NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Jag har en lång tid med kontakter med Djurtaandvårdskliniken bakom mej. En häst jag köpte hade ett bett som säljarna rekommenderade mycket. Han fick en kronisk infektion av det i lanerna med lång tids behandling. Sedan har jag åkt in med alla mina hästar, en fick behandlas regelbundet pga underbett, de andra har friska munnar. Och ja. Jag stoppar aldrig in sånt i en hästs mun med det jag vet. Många och långa föreläsningar av TL vid varje behandling två av hästarna fått sitter bra fast. Smala, tunna bett som stör hästen så litet som möjligt i munnen, aldrig tvådelat. Alt bettlöst i form av sidepull/repgrimma är vad jag har till mina hästar.

Tycker jag o anväder inte. Jag har ett bett därifrån och det är det enklaste, Mullen. Inga av de andra har jag sett på o köper inte. De flesta bett är det mycket grejs på i MITT tycke. Att du sedan tycker de är okej får du ju stå för. Happy tounge t ex skulle jag aldrig använda och alla med rullar, ringar mm på aldrig.

http://bomberbits.com/sidor/Products.html

Vi säljer ju själv dessa bett och inte har jag skrivit att alla dessa konstiga mun delar som finns är ok, jag reflektera inte ens över deras specialbett då vi aldrig beställer dem (varken från Bomber eller vara andra leverantörer). Alla de mun delar kan man få på andra bett med de är inte speciella för Bomber och då är alla bett tillverka lika dåliga. Bläddra genom sidorna så hitta man många helt vanliga bett men med olika sidostycken.

Har inte träffat en enda islandshäst med några av de konstiga mundelarna.

Inte heller haft beställning på dem.

Islandshäst ägare som köpt via oss och de vi har på lager är vanliga tredelade med platta eller rund mitt del. Raka, Lockupp, barrel och waterford.

Jag har en lång tid med kontakter med Djurtaandvårdskliniken bakom mej. En häst jag köpte hade ett bett som säljarna rekommenderade mycket. Han fick en kronisk infektion av det i lanerna med lång tids behandling. Sedan har jag åkt in med alla mina hästar, en fick behandlas regelbundet pga underbett, de andra har friska munnar. Och ja. Jag stoppar aldrig in sånt i en hästs mun med det jag vet. Många och långa föreläsningar av TL vid varje behandling två av hästarna fått sitter bra fast. Smala, tunna bett som stör hästen så litet som möjligt i munnen, aldrig tvådelat. Alt bettlöst i form av sidepull/repgrimma är vad jag har till mina hästar.

Och just En veterinär som Jobba med TL i skåne har godkänd alla vara Bomberbett med beröm. För att de är just så smala och tunna.
Vi hade dock inte Happy Tounge då mina inte tycker om det.

Men lockupp, tre delat med plata och vanlig. Waterford islandstången och min barrel pellhalm.

Har du aldrig tittat på Bombers "vanliga bett" , bara om de konstiga som jag än bara sett i katalogen.

Ok.
Min häst kollas av BRA tandläkare som också är veterinär, och som går i TL's fotspår. Jag litar på att hon direkt varnar mig om hon ser något som inte står rätt till. Tills dess fortsätter jag blanda jaktkandar, pelham happytounge, happytounge med fasta ringar, vanligt rakt med fasta ringar, litet tredelat. Och ibland bettlöst, fast jag är faktiskt inte så förtjust i den kontakten det ger. Men det är bra att kunna rida bettlöst.
Till Snorri, alltså.
Vissa andra går konstant med ett nova-bett och är supernöjda med det :)

Men som sagt, då borde ju en blandning mellan mullen och happytounge vara nåt för din häst? Starkare böjning än på mullen, men svagare/lägre port än happytounge. Och smalt. :) Får konstruera ett ;)

Lite halvt KL
Nån som testat Happt Tounge på en häst som vanligtvis inte gillar tungfrihet? Är ju rätt stor skillnad på utformningen så kan tänk amig att det inte alls känns likadant för hästen.

Problemet med happy tounge är ju att allt tryck hamnar på lanerna. Och de är rätt känsliga. En häst vill i normala fall lyfta upp bettet med tungan, just för att inte få tryck på lanerna. Ett rakt bett ger då enbart tryck på tungan. Ett tredelat både på tungan och lanerna och ett tvådelat (samt rakt med port) ger enbart tryck på lanerna. En hästs tunga klarar av betydligt mer tryck än vad lanerna gör, så man bör i första hand försöka placera trycket där. :)

I såna fall där hästen "lyssnar mycket bättre på tvådelat/rakt med port" ska man nog ställa sig frågan om det är för att hästen trivs bättre på det eller om det helt enkelt gör för ont för att gå emot.

Mitt djur visar tydligt när något gör ont eller är obekvämt- då blir han blandning mellan åsna, kamel och oxe ;)
Tvådelat hör dit. För tjocka bett också. Och bett med skänklar utan kedja :) Praktiskt!

Er tävlings debut påminde skrämmande mycket om hur min thengill reagerar på tävlingar:-S och tyvärr har jag kämpat med detta problem att han totalt dör på banan i 6år nu och vet fortfarande inte hur det ska försvinna! Jag har nu fått acceptera att han verkligen hatar att tävla o jag gillar det ju m vet att han i
Är så himla fin hemma så det har varit väldigt frustrerande. Jag hoppas verkligen det försvinner på din häst fick reda på att det tydligen var ett ganska vanligt problem! Men jag har aldrig sett någon reagera som han innan precis som du säger så fort man slutar driva tvärstannar han:-S o när man driver segar han sig motvilligt fram galopp känns som en pina o ett Styrke pass:-(

Håller med om att eftergiften måste komma direkt gillar inte alls bettlösa träns med remmar i kors under hakan. Mina hästar är båda jätte fina och lätta i munnen jag behöver knappt ta i tygeln och de är väldigt olika men båda rids på vanligt 3delat med fasta ringar och rakt med fasta ringar växlar där emellan och med hackamoore och sidepull. Det märks tydligt att ju snabbare eftergift o lätt och tydliga hjälper destå känsligare häst.

Ang Klippning

Jag har redan klippt alla tre, spårklippning.. Under manen är hela halsen klippt, där det inte finns man är halva halsen klippt.

Förra året fick vi fuktexem på hästarna pga den myckna pälsen och den fuktiga svettiga värmen. Så iår var jag snabb med att klippa Före så kanske vi kan slippa iår.

Det man klipper så här tidigt stör inte hästen i vinter, det hinner växa ut mycket. Jag kommer klippa spår en gång till i höst och när midvintern kommer har det vuxit ut tillräckligt för att slippa täcken.

Ang barbackaridning

Jag rider olika mycket på de olika hästarna. Andi går barbacka mest hela vintern. Han är stabil o platt att sitta på. Han blir oxå mycket känsligare för sitshjälper o även tygelhjälper(neck reining ffa). Kveikja kan jag rida barbacka i paddocken nån gång ibland. Hon är så fruktansvärt ostabil att sitta på utan sadel så jag far omkring till jag åker av typ... Snöggur har väl hänt nån gång under de fem åren att jag suttit barbacka på, vet att jag red barbacka i ridhuset en vinter. Men hans bromsar har inte känts tillräckliga....

Kanske ska förtydliga med att jag själv rider barbacka väldigt sällan just på grund av mindre tryckyta. Men när det handlar om just bomlösa så håller jag med REIN i vad hon skriver, att så fort du använder stigbyglar blir det ett punkttryck som måste ha en bra tryckfördelare. Sittbenen får inte lika mycket tryck som en stigbygel får. Dessutom kan man själv använda sin muskulatur och bestämma hur djupt man vill ha sina sittben.

Numera verkar ju stig läder/byglar på dessa sadlar tillverkas oerhört klena, klarar inte en uppsittning och brister vid för hårt tryck. Så inte ens det argumentet verkar ju gångbart.;) Eller det är kanske för att inte utsätta hästen för punkttryck som man tillverkat sadeln så.:p

En som inte alls är nöjd med bombers. Köpte ett happytongue och tyckte faktiskt att bettet var illa gjort med tanke på priset. Precis innan porten är det en kant som jag inte alls förstår syftet av. Dessutom har min häst och andra hästar jag hört om fått sår av diverse bombersbett. Plats i munnen i all ära men ju smalare bettet är ju skarpare blir det också. Så nej, jag tycket inte att de är så snälla som det påstås.

Den tanken har surrat runt i mitt huvud. För min del skulle jag inte sakna tävlingar, även om jag tycker det är roligare än jag trodde att jag skulle tycka så är det inget jag brinner för precis. :p Åker minst lika gärna iväg på en kurs eller ut till skogen.

Förra tävlingen, som var vår första, var hon precis som sitt vanliga jag i början, men allt blev försenat så när vi väl kom in på banan hade vi ridit fram i 40 min i väntan på att få komma in (med många skrittpauser i och för sig) så när vi väl kom in på banan var hon lite trött. Men inte alls seg som denna gången. Hon gick bra i tölten då men gav inte allt i traven precis och i skritten märkte jag att hon var trött. Men hon hann vila upp sig i skritten och sen var det inga problem i galoppen.
Denna gången var det tvärstopp från första början.

Jag ger det en chans till och ska åka iväg och träna själv på bana och se hur hon reagerar då. Nästa tävling är i oktober, vi får se hur det känns då, om hon känns ok så anmäler jag mig, annars kanske vi provar igen nästa år.

Anledningen till att jag tävlar är ju fortfarande att jag vill att Sol ska få komma ut och prova på olika miljöer.

Känns som att det finns en risk för överhettning. Om hon svettas lika mycket idag så klipper jag henne mer imorgon när hon hunnit torka. Tror inte att hon har ont av att vara klippt nu, det klippta är ändå typ lika långt som en normal sommrpäls. :angel:

Känns som att det finns en risk för överhettning. Om hon svettas lika mycket idag så klipper jag henne mer imorgon när hon hunnit torka. Tror inte att hon har ont av att vara klippt nu, det klippta är ändå typ lika långt som en normal sommrpäls. :angel:

Måste bara fråga vart du bor nånstans, som måste klippa redan nu? Själv tycker jag att jag bor rätt långt norrut men märker ingen tjockare päls ännu. Skulle jag klippa nu skulle han se ut som en kinesisk nakenhund :D

Jag bor i halland, vet inte varför en del börjat sätta så mycket päls. Vi har två hästar i stallet (av 14) som redan har klippts men min har mest päls. Det blev en kant på 1-2 cm men framförallt är pälsen väldigt tät.

Jag vet inte om det kan vara de kalla nätterna som satt igång det? Vi har haft runt 5 grader på nätterna ett bra tag nu. Men på dagarna har vi fortfarande över 20 och ofta soligt och kvavt vilket gör att det känns ännu varmare. Så det är inte konstigt att de svettas floder. Hon går ju in på nätterna också, så hon kanske inte får lika mycket ljus som de andra, eftersom vi har släckt i stallet på kvällen/natten.

Såhär mycket päls hade hon definitivt inte förra året, så jag vet faktiskt inte riktigt vad det beror på.

Nu har regnet öst ner hela morgonen, så det syns nog inte så bra på bild idag, men annars kan jag ta kort på pälsbollen så får ni se hur hon ser ut. Även om det som sagt är mer tätt än långt.

KL

Uppdatering från söndagens stora besvikelse.

Sol bestämde sig för att hon inte alls var på humör för att åka på tävling. Det kan ha varit transportskydden som gjorde henne spänd och nervös, eller också hatade hon bara den hysteriskt glittriga lila grimman med paljetter och ludd. :devil: (den fick stallkompisens lilla dotter som tack för hjälpen, hade troligtvis bränt upp den annars eftersom den var värdelös att lasta i:angel:)

Det tog 30 min att lasta Solstrålen som bara gått rätt på innan (har krånglat en gång innan, då tog det 10 min).
Väl på plats så bestämde sig Sol för att vara långsammare än en sengångare, hon hade noll bjudning. När jag slutade driva så stannade hon faktiskt ett par gånger. Helt olikt henne!! Så det blev väääääldigt travtaktigt och hon slängde sig i trav ett par gånger. Det var knappt så att det kändes att hon rörde sig framåt, helt otroligt!

Efter ritten kämpade vi ytterligare en halvtimma med att få på henne på släpet och sen åkte vi hem.

Hade det inte varit för att hon var sååå jäkla tradig i lastningen så hade jag inte varit besviken över dagen, för vi fick ändå helt ok poäng med tanke på hur uruselt hon gick. Vi gick faktiskt vidare till final, men jag valde att stryka mig.

Så jaaa, vår första finalplats firade vi med att åka hem :o:angel:
Är ändå väldigt positivt överraskad av poängen, 4.95 fick vi och det trots noll energi, dålig steglängd och svagt sväv, fel galopp, fyrtaktig galopp, ojämn form, framtung, trav när det skulle varit tölt och i övrigt väldigt mycket travtakt i tölten..... Så jag måste ändå säga att jag är nöjd med poängen i sig, även om jag tycker att vi kunde gjort ridningen mycket bättre.

Så nu siktar vi på hösttävlingen istället, lämpligt nog bytte de datum på den tävlingen så vi ska försöka ladda om tills dess istället. Förhoppningsvis är det tredje gången gillt som gäller :D

Tänk vilka poäng ni kommer få sen när ni sätter allt på tävling eftersom du ändå fick ok poäng med en del missar!!! :)

Angående tröttheten så behöver det inte betyda att hon alltid kommer vara sån. Hon är en unghäst och det var varmt och konstigt väder. Samt att hon säkert la mycket energi på att krångla vid lastningen.

Ta nya tag till hösttävlingen och glöm att hon dog inne på banan. Kan ha varit unghäst-trötthet som tog över efter alla nya intryck. Dessutom var hon säkert varm i sin vinterjacka ;)

Ni var jättefina tycker jag, ett stiligt ekipage!

Er tävlings debut påminde skrämmande mycket om hur min thengill reagerar på tävlingar:-S och tyvärr har jag kämpat med detta problem att han totalt dör på banan i 6år nu och vet fortfarande inte hur det ska försvinna! Jag har nu fått acceptera att han verkligen hatar att tävla
Är så himla fin hemma så det har varit väldigt frustrerande.

När sådant händer - att hästen är väldigt annorlunda vid tävling jämfört med träning hemma - brukar jag fundera på varför.

Hästen förstår ju inte att det är just tävling.

Är hästen van vid träning på ovalbana?
Är hästen van vid liv och rörelse i motsvarande?
Är det ryttaren som är mer spänd och därför kanske bromsar med sitsen?

Jag tävlar en del dock inte inom islands, och mina hästar kan vara lite annorlunda jämfört med vid träning. Dock hänger det samman med mig - mina nerver och de förändringar det gör med min sits och min anspänning i musklerna.

Jag upplever också att hästen kan bli ofokuserad på mig och kanske tappa lite bjudning av att den tittar på allt annat som händer: hästar som är alldeles i närheten eller på framridningen en bit bort, publik som gör olika saker och så vidare.

Tack, vilken peppning! :D

Jag tänker också så, om utgår från bedömningarna och räknar bort de felen hon normalt sett inte har (formen kommer hon ju få anmärkning för ett tag framöver oavsett dagsform) så borde hon ligga på 5.5 och det är defintivt mer än jag hade räknat med.

I och med att hon var konstig innan vi ens kom hemifrån så tänker att denna tävlingen inte är så rättvisande mot hur hon kommer reagera i framtiden. Jag hoppas inte det i alla fall. Hon är ju så himla pigg och glad och lättsam att åka iväg med annars, så det vore ju konstigt om hon bara segar till på tävling. Men men... vi får väl se.

Planen är att vara med på hösttävlingen också, om det inte känns som att hon är i behov av vila. Hon har ju bara haft lite semivilor nu i sommar, så hon kanske behöver lite vila innan dess.

Jag tror och hoppas att tränaren som kommer på fredag kan hjälpa oss att få fram lite extra energi på banan, för vissa dagar är hon fortfarande lite seg på banan, även om det är mycket bättre än tidigare.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka