NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

När jag såg ronja rövardotter och såg den islänningen hon red så viste jag att en gång ska jag ha en sån häst=)

Jag använder inte min till den klassiska islandshästridningen som förväntas av mig att jag rider på ett visst sätt.
Men bara för att jag inte rider tölt 90% av min tid och rider på en ovalbana flera gånger i veckan betyder det ju inte att jag gillar rasen=)

Precis som när jag hade svenskt halvblod så höll jag inte på med hoppning fasten hästen var avlad för det ändamålet.
Och även om folk frågade mig varför jag hade en hopphäst och inte hoppade så sa jag precis som ja säger nu. Måste man hoppa bara för man har en hopphäst???

Måste jag bara rida tölt och träna enligt den islänska ridkonsten bara för jag har en islänning??

Jag höll på med dressyr, red mkt western och visst hoppade liiite och red riddarstil(utrustning och allt) på mitt hbl.

Nu har jag en islänning men har fortfarande samma intressen som när jag hade hbl.
Visst jag har fått ett intresse till och de är tölten men det är inget som jag är sädär galet intresserad av.
Jag underhåller den och utvecklar den mer än så är det inte.Fast å andra sidan är det väl inte så bara de heller=)

Därmot har jag fått ett enormt stort dressyrintresse sedan jag flyttade henne till nuvarande stall.
Och när jag märker hur bra de går och hur mkt hon faktiskt kan utvecklas inom detta så vill jag se hur långt hon kan gå och hur långt jag kan ta hennei dressyren.
Hoppningen tycker både häst och jag är roligt.. på lagom nivå.. inte för mkt hoppning och inte för högt...lagom är lixom bäst där.

Nu har jag dessutom fått upp ögonen för Working Equitation som verkar bara hur skoj somhelst och där alla raser får ställa upp i. Så detta är något jag ska spåna vidare på och testa i framtiden.

Och så under sommarhalvåret tävlar jag lite tölttävlingar då främst V5 och T8 kan inte tävla under vinterhalvåret då jag helrakar min häst även hovskägget ett val jag gör för jag anser att min häst mår bäst av det.
Och därför får jag offra tölttävlingarna vintertid.. något jag iof inte har tävlat vintertid på ändå förr.
Så under vinterperioderna är vi mestadels enbart på sånna isistävlingar som inte följer SIFs regler eller hopp och dressyrtävlingar. Eller bara tränar på att bli bättre till sommaren, funkar super för mig.

Jag gillar rasen islandshäst tycker rasen är extremt stabil och trygga och lugna små(låg fallhöjd):D och billiga i driftkostnad:D
Och enligt mitt tycke extremt bra hästar att utöva barockridning/dressyr på, visst man har lite gångartstrassel att lösa men allt går bara man ger sig fasiken på de.
Och det är just denna utmaning jag bara tokälskar, att få ett hbl att utföra en galopppiruett är inte alls lika utmanande som att få en islänning att utföra samma rörelse.

Kolla bara igår när jag red, hade jag ridit mitt hbl hade samma övning bara varit en i mängden, detta var ingenting knappt så man tänkte på att man galopperade i serpentider.

Men i går när jag gjorde det med Jorunn vart jag så överlycklig för jag har kämpat i snart 9 månader med henne och att få till denna övning fint.
Visst vi är inte framme på målet än men i går var vi iallafall uppe på en 60% och nosade.

OCH nått som jag har märkt är att Jorunns tölt har exploderat i utveckling och blivit superfin och ren med högre benlyft och bättre bakbensaktivitet sedan jag började med att rida dressyr på denna nivå.

Så trots att jag knappt har direkt setat och tränat tölten så har den trots detta blivit bättre. Tack tack säger jag:laugh:

Jag får ofta frågan varför jag har islänning bara för att jag inte rider så som"alla andra" som har islänningar.

Fast å andra sidan är jag rätt stolt att jag har utbildat min islänning i dressyr och faktiskt kan galoppera nästintill i skrittfart i en bärig galopp med full 3 takt, något jag vet många islänningar har problem med. Så också jag innan jag började rida dressyr.
Jag önskar fler islandshästryttare kunde förstå hur bra dressyr verkligen är för islandshästar och hur bra en islandshäst kan gå ute på ovalbanan tack vare dressyrarbetet man lägger ner.

Min förra tränare(isis) red regelbundet med sin nuvarande hingst för min dressyrtränare.
Och det var enbart för att dressyrtränaren är så bra på att få fram rena gångarter och har så bra tips och råd för att verkligen få fram de bästa ur varje häst.
Igentligen är "vanlig! dressyr och islandshästgångarstridning inge skillnad.
En islandshäst behöver precis som ett sv hbl vara lösgjord och bära sig för att kunna visa upp de bästa ur sina gångarter.
och vill man få en bra tölt kan man behöva träna annat för att komma dit.. att få en bra tölt.
Och jag tror inte det är en slump att min förra islandshästtränare idag rider VM på samma häst som hon tränade med för min dressyrtränare.

Hon har insett at vanlig hederlig dressyrträning ligger bakom en framgångsrik karriär med islandshäst.

Och ja jag hoppas jag gett dig och andra ett bra svar nu=)

Japp tack för det=)

kl

Vad tycker ni om detta? Ngn som rider på detta? El liknande? Hur är det och för och nackdelar med bett?

5190435616.jpg

Vad är det du menar med klassisk islandshästridning egentligen...? om det du gör nu är så långt ifrån det trots att du i slutändan spår fast det som nog de flesta här redan vet? (lösgjorda, mjuka (deessyrridna) hästar jobbar bättre i samtliga gångarter)

Du är som en frisk fläkt här du. Provocerar och går mot strömmen och presenterar revolutionerade sanningar för åhörare som för länge sen förstod det du upptäcker! :p

Är det ett sånt "indian-hack"?
Det är väl som de flesta andra bettlösa varianter som bosal/sidepull osv

Det är många som rider dressyr på sina islänningar, jag tex. och min kan också galoppera supersamlat i tretakt och dessutom göra galoppombyten ner till var fjärde (ryttarens fel att det inte blir tätare). Men vi kan också tölta i superökat tempo, tölta på lös tygel i högt tempo och jobba med tölten på volt om vi vill det. Eller dra en passrepa. Öppna, sluta och skänkelvikning funkar fint såväl som skritt, trav och tölt.

Flera av de riktigt stora tränar också för dressyrtränare. Jag vet några av Sveriges elit inom islandsvärlden (högt respekterade just pga sin ridskicklighet) som tränar för Peter Markne. Däremot är det ingen, så vitt jag vet, av storheterna som inte "måste" klippa manen bakom öronen eller raka hovskägget.
Jag känner ingen som töltar 90% på ovalbana. De flesta har ju inte ens tillgång till ovalbana hemma.

Och JO, många har sedan många, många år sett nyttan av dressyr för islandshästar så nej, du är på intet sätt unik eller nytänkande. Det rör sig om minst 15 år som man dressyrtränat islänningar, säkert ännu längre. Själv har jag två dressyrtränare (varav den ena rider svår dressyr och är B-tränare den andra har ridit OS) och en islandstränare.

Aldrig sett innan men ser ut som att det väldigt lätt kommer ge skav och brännmärken, ser ut som att remmarna löper i kors under hakan? gillar inte sånt där det löper i kors, finns ju sånt bettlöst "träns" med, totalt värdelöst hästen får ju ingen riktigt och direkt eftergift utan remmarna dras hårdare och hårdare åt och kan inte glida upp så lätt.

sidepull verkar ju på annat sätt bara genom tryck över nosen och bosal detsamma men med ett mer stelt och hårt nostryck och även runt hela nosen om jag inte minns fel så det är nog rätt skarpt.
hackamoore verkar via kedjan under hakan, nosen och i nacken pga skänklarna så det är med hyffsat skarpt och skarpare ju längre skänklar.

tror repgrimma är lika bra som detta du visade om inte bättre för det ger direkt eftergift men ungefär samma smala tunna känsliga tryck när man väl tar i tygeln.

och angående dressyrsnacket, alla rider väl olika nivåer av dressyr på sina islandshästar?
Annars kommer man ju ingenstans.
Min förra tränare var dressyrtränare som ridit i svenska landslaget, hon hade börjat mer och mer med islandshäst och kombinerade detta.

oki Jag är dålig på bettlöst men vilket är bäst att ha? Känns som att bettlöst skulle vara bra men då trycker det väl på ovansidan va? Förklara för och nackdela för mig ni som har erfarenhet är ni snälla=)

Jag bara undrar en sak?
varför vill du vara tvärt emot och köpa en hopphäst och inte hoppa med den(bara för "att") och sen köpa en islandshäst som du inte är intresserad av tölten på, varför inte köpa en dressyrhäst och rida dressyr på känns som det vore mer logiskt på något sätt men vad vet jag;).

Om du vill ha ett skonsamt bettlöst(träna på inhägnat område först man får "lära om" hästen om den aldrig ridits med bettlöst, den måste ju lära sig att trycket kommer på nosen istället för i munnen och då svänger/stannar man osv)
ska du ta sidepull eller bara rida i grimma kan man med göra men sidepull(flätad nosrem tycker jag är snällast och bäst)tar lite bättre än en vadderad grimma bara.

men vill du ha något som "tar" lite bättre så är ju ett ponny hackamoore bra med korta skänklar.
men man får vara medveten om att när man tar i det så trycket man ihop hästens käkar så inte alla hästar som funkar så bra med det om de har bettfel eller problem med tänderna tex.
Och man får vara lite försiktigt iaf de med längre stränger(skänklar) på kan man bryta nosryggen av hästen med om hästen snubblar eller man fastnar med tyglarna på något sätt.
Det får inte sitta för långt ner.

Annars kan man som sagt rida med repgrimma(eller en remont nosgrimma man höjer upp lite så den sitter som en engelsk nosgrimma typ) med, funkar bra med:)
men man ska ju inte dra ut på en tur med ett gäng andra hästar första gången kanske för i början kan de gå emot rätt mkt om de inte lär sig stanna för trycket.

Hoppas du hittar något du gillar, jag har det mesta och växlar mellan hihi.
Red in unghästen med sidepull.

32776396.jpg

32776403.jpg

Såhär ser mitt sidepull ut.

32776389.jpg

här är unghästen med hackamoore

27090895.jpg

och detta är repgrimma på en uteritt tillsammans med två andra hästar.
här har repgrimman åkt upp lite för långt(så den hade ännu sämre verkan men behöver inte ta mkt att tala om i den, lydig häst:).

KL

Helt underbart, kvällen innan tävling upptäcker Sol att tölt är en alldeles UNDERBAR gångart, och om man vill växla/gasa så är ju pass den perfekta gångarten!!! :D:crazy:

Jag hoppas att det bara berodde på att hon hörde bästa kompisen på andra sidan träden hela tiden, hon var så sjukt spänd och tänd så det var helt galet. Försökte ta en galopp på grusvägen och det blev förvisso galopp men det var nån som hade stoppat en raket i baken på henne. :p

Hoppas verkligen att hon fick ur sig alla spänningar idag så att hon kan vara på sitt allra bästa humör imorgon. :D:bow:
Nu är hon i alla fall nybadad och fin, så hon kommer förhoppningsvis vara någorlunda ren om hon nu skulle få för sig att inte vara snygg i övrigt. :angel:

oki Jag är dålig på bettlöst men vilket är bäst att ha? Känns som att bettlöst skulle vara bra men då trycker det väl på ovansidan va? Förklara för och nackdela för mig ni som har erfarenhet är ni snälla=)

Här på östsidan av Skåne är det många som rider med repgrimma, både små barn på ridläger och vuxna. En eller tvåhandsfattning med rep eller tyglar fästa vid. Hästarna kan gå med bett också, men vid själva inridningen sker allt med repgrimma. Vissa hästar har aldrig haft bett i mun, lite beroende på ägaren till hästen o dennes filosofi. Lägger till webbsidan, det går kolla bilder, kurser mm....

http://www.havang.eu/index.html

Jag tycker det gör varken till eller från om jag rider med eller utan bett. Hästen är friare utan bett och går lika bra. Ute på fältet med många hästar reagerar han likadant med eller utan bett. Ibland vill man komma åt nacken och det kan man lösa med att vicka med bettet, men det kan man göra också bettlöst genom att ställa lite åt sidan. Givetvis skall man vara avslappnad som ryttare och ha kontakt med hästen. Jag tycker personligen det är mer kontakt och fokus när man rider bettlöst o barbacka men ska man se till säkerheten skall det varas adel o bett eller en häst som fungerar mycket bra på bettlöst.
En vän kör sin häst med det bett du visar ovan. De har kört bettlöst i 3 år nu.

Niela, jag har bara en undran, läser du egentligen några svar du får alls? Gång på gång förklarar den ene efter den andra att den andre att de rider dressyr, att de inte töltar 90% av tiden och att de inte rider på ovalbana för jämnan. Det blir så tjatigt när du gång på gång upprepar dina fantasifulla fördomar om vad islandshästryttare gör och inte gör. Och som Gimlan skriver, det är massor av folk som rider r för dressyr tränare på sina islandshästar.

Du är som en frisk fläkt här du. Provocerar och går mot strömmen och presenterar revolutionerade sanningar för åhörare som för länge sen förstod det du upptäcker! :p

Och gör det gång på gång i underbart långa inlägg där vi andra insuper varje ord av visdom (vi har dåligt minne så vi har glömt alla tidigare predikningar).

Men hur orkar ni överhuvudtaget fortsätta läsa de långa novellerna? :confused:

Vad spännande, du får lycka till imorgon då!
Se till att få massa bilder på din debut(det är debut endå ju tycker jag:).

Påtal om tölt har jag med haft en underbar dag fylld med massa underbar ren och härlig böljande tölt!
Det är verkligen livet när de går sådär klockrent och flyter fram och man bara flyger fram och tårarna rinner längs kinderna av vinden.

Red Först Thengill, körde honom ju 1,5 timme igår trodde han skulle ha träningsvärk för vi körde på rätt hårt.
Så tänkte först bara ta en lugn barbacka ritt för han har dessutom inte känts så bra senaste tiden i ridningen vi har kommit ifrån varann och funkar inte riktigt ihop...tills idag:)

Jag tänkte, nu struntar jag i att han skrittar sakta och skiter i vad alla säger(om att driva på han osv) och lät han gå där och lulla för har märkt att det är som att han behöver lulla igång lite och få chansen att hitta glädjen innan han får en massa "skäll/tjat" i form av drivning han endå inte orkar lyssna på.

Jag gick dessutom med honom första biten, sen hoppade jag upp och enbart skrittade hela vägen bortåt tills det blev hemväg.
Då jädrar i min lilla låda vilken fjutt det blev då...
ökad trav över stock och sten så jag fick hålla i hatten haha men kände fullt förtroende för honom och lät han känna glädjen och energin att han får springa och det är kul.

sen ville han hemskt gärna galoppera helst hela tiden och helst väääldigt snabbt.
han hade faktiskt lite svårt med tölten först men upptäckte att han tog längre kliv med höger bak än vänster bak så fick bromsa honom i höger tygel och han flöt på så fint i ökad tölt.
Idag kände jag riktigt hur han samlade och reste sig även vid manken och från framdelen i kort tölt nästan på stället som han själv energiskt bjöd på, underbart.

sen på slutet fick han dra på i galopp precis så mycket han ville(drev ingenting någon gång och då är det som att glädjen kommer självmant, han är lite speciell den där killen) och fort gick det, vid flera tillfällen trodde han att vi hade någon bakom oss så han sprang och glodde bakåt haha.
stackarn saknar nog ridsällskap att dra race med men nästa vecka ska vi nog åka iväg och rida med en bekant på nya vägar och med roliga hästar.

tölten han fick efter den galoppen var gudomlig och mycket snabbt.

Red sen glampi och idag var han inte kissnödig kraken hihi så han var sitt vanliga pigg jag.
han är så ivrig och glad att få springa och jobba han älskar verkligen ridningen han är så otålig när jag ska hoppa upp ibland(inte springer runt bara står och riktigt taggar och är beredd lixom).

sen när jag kommit upp och vi skrittat en bit så fick han som han ville och dra på i valfri gångart hihi och då blev det traaav och så hans mysiga gosiga lyftande galopp man riktigt gungar upp och ner han är nog 4gångare endå eller så har han bara väldigt fin och bärig/rund galopp för den är så himla mysig.
och nu kan han fatta galopp bara genom att jag gungar till lite med höften.

och efter den galoppen tog han sin makalösa TÖLT...maammaaaa mia i samma fart som galoppen dessutom...vad ska det bli av denna killen jag är så förväntansfull han är så himla rolig att träna.
den tölten som han enkelt naturligt klarar av nu fick thengill jobba 4-6år för att ens orka med några meter...helt otroligt.
Thengill har grym tölt men har svårare för det pga att han är byggd mer framtungt och får bära upp mer vikt och det krävs mer samling och ork av honom för att klara samma slags tölt.
de är så olika och så roliga båda två.

måste få bild på glampis tölt snart den är sjukt häftigt riktigt så böljande och riktigt riktigt bra tempo.
Thengill kan ju slänga in lite pass steg/travsteg eller ta olika långa kliv med bakbenen och även rolla till ibland men inget sånt visar Glampi i den där häftiga tölten efter galoppen den är bara helt perfekt och han orkar längre och längre sträckor med och bjuder på den självmant.

tränade tölt från skritt idag med men det har han mkt svårare för då blir det bara några halvdanna töltsteg sen trav.
men vid hand töltar han enkelt brevid mig och riktigt fint med såg jag häromdagen även i det korta tempot.

Tror han kommer bli riktigt fin i arbets/ökat tempo tölt i framtiden.
Komma fortsätta bygga upp hans styrka och låta han frivilligt ta tölten efter galoppen och inte pressa honom mer än han tycker det är kul och har ork kvar.
idag la jag till mitt tölt kommando i den tölten ur galoppen(har inte sagt något innan bara berömt) så han ska koppla ihop att det med är tölt som den tölten jag tar ifrån skritten.
då kommer han troligen ha lättare att förstå tölten från skritten med.

Nej riktigt häftigt, att han kan ha så svårt från skritt och kännas inte mkt för världen som att han knappt ha lateralt rörelsemönster och sen den helt rena arbetstölten i sånt tempo.

Det är så himla kul med hästar eller hur?!:)

Är det jakt i hela sverige förresten? jag mötte nämligen en jägare som satt i ett torn, kändes sådär hade ingen aning om att jakt börjat nu?

Håller med jag har med undrat(och så lägger jag precis ut en bok här haha men men den handlar ju om något rättså intressant iaf...iaf för mig hihi)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat