NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Se till att få det skriftligt så du inte står där med en reservation på ett eller flera ben.

Exakt! Precis vad jag nu sa till försbolaget och deras vet hade precis samma åsikt så försäkringen va inga problem! Så länge allt annat är ua så nemas problemas :)

Vad skönt!

Så länge han inte är halt så kanske det bara är lite gångartstrassel. Är han inte riden så mycket och outbildad kanske han är lite som min, som ibland väljer sin alldeles egenkomponerade gångart travtöltpassskritt, och speciellt om han inte är uppvärmd.

Nä halt är han inte :) Nu känns det lite bättre igen, han ska få träffa equiterapeuten på tisdag och sen vet igen på onsd-torsd så det blir bara framskjutet lite, men jag ska ut och gosa lite i em :D Det löser sig nog, men det känns bra att det inte går så fort nu i all osäkerhet! Ja han har också sin egen mix av gångarter ibland denna lilla killen, det blir nog bra tillslut vi får träna och ha lite tålamod :)

Sitter nu och jagar försäkringsbolaget, vill se vad dom säger om denna notering.. Måste ju få försäkra honom fullt ut..

8 år och oren av någon orsak, även om han är stel så får man ställa frågan varför en 8-åring är stel. Nä jag skulle backa om jag vore i dina kläder, vänta och se för som ägaren borde ju göra någon mer koll för att utreda varför. Det är inte normal och inget som kan ursäktas.

Även om du får försäkring på hästen så kan den bli sjuk ändå, det kostar trots försäkring ffa i pengar och själsligt.

Det är så himla svårt det här med gångarterna. Jag var ju helt övertygad om att Sol var halt eller att hon hade ont någonstans i vintras. Och nu när jag tittar tillbaka på ridfilmer så går hon jädrans ojämnt, ser faktiskt halt ut. Men hon var inne på klinik flera gånger utan att de hittade något alls, och vissa dagar så märktes inget, andra dagar markerade hon duktigt eller sprang okontrollerat ner i diken. :o Det var ju inget fel på henne egentligen, bara att hon är svag och tyckte det var väldigt jobbigt att använda det benet.

Medan Godi märktes det knappt alls på, där kunde jag med lite tur få fram en svag, svag ojämnhet precis i början av ridpasset om jag red öppna i tölten. Men annars inget, bara en känsla av att han var lite stel ibland. Och ja, han hade ju långt gången spatt och hade egentligen ganska så ont.

Det går aldrig riktigt att säga vad som är vad, så jag tycker du gör rätt i att kolla upp det. Även om du redan tycker mycket om honom så är det ju himla tråkigt att köpa en häst som sen bara blir mer och mer problem. Förhoppningsvis är det bara lite obalans, men det är ju skönt för det oroliga mattehjärtat att få klara besked. :)

Hugger min egen knapp!

Kul med lite liv i tråden men hur många gånger går det egentligen att dra samma "bråk". De år jag hängt här är inridningsålder och hur tung man kan vara och rida islandshäst de vanligaste långrandiga diskussionerna.
Vi tycker olika kan man konstatera.

Varför inte starta nästa tråd med reservation "OBS! Inget snack om inridningsålder och ryttarens vikt"

För så länge jag följt trådarna här på islandsnack är det ingen som är helt bakom flödet utan de flesta har sunt förnuft.

Nä halt är han inte :) Nu känns det lite bättre igen, han ska få träffa equiterapeuten på tisdag och sen vet igen på onsd-torsd så det blir bara framskjutet lite, men jag ska ut och gosa lite i em :D Det löser sig nog, men det känns bra att det inte går så fort nu i all osäkerhet! Ja han har också sin egen mix av gångarter ibland denna lilla killen, det blir nog bra tillslut vi får träna och ha lite tålamod :)

Det är bra att du tänker positivt men glöm inte att tänka smart också.
Lätt att man bli förblindad för att man så gärna vill ha.

Hästen jag rider är ganska obalanserad i sig själv än så länge, och kan få för sig att göra spännande bockningar ibland.
Elina8 hade ju erfarenheten att sensation var stabilare än bomsadlarna, jag har inte känt det. Min sensation är mycket lättare än bomsadlarna att dra snett genom att trampa ner i ena stigbygeln, t.ex. Dessutom trycks den ju ihop rätt bra när man sätter sig i den så jag måste spänna gjorden hårdare än på bomsadeln. Vill inte behöva ta i för kung och fosterland på en så pass grön häst.
Jag har en bra grundbalans och sitter rakt, men inte ens jag kan sitta blickstill på en skuttande unghäst, och då är jag totalt osugen på att kana åt sidan ;)

Att välja mellan väl anpassad bomsadel, eller bomlös på en unghäst för UNGHÄSTENS skull har jag ingen personlig åsikt om. Jag har valt det här för min egen skull.

Men inte menar du väl att lilla röd någonsin gör annat än uppför sig exemplariskt!? ;) Hon kan väl inte skutta? ;)

Ni kan förresten pröva min Albion på henne om ni vill. Kanske funkar m fårskinn under?

Låter klokt, stärk hästen där den bär sig bäst och lättast, utan att skygga för svårigheterna! :)

Han kan ju ha halkat till i hagen bara och det är inget jag ser som en anledning till att släppa honom, jag väntar in och ser hur det ser ut nästa v :) Han är för fin att släppa så e de bara :) Just varit ute på promenad med honom och han skötte sig exemplariskt! Men självklart har jag hjärnan med åxå, kvarstår detta så backar jag * hemska tanke *

Jag köper inte en häst med någon skada!! Hur mycket jag än älskar honom så nej! Jag håller lite distans för att inte kära ner mig alldeles ;)

Ja det kan ju vara precis ingenting men det kan ju vara precis allt också.. Jag har lite is i magen nu och väntar på nästa veckas resultat :) Men umgås med honom gör jag ändå, han är kul att vara med :D Lyhörd och lekfull! Sitter nu och väntar på att ägaren ska rida honom så jag får se hur han rör sig idag :)

Men inte menar du väl att lilla röd någonsin gör annat än uppför sig exemplariskt!? ;) Hon kan väl inte skutta? ;)

Ni kan förresten pröva min Albion på henne om ni vill. Kanske funkar m fårskinn under?

Nej, hon är ju som en gammal gunghäst, eller hur? :D
Idag VAR hon faktiskt exemplarisk, så T har ridit på sin häst alldeles själv! Jag antar att hon hänger på linjen till dig i skrivande stund :)

Jättetack för albion-erbjudande, T får snacka med dig :) Ska bli kul att ses igen när lilla Röd kommer hem!

*kl*

Det här med sen/tidig, långsam/'snabb' inridning - ibland får jag känslan av att bara för man har en fin ung häst som lyfter vinkel i sina gångarter, då har man automatiskt stress-ridit-in-den och man kommer få en häst som inte håller bla bla bla... Men vad är det som säger att man bara har en talangfull unghäst som bara har fina gångarter naturligt, som ryttaren hjälpt till att plocka fram? (och sen betyder såklart inte att vinkellyft automatiskt är en bärig häst, men - det är en annan diskussion..)

Min generella reflektion här inne på forumet är att väldigt få människor har ridit in sina hästar snabbt, harvar runt med dom på volt alla dagar dom rider och tvingar hästen lyfta vinkel. Eller är det bara mkt avundsjuka här på forumet?

Och snälla Niela, detta är förvisso ett forum där man ska tycka och tänka men jag orkar inte ens kommentera dina åsikter längre. Tyckte det ballade ur när Jorunn inte kunde ha träns om man inte klippte henne bakom öronen eller att du tvingas raka hennes hovskägg, men come oooon - rida in tvååringar?!

Han är för fin för tt släppa skriver du. Usch vad jag får kalla
Kårar ... Vad vill du ha? Drömhästen i gott skick med många roliga år framför er, eller drömhästen i mediokert skick med risk gör många komplikationer oh kanske en kuse som du aldrig får ha roligt med?
Han är säkert toppenfin men du skriver att han är din första egna. Om du missar honom så kommer du bli förvånad över vad många drömhästar det finns.
Håll huvet kallt och låt hjärnan styra- ett hästköp är Intr vara en kärleksrelation...

Jag är så galet trött på den här diskussionen.. Och alla undermenade uttalanden om att alla som rider in tidigare är dumma i huvudet. Fy fan. På ren svenska.

Jag tror förövrigt att man måste gå på individ när man ska rida in, man får väl öppna ögonen och se om de är redo eller inte.
De som är valpigare tar man dessutom längre tid på sig att rida in. Jag har ridit in både 3½, 4 och 4½ åringar och det har inte varit någon enorm skillnad, det har mest handlat om hur de blivit hanterade tidigare. Gulligullade med eller inte.

Jag håller med fullt ut. Jag börjar bara bli så trött på att SuperduperBästIVärldenGullan ska uttrycka sig med sina nedlåtande kommentarer gång på gång om hur bra hon är och hur dåliga alla andra (som rider in sina hästar "för tidigt" i detta fall) är. Det räcker nångång. Vi har hört det!
Jag sitter väl inte å säger att det är fel å rida in sent?

Varenda inlägg som handlar om unghäst i någon form så kommer någon
kommentar som handlar om detta. PUNKT!

Knapplån!
Har jag sagt att minhäst är bäst???:D

Idag gick hon som en dröm helt galet vad jag vart stolt, hon har gått lite knaggligt i några dagar stel vill inte höjja ryggen.Så jag har bara ridit ut och låtit henne få vila.Tror att förra sadeln spökade lite.
Men så idag lossnade allt verklgen.
Jag kunde träna på att rida i serpentiner i galopp, sakta av till trav och så fatta ny galopp innan hon tagit 2 travsteg. Inge töltingenting utan de var verkligen galopp-trav-galopp.

Bara bjuta verkligen.

Jag kör extremt mkt lösgörande övningar och de gör underverk med hästen.

hoppas de är soooooool imorgon för då blir det långtur, de skulle ju ha blitt de idag men åskan kom och hälsade på:crazy:

Livet just nu är galet underbart och jag bara njuter för varje sekund så länge de håller i sig hahaha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka