Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Jag började rida Muninn på hösten 2000, när han var fem år och ganska illa hanterad och illa riden (Vad sägs om graman på islandsstång t.ex?...).
2001 när han var 6 år tävlade vi första gången och sedan red jag honom regelbundet med vissa vilor och tävlade varje år tills 2006. Någon perio red min lillasyster honom också och provade att tävla.
Han gick SM 2005 och 2006. Bilderna är från hösten 2005 och våren 2006. Så 4-5 år med regelbunden träning tog det att bli så fin
2007 och fram till 2010 gick han sporadiskt, som halvpensionär. Jag red runt och njöt på honom när Snorri unghäst-vilade typ
Nu är han helpensionär. Han blir VÄLDIGT het i huvudet av att vara i kondition, han har myror i kroppen och tomtar på loftet
Så jag tycker att lika gärna kan bara gå och mysa, eftersom jag har möjlighet till det.
Han var aldrig sjuk eller skadad.
Snorri har ju ridits in extremt lugnt. Han har växt mycket i omgångar och varit väldigt sen i kroppen, och det i kombination med studier har gjort att jag satt på honom som treåring, och efter det tränade i omgångar med långa vilor emellan. För som 6.5 åring började tölten komma mer, men inte förrän i år som 8 åring klarar han långa sträckor i tölt, och han har ingen speed ännu. Å andra sidan är han trevlig i dressyren, töltar i korrekt form och har utvecklat skritt, trav och galopp riktigt bra. Det gör inget att det tagit tid.
Ska man jämföra med Muninn som hade alla gångarter på plats redan ett halvår efter att jag tog över ridningen, och sen reds regelbundet i 4-5 år innan han var i bra SM-form, så gissar jag att Snorri behöver ett par år på sig för att bli helt stabil och stark i alla tempon, så att han klarar en fyrgångsfinal BRA. Ett år till så är han nog på topp.
Målet ÄR ju målet, men vägen dit är lika viktig och den får gärna ta tid. Jag jämför med dressyrhästarna som har sina bästa år i tonåren
Jag rider nog likadant, men jag rider bättre nu. Jag har lärt mig mer och fokuserar mer på grunderna och mjukheten.
Angående Snorris kotledsinflammation så TROR jag inte att den är framkallad av överbelastning osv, utan jag tror att han vrickat till sig i hagen och att jag inte märkt något eftersom han inte haltat, och då har det nött på leden och blivit värre. Det jag märkte var att han blev stel, lite bråkig, och tappade sina lyft. Enligt veterinären var leden exemplarisk på röntgen, så vi kom väldigt tidigt, thank god
En vecka kvar på vilan nu, sen ÅB. Han står på box, för där trivs han bäst. Han är lung, och glad, och äter massa halmblandat hö och promenerar 20 min/dag. Håller tummarna!
Appropå barbacka så rider jag barbacka ofta, ibland varje dag. Det är kul, och mysigt, och båda mina hästars ryggar är perfekta att sitta på
Jag gillar det, hästen känns annorlunda, kanske för att jag rider mer exakt för att inte kasa av?