NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Och jag fattar inte varför man ska vänta och rida in hästen när den är 4 eller 5 år??
Sitta och betala för en häst som bara går i hagen dag ut och dag in nä det är inget för mig.
2 år vet jag inga som rider in sina häsar förutom galoppörer somska gå löp,

Men de flesta storhästar rids in som 2,5-2,8 år en alldeles lagom ålder tycker jag man kan vänta till 3 år om den är mkt stor och väldigt valpig.
Men de flesta brukar vara mogna för att sittas in som 2,5 år, de flesta sitter upp på hösten då hästen är 2,5 år man kör en intensivperiod på kanske 12 veckor så hästen kan skritta, trava och galoppera och stanna och slappna av och börja söka sig neråt. Sedan får unghästen vila fram tills typ mars alltså 5 månader.
För att sedan ta in och finslipa för ev 3-års test och sedan får hsten en sommarvila för att man p åhösten som 3½ år börjar rida lite mera "allvarligt"

En mkt sund och vettig inridningsmetod enligt mig.. och uppenbart funkar den eftersom så många många storhästar blir både 20 och 30 år utan att vara skadade.

Men alla gör ju som man vill jag menar hästen tar ingen skada om du rider in den so m2,5 eller 7,5 år, de där är ju upp till varje hästägare att avgöra hur man vill.
Hur länge man är villig att låga hästen bara gåoch skrota helt enkelt,

Jag kan ju bara tala för mig och jag har häst för att jag vill rida och utvecklas, och inte bara för att betala för att ha en häst som går i hagen och ser söt ut.
Visst är det en kär vän men det är samtidigt en hobby som jag vill utvecklas i.
Ingen fotbollsspelare vill väl bara sitta på bänken matsch och träningar ut?? de vill väl ut på plan och spela.

Ja om man köper sig en 6 månaders unghäst måste manju vänta men jag menar att varför vänta 3 år extra när man kan rida in den som 2,5 ist för 5,5 år??
Jag tror att sättet att rida in har större betydelse för hästens hållbarhet snarare än när man rider in,
Ja nu förutsätter jag att man tidigasta rider in som 2,5 år då

Jag menar om jag tar in hästen som 5 år hoppar upp och rider intensivt, mkt på volt och låter hästen inte få vila direkt mer än någon dag här och där så tror jag denna häst går sönder snabbare.
Än vad den häst som rids in som 2,5 år och får 5 månaders vila efter första insittningen p åhösten och sedan 8 veckor på sommaren året efter som 3½ år.
Och att man sedan tar det mkt lugn mkt rakt framridning ut i skogen och håller sig ifrån volter i största mån fram tills iallafall 4½ år.

Och tyvärr är myten om att islandshästen utvecklas längre tid en myt som håller i sig.
Men tyvärr stämmer detta inte,alla raser kan växa något fram till 8 års ålder även svenskt hbl.
De flesta hästar har sin största tillväxt period fram till 4 års ålder så även isis, sedan är det mest småjysteringar som sker i skroppen.
Jorunn växte tex inte mkt på höjden efter 5 år utan de är mera bredden hon växt på.
Jag har iaf inte sett en häst eller ens hört talas om en häst som växt lika mkt som den gör under 3-4 års ålder som den gör när en är 0-2 år.
Då skulle ju hästarna vara 5 meter höga;)
Det är därför man inte rider in förrens dom är 2,5 år för det är de 2,5 första årena som de växer som värst sedan saktas det av och de blir mer långsam utveckling som sker mest under sommaren. Och då låter man ju unghästarna vila och gå på bete.
Inte en slump varför man väljer att rida in på hösten=)

Jag säger istället att man ska ta och kolla på varje häst och göra en bedömning utifrån den, vissa är stora och behöver mer tid på sig att växa och den rider man inte in förens vid 3-3,5 år.
Och då kommer man alltidå missa 3 års test men man gör den bedömningen att hästen inte är färdig helt enkelt och inte skulle hålla att ridas in.
Medans en annan häst är klar att ridas in vid samma ålder och kan ställa upp i 3 års testet.

Jag blir mörkrädd när jag ser din okunskap. Dessutom är du en kappvändare utan dess like. När du var relativt ny som isl.hästägare satt du ju och klagade på storhästvärlden och tyckte att det var så sunt att man inom isl.hästvärlden väntade lite med inridning. Nu när du försöker göra om din isl.häst till dressyrponny och står i ett storhäststall så är plötsligt "halvblodsvärldens" ideal de enda rätta. Det som jag har fetstilat i ditt inlägg var nog det mest korkade jag har läst på länge.

Besiktningen slutade med.. " ojämn vid longering i vänster varv" Traven var inte ren i vänster, höger fram
ställde till det och det såg nästan fyrtaktigt ut.. Nu vet jag inte vad jag ska göra???? :(

Hur gammal är hästen?
Spattröntgen? Jag skulle aldrig köpa en vuxen islandshäst utan att röngta. Även om hästen visar hälta fram kan det vara bak som är grundproblemet. Var det klinikbesiktning?

Det behöver inte vara något men det behövs en ordentlig utredning om du vill gå vidare. Ägarenborde stå för kostnaderna.

Detta låter lite bittert kanske men vi får se vilka av alla unghästar här på forumet som kommer hålla sig skadefria i framtiden, ska bli spännande att följa;).

Det är klart att en häst som rids slits mer än en som mest går i hagen?
Det låter på dig som att du är den enda i hela världen som bygger upp din
häst på rätt sätt. Din kommer hålla till han är 30 å alla dör vid 10 :idea:

Jag tror också att det ger en villigare häst. Det är ju vetenskapligt bevisat att morot ger bättre resultat än piska. Så om jag kan få henne att på enklast möjliga sätt göra det jag vill så får hon beröm direkt eller i alla fall mycket snabbare, än om jag envisas med att det ska gå att göra på vilket sätt som helst och får göra om övningen 15 gånger tills det blir rätt och ge beröm.

Ju fler gånger hon gör rätt, desto mer beröm. Och beröm gillar hon :D

Han är 8 år, riden för lite då dom haft tidsbrist.. Var en gårdsbes.. Han var värre i början då syntes det mer och vet tyckte inte han travade ens.. Utan hon sa " man kan luras och tro att han markerar höger fram men han travar ju inte " Han har stått senaste v och va nog rätt stel :/ Sista filmen är det knappt märkbart.. Böjprov ua!

Det går inte generellt att säga när hästen är 3 år ska den ridas in, jag hade en 3- åring förra året och skulle inte drömma om att rida in honom då. Varför? Hästen var enormt stor, såg jättfärdig ut i storleken, men musklerna som höll uppe detta jätte paket hade inte hunnit med. Att i det läget dessutom sätta en människa hade bara givit problem, så för min del väntade jag tills han blev 4 år innan någon fick sätta sig på honom.

Islandshästar kan växa längre än 8 år i vissa fall, så någon myt är det verkligen inte.

Tittar ut över hagen där tvååringarna går. Nä, aldrig att jag ens skulle sätta sadel på dom om 8 månader. Dom får gå och växa, det är ju nu dom ska gå från unghästtypen till lite vuxnare, det får dom göra ifred.

Sen hur man gör med storhästar tycker jag är lite skillnad. Islänningarna får ändå inte visas före dom är fyra, varför ska jag rida in dom som två då? Tävla är väl fem gränsen, har jag för mig. Varför ska jag pressa hästen så tidigt? Vi har inga treårstester, och så hoppas jag att det får bli.

Inridningsmetoden fungerar minst lika bra på en äldre häst, bara för att jag rider in vid 3, eller fyra, eller varför inte fem, så kommer jag inte rida på volt 7 dagar i veckan. Det är ju fortfarande en unghäst i utbildningssynpunkt.

Det är fortfarande individer, dom långbenta behöver ofta längre tid på sig att bara vara häst för att få växa, och hitta sin kropp. Andra kan man ta vid 3 och ett halvt.

Jag tycker det är skillnad på storhäst och islandshäst. Jag tycker det är extra viktigt att man väntar, när detkan trassla så med gångarter och kropp innan dom hittat sig själv. Det är sällan islänningar rids in av en liten människa, utan det är trots allt vuxet folk. Det blir mer vikt på hästen i förhållande till en storhäst, och det är ännu viktigare att man har en balans i ekipaget. Om jag satte mig på tvååringarna skulle vi väl vingla omkull.

Jag tycker det handlar lite om höjd och bredd när man vill att dom ska få växa länge.

Treårstestet borde snarare bli ett fyraårstest, men då tappar man istället möjligheten att förnya aveln fort. När travhästarna till exempel är inne på sin tredje generation har islänningarna en.

Däremot skulle jag hemskt gärna köra in hästarna vid 3, för att rida in vid fyra.

Senast ändrad:

Jag är så galet trött på den här diskussionen.. Och alla undermenade uttalanden om att alla som rider in tidigare är dumma i huvudet. Fy fan. På ren svenska.

Jag tror förövrigt att man måste gå på individ när man ska rida in, man får väl öppna ögonen och se om de är redo eller inte.
De som är valpigare tar man dessutom längre tid på sig att rida in. Jag har ridit in både 3½, 4 och 4½ åringar och det har inte varit någon enorm skillnad, det har mest handlat om hur de blivit hanterade tidigare. Gulligullade med eller inte.

Senast ändrad:

KL

Idag blir det träning igen, och på söndag blir det tävling. Spännande! :D

Var ute på utflykt till skogen både i söndags och onsdags så jag känner att vi har bra koll på lastningen nu. Det var riktigt härligt att komma ut i skogen och rida, i söndags kändes hon riktigt trevlig att rida. Tempot kommer mer och mer i tölten, nu får vi jobba för att få till ett långsammare tempo istället. En sån tölt hade jag inte väntat mig förra året när jag köpte henne. Visst, det gick att få henne hyfsat taktren då, men det gick inte fort och det var inget lyft. Nu börjar hon bli mer balanserad och får med sig bakdelen bättre och bättre.

Han är 8 år, riden för lite då dom haft tidsbrist.. Var en gårdsbes.. Han var värre i början då syntes det mer och vet tyckte inte han travade ens.. Utan hon sa " man kan luras och tro att han markerar höger fram men han travar ju inte " Han har stått senaste v och va nog rätt stel :/ Sista filmen är det knappt märkbart.. Böjprov ua!

Nu har jag inte så stor erfarenhet av hästbesiktningar och så...men jag undrar lite vad det är du tvekar över? Visar han hälta? Eller ovilja att trava? Eller var han stel och ouppvärmd?

Tråkigt när det blir så här, du som var så glad. Han han bara trampat fel i hagen eller fått en spark. Han är så pass ung så att nästan bli halt av att stå ska är inte normalt.

Det jag tvekar över är att vet reagerade, det är min första häst och min första besiktning någonsin.. Det är ingen direkt hälta utan mer att han inte travar rent i vänster varv och det kan ju bero på en massa saker, från minsta skitsak till något värre.. Men ska tilläggas att vet inte hade stenkoll på gångartshästar utan sa " det är lättare när dom har tre gångarter, skritt trav och galopp detta kan lika väl vara orent" Och ja, han var ouppvärmd, det blev bättre efter ett tag om än inte helt klockrent..

Ägarna hade varit bortresta och kom hem sent i onsdags, så det kan mycket väl ha hänt något i hagen som påverkar.. Sist jag var där och hon longerade honom i trav såg jag ingenting av detta, men halt är han inte, då borde det väl ha synts på rakt spår också? Där gick han på som vanligt..

Min fina prins :( Vi satt mittemot och tittade varandra i ögonen efter besiktningen igår, kloka fina underbara häst!!

Sitter nu och jagar försäkringsbolaget, vill se vad dom säger om denna notering.. Måste ju få försäkra honom fullt ut..

Det är relativt vanligt att islandshästar är obalanserade i traven och då särskilt på böjt spår och om de då (som de flesta hästar) är lite ojämna i de olika varven brukar det mest synas i ett varv. Om han inte är halt vid böjprov behöver det inte betyda att det är ngt fel på honom bara för att han har svårare att trava på böjt spår i ena varvet. Men en besiktning på klinik och med röntgen är ju aldrig fel.

Hugger min egen knapp!

Kul med lite liv i tråden men hur många gånger går det egentligen att dra samma "bråk". De år jag hängt här är inridningsålder och hur tung man kan vara och rida islandshäst de vanligaste långrandiga diskussionerna.
Vi tycker olika kan man konstatera.

Exakt! Precis vad jag nu sa till försbolaget och deras vet hade precis samma åsikt så försäkringen va inga problem! Så länge allt annat är ua så nemas problemas :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka