NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Jag tänkte närmast skriftligt från försäkringsbolaget, så att de inte helt plötsligt ändrar sig.

Jag har bara en liten fundering. Varför ville du köpa en Islandshäst egentligen? Bara nyfiken.

KL

Idag har vi haft träning igen och först hade vi lite genomgång för att stämma av läxan från förra gången. Tydligen hade jag fattat rätt och gjort nåt rätt i alla fall för hon tyckte det såg mycket bättre ut än förra gången, jättekul!!
Sen fortsatte vi lite på det vi tränat tidigare, svårt men det ska nog falla på plats såsmåningom. Avslutade med att gå igenom programmet till på söndag, och jag fick rida med boots vilket är nytt för mig och till en början var det svårt men sen fick jag in känslan lite bättre och då gick det bra.

Nu börjar fjärilarna komma, ryttarbrevet har kommit upp, men jag har tusen frågor som jag egentligen inte behöver oroa mig för nu men jag som är lite kontrollfreak och måste veta allt kommer försöka peppra stallkompisarna på fakta.

Vi är så få startande i min gren, bara 7, och 5 kommer gå till final. Tänk OM jag går vidare, vad sjutton händer då? Vad gör man då? Rider man samma program en gång till och vad ska man tänka på? Hur gör man däremellan? Som sagt, jag behöver kanske inte ens fundera över detta, men det finns ju ändå en chans/risk att jag står där på söndag och inte har den blekaste aning om vad jag ska göra. :eek:

Någon som kan ge lite tips? Som vet hur det funkar. Jag ska rida V5 om det spelar någon roll.

Men WTF? Fy vad orättfair det är!
Kram och vi hörs!

/Malin

+ bellabus & tessinino

Tack för fina ord! Jag tycker själv det börjar bli helt sjukt vad pållan ska råka ut för innan vi är klara..?! Om tre veckor är det ÅB och då ska vi (förhoppningsvis) ultraljuda efter en (oönskad) ny senskada också. Det tar liksom inte slut! Lillkillen håller sig frisk dock.

Jag köper inte en häst med någon skada!! Hur mycket jag än älskar honom så nej! Jag håller lite distans för att inte kära ner mig alldeles ;)

Köpte en med en frambensskada. Svår att bedöma på besikting eftersom han inte ville trava. Röntgen visade dock han var OK. Lät han vila någon månad och sedan var han frisk resten av livet. Magkänsla!!!

Det är klart att en häst som rids slits mer än en som mest går i hagen?
Det låter på dig som att du är den enda i hela världen som bygger upp din
häst på rätt sätt. Din kommer hålla till han är 30 å alla dör vid 10 :idea:

Känns som att någon tog åt sig:crazy:.

Har inte sagt att jag är den enda:)Och har inte sagt att mitt sätt är rätt sätt men jag står för det jag tror på och jag hoppas och tror det är rätt:)
Thengill är 12år nu och har aldrig varit halt/sjuk eller skadad ingen annan häst jag ridit en längre tid heller.
Och då står han ju inte i hagen och skrotar utan rids/körs osv.

Senast ändrad:

Och det finns massor av hästar som är tidigt inridna som håller. Vilka som är mest hållbara har jag ingen aning om, men ditt urval är för litet för att säga något alls.

nej jag gör faktist precis som jag själv vill och skiter rätt så hårt i dina åsikter ;)
Trött på att se dom GÅNG PÅ GÅNG bara........that's it!

nej jag gör faktist precis som jag själv vill och skiter rätt så hårt i dina åsikter ;)

Hörrni, kan vi inte hålla tonen här inne lite trevligare?

Vad jag vet så finns inga regler på forumet för att man inte får upprepa sina åsikter. Jag tycker att det är många som upprepar sina åsikter och flertalet håller jag inte med om, men då är det väl bättre att se genom fingrarna än att "ta en strid" om och om igen.
Tråkigt när det blir hätsk stämning riktad mot specifika användare.

Han är 8 år, riden för lite då dom haft tidsbrist.. Var en gårdsbes.. Han var värre i början då syntes det mer och vet tyckte inte han travade ens.. Utan hon sa " man kan luras och tro att han markerar höger fram men han travar ju inte " Han har stått senaste v och va nog rätt stel :/ Sista filmen är det knappt märkbart.. Böjprov ua!

Nej vad tråkigt vännen:(
mEN FRÅGAN ÄR OM HAN ÄR HALT ELLER OM HAN BARA INTE HITTADE TAKTEN I TRAVEN.

hUR KAN EGENTLIGEN VETERINÄRERNA SE SKILLNAD PÅ EN OBALANSERAD ISLANDSHÄST SOM SKUTTAR FRAM LITE OCH EN HALT HÄST SOM MARKERAR?

men OM DU VERKLIGEN VILL HA DEN HÄR HÄSTEN SÅ ÅK TILL KLINIK OCH GÖR EN GRUNDLIG UNDERSÖKNING SÅ FÅR DU SVAR.
oM HAN NU HAR ONT NÅGONSTANS SÅ KAN DET JU VARA SVARET PÅ FRÅGAN VARFÖR HAN HAFT SVÅRT MED GÅNGARTERNA.

oCH DE KANSKE VILL BLI AV MED HONOM AV EN ANLEDNING MED FÖR DE KANSKE VET NÅGOT SOM DU INTE VET.

EN NORMAL OCJH FRISK 8ÅRING SKA INTE VARA STEL ELLER så.
DEN KAN VARA OBALANSERAD I TRAVEN OCH HELLRE TÖLTA KANSKE SÅ DET KAN VARA SVÅRT FÖR VETERINÄREN ATT SE NÄR MAN SPRINGER MED DEM.

MEN INTE ENS MIN 12ÅING ÄR DET MINSTA STEL ENS OM HAN STÅTT 1 ÅR NÄR JAG SÄTTER IGÅNG HONOM(när jag var gravid och hade fått barn) OCH HAN TRAVAR ALLTID HELT RENt VID HAND MEN DET ÄR DET INTE ALLA SOM GÖR ÄVEN OM DE ÄR FRISKA SÅ DET SKA MAN INTE HAKA upp SIG PÅ.

mEN PÅ ETT SÄTT SÅ RINGER VARNINGS KLOCKORNA, KÖP INTE EN HÄST DÄR DET ÄR MINSTA tVEKAN OCH SOM SAGT VILL DU HEMSKT GÄRNA HA JUST DENNA HÄST(FINNS JU VÄLDIGT MÅNGA ANDRA JUST NU ATT VÄLJA MELLAN) SÅ ÅK TILL KLINIK OCH UTESLUT ALLT SOM JUST NU ÄR TVEKSAMT.

LYCKA TILL!

Oj oj blev visst stora bokstäver men det får vara så.

Hade inte din 07a nyligen varit skadad?
Känns som att du blir så arg för att du tar åt dig, om du tror att du gör rätt så bry dig inte så mycket om vad andra säger:)
Det är inte bara åsikter utan det är något jag tror på.
Men som jag sa så gör alla som de vill i slutändan.

Folk får göra precis som de vill det kan inte jag styra över eller vill inte för den delen heller.
säger inte att det jag säger är bäst eller något jag gör bara det jag tror på.
Jag tror att jag gör rätt men är öppen för nya erfarenheter och tankar men vissa saker känns inte rätt då gör jag det inte, så konstigt är inte det.

Jag måste ju få säga vad jag tycker lika mycket som någon annan får det med:)

Och det finns massor av hästar som är tidigt inridna som håller. Vilka som är mest hållbara har jag ingen aning om, men ditt urval är för litet för att säga något alls.

Det håller jag med om:)
Men jag hoppas att mina hästar kommer hålla länge iaf och det hoppas väl alla.
Och jag hoppas att alla gör sitt bästa för att hålla sina hästar friska och pressa dem lagom mycket i olika situationer det är ju vår uppgift som ryttare att balansera och kanske ibland hejda en väldigt villig häst för dens eget bästa för att förhindra skador.

Men sen tvivlar jag inte ett dugg på att man måste sattsa för att vinna, man måste träna hårt och mycket för att nå toppen och då riskerar man ju skador som i vilken annan sport som helst tyvärr.

Men jag kommer aldrig våga det med mina älsklingar de betyder för mycket och tävling betyder inte lika mycket.
men det handlar ju om hur man prioriterar och jag antar att man tycker om sin häst även om man är beredd att riskera dens hälsa.
Men det skär i mitt hjärta att tänka tanken att man kanske orsakat skadan pga för hård ridning jag hade inte kunnat ha det på samvetet.

jag är nog löjlig nu:)

Näe åter till uppdatering:)
Lite roligare kanske.

Igår släpptes båda hästarna på nytt stort betet på 4 hektar gissa om de trivs hihi.
Men Thengill har munkorg nu annars hade han rullat fram, ni skulle se hur smal han är nu:).
Men tycker inte globus munkorgen är så bra, han har avverkat 3 st nu, de slits ut i hålet vid munnen det blir bara större och större.
idag hämtade jag en väldigt mätt häst haha.,

Red Glampi en sväng och den kraken gick så sakta så sakta så jag hoppade av och undrade vad som var fel så stod han still ett tag men sen började vi gå igen och sen efter en bit så kunde han inte hålla sig längre utan kissade.
Hihi stackarn hade hållt sig hela tiden och trodde inte man kunde kissa med sadel på gulle.

Sen blev det fjutt på honom igen hihi.

Sen körde jag en långtur med vagnen och Thengill på 1,5h timme igen han är verkligen skitrolig att köra, han verkar gilla körningen mycket bättre än ridningen.
För senast jag red var han sådär seg och tråkig igen...konstiga häst...känns som han är skitzo eller något.

Innan jag red och körde så tränade jag båda från marken för att checka av ledarskapet.
Tycker thengill varit väldigt konsig senaste tiden, som att han gör lite som han känner för-
segar som fasiken när man leder och vill inte gå fram eller drar på som tusan när han känner för det.

och jag hade rätt för han var jätte jätte svår att ge med sig fick träna runt honom bra länge innan han slappnade av och började tugga.

tog sen ut glampi och behövde bara longera runt han 2 varv i varje varv så tuggade han och gjorde precis som jag bad honom om, tvärnitar när jag höjer handen lite och fram i trav direkt.

Du har läst hälften av vad jag skrivit om hans skada. Du missa HUR han blev skadad. Läs det innan du vräker ut dig ännuu mer!

Kl

Igår hade vi en slapp dag ridmässigt!

stauppandi.jpg

Andi o jag fjantade runt lite i repgrimma på kvällen. Han hade stått i tre timmar o nyfiket spanat in när vi andra tränade för en NH,-tränare!
andigalopp.jpg

Andi är ett alldeles ypperligt exempel på sent inriden häst. Han höll ju inte för belastning(samling) när han fick lärt sig det som 13-14åring... Fast jag undrar om inte han kan ha haft spatt redan första gången då de försökte rida in honom som femåring. Att det är därför han var "galen".

NH-lektionerna igår gick jättebra! Huvudsyftet var att lära mina ponnygrannar grunderna och de fick mersmak så det blir träning igen om två veckor.

kveikjaspansk.jpg

Kveikja o jag tricktränade! Vi började på buga och spansk skritt! Det var jättekul sa Kveikja, bästa lektionen ever med så mkt godis! Sen red vi med halsring andra halvan och trots att det var första gången med bara halsring så fick vi beröm! Vi klarade en liten bana utan korrigeringar i skritt men med ett par korrigeringar i trav. Känns jättekul! Jag är inne i en liten anti-gångartsperiod känner jag, säkert mest för att jag satt för höga krav på oss i tölten. Så nu kör vi lek o bus en period o hoppas det kommer tillbaka...

KL

Ser ut som att vi kommer åka på däng av en viss bukehäst på söndag (kanske flera, men en som jag vet säkert) :p:angel:

ni verkar ha så kul där hos dig alltid någon att rida med! hur många inakorderade har du o har du känt alla sen innan lr ni har haft tur o kommer bra överens en då:)

Jag är så grymt bortskämd! Jag har tre inackorderingar, varav en häst är två mattar(mor o dotter) som tidigare var mina medryttare. Dom rider ffde mina hästar mycket, fast dottern börjar på Strömsholm på måndag.. Men det är ju bara ett år!. Vi har fantastiskt kul ihop! Älskar dom! Sedan är det en herr o en fru som har varsin häst. Väntar ffde på den ena hästen(kolla senaste Islandshästen, bland avelsvisningarna en sot/svettfux med bläs) hon kommer om två veckor. Sen har jag ju alla mina Goa grannar, de har vanliga ponnys men vi rider ihop ändå o tränar o har skoj! O Mathias såklart och min medryttare J. Så jag kan helt ärligt inte minnas när jag sist red själv!

Jag hoppas det skall gå lika bra nu när nästa inackordering kommer, men det känns som om vi har samma uppfattning om hästhållning. Det är det viktigaste, att man strävar åt samma håll!

KL.
Rida in sent eller tidigt...
jag tycker det beror på individen.

Jag har inte ett jättestort material att utgå från, men ingen av de islansunghästar jag sett har sett ut/känts färdiga att börja sitta på vid 2½ års ålder - som för övrigt räknas sommaren när de fyllt två, så de kan vara två och och en månad och det kallas 2½...

Karl var tre när jag köpte honom, och ett riktigt litet skrangel. Visserligen var han mager också 8ranghög herre i unghästflock - hade haft fullt upp att slåss och därför inte lagt på sig hull). Fanns inte en chans att sätta sig på den!
Försommaren när han fyllt fyra började jag.
Just nu är han konvalescent efter en staketskada.
Snorri är tre nu, och det frestar mig inte att klättra upp på honom heller. Får se hur han ser ut i kroppen i vår, eller vänta längre.

Av mina "andra" hästar har jag suttit/ridit in en vid 2½ års ålder, en fjording. En som fyllde tre i våras har jag inte ens börjat på eftersom jag hoppas att hon ska bli lite större - annars får jag väl rida in och sälja henne för hon är just nu för liten och smal för mig.

Visst kan jag förstå önskan att sätta igång om man bara har en häst, men jag har sexton och ser ingen vits med att ha bråttom med mina unga islandshästar.

Red Barmi, fem år och påbörjad inridning, i skogen igår. Trevlig, lagom behaglig tur.

*KL*

Varit och ridit lektion idag! Gick suuuperbra och i morgon har nog både jag och Laukur träningsvärk haha :D

Tränade mest tölt och den är sååå nära, det tyckte även hon jag red för och hon sa även att det inte kommer vara några problem att få honom att tölta för han tänker rätt och gör rätt, men det är jobbigt för honom :)

I morgon får det nog bli en lugn skrittur :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka