag skulle vilja ha flera valpar på en gång eller 2 iaf det är ju inte så jobbigt...det har jag haft en gång för länge sen samtidigt som jag eller vi hade 3 vuxna bruks hundar.
Men iaf jag trodde kelpies tävlades mycket i lydnad och agility och typ rallylydnad-som jag tyckte verkade så tråkigt förut-och nu vill jag börja med det också...
hur är det med Nosework då...det har jag nyligen börjat med och ska snart göra ett doftprov - för att förhoppningsvis få tävla om det går bra, men det bästa är att hundarna ÄLSKAR nosework - dom tror ju att eukalyptusdoften är riktigt kött - hmm hur kan dom tro det