NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Fråga till alla!

Hur ofta rider ni era hästar barbacka
hur gamla är de?
är de annorlunda att rida med eller utan sadel?

Godi red jag i perioder väldigt mycket barbacka, kunde gå lääääänge mellan sadlningarna. Han var ju då 16-22 år. Han var mycket mer avslappnad, till största del för att det var svårt att hitta en bomsadel som passade honom bra, och den första bomlösa han hade satt jag inte så bra i så jag kom inte åt honom. Med sensationsadeln blev det helt annorlunda, då gick han bättre med sadel än utan. Lika mjuk och smidig, men vågade ta i lite mer.

Sol har jag ridit barbacka några få gånger bara, max 5 på ett år. Hon är 6 år.
Henne gillar jag inte att rida barbacka! Hon sköter sig i och för sig jättebra, blir mer stabil, tar mindre steg och går extra försiktigt när hon känner att jag är på väg att tappa balansen. Så himla snäll!
Men jag vill ju inte ha en häst som smyger fram, jag vill ju att hon ska flyyyyyyga!! :love: Så jag föredrar att rida henne med sadel.
Beror också mycket på att mina höfter inte fixar att rida barbacka, så jag har svårt att sitta ordentligt, utan vrider mig i höften och då får jag sämre sits och hamnar lätt ur balans. Detta är något som blivit värre med åren, när jag började rida Godi red jag barbacka jättemycket utan att ha minsta ont av det. Sen kom det smygande och blev värre och värre. :(

Hahaha, fast han är ju görsöt!!! :love: Klart du kan visa upp honom!

För min del handlar det inte så mycket om tävling egentligen, jag vill mest bara komma ut och rida i en annan miljö än hon är van vid. Sen tyckte jag i och för sig att det var ganska så kul i alla fall. Men det är helt och hållet tävlingen mot mig själv som jag bryr mig om. Det var anledningen till att jag strök mig i finalen, jag visste att jag inte skulle kunna göra en bättre ritt den där och då. Hade jag känt att vi hade mer att ge den dagen hade jag lätt ridit igen.

Jag har ju tidigare tyckt att det är grymt jobbigt när folk tittar när jag rider, och tycker fortfarande inte de är så kul. Så det är till stor del träning för min del också. :)

KL

En fråga till er alla om klippning!

Hur mycket och hur tidigt klipper ni?

Sol är ju fasen en större värmekälla än solen, på riktigt. Hon har redan satt en rejäl vinterpäls och i söndags klippte jag henne på halsen. Men idag när vi var ute och red svettades hon ändå som en galning, under sadeln och bak vid flanken/låren. Hon är alltså helt dyblöt! Det räcker inte att svampa av utan det är bara fram med slangen som gäller. Som tur var älskade hon att bli duschad. :bow:

Ska jag härda ut och vänta på svalare väder eller ska jag klippa upp mer?

Jag vill ju egentligen klippa så lite som möjligt för att förhoppningsvis slippa täcke i vinter, men samtidigt så hinner det ju växa ut i god tid tills det blir kallt om jag klipper mer nu. Så om jag ska klippa mer så är det ju bättre att göra det nu än sen, eller??? :confused:

Vad säger ni som har lite mer erfarenhet av att klippa? Förra året klippte jag bara henne en gång i typ okt/nov. Men då vilade hon ju eller reds bara väldigt lite nov-mars på grund av vila, skador etc. Så jag gissar att hon kommer behöva klippas ner om hon ska ridas i vinter, vilket ju är tanken att hon ska göras.

Det är ett tvådelat?? Risk det går upp i gommen på hästen.

Jag föredrar Mullen om det ska vara Bombersbits. Det är mycket grejs på de flesta bett de har.
Vadå mycket grejs. Det är helt vanliga bett, men väldigt nätta och tunna just för att hästen inte har så stora plats.

Lock upp finns i 2 och 3 delat och kan inte går upp i gommen för det är en låsning på den

Men alltså... Man ska rida med bomlösa sadel så är en tryckfördelande pad À och O. Jämn belastning över större yta lär ju vara enormt viktigt, att det inte ska bli punkt-tryck.... Men när man rider barbacka blir det ju precis det och man kan inte ens avlasta genom att ställa sig upp i sadeln....?

Anledningen till att tryckfördelningen från en avlastande pad är extra viktig med en bomlös sadel är på grund av att du har stigläder som du lägger tryck i. Dessa sitter ju enbart vid en fast punkt, vilket det lätt kan komma punkttryck av, speciellt om de används till att ex rida lätt/stå upp. (dvs, barbackasadlar är enligt mig det värsta du kan ha på en hästs rygg eftersom den varken tryckfördelar och ändå har stigläder!!)

Rider du barbacka har du först och främst inga stigläder att ta stöd i, dvs ingen fast och liten punkt som ger ett tryck på hästens rygg.

För det andra kan du aldrig sitta helt stilla på ett och samma ställe när du sitter barbacka på en hästrygg, vilket du gör i större utsträckning när du sitter i en sadel med en skålad sits som håller dig på plats.

För det tredje har du ändå en relativt stor yta du tryckfördelar med barbacka genom att du har en alldeles ypperlig rumpa med bra "kanal" för ryggraden ;)

Med andra ord så tryckfördelar man helt enkelt ganska bra ändå även utan sadel av något slag.

Anledningen till att tryckfördelningen från en avlastande pad är extra viktig med en bomlös sadel är på grund av att du har stigläder som du lägger tryck i. Dessa sitter ju enbart vid en fast punkt, vilket det lätt kan komma punkttryck av, speciellt om de används till att ex rida lätt/stå upp. (dvs, barbackasadlar är enligt mig det värsta du kan ha på en hästs rygg eftersom den varken tryckfördelar och ändå har stigläder!!)

Rider du barbacka har du först och främst inga stigläder att ta stöd i, dvs ingen fast och liten punkt som ger ett tryck på hästens rygg.

För det andra kan du aldrig sitta helt stilla på ett och samma ställe när du sitter barbacka på en hästrygg, vilket du gör i större utsträckning när du sitter i en sadel med en skålad sits som håller dig på plats.

För det tredje har du ändå en relativt stor yta du tryckfördelar med barbacka genom att du har en alldeles ypperlig rumpa med bra "kanal" för ryggraden ;)

Med andra ord så tryckfördelar man helt enkelt ganska bra ändå även utan sadel av något slag.

Dessutom så tryckfördelar man vikten även med låren, så all vikt hamnar inte "på" ryggen, utan mer runt hästen.

KL

Idag har hästen varit helt makalös! Har kämpat i det halvår jag haft han med att få till tölten, senaste veckan har korta tölten plötsligt blivit helt självbärig, mkt energi och jag kan ha helt långa tyglar. Häftig känsla! Ökade har varit som ett lokomotiv som drar sig fram genom skogen, men idag var även den kort, i bra form och självbärig. Fick be han sluta samla sig såpass då vi faktiskt skulle framåt också. Världens häftigaste känsla, och man kanske inte är helt värdelös själv heller.

Tävling i helgen, så nu vill jag verkligen lyckas bevara dagens häst till helgen, och hoppas att han inte hade en endagarsformtopp ;) Han måste gå varje dag i princip för att hålla sig någorlunda mjuk, det räcker med att skritta bara. Men det känns jättejobbigt nu, tänk om jag förstör allt? Jag vill som inte rida han för att han är för fin, är det ett vanligt problem? Det är ju hela 3 ridpass kvar innan helgen, och det kan ju hända en hel del på den tiden.

Barbackafrågan:
Några dagar per månad kanske, men då ganska tätt ihop. Blir alltid så att jag börjar ogilla sadeln, rider lite barbacka, inser att sadeln är skön sen igen.

Hästarna är lite äldre, kring 10-15.

Jag märker stor skillnad, men det är ju bara för att jag själv rider annorlunda. Känns som jag helt plötsligt kan rida, efter att ha varit fastlåst i sadeln.

Sist jag kände efter hade jag då sitt-ben i "röva" och när jag läste på om faran med bomlöst och tryckfördelande egenskaper så var det just det som var problemet- inte stigbyglarna ... Så jag köper inte argumenten tyvärr...

Kanske ska förtydliga med att jag själv rider barbacka väldigt sällan just på grund av mindre tryckyta. Men när det handlar om just bomlösa så håller jag med REIN i vad hon skriver, att så fort du använder stigbyglar blir det ett punkttryck som måste ha en bra tryckfördelare. Sittbenen får inte lika mycket tryck som en stigbygel får. Dessutom kan man själv använda sin muskulatur och bestämma hur djupt man vill ha sina sittben.

Det som är fördelen när du sitter helt utan en sits är att du själv kan bestämma precis hur du vill vinkla din kropp, dvs du behöver inte alls sitta och vinkla sittbenen rakt ned i ryggen utan kan sitta på bättre mjukdelar som dessutom som sagt aldrig har ett konstant tryck på ryggen. I en bomlös har du förutom stiglädrena en sits som du sitter "fast" i så din rumpa alltid har detta konstanta tryck på samma ställe. Det som även är mycket positivt är att du kan följa ryggens rörelser mycket följsammare än vad en sadel med stum bom någonsin kan göra i alla situationer hur väl tillpassad den än är.

Vet en studie på barbackaridning som påvisade att det givetvis ger ett annat tryck än en sadel, men likväl inget negativt tryck. Skall se om jag hittar fram den någonstans :)

Vadå mycket grejs. Det är helt vanliga bett, men väldigt nätta och tunna just för att hästen inte har så stora plats.

Lock upp finns i 2 och 3 delat och kan inte går upp i gommen för det är en låsning på den

Tycker jag o anväder inte. Jag har ett bett därifrån och det är det enklaste, Mullen. Inga av de andra har jag sett på o köper inte. De flesta bett är det mycket grejs på i MITT tycke. Att du sedan tycker de är okej får du ju stå för. Happy tounge t ex skulle jag aldrig använda och alla med rullar, ringar mm på aldrig.

http://bomberbits.com/sidor/Products.html

Senast ändrad:

Tycker jag o anväder inte. Jag har ett bett därifrån och det är det enklaste, Mullen. Inga av de andra har jag sett på o köper inte. De flesta bett är det mycket grejs på i MITT tycke. Att du sedan tycker de är okej får du ju stå för. Happy tounge t ex skulle jag aldrig använda och alla med rullar, ringar mm på aldrig.

http://bomberbits.com/sidor/Products.html

Men jisses amalia, har aldrig tittat på de där betten innan, en del varianter ser ju mer ut som medeltida tortyrredskap. Vad fasen är syftet kan man ju undra?:confused::crazy:

Jag låter nog besviken i mitt inlägg. För många år sedan letade jag efter tunna, fina bett som passade min hästs mun, liten mun, låg gom och stor tunga. Bara det att det ska få plats ett bett i munnen också..... Läste om Bombersbits och hörde de var smala mm och såg fram emot, tror det var SM då på Himmelstalund när Bombersbits var nytt som jag gick fram till ståndet de hade och blev så besviken. Mullen var det enda jag köpte, hade liksom tänkt mej två olika bett att byta med men så blev det inte.

Vissa grejer där är väl att ta i, men varför inte happy tounge, rullar och ringar?
På vissa hästar gör det underverk, nåt att pilla med, nåt som rör sig hela tiden, osv. Allt handlar ju om individ.
Jag gillar happytounge, på rätt häst. Och jag gillar små saker som rör sig på bettet, om man inte har en häst som vill ha det blickstilla i munnen förstås :D

Jag låter nog besviken i mitt inlägg. För många år sedan letade jag efter tunna, fina bett som passade min hästs mun, liten mun, låg gom och stor tunga. Bara det att det ska få plats ett bett i munnen också..... Läste om Bombersbits och hörde de var smala mm och såg fram emot, tror det var SM då på Himmelstalund när Bombersbits var nytt som jag gick fram till ståndet de hade och blev så besviken. Mullen var det enda jag köpte, hade liksom tänkt mej två olika bett att byta med men så blev det inte.

Hur kom det sig då att det inte blev happytounge? Eller är det för hög port på det för den låga gommen?
För de är ju fint smala och ger en mycket trevligare tungfrihet än de med en kort, hög port.
Din borde ju ha ett mullen, fast kanske något mer böjt och smalare? Så det blir som ett happytounge med lägre port?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka