Nyårsafton

Detta blir vår hunds första nyår. Vi kommer nog göra som vanligt, lägga oss tidigt och försöka sova oss igenom det. Vi ska dock har nerrullat i sovrumsfönstret, det brukar vi inte ha. Förhoppningsvis bekommer det inte vår hund, hon är väldigt cool i övrigt. Hon sover under täcket, så det blir ju lite ljuddämpning iallafall :D

Doris är 6 år och tycker tyvärr att det är väldigt läskigt med raketer... vi har gjort lite olika mellan åren, något år var vi i mina föräldrars hus på landet och var samtidigt hundvakt åt en kompis som skulle på fest. Förra året fick hon vara hos @Emor som bor där det skjuts mindre medan jag var på fest, i år är vi hos kompisar på landet och firar. Vi har varit här tidigare nyår också och även om det skjuts lite så är det så långt borta att hon inte behöver höra det om vi spelar musik.

Det kommer nog bli en långprommis idag på FM tillsammans med mina kompisars hundar så att dom springer ur sig ordentligt och sen basa korta kissrundor. Doris har än så länge (peppar peppar!) aldrig stuckit pga raketer eller skott utan kommer snarare närmare mig så hon kommer att få vara lös på prommisen och även när hon bara ska ut o kissa sen.

Jag och grannen brukar fira nyår tillsammans med middag och Grevinnan och betjänten. :P Ingen av oss är några nattsuddare och min hund är skotträdd. Hennes däremot är väldigt fascinerad av nyårsraketerna som vi på avstånd kan se från samhällena i närheten.

Vi bor på landet och brukar se till att det är vi som har insläppet i stallet på nyårsafton så vi brukar äta en eller två rätter och sen gå över till stallet och ta in hästarna och fodra ponnyerna på lösdriften. Innan vi går tillbaka och äter resten. Ibland blir intaget före Grevinnan ibland efter, beroende på vädret. Den som ska gå hem (vi brukar ta vartannat år) går hem långt före tolvslaget.

Än så länge har jag inte hört något från samhällena som ligger i närheten, men det har visst varit en del som polisen fått ta hand om ändå.

Vid tolvslaget brukar jag och hunden ligga nerbäddade i soffan med tvn på, så länge hon sover så brukar det vara lugnt.
Hon reagerar inte alls på skott och raketer på tvn, där kan det vara fullt krig och hon bryr sig inte. Ute däremot så gäller det att hon iaf hunnit kissa innan hon hör något annars är det bara att gå in igen då hon inte avreagerar förrän vi är inne. :(

Maken och jag är hemma, äter god mat och tittar på bra serier/filmer eller spelar spel. Bor på landet utanför en mindre by, här smäller det oftast bara precis vid 12-slaget, kan iofs höra nån enstaka smäll under eftermiddagen men det är oftast långt bort och hörs bara om vi är utomhus. Har tre hundar, den yngsta älskar oljud och blir möjligtvis lite uppvarvad när det smäller eftersom han tycker det är skithäftigt... De två bröderna på snart 10 år är lite olika, den ena är livrädd för raketer och åska (men däremot oberörd av skott och även allt oljud från militärens skjutfält här i närheten) så han får Stesolid. Förra året var första gången han fick det och det var underbart att se honom ligga i soffan och tugga ben när det small som mest. Han är pigg och glad men helt obekymrad om smällandet, så skönt! Den andra är numera lugn, han blev tidigare orolig när brorsan blev det (trots att de inte direkt kommer bra överens) men nu när brorsan är lugn är den andra också det. Är så tacksam över att det bara smäller 15-20 minuter här. Åkte igenom Simrishamn härom kvällen och bara på de minuterna small det flera omgångar, jag hade nog inte stått ut med att bo i ett samhälle, inte ens med oberörda hundar, jag hade själv blivit galen på oljudet....

Jag bor i en förort till Stockholm men här har det knappt smällts alls. Det har verkligen avtagit från år till år, hörde två-tre enstaka smällar långt bort igår kväll på dom två promenaderna vi var på.
Tyvärr smälls det precis lika mycket som alltid runt 12-slaget, men är glad för att okynnessmällandet som förr började redan första december har avtagit markant.

Jag är positivt överraskad. Här brukar det vara rena kriget två veckor före nyår och visst har det smällts, men långt ifrån så mycket som det brukar göra :) I år och millennieskiftet är nog de två år det smällt minst :D Förra nyår var alla galet trötta på bomber, då det smällt hemmagjorda bomber under hela året före :cautious:

Det är otroligt lugnt här idag. Inte hört en enda smäll än så länge! Annars tycker jag det brukar börja smällas redan på fm inne i stan (vi bor på en ö men det hörs ganska väl över sjön), men nu har jag inte hört ett ljud sen igår kväll. :)
Vet inte om det är pga det trista vädret, mulet och blåsigt, eller för att polisen har varit väldigt synlig senaste veckan. Skönt iaf! :up:

Stannar hemma och tar det lugnt. Bor på landet men samhället kryper närmare och närmare, och nu ligger det ett nybyggt villaområde mindre än en km härifrån. Förra nyårsafton var det ett rejält smällande därifrån.
Men nuvarande hunden reagerar inte när det smäller, vilket är jätteskönt!
Har två hästar här hemma som får komma in på stall tidigt i kväll. De reagerar inte heller speciellt på smällar och raketer, men det känns ändå skönt att ha dem inne.

Gott Nytt på er alla - hoppas era vovvar får en skön nyårsafton :-)

Helt tyst och lugnt när jag gick långpromenaden på morgonen. När jag vid ca kl 15 skulle ta sista lite längre rastningsrundan, då hörde vi flertalet smällar på avstånd. Jag hade i alla fall tajmat allt bra, för vi hann bara vara inomhus några minuter innan det började smälla rejält. Det var som att alla tänkte "Åh, mörker! Nu måste vi skjuta!" :grin:

Nåja. Hundarna är fortsatt oberörda. Jag ska sätta mig och kolla igenom dagens foton nu :)

Jag och pojkvännen kommer fira nyår hemma med film och god mat, främst för att vi inte vill lämna bort hunden.
Dock har han noll reaktion på raketer/smällare, nästan så jag undrar om han har någon hörsel när vi är ute och de skjuter nära inpå utan att han ens orkar titta upp :p

Tanken var att vi skulle till min svägerska, men bebis i magen och gravidkroppen sätter
lite stopp för det. Så sambo och barn åker dit och jag och hundarna stannar under filtarna i soffan. Till middag blir det färdig paj ur frysen och godis sen lär vi nog sova igenom det värsta.
Här har det smälts ordentligt ett bra tag och tyvärr är bägge hundarna påverkade, den ena genom att krypa ihop bredvid mig och den andra genom att krypa intill mig och försöka skälla ut alla smällarna. Men när jag tar fram stora filten och vi sitter där under alla tre så går det bra.

Min ena är ganska rädd, den andra har varit oberörd hittills.
Vi firar hemma och eftersom vi bor rätt långt ut på landet är det väldigt lugnt på smällarfronten. Jag är förvånad över hur få smällare jag har hört fram tills nu. Inte en enda faktiskt. Det brukar alltid börja lite efter jul, men detta år - nada, niente

Hur firar ni som har hund/ar? Bjuder hem folk till er? Tar med er hunden/arna bort på fest? Eller gör ni som jag gjort de alla år jag ägt hund, dvs stannat hemma,tagit det lugnt och kollat film?

Och har ni berörda hundar som reagerar på fyrverkerier?

I år bjuder vi hem folk hit, förra året var de med på nyårsmiddag. Nåt år har vi kört med hundfest, några år ensamma eller uppe i fjällen.
Jag firar,hundarna är aldrig ensamma men inte rädda.

Tycker iof att fyrverkerier är fina att titta på, men önskar att de kunde ta bort ljudet på dom, för djurens skull och för människor som flytt krig.

Har en valp här hemma som det blir första nyåret för. Hon har inte brytt sig om de smällar som smällt häromkring än sålänge. Den äldre hunden bryr sig inte heller om smällarna från fyrverkerierna. Vill att det ska fortsätta vara så!

Ett gott nytt år till er alla nu!
:bump::banana::up:

Här har det redan fyrats av ett antal stora fyrverkerier. Det blixtrar och dundrar rätt bra.
Jag håller på att ramla ur soffan varje gång, Ruben lyfter inte på huvudet.
Vid tolv drar kriget igång, fullt av egenföretagare i min by som varje år ska försöka överträffa varandra.

Mina hundar är knäppa. De verkar gilla att ligga vid fönstret och titta ut som vanligt... (nu smäller det massor överallt. vi var precis ut för en snabbkiss och jag ville bara in på direkten...)

Fick Skalman skräms förut - han är i spökåldern och lite lätt stissig emellanåt och jag förbannar folk som inte ens ser sig för.
Vare sig Mini eller Polly har brytt sig om fyrverkerier tidigare år, förutom att Polly kan tycka ljusexplosioner mitt över skallen kan vara läskigt. Men i år har Mini börjat reagera på bomber/smällare - tror ärligt hon har ruttnat efter alla år med hemmagjorda bomber och granater här i området och hon skäller emellanåt när det smäller. Ute vill hon kuta fram och nypa folk som håller på med såna grejer :o men inne skäller och småsurar hon - inte kul alls.
På tidigarelagda kvällspromenaden så var det lugnt....ända tills vi var 5 minuter hemifrån. Först drog några iväg några rejäla fyrverkerier vid dom enda höghus som finns i området = ekade som f*n. Lite läskigt tyckte Skalman, men inget mer.....tills vi nästan var framme där vi skulle svänga upp mot mig, då kutade en unge ut mitt på gångvägen en 25-30 meter framför mig och jag ropade högt och visslade - men inte f*n hörde han/eller brydde sig. En rejäl sak tände han på som både fräste, smattrade och tjöt och rejäl ljusexplosion. Då blev Skalman rädd och ville hem :(
Jag kan lova jag svor ve och förbannelse till pappan till ungen som stod bakom buskarna och sa "du kan gå förbi nu" :rage::rage::rage: det va ju så jävla dax då. i helvete heller sa jag och svor en lång ramsa om tillåtna tider osv och vek in mot mig.

Lite ledsen att Skalman sen under en timma gick och sneglade på ytterdörren varje gång det smällde ute, men med först lite lek och sen ett rejält köttben så släppte han det och gick loss på godsakerna. För mig får hundar bli rädda, även om det är förbannat trist att dom ens ska behöva bli det - det viktigaste är att dom kan avreagera efter och släppa. Jag hoppas innerligt det blir så även med Skalman, för jag vill inte ha en superrädd hund igen varje nyår - har haft det en gång och det va inte kul. Men känner mig halvlugn ändå, för Skalman har lekt här hemma trots bomber ute - men han har väl ingen direkt lust att gå ut i trädgården om man säger så. Det är väldigt lyhört här, så det hörs ordentligt. Vi ska undvika nattpinket tills en timma före tolvslaget, för då brukar det va lugnet före stormen så att säga.

Fick Skalman skräms förut - han är i spökåldern och lite lätt stissig emellanåt och jag förbannar folk som inte ens ser sig för.
Vare sig Mini eller Polly har brytt sig om fyrverkerier tidigare år, förutom att Polly kan tycka ljusexplosioner mitt över skallen kan vara läskigt. Men i år har Mini börjat reagera på bomber/smällare - tror ärligt hon har ruttnat efter alla år med hemmagjorda bomber och granater här i området och hon skäller emellanåt när det smäller. Ute vill hon kuta fram och nypa folk som håller på med såna grejer :o men inne skäller och småsurar hon - inte kul alls.
På tidigarelagda kvällspromenaden så var det lugnt....ända tills vi var 5 minuter hemifrån. Först drog några iväg några rejäla fyrverkerier vid dom enda höghus som finns i området = ekade som f*n. Lite läskigt tyckte Skalman, men inget mer.....tills vi nästan var framme där vi skulle svänga upp mot mig, då kutade en unge ut mitt på gångvägen en 25-30 meter framför mig och jag ropade högt och visslade - men inte f*n hörde han/eller brydde sig. En rejäl sak tände han på som både fräste, smattrade och tjöt och rejäl ljusexplosion. Då blev Skalman rädd och ville hem :(
Jag kan lova jag svor ve och förbannelse till pappan till ungen som stod bakom buskarna och sa "du kan gå förbi nu" :rage::rage::rage: det va ju så jävla dax då. i helvete heller sa jag och svor en lång ramsa om tillåtna tider osv och vek in mot mig.

Lite ledsen att Skalman sen under en timma gick och sneglade på ytterdörren varje gång det smällde ute, men med först lite lek och sen ett rejält köttben så släppte han det och gick loss på godsakerna. För mig får hundar bli rädda, även om det är förbannat trist att dom ens ska behöva bli det - det viktigaste är att dom kan avreagera efter och släppa. Jag hoppas innerligt det blir så även med Skalman, för jag vill inte ha en superrädd hund igen varje nyår - har haft det en gång och det va inte kul. Men känner mig halvlugn ändå, för Skalman har lekt här hemma trots bomber ute - men han har väl ingen direkt lust att gå ut i trädgården om man säger så. Det är väldigt lyhört här, så det hörs ordentligt. Vi ska undvika nattpinket tills en timma före tolvslaget, för då brukar det va lugnet före stormen så att säga.
Hade ungen åldern inne? Om inte gör en polisanmälan både mot ungen o mot pappan.
:rage::rage:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka