Fick Skalman skräms förut - han är i spökåldern och lite lätt stissig emellanåt och jag förbannar folk som inte ens ser sig för.
Vare sig Mini eller Polly har brytt sig om fyrverkerier tidigare år, förutom att Polly kan tycka ljusexplosioner mitt över skallen kan vara läskigt. Men i år har Mini börjat reagera på bomber/smällare - tror ärligt hon har ruttnat efter alla år med hemmagjorda bomber och granater här i området och hon skäller emellanåt när det smäller. Ute vill hon kuta fram och nypa folk som håller på med såna grejer
men inne skäller och småsurar hon - inte kul alls.
På tidigarelagda kvällspromenaden så var det lugnt....ända tills vi var 5 minuter hemifrån. Först drog några iväg några rejäla fyrverkerier vid dom enda höghus som finns i området = ekade som f*n. Lite läskigt tyckte Skalman, men inget mer.....tills vi nästan var framme där vi skulle svänga upp mot mig, då kutade en unge ut mitt på gångvägen en 25-30 meter framför mig och jag ropade högt och visslade - men inte f*n hörde han/eller brydde sig. En rejäl sak tände han på som både fräste, smattrade och tjöt och rejäl ljusexplosion. Då blev Skalman rädd och ville hem
Jag kan lova jag svor ve och förbannelse till pappan till ungen som stod bakom buskarna och sa "du kan gå förbi nu"
det va ju så jävla dax då. i helvete heller sa jag och svor en lång ramsa om tillåtna tider osv och vek in mot mig.
Lite ledsen att Skalman sen under en timma gick och sneglade på ytterdörren varje gång det smällde ute, men med först lite lek och sen ett rejält köttben så släppte han det och gick loss på godsakerna. För mig får hundar bli rädda, även om det är förbannat trist att dom ens ska behöva bli det - det viktigaste är att dom kan avreagera efter och släppa. Jag hoppas innerligt det blir så även med Skalman, för jag vill inte ha en superrädd hund igen varje nyår - har haft det en gång och det va inte kul. Men känner mig halvlugn ändå, för Skalman har lekt här hemma trots bomber ute - men han har väl ingen direkt lust att gå ut i trädgården om man säger så. Det är väldigt lyhört här, så det hörs ordentligt. Vi ska undvika nattpinket tills en timma före tolvslaget, för då brukar det va lugnet före stormen så att säga.