Jag tror att du får försöka träffa olika hundar av olika linjer för att se vad som passar dig. Om sällskapslabbe är en Volvo så är jaktlabbe en Lamborghini, med reservation för hur den aktiveras och tränas. De ska ju vara samma ras egentligen men de jaktlabbar jag har träffat är inte alls lika sina utställningskusiner mer än till utseendet. BPH på olika hundar från olika uppfödare kan nog ge en ganska rättvis bild, dock misstänker jag att det är flera jaktavlade som gör BPH överhuvudtaget. Du kan ju också kontakta olika hundtränare som jobbar med servicehundar och fråga vilken typ de brukar titta på Om du bor i Stockholm/Uppsalatrakterna så kan jag skicka länk på PM till en verksamhet som jobbar med assistanshundar.Hm ja, kanske ska lägga till Labrador på listan. Vilken Labbe tror ni passar bäst? Utställning, dp eller jakt? Jag tycker ju att jaktlabradorerna är så himla fina och jag älskar ju att träna apport, med dummies då. Och ja jag vill träna mycket med min hund så det borde gå att, som du säger, kanaliseras på ett sätt som passar mig bättre. Det är ju ett stort plus att Retrievers är mer lättsamma med andra hundar.
Sen tror jag absolut att en fräsch utställningslabbe har betydligt mer potential än vad vi kanske ger dem cred för. De är ju ändå fortfarande retrievers med mycket will to please, även om många kanske ser lite för tunga och kraftiga ut.