Sv: NYA snack- och uppdateringstråden
Jag blir mörkrädd när jag ser din okunskap. Dessutom är du en kappvändare utan dess like. När du var relativt ny som isl.hästägare satt du ju och klagade på storhästvärlden och tyckte att det var så sunt att man inom isl.hästvärlden väntade lite med inridning. Nu när du försöker göra om din isl.häst till dressyrponny och står i ett storhäststall så är plötsligt "halvblodsvärldens" ideal de enda rätta. Det som jag har fetstilat i ditt inlägg var nog det mest korkade jag har läst på länge.
Och jag fattar inte varför man ska vänta och rida in hästen när den är 4 eller 5 år??
Sitta och betala för en häst som bara går i hagen dag ut och dag in nä det är inget för mig.
2 år vet jag inga som rider in sina häsar förutom galoppörer somska gå löp,
Men de flesta storhästar rids in som 2,5-2,8 år en alldeles lagom ålder tycker jag man kan vänta till 3 år om den är mkt stor och väldigt valpig.
Men de flesta brukar vara mogna för att sittas in som 2,5 år, de flesta sitter upp på hösten då hästen är 2,5 år man kör en intensivperiod på kanske 12 veckor så hästen kan skritta, trava och galoppera och stanna och slappna av och börja söka sig neråt. Sedan får unghästen vila fram tills typ mars alltså 5 månader.
För att sedan ta in och finslipa för ev 3-års test och sedan får hsten en sommarvila för att man p åhösten som 3½ år börjar rida lite mera "allvarligt"
En mkt sund och vettig inridningsmetod enligt mig.. och uppenbart funkar den eftersom så många många storhästar blir både 20 och 30 år utan att vara skadade.
Men alla gör ju som man vill jag menar hästen tar ingen skada om du rider in den so m2,5 eller 7,5 år, de där är ju upp till varje hästägare att avgöra hur man vill.
Hur länge man är villig att låga hästen bara gåoch skrota helt enkelt,
Jag kan ju bara tala för mig och jag har häst för att jag vill rida och utvecklas, och inte bara för att betala för att ha en häst som går i hagen och ser söt ut.
Visst är det en kär vän men det är samtidigt en hobby som jag vill utvecklas i.
Ingen fotbollsspelare vill väl bara sitta på bänken matsch och träningar ut?? de vill väl ut på plan och spela.
Ja om man köper sig en 6 månaders unghäst måste manju vänta men jag menar att varför vänta 3 år extra när man kan rida in den som 2,5 ist för 5,5 år??
Jag tror att sättet att rida in har större betydelse för hästens hållbarhet snarare än när man rider in,
Ja nu förutsätter jag att man tidigasta rider in som 2,5 år då
Jag menar om jag tar in hästen som 5 år hoppar upp och rider intensivt, mkt på volt och låter hästen inte få vila direkt mer än någon dag här och där så tror jag denna häst går sönder snabbare.
Än vad den häst som rids in som 2,5 år och får 5 månaders vila efter första insittningen p åhösten och sedan 8 veckor på sommaren året efter som 3½ år.
Och att man sedan tar det mkt lugn mkt rakt framridning ut i skogen och håller sig ifrån volter i största mån fram tills iallafall 4½ år.
Och tyvärr är myten om att islandshästen utvecklas längre tid en myt som håller i sig.
Men tyvärr stämmer detta inte,alla raser kan växa något fram till 8 års ålder även svenskt hbl.
De flesta hästar har sin största tillväxt period fram till 4 års ålder så även isis, sedan är det mest småjysteringar som sker i skroppen.
Jorunn växte tex inte mkt på höjden efter 5 år utan de är mera bredden hon växt på.
Jag har iaf inte sett en häst eller ens hört talas om en häst som växt lika mkt som den gör under 3-4 års ålder som den gör när en är 0-2 år.
Då skulle ju hästarna vara 5 meter höga
Det är därför man inte rider in förrens dom är 2,5 år för det är de 2,5 första årena som de växer som värst sedan saktas det av och de blir mer långsam utveckling som sker mest under sommaren. Och då låter man ju unghästarna vila och gå på bete.
Inte en slump varför man väljer att rida in på hösten=)
Jag säger istället att man ska ta och kolla på varje häst och göra en bedömning utifrån den, vissa är stora och behöver mer tid på sig att växa och den rider man inte in förens vid 3-3,5 år.
Och då kommer man alltidå missa 3 års test men man gör den bedömningen att hästen inte är färdig helt enkelt och inte skulle hålla att ridas in.
Medans en annan häst är klar att ridas in vid samma ålder och kan ställa upp i 3 års testet.
Jag blir mörkrädd när jag ser din okunskap. Dessutom är du en kappvändare utan dess like. När du var relativt ny som isl.hästägare satt du ju och klagade på storhästvärlden och tyckte att det var så sunt att man inom isl.hästvärlden väntade lite med inridning. Nu när du försöker göra om din isl.häst till dressyrponny och står i ett storhäststall så är plötsligt "halvblodsvärldens" ideal de enda rätta. Det som jag har fetstilat i ditt inlägg var nog det mest korkade jag har läst på länge.