Sv: Nyårsafton-domosedan vet
Man kan tyvärr inte säga hur sederingen kommer gå innan. Att ge så hög dos att de inte alls märker saker kan för en del individer krävas så mycket att man som privatperson utan vetutbildning vågar och vill ge den dosen.
Nu är det ju för sent att miljöträna. Så jag hade satt bomull i öronen, luva och täckt fönster och dörrar. Radio hade jag dragit på av helsike i många olika delar av stallet. Så det kommer från alla håll.
Ballar de ur på droger kan de också slå sig iom att kroppen inte hänger med. har du då inget strö och en hal box.. Ja.. Då kan de slå sig desto mer.
För att underlätta för hästen nästa år hade jag börjat miljöträna. Problemet är att där du bor verkar det inte direkt finnas gott om kunniga såna tränare. Jag har inte hört om någon iaf. Jag får mycket förfrågningar om att åka ner eller om jag vet någon där. Det gör jag inte(och har inga planer att åka heller.. är inget jobbraggande alltså
).
För att miljöträna hästen hade jag också börjat lära den tagga ner i andra situationer då den känner obehag. Och jag hade börjat arbeta med att den ska lära sig lita till att JAG gör bedömning av vad som är farligt eller ej, inte den.. Jag hade också lärt den uppbindning, att stå still, att sänka huvudet och andra såna saker som man sen kan kombinera för mer effekt.
För att på sikt kunna hantera den i miljöträning ang raketer/smällare.
Jag hade också vant den vid att stå i box precis så som du gör på nyår. För att det inte ska bli en speciell grej som betingas ihop med raketerna/smällarna/ljusen.
Alltså hade jag ställt den på box, spelat radio som satan, haft luva och bomull och gett den en maaaaassa gooood mat. Inte godis, utan en hel måltid som tar tid att äta. Den extragoda maten hade jag ev sparat till just de tillfällena då man ska göra den här träningen. Annars får man tristare mat.
Miljöträning behöver inte gå till på samma sätt. Alla tränare har olika sätt. Och det är inte bara tillvänjning a la introducera gradvis. Vissa kör utbildningsskala a la utbildningstrappa i ridningen. Och knyter sen ihop det.
Vissa kör uttröttning. Vissa kör belöning etc etc..
På något sätt brukar man kunna hjälpa de hästar som har panik-issues.
Så om du ska droga eller ej i år väljer du själv. Men jag tror du har svårt att innan veta hur just din häst reagerar just den här gången.
Jag upplever att det tar väldigt olika gång för gång. Vad det beror på har jag inte helt lyckats lista ut.
Men om du drogar, ha fast underlag och håll benhård koll hellre än strippa boxen på underlag. En panikslagen häst som halkar runt i en box och fläker sig eller slår upp sår är inte kul om den dessutom är ännu mer avtrubbad av drogerna. Alla trösklar höjs, inte bara rädslo-tröskeln. De märker av oss mindre också om man måste försöka hantera dem.
Har de fast underlag och man ser till att det inte finns utvägar ur boxen(luckor öppna, för låga väggar, kassa dörrar som slås upp lätt etc) och inget att skada sig på där inne så får man helt enkelt hoppas på det bästa.
Att den kan röra sig är bra. Då pyser lite energi och rädsla ur den vägen.
Är de andra hästarna coola skulle jag se till att den kan se dem, nära.
Lycka till!