NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Nu hade bilderna kommit upp från tävlingen och jämfört med bilderna från när vi var på ovalbanan och tränade i april så tycker jag att det ser mycket bättre ut. Jag som tyckte att hon var framtung och tråkig på tävlingen inser nu att hennes framtunga idag är fasen så mycket bättre än hennes framtunga i våras (och i våras tyckte jag ändå att hon kändes rätt ok :o)

Så här kommer lite före- och efterbilder.

Tölt i april:
33015274.jpg

Tölt i söndags:
523299_488683607809187_779213372_n.jpg

Trav i april:
33015277.jpg

Trav i söndags:
562792_488683761142505_426944796_n.jpg

255245_488683784475836_1067105894_n.jpg

Min sits blir inte direkt bättre av att jag driver som en blådåre, måste lära mig driva bättre. :angel:

Innan nån går i taket över sadelläget kan jag tillägga att jag vet att sadeln ligger för långt fram, den glider när jag spjärnar emot.

Senast ändrad:

Oj vad mycket finare hållning hästen har i tölten! I våras väldigt framtung, nu kort i ryggen och lyfter hela frampartiet!
I traven tycker jag inte riktigt om formen: hon ser ut att vara spänd i halsen och "knäcka av" lite i nacken men ser inte ut att ha någon avslappnad eftergift. Jag misstänker att hon bromsar med hela kroppen - och är spänd i hela kroppen (obs, menar nu inte spänd som stressad).

Den framåtlutande sitsen främjar inte bjudningen - men jag är avundsjuk på sitsen på aprilbilderna!

Jag håller med dig om traven, hon tappar energin och faller fram. Vi har precis börjat hitta formen i skritten och traven är fortfarande väldigt motsträvig. Hon har börjat lossa lite korta sträckor, men hon spänner sig gärna och går lite högt. Vi har precis börjat träna på att få med oss bakdelen och få en rörelse och bärighet som går genom hela kroppen. Detta är helt nytt för oss, började för bara några veckor sen så vi har inte kommit så långt än. Nu har hon i alla fall börjat förstå vad jag menar i skritten och vi har försiktigt börjat försöka oss på de andra gångarterna också. I traven har hon börjat vinkla benen lite mer istället för att bara paddla framåt som hon gjort tidigare så det känns som att hon snart kommer börja vinkla in och trampa under bättre där också. Just vinklingen tycker jag man kan se skillnad på bilderna även om hon inte använder det på rätt sätt och sätter under sig ordentligt.

På fredag är det träning igen, fast för en ny tränare. Så då blir det förhoppningsvis fler bilder. :) Jag hoppas att hon är på bättre humör då så att jag får se hur hon går i normala fall.

Jag vet inte riktigt vad som händer med min sits, sådär blir det ofta när jag vet att folk tittar, jag kurar ihop mig, faller fram och spänner mig. Stort problem som jag måste jobba på. :o

Jag har jobbat massor med framåtbjudningen i traven på min 01:a för att sen hitta formen. Tex från galopp eller låta henne ligga i trav när andra galopperar eller töltar. På det viset har hon själv liksom hittat påskjutet och glädjen i att trava. Nu är ju hon femgångare med svag trav som jag länge inte alls hittade nycklarna till.
Det här behöver ju inte fungera alls på din häst eller, alla är ju individer men ville iaf dela med mig om det skulle kunna vara till nytta :)

Min 08:a idag:
558608_10151198417684612_1233752657_n.jpg

Sol är femgångare med stark trav, men nu det sista har även tölten blivit starkare och hon har haft lite svårt med trav-skritt övergångar. Hon tar gärna tölt emellan vilket tränaren tycker är helt ok i en övergångsperiod eftersom hon gör så för att hon börjar få med dig bakdelen.

Hon har väldigt stor trav, absolut inga problem med energin i vanliga fall. Hon kan få upp en sjujäkla tempo i traven, däremot är det jobbigare att trava i lägre tempo, så vi tränar mycket övergångar, och även till skritt. Jättenyttigt!

Idag tränade vi ipaddock och det gick jättebra. Alla gångarter satt som de skulle, hon var väldigt mjuk och vi fick till flera fina övergångar. :)

När sådant händer - att hästen är väldigt annorlunda vid tävling jämfört med träning hemma - brukar jag fundera på varför.

Hästen förstår ju inte att det är just tävling.

Nej exakt, det har jag med funderat på mycket...

Är hästen van vid träning på ovalbana?
Vi har inte tränat på ovalbana på nya ställen så mycket men vi har ju en då varit ute och tävlat och ridit på ovalbana ca 10gånger på dessa 6åren sen var han uppstallad i ett stall med ovalbana där vi kunde rida när som helst och där vet jag inte hur ofta vi red men han är ju en då rätt bekant med ovalbanan egenetligen

men det är samma med paddock såfort man närmar sig eller skrittar in i en paddock så är det noll vilja.
jag har testa det mesta, att bara slappna av och vara neutral(det var jag ju första gångerna innan jag visste hur han skulle reagera).
och så har jag testat att driva framåt, bli arg på honom, låta han va helt och se om han "piggnar på" men ibland går han inte ens framåt då:cry: och mina känslor blir till slut såhär:devil:
jag blir förbannad besviken och arg på honom att vad jag än gör så vill han inte och det känner han ju till slut med att jag blir besviken på honom.

men förstår bara inte varför han bara inte kan springa framåt då istället så blir man ju inte arg och besviken på honom? varför vill han medvetet göra tvärt emot kan man undra.

Är hästen van vid liv och rörelse i motsvarande?

hästen är väldigt van och trygg och orädd han bryr sig inte om mycket och han är inte annorlunda(som jag märker iaf, förutom att han reagerar med att bli seg då) på nya platser.
jo drirekt när man lastar ut så kan han vara ganska uppspelt och inte kunna stå still och det är ju den energin man vill att han ska ha på banan att han vill visa upp sig men såfort jag sätter mig på honom så är det handbromsen i totalt.

Är det ryttaren som är mer spänd och därför kanske bromsar med sitsen?

jag är ju en riktig tävlingsmänniska och är jätteglad och peppad inför en tävling nervös med men jag känner att jag för över en känsla av "kom igen nu gäller det vi ska klara detta" en peppande känsla som jag uppfattar som att han borde bli peppad av och med vilja visa upp sig och ge järnet.
men det är som att han blir rädd eller något och tror att det bästa är att backa och stå stilla men det är ju då jag blir jätteledsen och besviken på honom.
ju mer man driver destå mindre lyssnar han och destå långsammare går han, till slut frå man bära fram honom med spö och skänklar för slutar man trycka på och peta med spöet tvärnitar han, han tvärnitar verkligen och motvilligt drar sig framåt när man driver...dvs drivning-går fram-segar ner vill stanna-drivning-går fram segar ner vill stanna osv...så bjudningen är ju minst sagt ojämn och jag blir helt ärligt tokig och riktigt riktigt besviken så jag känner bara men skit i det då han hatar det verkligen jag får skita i det hur surt det än känns och hur besviken och ledsen jag än blir han vill ju inte:(.

och jag blir så ledsen varenda gång så varje gång jag måste driva han på det där sättet så försvinner vårt förtroende för varandra och vi måste börja om från början igen och nu senast tog det flera år:cry:.

jag förstår mig verkligen inte på den hästen han är så extremt svår eller så är jag bara jättepuckad:crazy:.

har ridit för en massa tränare som sagt olika saker men har nu gett upp om att kunna tävla/träna/rida i paddock med honom mer:cry: för han hatar det så otroligt mycket och jag hatar den känslan av total ovilja och när tränaren man betalat multum till står och säger samma sak "han måste gå fram" men säg något jag inte vet och det blir lixom bara väldigt dåligt stämning mellan thengill och mig.

jag har hemma testat att låta han springa runt i paddocken lös för att tycka det är kul o det går mkt bättre när man inte rider han älskar att löshoppa tex och springer glatt runt utan att man behöver smacka på honom.

så har jag testat att rida till paddocken och bara raca runt för att det ska vara kul, inget jobbigt eller tråkigt jobb alltså.
har gjort så under en lång tid men ofta går han inte fram så bra och det måste ju kännas som att han går fram riktigt bra för att man ha ha något att jobba med.

överlag har vi inte tränat mkt i paddock genom åren just för att han blir så seg och jag blir så förbannad, det är inget roligt:(
det har säkert blivit en ond cirkel men även när andra rider är han dödsseg i paddock.

men sen är han väldigt ranghög och tuff gör lite som han vill och det har jag med funderat på om han bara bestämmer sig för att skit i mig men han tappar lixom förtroendet för mig när jag ger allt jag har vad gäller drivning vad gör man sen lixom?

han är alltid mkt piggare på hemväg än bortåt så har han alltid varit så det jag testar just nu(vilket jag även testat tidigare men inget ger ju extremt bra resiultat precis) är att låta han gå i sin egen makliga takt i skritt bortåt och så vänder jag och då är det full fart och då är han ju riktigt på och döds pigg istället.

det är som att när det passar han är han jättepigg.

usch orkar knappt skriva mer har blivit så neagtivt för oss detta.

Jag tävlar en del dock inte inom islands, och mina hästar kan vara lite annorlunda jämfört med vid träning. Dock hänger det samman med mig - mina nerver och de förändringar det gör med min sits och min anspänning i musklerna.

jo jag är medveten om att hästarna rent logiskt alltid går bäst hemma men jag önskar en häst som vore lika taggad och peppad som jag där man hade något att jobba med, en vilja som man kunde samla ihop...det saknar jag.
men jag hoppas innerligt att glampi blir den hästen.
men thengill har ju så fina gångarter...suck.

vi fick 5,3 på én av tävlingarna och då gick han inte ens fram knappt...han har så mycket att ge.
den kassa galoppen nu senast(där han endå fick fnatt en bit och drog på) var tydligen värd en 6a och då gick han inte ens i form eller något sånt och kan ju så mycket mer.
och skritten har han med fått 6 för och den var ju inte helt bra då heller...

känner mig så ofärdig med honom på något sätt så svårt att släppa en så fin häst och acceptera honom som skogshäst...

Jag upplever också att hästen kan bli ofokuserad på mig och kanske tappa lite bjudning av att den tittar på allt annat som händer: hästar som är alldeles i närheten eller på framridningen en bit bort, publik som gör olika saker och så vidare.

han är helt focuserad på mig och tyvärrr känner vi nog varann för väl.
när jag nyss köpt honom var han en glad pigg och så härlig häst han hade så mkt glädje som smittade av sig, var man på dåligt humör så fick han en alltid att sitta och skratta.
men sen började vi lära känna varandra/eller jag har gjort något fel för nu är han ofta på dåligt humör när jag är och tvärtom...
och det är svårt att få hästen att gå bra när han känne mig så väl och jag inte kan lura honom att jag mår bra.

jag vet inte om jobbiga saker kanske går ut över honom om man är trött eller har dåligt tålamod och så.
(att han märker på mitt humör)
en tränare sa att han är en väldigt känslig individ även om han verkar okänslig men det är att han stänger av när det blir för mkt och det tror jag till 200 procent på.

det är som att han blir förlolämpad när jag driver på honom så mycket att "du litar inte på mig och tror inte jag kan"....men jag ger honom ju chans på chans men han vill ju inte visa vad han kan:cry:.

Svårt det där med Thengill.
För bjudningen är ju liksom moment 1. Så det är klart alla tränare påpekar det. Det går ju inte rida i bra form om hästen inte lyssnar på dina hjälper.

Hur är han om du hela tiden rider nya övningar i paddocken? Tex fram, halt, fram, volt tillbaka, flytta undan skänkeln, halt, fram, öppna, osv osv.
Kort intensiva pass.
Det låter himla ovanligt att en "privathäst" är sådär lat i paddocken.

Att vara konskvent är ju viktigt, men det är ju svårt när han inte tar till sig tillrättavisningar på rätt sätt.

Kanske missade något, jag skumläste bara det sista. Men hur gör du med Glampi nu då? Åker du iväg och tränar mycket med honom? Tänker att det är viktigt att bygga upp rätt inställning redan från början när de är som mest formbara. Jag tror ju på att mycket hänger på HUR man introducerar nya saker.
Om du gillar att tävla så har du ju en ny chans med Glampi och i så fall är det ju bra att prova på att åka iväg och hitta på roliga och lättsamma saker så att han vänjer sig vid det och efterhand öka på med mer och mer avancerade utflykter och kurser och tävlingar såsmåningom.

Så tänker jag med Sol i alla fall, även om jag inte var intresserad av att tävla så ville jag att hon skulle vistas på en tävlingsplats med allt vad det innebär för att lära sig det och vara trygg med det.

Gullan har du provat att ta ett steg tillbaka i inlärning av drivning? Ta hjälp av någon som står i mitten av paddocken och driver hästen framåt. "Skrämma" lite och få en reaktion ut ur hästen? Se till att drivningen från medhjälparen kommer samtidigt eller precis efter drivning från ryttaren. Berömma mkt när hästen gör rätt och kräva REAKTION!

OK, lite fler tankar.

Hästen är van vid ovalbana eftersom du utnyttjat den som finns vid stallet. Då är det inte ovalbanan i sig.

Hästen gillar inte paddock - nej, OK. Många hästar tappar bjudningen i paddock jämfört med vid uteritt. Enligt en av mina tränare pga att det är meningslöst för hästen att gå runt, runt.
Enligt ett annat tänkesätt för att det faktiskt blir lite jobbigare.
Man behöver ju faktiskt inte rida i paddock för att träna dressyr så det spelar inte så stor roll egentligen.

Vad gäller tävling: du är glad, peppad och tycker att det borde smitta.
Kanske hästen bara känner av spänningen i din kropp som kommer av att du är peppad? Och reagerar på det?

Har du testat (vilket kan vara nog så utmanande om man är en "äkta" tävlingsmänniska) att bara rida runt på ovalbanan för att leka, trots att det är tävling? Jag menar alltså att ändra din mentala inställning från tävling till vanligt ridpass?

När jag tävlar, väljer jag vanligen en nivå som jag tror är lite för svår för mig och hästen - ett exempel är i western där jag med min nordis hör hemma på regionalnivå men testar nationell nivå (med allt vad det innebär i betsling, enhandsridning) för att se om jag tar mig runt utan att bli diskad (det finns många sätt att bli diskad inom westernridning - för många travsteg i en reining, tappa räkningen på spinn, röra hästen, ta tag i sadeln, bli tvungen att använda två händer för att styra när man rider på stångbett, rygga något steg, vända lite för mycket osv).
Jag inbillar mig att det blir mindre spänningar i mig av att jag tänker "undrar om det här går?" och rider mest för skojs skull, jämfört med när jag rider en gren där jag "borde" bli placerad eller få en viss poäng. Och jag inbillar mig att det blir lättare att få till resultat som vid träning med den mentala inställningen från min sida.
i verkligheten är spinnen sämre än hemma, och jag tappar hästen från galopp på en voltstorlek som normalt sett är en barnlek, och gör en massa andra saker när det är tävling som gör att passet blir sämre än hemma.

Mental träning av ryttaren kan nog hjälpa många hästar...

Gullan har du provat att ta ett steg tillbaka i inlärning av drivning? Ta hjälp av någon som står i mitten av paddocken och driver hästen framåt. "Skrämma" lite och få en reaktion ut ur hästen? Se till att drivningen från medhjälparen kommer samtidigt eller precis efter drivning från ryttaren. Berömma mkt när hästen gör rätt och kräva REAKTION!

Bra råd! Har sett det göras vid ett ridläger på bekväm ponny som "saknar motor". Jisses vad ryttaren fick rida fort efter en tydlig markering från tränaren!

Hon har väldigt stor trav, absolut inga problem med energin i vanliga fall. Hon kan få upp en sjujäkla tempo i traven, däremot är det jobbigare att trava i lägre tempo, så vi tränar mycket övergångar, och även till skritt. Jättenyttigt!

Har du testat att använda voltens storlek för att styrketräna hästen i traven? Minska voltstorleken gradvis och se till att behålla drivningen i trav. På en mindre volt måste hästen ta i mer. Kan vara ett sätt att slippa samla hästen med din sits, vilket ju kan störa takten lite.
Genom att bara minska och öka voltstorleken kan du behålla sitsen som den är och inte "bromsa" dig neråt i tempo utan hästen gör det själv.

Hade en vbl-travare (jo, jag har ruskigt många olika hästraser) som hittade bärighet i traven - också gångarts- och taktproblem - genom att jag red på en liten volt och drev fram ordentligt. Till slut gav drivningen bärighet i stället för hastighet, eftersom volten var så liten att hon inte kunde trava fort utan satte baken under sig i stället.

*KL*

Har fått sålt en sadel! Har försökt länge och sälja två av mina sadlar utan framgång, nu lämna jag den till en tjej som har hästloppis/butik och hon sålde kentauren efter en dag :p Hoppas Wintecen blir borta snart också, ska se om nån vill ha min gamla sadel med ribbat säte också hehe.

Behöver bara en sadel till en häst, inte fyra :o

Självklart tränar vi på volt! Gärna åttvolter för då har hon lättare för att balansera upp sig själv, har lätt för att falla inåt i egna varvet och det gör hon inte lika lätt om man rider åttvolt. Kanske är för att jag fokuserar mer på vägen då, jag har lätt för att gå före om jag inte skärper mig. :p

Självklart tränar vi på volt! Gärna åttvolter för då har hon lättare för att balansera upp sig själv, har lätt för att falla inåt i egna varvet och det gör hon inte lika lätt om man rider åttvolt. Kanske är för att jag fokuserar mer på vägen då, jag har lätt för att gå före om jag inte skärper mig. :p

Har du testat att rida en ganska liten volt, säg åtta meter max, varv på varv och driva fram hästen ordentligt i traven? Oerhört styrektränande.
Om hästen, som du beskriver, har en mycket stark och taktren trav så kan man också våga sig på att rida den i en blandning mellan skänkelvikning och öppna på volten (framdelen in mot mitten, flytta bakdel samtidigt). När man får till bakdelsflyttningen riktigt, jobbar hästen mycket bra med bakdelen och när man sedan rätar upp hästen till rakriktning på volten, får man fin scwung i traven en stund. Flytta igen, rakrikta igen osv. Bland den bästa travträningen jag stött på hittills! Tar inte så lång tid att få hästen att orka med att gå långsammare då.
Fast i den sista övningen behöver hästen ha lite utrymme: en åttametersvolt är väl trång i den övningen.

Jag tycker att åttavolter är bra för att koncentrera sig på vägen och omställningar med bogförflyttningar. Bra som lösgörande.

Som fartsänkare tycker jag att en "spiral" inåt med ett par varv på så liten volt som jag lyckas få hästen till, följt av förflyttning ut till stor volt via en skänkelvikningstendens, är effektivare.

Nu får jag väl på taffsen men ... Uppåttjack?:o
Halvt seriöst faktiskt: att transporteras och komma till en ny plats tjyvar ju också energi: får han foder i relation till prestation?
Är det bara jag som haft häst som inte kunde äta full giva de dagar han stod? Då blev det dynamit, mindre än halva givan dagar då han inte reds och full giva när han jobbade men det var en fullblodskorsning ...

Vad händer om du får med draghjälp och "tävlar" på ovalbanan då?

Sen- det här är en generell reflektion: luras vi som ryttare av hur hästen känns hemma? Kanske det egentligen inte är så stor skillnad borta/hemma ...?:o

En del hästar har ju låg vilja/gnista/tändning och en del är ju rena dynamiten.. Då får man ju acceptera vad man har. Alla hästar passar inte för tävling.

Jag upplevde att en häst jag hade tidigare tappade massor av vilja och tändning när han mest reds själv. Det såg så ut under en period men när vi började rida med andra så blev det nytt liv i luckan ...

Mjo, säkert en jättebra övning när man har en häst som bär sig, men som det är nu så håller vi fortfarande på att lära oss vad det innebär att bära sig. Det är alltså inte enbart styrketräning vi behöver utan vi behöver lära oss grundläggande hjälper för att kunna kommunicera med varandra. Eftersom hon springer på framdelen när det inte är svårt och jobbigt så blir det inte precis mer lockande att ta i och jobba när det blir tyngre. ;)

Det är ju svårt att förstå hur gångarterna är utifrån en kort beskrivning. Hon har en väldigt fin trav, den kommer bli flott med lite träning. Hon travar helst när hon springer fritt, men har även börjat slänga in lite tölt när hon springer löst. Jättekul tycker jag! Hon har inte svårt för traven i sig, dvs att flytta benen i ett diagonalt rörelsemönster. Men däremot har hon inte så lätt för att samla sig och jobba rätt med bärighet. Utan hon har fått springa väldigt mycket på framdelen där hon inte behöver ta i och jobba. Jag vet ju om det, och i början fokuserade jag bara på att kunna skilja gångarterna åt och få till en ren takt. Men sen när jag väl var redo att ta nästa steg (som kanske borde kommit först) så visste jag inte alls hur jag skulle göra för hon förstod inte alls mina hjälper. Det är där vi är nu, vi har börjat lära in hjälperna så att jag kan rida henne ordentligt.

Knapplån!

Jag har köpt mig en häst :D

Efter förra besiktningen då han var ojämn i vänster varv fick han träffa eqt som jag följde med till och idag så va han helt UA enl veterinären och jag såg inget ojämnt alls jag heller, så nu är han MIN :) :) :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka