NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

kl
Någon som använder Bomberbettet med lock up? Vad tycker ni om det? Vad har ni för träns? Måste köpa nytt och vill ha lite tips på bra och använbara smidiga träns helst utan pannband och huvudlaget och nosgrimman för sig.

Måste också säga att du verkligen gjort ett toppenarbete med dina pållar! Och som nämnts innan, skillnaden är inte så stor, de flesta av oss har samma mål men olika vägar dit :)

kl
Någon som använder Bomberbettet med lock up? Vad tycker ni om det? Vad har ni för träns? Måste köpa nytt och vill ha lite tips på bra och använbara smidiga träns helst utan pannband och huvudlaget och nosgrimman för sig.

Det är ett tvådelat?? Risk det går upp i gommen på hästen.

Jag föredrar Mullen om det ska vara Bombersbits. Det är mycket grejs på de flesta bett de har.

Har annars Globus tredelat och raka, ett med rörliga och ett med fasta ringar. Så tunna som möjligt eftersom hästen har liten mun med stor tunga - normalt för de flesta islandshästar. Novabett är en favorit av hästen, plus bettlöst i typ av repgrimma.

Jag har det, min dåvarande häst hatade det men han är knepig i munnen, han tyckte det blev för mycket tungtryck.
Men däremot har ja använt det på andra och det har varit väldigt positivt.
Dom är väldigt välgjorda och nätta och fina, och det tvådelade med lock-up finns ju ingen risk för att det slår upp så det är ett av dom få 2-delade jag använder.
Jag kan absolut rekommendera det, om hästen funkar på det. Det är ju inte alla som gillar den typen av tungtryck men det har ju inget med att bettet inte är bra att göra utan bara att hästar är individer som är olika.
Helt värt att prova!! Och inte inte annat kommer du säkert hitta ett annat från Bomber som funkar.
Kan också rekomendera Sprengers mega anatomiska 3-delade vad det nu heter (borde veta för jag har det)...den allra sista modellen av anatomiska 3-delade dom har gjort. Det är riktigt bra också!

Måste också säga att du verkligen gjort ett toppenarbete med dina pållar! Och som nämnts innan, skillnaden är inte så stor, de flesta av oss har samma mål men olika vägar dit :)

Men, jag sitter här och blir alldeles till mig. Tack! Jag ÄLSKAR att jobba med hästarna. Det är verkligen terapi i sin bästa form.
Men det är nästan ännu roligare att hålla lektioner, när jag hållit lektion går jag på rosa moln i flera timmar efteråt :D

Btw så använder jag just nu bomber happy tounge i olika utföranden på Snorri, ett tredelat med paprerstänger på unghästen och ett liknande novabett till ett av ponnyakipagen, ett jättemjukt i vit plast/gummi (glömt namnet :)).
Allt för att passa deras speciella behov.

Tvådelat använder jag inte längre, om det inte har lock-up fortstås. Jag gillar tunna tredelade och raka med svag böjning på allra mest :)
Av stångbetten gillar jag allt med KORTA skänklar. Jaktkandar och mini-pelham t.ex. Sätter på ett bra kindkedjeskydd eller kindkedja i läder, och spänner kedjan enligt skolboken så att inte stången slår igenom för mycket :)

Gimlan + VLMF : Men nu får ni sluta, mitt ego spricker snart som en ballong :) :) :) ni är så snälla!
Kan ju säga att Muninn är egentligen en liten vilde, och Snorri är inte långt efter ;-) är ni i närheten så är ni alltid välkomna att prova iaf Snorri- muninn är ju glad pensionär numera :)

Jag har, det har varit superbra till några hästar, och inte alls bra till andra. Väldigt individuellt, min häst gillar det inte då det blev för mkt tryck på lanerna, då lockupen tog lite sent och han vill ha rakare bett än så. :)

Är det bara jag eller är hästarna mer försiktiga med en när man rider barbacka?

Red Glampi barbacka idag för andra gången någonsinn och så pigg och rätt tokig som han varit senaste tiden har det absolut inte känts som något alternativ direkt.

Men det är tur jag är lite våghalsig ibland.
Hade bara tagit med thengills träns och bett till sommarhagen så det fick bli det, alltså en ännu större chansing eftersom han hatade det 3 delade rörliga bettet(han har bara gillat sitt raka innan) och med remont nosgrimma han funkade bäst med bygelnosgrimman.

Men helt otroligt vad snäll han var, jag hoppade upp från en sten och kunde med hjälp av en pinne(hade inget spö med mig ens) peta hans rumpa rätt så han parkerade perfekt intill stenen försökte inte gå fram eller bråka eller någonting han var verkligen så perfekt han bara kunde vara.
reagerade inte ens när jag kravlade upp.
och var så snäll och fin hela tiden och vi travade flera gånger.

gissa om jag var glad och stolt över honom när jag hoppade av sen en helt annan häst när jag red barbacka.
annars kan han ju få för sig att vilja springa iväg i galopp och gärna jogga mycket och vara väldigt pigg och allert så man inte riktigt känner för att sitta alldeles löst på honom.
han kan även få för sig att börja springa i nedförsbackar om han vill busa eller bråka lite och det känns inte allt för skoj om man skulle sitta barbacka.

men idag var han en ängel min fina fina fina häst!!!
Red Thengill barbacka innan med, båda hästarna barbacka och med kjol och foppatofflor MYS!!

Fråga till alla!

Hur ofta rider ni era hästar barbacka
hur gamla är de?
är de annorlunda att rida med eller utan sadel?

Kul att se dina fina bilder igen ser fram emot att se din nya häst gå lika bra:)
Tog det många år att träna upp din äldre till att gå så bra eller red du på något annat sätt gämfört med hur du rider nu?

hur är det med hästen förresten hoppas han blir bra snart.
din äldre var aldrig skadad genom alla år av tävlande eller?

*kl*

Någon här inne som kan rekomendera ett bra kraftfoder till en 1 årig valack som faller ur hullet väldigt lätt och behöver lägga på sig? :)

Fråga till alla!

Hur ofta rider ni era hästar barbacka 1 ibland 2 gånger i veckan
hur gamla är de? 9
är de annorlunda att rida med eller utan sadel? Nej hästen är inte annorlunda men jag är annorlunda och det smittar av sig på hästen. Ju mer van jag blir dess säkrare blir jag och dess mer blir hästen som vanligt. Jag upplever det dock som att hästen föredrar att jag rider barbacka och blir mjukare men det kan bero på vad jag väljer att göra.

....................

Hur ofta rider ni era hästar barbacka
Jag har ridit min häst barbacka i 1 år fram tills för 1 månad sedan typ då jag äntligen hittade en sadel som passade oss båda två.
Men nu blir det endå minst 1 gång i veckan som det blir en barbacka tur, jag älskar att rida barbacka.

hur gamla är de?
Han är 10 år gammal.

är de annorlunda att rida med eller utan sadel?
Ja definitivt.
Jag upplever att Odinn är mer bekväm barbacka, går lite mjukare utan sadeln en med sadeln, även om det är hårfint.
Men han känns lite mer avslappnad hela han utan sadel.
För min del har jag dock bättre balans i sadeln en utan, även om jag har rätt bra balans barbacka! ;)

KL

Uppdatering från söndagens stora besvikelse.

Sol bestämde sig för att hon inte alls var på humör för att åka på tävling. Det kan ha varit transportskydden som gjorde henne spänd och nervös, eller också hatade hon bara den hysteriskt glittriga lila grimman med paljetter och ludd. :devil: (den fick stallkompisens lilla dotter som tack för hjälpen, hade troligtvis bränt upp den annars eftersom den var värdelös att lasta i:angel:)

Det tog 30 min att lasta Solstrålen som bara gått rätt på innan (har krånglat en gång innan, då tog det 10 min).
Väl på plats så bestämde sig Sol för att vara långsammare än en sengångare, hon hade noll bjudning. När jag slutade driva så stannade hon faktiskt ett par gånger. Helt olikt henne!! Så det blev väääääldigt travtaktigt och hon slängde sig i trav ett par gånger. Det var knappt så att det kändes att hon rörde sig framåt, helt otroligt!

Efter ritten kämpade vi ytterligare en halvtimma med att få på henne på släpet och sen åkte vi hem.

Hade det inte varit för att hon var sååå jäkla tradig i lastningen så hade jag inte varit besviken över dagen, för vi fick ändå helt ok poäng med tanke på hur uruselt hon gick. Vi gick faktiskt vidare till final, men jag valde att stryka mig.

Så jaaa, vår första finalplats firade vi med att åka hem :o:angel:
Är ändå väldigt positivt överraskad av poängen, 4.95 fick vi och det trots noll energi, dålig steglängd och svagt sväv, fel galopp, fyrtaktig galopp, ojämn form, framtung, trav när det skulle varit tölt och i övrigt väldigt mycket travtakt i tölten..... Så jag måste ändå säga att jag är nöjd med poängen i sig, även om jag tycker att vi kunde gjort ridningen mycket bättre.

Så nu siktar vi på hösttävlingen istället, lämpligt nog bytte de datum på den tävlingen så vi ska försöka ladda om tills dess istället. Förhoppningsvis är det tredje gången gillt som gäller :D

Senast ändrad:

Jag tycker du e modig du som ens vågar tävla.
Önskar att jag gjorde det, men nääää, jag å Odinn håller oss nog hemmavid :p

Ja menar, åka å visa upp den här? ;)
DSC_0237.jpg

Jag började rida Muninn på hösten 2000, när han var fem år och ganska illa hanterad och illa riden (Vad sägs om graman på islandsstång t.ex?...).
2001 när han var 6 år tävlade vi första gången och sedan red jag honom regelbundet med vissa vilor och tävlade varje år tills 2006. Någon perio red min lillasyster honom också och provade att tävla.
Han gick SM 2005 och 2006. Bilderna är från hösten 2005 och våren 2006. Så 4-5 år med regelbunden träning tog det att bli så fin :)
2007 och fram till 2010 gick han sporadiskt, som halvpensionär. Jag red runt och njöt på honom när Snorri unghäst-vilade typ :) Nu är han helpensionär. Han blir VÄLDIGT het i huvudet av att vara i kondition, han har myror i kroppen och tomtar på loftet ;) Så jag tycker att lika gärna kan bara gå och mysa, eftersom jag har möjlighet till det.
Han var aldrig sjuk eller skadad.

Snorri har ju ridits in extremt lugnt. Han har växt mycket i omgångar och varit väldigt sen i kroppen, och det i kombination med studier har gjort att jag satt på honom som treåring, och efter det tränade i omgångar med långa vilor emellan. För som 6.5 åring började tölten komma mer, men inte förrän i år som 8 åring klarar han långa sträckor i tölt, och han har ingen speed ännu. Å andra sidan är han trevlig i dressyren, töltar i korrekt form och har utvecklat skritt, trav och galopp riktigt bra. Det gör inget att det tagit tid.
Ska man jämföra med Muninn som hade alla gångarter på plats redan ett halvår efter att jag tog över ridningen, och sen reds regelbundet i 4-5 år innan han var i bra SM-form, så gissar jag att Snorri behöver ett par år på sig för att bli helt stabil och stark i alla tempon, så att han klarar en fyrgångsfinal BRA. Ett år till så är han nog på topp.
Målet ÄR ju målet, men vägen dit är lika viktig och den får gärna ta tid. Jag jämför med dressyrhästarna som har sina bästa år i tonåren :)
Jag rider nog likadant, men jag rider bättre nu. Jag har lärt mig mer och fokuserar mer på grunderna och mjukheten.

Angående Snorris kotledsinflammation så TROR jag inte att den är framkallad av överbelastning osv, utan jag tror att han vrickat till sig i hagen och att jag inte märkt något eftersom han inte haltat, och då har det nött på leden och blivit värre. Det jag märkte var att han blev stel, lite bråkig, och tappade sina lyft. Enligt veterinären var leden exemplarisk på röntgen, så vi kom väldigt tidigt, thank god :) En vecka kvar på vilan nu, sen ÅB. Han står på box, för där trivs han bäst. Han är lung, och glad, och äter massa halmblandat hö och promenerar 20 min/dag. Håller tummarna!

Appropå barbacka så rider jag barbacka ofta, ibland varje dag. Det är kul, och mysigt, och båda mina hästars ryggar är perfekta att sitta på :D Jag gillar det, hästen känns annorlunda, kanske för att jag rider mer exakt för att inte kasa av? :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka