NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Ja det kanske blir så i början oxå innan dom är stabila i gångarterna!? Hästen kanske är lika förvånad som mig över den extra gångarten?!:confused: hur har du tränat i dom perioderna? Ska man låta galoppen vara eller nöta på? Den blev verkligen dålig från en dag till en annan och d i samband med upptäckten av pass, å då har jag nog provat kanske 5 gr...

En "ny" gångart kan vimsa till det lite för dem, jobba på som vanligt och inte minst med galoppen :)

Kl

Sinfó har ett trasigt griffelben nu också! Nu saknar vi typ bara eksem och fång, kanske spatt så är samlingen komplett.

Min är ju fortfarande ung och under utveckling. Vi har en lång väg kvar, så jag är inte alls bekymrad över gångarterna. Jag tycker att de för det mesta är oförskämt rena med tanke på de stora bristerna i träningen :angel:

När hon har sina perioder så brukar jag passa på att träna den gångarten hon gillar bäst för tillfället (förutom passen då, den tränar vi inte) och tänker kvalitet framför kvantitet i de andra gångarterna. Jag plockar inte bort dem men jag nöjer mig med en betydligt lägre nivå. Vissa dagar kan jag tex. vara nöjd med att jag får en bra galoppfattning, medan jag andra dagar tränar övergångar i galopp. Jag har märkt på min att det hjälper inte att nöta, utan lägg fokus på det som funkar och försök lura fram resten så gott det går utan att ha för höga förväntningar. Det kan gå några dagar eller några veckor men sen släpper det och blir lättare.

Sen beror det självklart på vad det är hon har svårt för, om det är tölten som är svår så rider vi ut mycket och flyttar bogar och bakdel för det är där det sitter hos henne. Om hon tycker traven är överflödig så går jag hellre in i paddocken och tar några varv, gärna stoooora 8-volter och serpentiner, då brukar hon komma loss bra.
Om det är galoppen så brukar jag rida bort till vår lilla sandslinga (där vill hon i stort sett alltid galoppera i den svagaa uppförsbacken på hemväg). Jag vill i den mån det går lösa problemen så att hon själv bjuder till det jag vill ha fram, istället för att det ska bli diskussioner där hon går emot och gör tvärtom (för det är hon vääääääldigt duktig på, så där kan det ta sin lilla tid innan vi är helt överens).

*kl*

Fattar inte varför folk har så himla brottom att rida in sina hästar?
Varför ska man sitta och rida in en 2 åring? Varför är det så brottom?
Varför får hästarna inte växa på sig lite, mogna lite, innan man ska slänga sig upp?
Jag förstår inte varför man har så galet brottom med sina unga hästar jämt.

Varför kan man inte vänta tills hästen är minst 3 år? 4 år?
När det "bara" är en hobbyhäst som ska funka som allroundhäst.....jag FATTAR det inte. :p

Jag förstår inte alls tänket med att sitta in och börja rida så smått i skogen på en 2-2½ åring, i really dont! :cool::grin:

Gimlan & Gullan86:

Jag har haft de båda i 5 år. De första hästarna jag haft. Ena har jag ridit in själv, andra i princip lärt in allt på då hon blev inriden på turridning utan gästerna, hehe. Det har verkligen varit en resa, med båda.

Vad jag menar med växt ur... Ett nytt ridpass är ett nytt ridpass, och det finns alltid något att fila på. Men vi känner varandra så väl, och de båda har ju formats precis så som jag vill ha hästarna. Särskilt den ena. Det krävs bara en förflyttning av vikt eller en tanke, och de utför det jag vill. Mjuk, arbetsvillig, framåt.
Jag känner helt enkelt att jag skulle behöva en ny utmaning för att utveckla min ridning. Jag vill jobba på saker, älskar utmaningar. Jag vill utvecklas mer, mer och mer. Som ryttare. Och absolut, jag är sugen på att tävla och kanske ha mer gångarter än vad mina hästar räcker till också. Men det är inte huvudanledningen.

Det sitter i det ekonomiska och tiden. Jag kommer troligtvis flytta hemifrån strax, ut och jobba osv. Och att mina föräldrar inte vill mer om ansvaret endast faller på dem. Men det gör ont, att ens tänka på det.

Håller med dig, nu är jag lyckligt förskonad från den typen av människor i min närhet, men ibland förundras man över annonser. För ett tag sedan så var det en 3-åring till salu (i våras så knappt 3 år). I annonsen stod det att den var både inriden och viktbärande då den var så stor. Ingen kunnig människa väljer en sådan häst pga den bar reklamen för den direkt eller?

Intressant, du får gärna utveckla ditt tankesätt!
Jag är själv inne på andra linjen men är inte helt övertygad än.

Jag har ridit in 2 hästar med bomlöst och förstår inte heller riktigt varför man måste ha bomsadel.
ofta tar ju folk dessutom illapassande bomsadlar(som får passa sålänge medans hästen endå växer) istället för en passande bomlös som inte klämmer någonstans och ger hästen en bättre upplevelse ju.

men tur alla är olika.

*kl*

Fattar inte varför folk har så himla brottom att rida in sina hästar?
Varför ska man sitta och rida in en 2 åring? Varför är det så brottom?
Varför får hästarna inte växa på sig lite, mogna lite, innan man ska slänga sig upp?
Jag förstår inte varför man har så galet brottom med sina unga hästar jämt.

Varför kan man inte vänta tills hästen är minst 3 år? 4 år?
När det "bara" är en hobbyhäst som ska funka som allroundhäst.....jag FATTAR det inte. :p

Jag förstår inte alls tänket med att sitta in och börja rida så smått i skogen på en 2-2½ åring, i really dont! :cool::grin:

Är det du eller jag som skrivit detta:eek::confused:
Håller med dig helt till fullo och jag ältat detta länge nu.
förstår inte heller varför det är så bråttom folk förstår inte att de måste ha tålamod om de vill behålla sin häst skadefri mer än tills de blir 7-10år gamla:cry:.
Det kan gå bra men det är ju en chansning.

Hästarna ska ju belastas så smått "tidigt" men när de är mogna i kropp och knopp och inte några större utmaningar.

När alla med sina 07or satt och red ökad tölt så hade jag knappt börjat sitta in Glampi som då såg ut som en spetig 2åring.
Jag lät han växa till sig lite och först nu som snart 5åring(slutet av aug) ser han ut som en ridhäst och nu har jag börjat rida honom mer också så ofta jag hinner vilket är perfekt för honom(inte mer än 3-4gånger/vecka alltså)
markarbetar försöker jag med göra och tränar in det mesta från marken innan jag överför det till ryggen.

nu har vi börjat separera gångarterna(även om han aldrig blandat ihop dem någon gång) men att han ska ta den gångart jag ber om.
i början får de ju springa i vilken gångar de vill bara de springer framåt men han har förvisso alltid tagit exakt den gångart jag bett honom om eftersom jag lärde in kommandona för varje gångart från marken först och han har så lätt att skilja mellan dem.

Och nu har vi börjat rida tölten lite mer än bara några steg vid varje ridtur.
han tränas inte hårt alls det ska vara kul och sakta bygga upp honom inför framtiden.

han ska gå denna skoperioden med vanliga mysiga roliga ridturer där han samtidigt lär sig lite nytt varje gång.

sen blir det välförtjänt vila i några månader och efter det kommer vi börja bygga upp ännu mer stärkande och hållbar träning.
dvs klättring, skritt över stock och sten, cavaletti, långa skritt turer, mycket power med för att inte tappa viljan och sen ska vi även börja med stärkande långritter:love:.

Han älskar att jobba.

Nu banade jag iväg lite väl mycket men men hihi.
Jag tycker man ska anpassa sig efter individ och ålder iaf.
för även om hästen är välväxt och ser ut som en vuxen häst i kroppen men är 2-3år så ska man inte börja rida på den så tidigt endå.

Men alla gör ju som de vill det är deras hästar synd om hästarna bara om de får skador sen.

Detta låter lite bittert kanske men vi får se vilka av alla unghästar här på forumet som kommer hålla sig skadefria i framtiden, ska bli spännande att följa;).

Jag tvivlar inte på att många säkerligen kommer komma långt på tävlingsbanorna i tidig ålder men till vilket pris...hm.

Såg alldeles nyligen en 3åring som var "inriden" på bilden ser den ut som en shettis eller som ett typ gotlandsryss av smäcker typ brevid människan som håller...sadeln som ser ut som någon gammal hoppsadel ser ut att täcka hela häst kraken.
Den ser mer ut som en 1åring eller kanske 2åring:( ryser bara av tanken att någon suttit på dens sköra rygg.

Och jag fattar inte varför man ska vänta och rida in hästen när den är 4 eller 5 år??
Sitta och betala för en häst som bara går i hagen dag ut och dag in nä det är inget för mig.
2 år vet jag inga som rider in sina häsar förutom galoppörer somska gå löp,

Men de flesta storhästar rids in som 2,5-2,8 år en alldeles lagom ålder tycker jag man kan vänta till 3 år om den är mkt stor och väldigt valpig.
Men de flesta brukar vara mogna för att sittas in som 2,5 år, de flesta sitter upp på hösten då hästen är 2,5 år man kör en intensivperiod på kanske 12 veckor så hästen kan skritta, trava och galoppera och stanna och slappna av och börja söka sig neråt. Sedan får unghästen vila fram tills typ mars alltså 5 månader.
För att sedan ta in och finslipa för ev 3-års test och sedan får hsten en sommarvila för att man p åhösten som 3½ år börjar rida lite mera "allvarligt"

En mkt sund och vettig inridningsmetod enligt mig.. och uppenbart funkar den eftersom så många många storhästar blir både 20 och 30 år utan att vara skadade.

Men alla gör ju som man vill jag menar hästen tar ingen skada om du rider in den so m2,5 eller 7,5 år, de där är ju upp till varje hästägare att avgöra hur man vill.
Hur länge man är villig att låga hästen bara gåoch skrota helt enkelt,

Jag kan ju bara tala för mig och jag har häst för att jag vill rida och utvecklas, och inte bara för att betala för att ha en häst som går i hagen och ser söt ut.
Visst är det en kär vän men det är samtidigt en hobby som jag vill utvecklas i.
Ingen fotbollsspelare vill väl bara sitta på bänken matsch och träningar ut?? de vill väl ut på plan och spela.

Ja om man köper sig en 6 månaders unghäst måste manju vänta men jag menar att varför vänta 3 år extra när man kan rida in den som 2,5 ist för 5,5 år??
Jag tror att sättet att rida in har större betydelse för hästens hållbarhet snarare än när man rider in,
Ja nu förutsätter jag att man tidigasta rider in som 2,5 år då

Jag menar om jag tar in hästen som 5 år hoppar upp och rider intensivt, mkt på volt och låter hästen inte få vila direkt mer än någon dag här och där så tror jag denna häst går sönder snabbare.
Än vad den häst som rids in som 2,5 år och får 5 månaders vila efter första insittningen p åhösten och sedan 8 veckor på sommaren året efter som 3½ år.
Och att man sedan tar det mkt lugn mkt rakt framridning ut i skogen och håller sig ifrån volter i största mån fram tills iallafall 4½ år.

Och tyvärr är myten om att islandshästen utvecklas längre tid en myt som håller i sig.
Men tyvärr stämmer detta inte,alla raser kan växa något fram till 8 års ålder även svenskt hbl.
De flesta hästar har sin största tillväxt period fram till 4 års ålder så även isis, sedan är det mest småjysteringar som sker i skroppen.
Jorunn växte tex inte mkt på höjden efter 5 år utan de är mera bredden hon växt på.
Jag har iaf inte sett en häst eller ens hört talas om en häst som växt lika mkt som den gör under 3-4 års ålder som den gör när en är 0-2 år.
Då skulle ju hästarna vara 5 meter höga;)
Det är därför man inte rider in förrens dom är 2,5 år för det är de 2,5 första årena som de växer som värst sedan saktas det av och de blir mer långsam utveckling som sker mest under sommaren. Och då låter man ju unghästarna vila och gå på bete.
Inte en slump varför man väljer att rida in på hösten=)

Jag säger istället att man ska ta och kolla på varje häst och göra en bedömning utifrån den, vissa är stora och behöver mer tid på sig att växa och den rider man inte in förens vid 3-3,5 år.
Och då kommer man alltidå missa 3 års test men man gör den bedömningen att hästen inte är färdig helt enkelt och inte skulle hålla att ridas in.
Medans en annan häst är klar att ridas in vid samma ålder och kan ställa upp i 3 års testet.

Ja precis. Men eftersom Muninn har en Sensation ride så blev jag lite konfunderad då den ska vara den bästa på marknaden idag, sägs det. Samt att det var den jag själv tänker köpa.

Läste du svaret jag fick? Där står det varför hon inte valde bomlöst som inridnings sadel.

Kl

Sinfó har ett trasigt griffelben nu också! Nu saknar vi typ bara eksem och fång, kanske spatt så är samlingen komplett.

Lider med dig. F*n vad det ska behöva vara så mycket skit för! Tyvärr kan jag inte göra mer än hålla tummarna för att det ska läka bra.

Håller dom hårt!

Min är ju fortfarande ung och under utveckling. Vi har en lång väg kvar, så jag är inte alls bekymrad över gångarterna. Jag tycker att de för det mesta är oförskämt rena med tanke på de stora bristerna i träningen :angel:

När hon har sina perioder så brukar jag passa på att träna den gångarten hon gillar bäst för tillfället (förutom passen då, den tränar vi inte) och tänker kvalitet framför kvantitet i de andra gångarterna. Jag plockar inte bort dem men jag nöjer mig med en betydligt lägre nivå. Vissa dagar kan jag tex. vara nöjd med att jag får en bra galoppfattning, medan jag andra dagar tränar övergångar i galopp. Jag har märkt på min att det hjälper inte att nöta, utan lägg fokus på det som funkar och försök lura fram resten så gott det går utan att ha för höga förväntningar. Det kan gå några dagar eller några veckor men sen släpper det och blir lättare.

Sen beror det självklart på vad det är hon har svårt för, om det är tölten som är svår så rider vi ut mycket och flyttar bogar och bakdel för det är där det sitter hos henne. Om hon tycker traven är överflödig så går jag hellre in i paddocken och tar några varv, gärna stoooora 8-volter och serpentiner, då brukar hon komma loss bra.
Om det är galoppen så brukar jag rida bort till vår lilla sandslinga (där vill hon i stort sett alltid galoppera i den svagaa uppförsbacken på hemväg). Jag vill i den mån det går lösa problemen så att hon själv bjuder till det jag vill ha fram, istället för att det ska bli diskussioner där hon går emot och gör tvärtom (för det är hon vääääääldigt duktig på, så där kan det ta sin lilla tid innan vi är helt överens).

Du ser, det där tankesättet är så rätt! Det är vi som ryttare som måste veta när man ska nöja sig för dagen. Tyvärr finns inte den spärren hos många utan nötande efter nötande blir vardagligt.Det i sin tur smittar också av sig på nybörjarna som självklart tror att det är såhär det ska gå till.

Jag tror(!) att hästar som ges självkänsla kommer komma närmare hjärtat och visa framsteg efter viljan att lära sig.

Ja storhästar är verkligen kända för att vara mer hållbara och hålla längre än islandshästar, självklart är det rätt att ta efter och de har så mycket lägre försäkringspremier än islandshästar som verkligen visar att det är fel att rida in senare.

*OBS ironi*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka