NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Suck... och så ska ni självklart misstolka de jag skriver.

Självklart vet jag ju att de flesta isisryttare harvar dressyr i öppna och sluta MEN det är skillnad på hbl dressyr och islandshästdressyren. Sedan får ni bli hur arga ni vill på att jag hävdar det.
Jag menar att i många fall kan man utveckla en gångart genom att faktiskt inte rida just den gångarten utan att helt träna andra gångarter.
Herregud det kan ju knappast vara en nyhet för er här inne???:crazy:

Man kan tex förbättra galoppen genom att jobba mkt i både skritt och trav, att köra mkt öppna och slutor, rygga, igångsättningar.
Detta gäller ju även tölten.. man kan utveckla en tölt utan att behöva tölta direkt super mkt.
Självklart töltar jag men det är mest när jag rider ut och då kan jag ta en tölt på en fin rakstäcka.
Men det var ca 9 månader sedan jag hade en ridlektion för en islandshästtränare.
Men trots att jag inte har lagt ett helt ridpass på tölten på 9 månader så har Jorunns tölt blivit bättre.
Det har räckt med att jag kanske töltat 5 minuter totalt 1 gång i veckan bara för att kolla av den då och då.

Jag har ridit både för dressyrtränare och isistränare och det är som dag och natt av vad dessa tränare vill se hur hästen ska gå och vad dessa tränare lägger fokusen på och vad de prioriterar i ridningen.

Jag säger varken att ena sättet är bättre eller sämre men jag säger att det är en skillnad. Iaf mellan de isistränare jag testat(har iof bara testat 3 olika tränare)

Och jag föredrar de sättet som min dressyrtränare tycker jag ska rida min häst, de passar oss bättre.
Och eftersom det är en sådan stor skillnad i ridstilarna beslutade jag mig att isistränaren enbart fick träna oss i tölt och inte i dom övriga gångarterna. Det skötte min dresyrtränare hand om.
Och när jag gjorde detta beslut så vart allt betydligt bättre.

Och ni behöver inte sitta och läsa de jag skriver, det är frivilligt. Men ställ inte en fråga till mig och sedan bli provoserade för svaret inte passar er.:grin:

Ge er inte in i diskusioner som ni inte kllarar av att slutföra, då är det bättre att strunta i att delta.

Alla tycker olika och de måste ni börja lära er att inse.... alla gör och tycker olika och det finns inte en anledning till att hetsa upp sig eller bli arg för fem öre över det.
Skulle jag gå runt och vara arg på alla som inte tycker om jag här inne skulle jag inte få göra annat i livet.

Någon frågade mig varför jag skaffade isis och alla vet vi att personen frågade detta ENBART för att jag inte rider som alla andra här inne och följer strömmen.
Strömmen att rida utan benskydd, träna för isistränare, rida mkt tölt och tävla och träna tölten och ha samma åsikter om hästhanteringen och alla andra frågor som man ska tycka lika i.

Hade jag ansett att man ska hantera unghästar så lite som möjligt, ha hästen ute på lösdrift, inte rida in den förrens minst 5 års ålder, bara töltat och lagt all fokus på tölten.
Så hade aldrig någon reagerat här inne.

Men nu går jag mot strömmen och de tåls uppenbart inte av alla här inne.... då är man provoserade, dum i huvudet, okunnig, ja vad man nu har blivit kallad för här inne under alla år.Listan är lång:grin:

Ni vet att det finns en knapp som heter ignorera.. klicka på den så slipper ni se vad jag skriver.. om det nu är så fruktansvärt provoserande:grin:

Men snälla ställ inge frågor till mig i framtiden om ni bara vill ha svar på passar er.!

Om ni ska skippa skitsnacket nu och återgå till vad tråden handlar om.. uppdateringar så börjar jag!

I går red jag ut igen, red längs en åker och det var längesedan jag mötte kossor när jag var ute och red själv.
Igår red jag förbi kohagen och visst tittade hon men inge mer:love: sist trode jag hon skulle krypa ur skinnet hahaha

Sedan på hemvägen tränade jag på att trava och galoppera lugnt och fint och få till lyftena i galoppstegena och fick till några "hopp".
Helt klart nöjd
Nu när släpet är besiktad och körduglig ska jag börja åka som bara den med Jorunn. Åka och rida hos kompisar och bara åka iväg och lasta ur och rida och lasta och åka hem.

Underbart å ha eget släp sådan frihet.

Om man säger så här, du tränar inte annorlunda än någon annan. Skillnaden kan vara att några aktivt även tränar gångarterna, för dressyren är ett verktyg att träna gångarterna och är därför väldigt nödvändig. Jodå det är många som upptäckt det för länge sedan.;)

Du det är rätt många här som rider för dressyrtränare och alla är medvetna om att man kan förbättra en gångart genom att rida en annan, Det är bara att gratulera dig för att du också upptäckt det men trist att du anser dig behöva föreläsa om det gång på gång.

Det är som natt och dag att rida för olika Islandshästtränare också, du ska nog rida för något fler än 3 för att ens kunna uttala dig.

Det är många som rider dressyr på sina islänningar, jag tex. och min kan också galoppera supersamlat i tretakt och dessutom göra galoppombyten ner till var fjärde (ryttarens fel att det inte blir tätare).

Det GÅR ju INTE att tölta på ett vettigt vis utan en lösgjord häst eller en som hänger på bettet.

+ flera andra..

Jag brukar inte lägga mig i diskussionerna här, men kan inte ni som hävdar att ni har en lösgjord häst som rids i dressyr (vilket man måste ha för att tölta då..) lägga ut en video liknande den Niela la ut på Jorunn i ridhuset när hon red dressyr? De övningarna är inte alls svåra för de som säger sig ha dressyrridna och lösgjorda hästar men det vore intressant att se hur andras "dressyrnivå" ligger.

Och Niela du får gärna länka den videon igen om du har var den, för de som behöver friska upp minnet.

För att bevisa att vi rider dressyr? Vill du ha kopior på att jag betalt ridhusavgift samt kopior på kvittot för dressyrlektionerna också? Lämna referenser på PM kanske?

*KL*

Är sååå glad i min häst! Var ju och red lektion igår som sagt och fick hjälp med tölten och han KAN! Duktiga lilla häst :) Kommer ta hjälp av henne fler ggr helt klart.

Men till helgen ska jag rida för Erlingur! Det är typ ett ÅR sen jag red för honom nu så jag kunde inte tack nej när jag fick förfrågan. Efter det ska jag rida nån mer gång för henne jag red för igår och sen i början av oktober är det Nina B kursen :)

Massa roligt! Efter Nina kursen ska Laukur få en lite längre vila på kanske 1 månad för att smälta allt, det kommer han vara värd :) :love:

527956_3686923778653_1218242656_n.jpg

Du menar filmen på en häst som knappt röe sig framåt och släpar hovarna i underlaget? Nej, jämfört med den så rider jag nog knappast dressyr.
Även mina ponnuekipage får lära sig att det är viktigt att hästen TRAVAR när den ska trava och har ett rejält framåtgrip.

Men jo, jag kan be någon filma både när jag rider dressyr på min egen och på trräningshästarna. Jag rider både storhäst och ponny då och då på PRECIS samma sätt som islandshästarna- och det är inte ens människa som undrar vad jag håller på med ;-) för det är liksom precis samma tänk.....

Iaf om man pratar dressyr och inte ponnylektionsridning på ridskola där hästarna kröker på nacken och sniglar sig framåt.

Hade jag ansett att man ska hantera unghästar så lite som möjligt, ha hästen ute på lösdrift, inte rida in den förrens minst 5 års ålder, bara töltat och lagt all fokus på tölten.
Så hade aldrig någon reagerat här inne.

SNAP. Alla kände sig säkert jätteträffade
:o

Det pinsamma är inte dina föreläsningar om hur man ska rida, utan din föreställning om hur alla isis-folk är.

/flotti, som började rida in sin 07:a lite smått som treåring, haft henne på stall i vintras och, gud mig förbjude, haft henne helrakad med täcke!

Du verkar ha ett enormt behov av att förhärliga dig själv genom att peka ut dig själv som något mer upplyst än alla andra.'det du skriet om är självklarheter och jag tycker att det känns som att jag igen och igen läser om ditt ursprung som storhästryttare- var tror du vi andra har lärt oss rida? På led i skogen nos-i-svans med en hurtig turledare som hojtar åt en att sträcka upp armarna och luta sig bakåt?

Det är tråkigt att det blir så sur och ironisk stämning men det blir som
Nästan oundvikligt när du hela tiden förklarar Saker för alla här som om
Vi alla vore isländska bönder som tycker att galoppombyte låter lika främmande som Armani kostym ...

Tagga ned lite! Du är säkert duktig på att rida och träna din häst men du är nog inte så annorlunda från de flesta här ... Men det kanske är det som
Är ditt syfte..? Vad besviken du kommer bli isåfall, när du inser det ...

Nja lite skillnad är där , de flesta här helrakar inte hästen utan lämnar åtminstone ben och huvud och sen är det få som lindar benen om det inte behövs ( men visst finns det fler som gör det av estetiska skäl) och de flesta hanterar tölten som en av 4-5 gångarter och använder den så. Övriga skillnader beror mest på intresse och ambitioner.

Nä, men du lanserar det som en världsnyhet. Det är väl allmänt känt att traven kan förbättra tölten osv? Det är hela anledningen till att jag la tölten åt sidan ett tag, för att få igenom grundridningen i en gångart som underlättade det arbetet. Då följer ju grundridningen med till de andra gångarterna. Det handlar ju knappast om att alla hästar skulle utvecklas enormt om alla gör exakt som du gjort med din. det fungerar bra för dig, och det räcker väl? Alla har saker att träna och förbättra, om jag vill börja samla hästen mer gör jag det i en gångart som kommer gynna just den hästen. Då hamnar dom andra åt sidan ett tag, utan att bli sämre för den sakens skull. Men det är väldigt individuellt, och att komma här och förespråka en metod som är välkänd samtidigt som du drar alla över en kam är det som får folk att reagera. Det, och de att du inte verkar vilja läsa svaren, ta in vad folk faktiskt skriver. Ömsesidig respekt.

Jag, och med mig många andra tränar för dressyrtränare. På samma sätt som vi kan träna för islandstränare. I slutändan handlar det bara om att hitta en tränare som fungerar bäst för just den hästen man har. Med min förra islänning kunde jag göra byten i varje, och påbörjade lite piaff. Den hästen tränade jag enbart för islandstränare, så det handlar om att hitta rätt.

Jag kan inte heller hålla med dig om att det är skillnad på storhäst dressyr och islandsdressyr. Då har jag ändå varit engagerad i båda. Men det beror ju på vad man själv sett och upplevt, men att dra alla över an kam där med är inte okej för mig. Jag har sett exakt samma dressyr på islänningar och halvblod, skillnaden ligger i vilken nivå man är som ekipage. Dom flesta som vill tävla i grand prix köper ändå ett halvblod, och dom som tävlar i toppen med islänningar ser man inte dressyrträningen bakom på samma sätt.

Jag kan reagera exakt lika mycket på att någon inte hanterat en femårig häst, och jag skulle fundera innan jag köpte en sådan. Återigen antar du hur jag ska känna, och det enbart för att du satt en stämpel på mig som säger islandsryttare. I och med det så ska jag vilja ha mina hästar lurviga, på lösdrigt, och jag töltar enbart i skogen rakt fram. När jag inte rider på ovalbanan då. Det är den attityden som får folk att reagera. Hade du istället sagt att såhär tycker jag, men det är okej för er att tycka olika, för vi är alla individer, och jag vet egentligen ingenting om era träningsmetoder för jag har ej sett dom, hade det varit en helt annan stämning.

Jag säger inte heller att alla här har handlat korrekt, jag själv kan göra saker jag ångrar. Jag är inte mer än mänsklig. Men du måste få förstå, att ingen gillar att bli dragen över en kam, få en stämpel och sen mer eller mindre idiotförklaras. Det är nämligen så dom flesta (?) här upplever det som.

Ärliga diskussioner är ju däremot alltid uppskattat, men då måste båda sidor få chans att reagera.

*kl*

Jag letade bland gamla bilder på Muninn (och Snorri, men han är ju fortfarande väldigt "oriden" jämfört med vad Muninn var när han var på topp), eftersom det verkar finnas ett intresse av att se hur islandsridningen skiljer sig från den VANLIGA dressyren.
Jag tycker: Inte alls.

e488f2a1.jpg

Photo-0031.jpg

Photo-0029.jpg

Photo-0025.jpg

Photo-0071.jpg

Muninn och jag var på tre i topp på WorldRanking i FS1 dressyr. Vårat program innehöll enkla byten, öppna, sluta, osv.
Islandshästen jag red lite innan Muninn startade jag vanlig ponnydressyr med, och kom fyra tror jag :) (Det var väl bara än LB, men ändå.)
Innan islandshästarna red jag först en shetlandsponny i dressyr mot större ponnyer. Och vann massor. På klubbtävlingarna var fick vi ofta bättre poäng än privatHÄSTARNA.
Sen hade jag en underbar liten welshkorsning, som jag red SM på.
Jag har inte slutat rida vanlig dressyr för att jag skaffade islandshäst. Jag bara fokuserar ännu mer på att få hästen att visa mycket vilja och dessutom visa en stor jäkla tölt.
Jag håller lektioner för ponnyekipage. De får samma instruktioner som islandsekipagen. Minus tölt ;)

Bonusbild på Snorri som liten skrutt, 5 år. Inriden, redan!!! Med benlindor! :eek:

OK, jag inser också att inlägget om Lätt E är sarkastiskt.

Jag red igår lektion för en dressyrdomare på min nordis och hon och jag filosoferade lite.
Jag anser att det går att få vilken häst som helst oavsett ras att genomföra LA:1.
Vissa raser kräver mer jobb. Alla individer kanske inte går att få dit, om man börjar när hästen är för gammal.

Varmblodstravare får riktigt svettigt i galoppen för att klara 10 meters volter.
Många islandshästar får svårt i galoppvolterna, och antagligen skänkelvikningarna i trav - åtminstone kräver det en hel del mer träning för att genomföra programmet med en islänning jämfört med ett "halvblod".

Men det är ju lite där utmaningen ligger, om man vill testa att starta en dressyrtävling med en islänning.

Ridpasset för dressyrtränaren var mycket svettigt men jisses vilken bakdelsaktivitet vi fick till och vilken bärig trav med sväv som kom som ett paket på posten! Vila i steget, power, sväv.
Och det är ju vad vi alla vill ha, oavsett ras på hästen!

Olika tränare går tillväga på olika sätt för att egentligen uppnå samma mål (med vissa variationer i önskad form men just den här hästen jobbar med sikte mot medelsvår dressyr vilket innebär att formen måste bli lite högre än LA-nivå).

För strängt taget söker man inom western, dressyr och islandshästridning en lösgjord häst som arbetar med självbärighet och med schwung i steget...

stor skillnad?
Nej inte. Viss skillnad på utrustningen visserligen men målet skiljer inte så mycket...

OT men muninn är så läcker där!!

Tack :love: Hoppas Snorri kan bli lika fin. Det är ju mitt jobb :angel: Han har ju mer naturlig gång än vad Muninn har, så med samma jobb och mycket muskler kan det nog bli bra...
Borde ta en bild på Muninn som han ser ut idag :rofl:

Ja det kommer nog gå galant, du är är så duktig! Du ser ut att göra så bra grundarbeten med dina hästar :)

Vad jag menar är att: Han passar mig så superbra!! Att han och jag skulle bli ett superbra team.. Han är som gjord för mig! Jag ger inte upp honom bara för att.. Men självklart ska han vara ua om jag köper honom :) Hjärtat väljer och hjärnan avstår så tänker jag om mitt hästköp :) Nu ser jag vad som händer i veckan med allt sen får hjärnan säga sitt.. Jag köper självklart inte en halt, skadad, stel häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka