Nyårsafton

Vi är hemma hela dagen typ.

På förmiddagen ska vi ut i skogen på en långsam promenad och lite nosarbete så Svansson får göra något.

På eftermiddagen får vi besök av @Ceta och vi ska laga lite middag (och kolla film tänker jag mig)

Förra året var över förväntan men Svansson är verkligen påverkad av smällare, så vi får hoppas att det går lika bra i år. Planen är iaf mycket musik/film och neddragna/fördragna gardiner samt tända lampor för att minska intrycken utifrån. Han har även DAP-halsband samt att jag tänker prova med en "wrap" i år igen. Min nödplan är att åka iväg med bilen när det närmar sig 12 för att undvika smällande, men det är bara i nödfall (för då blir katten kvar hemma och det känns sådär även om han var totalt oberörd förra året).

Men jag skulle aldrig kunna lämna Svansson ensam på nyår! Vi har varit hos mina föräldrar ihop något år och Svansson har varit där utan mig (men med mina föräldrar) när han var yngre och jag bodde på stökigare ställe, men nu smäller det så mycket där att jag helst undviker att vara där dagarna runt nyår. Och även om han älskar mina föräldrar så är han klart oroligare när det smäller och jag inte är med. Så ja, vi hänger ihop helt enkelt och håller oss hemma för att göra nyår då odramatiskt som möjligt.

Lång skogsrunda när det är ljust, nosework, lång skogsrunda mitt ute i skogen på eftermiddagen och sen ut och köra bil vid flygplatsen strax innan/under midnatt. Har en helt förstörd hund här hemma redan :cry: Jävla idioter som skjuter redan!!!
Jag lider så med er! Det är verkligen skräp!

Här har vi sån tur att grannarna hemma inte skjutit mer än en gång (innan jul) så Svansson mår hittills bra vilket såklart är så skönt.

Vi puttar får på förmiddagen och är sedan hemma, några kommer på middag. Hundarna är inte skotträdda, men vill ändå inte lämna dem ensamma. Mammas hund däremot är väldigt illa berörd, så han får hänga hos oss där det smäller mindre.

Åh, såg precis att Orsa Grönklitt (skidanläggning) har valt att stå för ett ljudlöst fyrverkeri i morgon med hänsyn till djur. Hade ingen aning om att det fanns ljudlösta fyrverkerier! O_o

Men toppen då Orsa Björnpark och rovdjurscenter ligger i området.

Ni har inte övervägt ångestdämpande?

Jo men hon har blåsljud också och det är vad jag förstått big nono vid medicinering? Det är btw värre i år än förra året, då var det bara tolv-slaget som var riktigt illa. Hade knatat iväg till vetten om jag vetat om att det skulle vara såhär illa flera dagar innan nyår i år...

Jag har inte firat nyår på typ 30 år, då jag alltid varit hemma med djuren :)
Har ingen rädd hund nu, även om unghunden tyckte det va lite läskigt förut när vi skulle ut och precis när jag öppnade dörren så drog någon iväg en hel fyrverkerilåda så det blev ljusexplosion på himlen över vårt hus. Han kutade in igen och stod sen i dörren och glodde lite innan vi gick iväg. Dom vuxna är vana vid bomber och "granater" och bryr sig inte så mycket. En av dom kan tycka att just raketer med mycket ljus är lite läskiga om dom smäller precis över skallen och hukar sig, men släpper det direkt det slutar - så aldrig kvarstående rädsla. Den andra vuxna kan skälla lite och bli lite förbannad på höga bomber - hon har tröttnat efter alla år med bomber året runt och vill ut och "klappa till dom", men oftast är det lugnt. När det smäller som mest på nyårsaftonskvällen så bryr hon sig inte för då kommer dom inte som en överraskning.

Nyårsafton går vi promenader som vanligt på dagen, men går något tidigare på kvällspromenad - typ redan vid 16.30-tiden. Vissa drar ju igång fyrverkerier så yngre barnen orkar se redan vid 18-tiden, så då vill jag gärna ha kommit hem innan. Även om hundarna inte är speciellt berörda, så vill jag det ska fortsätta så och här flyger det raketer och bomber hej vilt på nyårsaftonskvällen, så risken att få en i skallen är stor :meh:

På kvällen inne så käkar jag lite gomat för mig själv och hundarna brukar få ett rejält köttben att tugga på någon timma eller två. Nattpink i trädgården vid 23-tiden och oftast så kryper vi ner i sängen en halvtimma före tolvslaget - matte bläpper på mobilen tills kriget bryter ut 00.00 och en timma framöver. Då ligger vi bara och slappar till allt oväsen och sen somnar vi när det väl börjar tystna. Hoppas det blir så även i år och att unghanen ska göra som sin mor och "moster" och bara ligga lugnt och lyssna och halvsova (sova helt går inte, för det är galet lyhört här och det dånar i väggarna) :).

Jag lider så med er! Det är verkligen skräp!

Här har vi sån tur att grannarna hemma inte skjutit mer än en gång (innan jul) så Svansson mår hittills bra vilket såklart är så skönt.

Gud vad skönt! Här pangar de så fort det börjat bli mörkt, idag regnar det men inget hinder tydligen :rage:

Jag har en totalt oberörd hund, tackar för det!
Kommer vara borta några få timmar på fest, överväger ändå att lämna bort honom så att han inte är ensam ifall det mot förmodan skulle bli för mycket även för honom.

Går att ljudträna och successivt få hunden att bli van vid ljuden, ljudfilm och instruktioner finns att hitta på Youtube.

Vi ska hänga med @prallan i Halmstad och köra nyårsagility. Tiken är vad jag märkt helt oberörd men hanen har börjat visa obehag senaste två åren, droppen var nog Göteborgs Postens nyårsfyrverkeri förra året och för hans skull väljer vi att åka bort. Det brukar visserligen gå bra inomhus med lite hög volym på TV:n (här har det redan smällt i flera dagar nu) men helt allvarligt, på nyårsnatten låter det som tredje världskriget utomhus och det skallrar i fönsterrutorna.
Hm, inget jag kan minnas :o

Lite "fel-tag" kanske? :laugh:

Det är lite olika. När jag jobbat har han varit hos hundvakt, har jag varit på fest eller middag har han följt med.
I år ska jag bara vara hemma och äta godis i soffan.
Han är världens enklaste hund och bryr sig inte ett smack.

Mina hundar är helt oberörda, men vi stannar hemma och tar det lugnt ändå. Vågar inte chansa och lämna dem ensamma om och uti fall.
På dagen blir det ut och springa för att göra av med lite energi så att vi kan hålla oss inne när det blir mörkt.

Vi är hemma, några vänner kommer hit. Jag åker alltid till stallet och tar in mina hästar (som går ute 24/7 annars) vid 22-tiden, så jag vill inte vara långt borta. Hundarna är såklart alltid med oss, men de är helt oberörda.

Här är det än så länge väldigt lugnt. Det har pangat en del på kvällarna i nästan en vecka, men Valpen har för det mesta sovit, och har hon varit vaken och hört eländet så bryr hon sig inte så länge som vår vuxna hund inte stissar upp sig. Han är lite svårare, har varit riktig hysterisk de senaste åren men troligtvis pga av att tiken vi hade blev så himla upprörd av fyrverkerier. Nu har han på sin höjd moffat och blivit lite ängslig, men långt ifrån skräckslagen. Vi har Sileo hemma ifall att, men det går förhoppningsvis bra utan.

Planen imorgon är att gå en långpromenad på förmiddagen, sen blir det lite aktivering inne, troligen nosework. På eftermiddan får vi sällskap av @Wenniz och en till vän med respektive hundar, hoppas det blir en lugn och trevlig kväll :)

Jag kör på det säkra före det osäkra så nu är det både halsband + sele på hundarna ifall att någon skulle bli skrämd och försöka backa ur selen, plus reflexväst och massor med blinkande lampor på halsband och koppel. De ser ut som två vandrande julgranar när vi är ute :laugh:

Här smälls det knappt alls, tack och lov. Tror vi hörde två smällar på avstånd förra året och då bor vi ändå i en medelstor 'småstad'... men det är långt ifrån samma smällhysteri som i Sverige.

Oavsett väljer jag att stanna hemma med byrackorna - terriern är lite påverkad med jag brukar bara slänga en filt över henne och se på film. Shiban bryr sig inte alls.
När vi bodde hemma såg vi till att aktivera ordentligt under dagen, men i år jobbar jag så vi får väl se vad det blir för promenader. Får köpa ett par härliga ben hos slaktaren och tåla att täcket blir söligt! =)

Vi har flyttat och jag vet inte hur det smälls här. Än så länge ingenting och i stan smäller det redan massor så jag hoppas att det blir lugnt.
Vi brukar vara hemma, äta gott och ibland ha besök, men är inga festmänniskor.
Min stora grabb fyller 3 och har inte visat någon rädsla tidigare. Lillen är det första nyåret för.
Vi ska ha hand om en kompis hundar varav den ena är jätterädd. Så smäller de här funderar jag på att sitta i källaren med henne/alla.

Båda mina hundar har varit helt oberörda fram tills för två år sedan. Tiken bryr sig inte men hanen som är 11 år har nu på gamla dar blivit rädd. Antar att det har med förändrad hörsel att göra.

Skulle aldrig lämna hundarna ensamma på nyårsafton. Inte ens när de inte brydde sig ett dugg. Man vet aldrig. Rätt som det är kan de bli för mycket. Bara för att det gick bra förra året är det ingen garanti att det går bra nästa gång.

Har nu varit ute på en två timmars promenad. Sen blir det bara kissepauser i trädgården.

Förvisso är inte hanen rädd för några enstaka skott här och var utan det är när det drar igång på riktigt och håller på en stund, men man vet ju aldrig.

Här hos oss brukar dom bara smälla runt tolvslaget men då kan det låta rätt så rejält.

Har sån där gel hemma. Tänkte ta på den vid 22- tiden så att den lille filuren förhoppningsvis skall kunna mer eller mindre snusa sig igenom det hela.

Jag har bjudit in mig själv till mina föräldrars hus varje år sen jag skaffade hund (oavsett om de är där eller inte). De bor ute på landet medan jag bor mitt i stan. Ikväll kommer min bror och hans fru ut och firar med mig :)

Min ena hund är rädd och den andra är helt oberörd. Planen är att gå en långpromenad på förmiddagen och sedan köra någon form av mental aktivering på eftermiddagen. Det brukar höras lite smällar på kvällarna även där, men den rädda hunden brukar vara lugn om han får sitta i vardagsrummet. Den andra snarkar sig igenom tolvslaget. I övrigt rastar jag inte hundarna efter 20.00 och de får gå kopplade i trädgården idag.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka