Nyår igen...

Sv: Nyår igen...

Nya rön jag hört är att men inte ger Plegicil längre då man kommit fram till att hundarna blir trötta i kroppen, men hör lika bra och mycket - att de blir "instängda i sin egen kropp" med andra ord.

Vet flera vet som inte skriver ut pleg längre just därför.

Där jag jobbar så rekommenderar vi starkt träning också, just för att man ska slippa använda läkemedel i "onödan".

Absolut är träning det allra bästa, men när träning misslyckats/inte gett resultat, så har man ju inte mkt annat än droger kvar.

Vad gäller pleg så fick jag det utskrivet senast i höstas, dock för annan sak än raketer. Men det är nog väldigt olika hur de reagerar? Skotträdda herrn, han var som sagt helt som vanligt på pleg. Det enda som talade om att han övht fått någonting var just att han inte var rädd när det smällde. I övrigt så helt pigg, helt vaken, helt med. Märktes inget på kroppen eller på 'temperamentet' i övrigt. Utan han var på pleg precis som en vanlig, icke skotträdd hund.

Medan herrn nu, som fått pleg för bildrädsla, han är endera lika rädd ändå, dvs det märks ingenstans att han fått pleg, varken på 'knoppen' eller kroppen. Om man höjer dosen, så blir han rejält påverkad i kroppen och är helt klart drogad. Rädslan minskar lite dock, men inte alls i paritet till 'biverkningarna' (dvs det är inte värt så 'väck' hund för den lilla skillnaden i rädsla).

Då var skotträdda hunden PANISKT rädd, han blev okontaktbar, stressade sönder och gick sen in i chock (dvs livshotande). Han var rädd för enstaka skott med, åska och så vidare. Och kan tänka dig hur skräckslagen han var på nyår utan droger, även om det bara hördes dämpade puffar. Nuvarande herrn som blivit bilräd, är långt från paniskt rädd (han flåsar dock, oavbrutet, och får ingen ro).

Så effekten är ju väldigt individuell. Dock törs jag garantera till 110% att skotträdda hunden inte var 'instängd' eller liknande, han var på något underbart vis helt enkelt bara inte rädd. Och kan man få den effekten så är det varje skotträdd hunds ägares dröm. (Sen funkar vissa bättre på något annat, vissa funkar med fyrverkericd, andra med filtkoja osv, man får ju prova). Men just då effekten på nozinan var densamma som min B fick, så skulle jag iaf prova pleg i moa:s fall, man kan ju prova det under mer kontrollerade former första gången, så man slipper 'ett helt fyrverkeri' omd et inte funkar bra.

(Min kom som vuxen, lika rädd redan från början, bott i hundgård innan och han måste lidit alla helvetes kval där. Kom i december 6 år gammal, sas inget om skotträdsla, så jag upptäckte det den hårda vägen på nyår. Jag kämpade med träning osv utan minsta resultat, nyåret efter trodde jag att träningen skulle hjälpt ngt och att det skulle hjälpa med tänt, täckta fönster och hög volym på stereon. Det var det året han gick in i chock, och sen var det stark order från vet att droga honom punkt (jag ville inte det), för som vet sa 'det är större risk han dör av chocken, än av drogerna'. Jag önskar jag visste hur han blivit så rädd, det räckte det small ett gevärsskott ute för han skulle bli förstörd och jätterädd. Och som sagt han led alla helvetes kval av åska. Vi förlorade förvisso inte en enda pryl i åska under hans tid, långt innan någon annan märkte åskan kom han och talade om att den var på G.)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 118
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 311
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 975
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 469
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka