NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Idag va sista dagen med medryttarhästen :( Oj va jag grät!! Många kramar och lite gott fick han och massa extra ompyssling, gud så jag älskar den killen alltså!! När jag skulle gå följde han efter ända till grinden, precis som han visste.. Fy så sorglig eftermiddag :(

Men.. i övermorgon ska min lilla prins besiktas och det måste jag ju vara glad över :) Om inte tom jättelycklig :D

I mitt stall betalar jag 1000kr för en islandshäst/ponny i stallhyra. Då ingår hö, halm, utsläpp alla vardagmornar och kvällar. Vi turas om att lunchfodra och är man i stallet en tid på eftermiddagen då alla ska ha em hö eller på kvällen när de ska kvällsfodras så gör man det såklart :) Vi har rullande schema för helgerna, då ansvarar man för morgonfodring och kvällsfodring fre kväll-sön kväll.

För storhäst kostar det 1300kr.

Hagarna är helt ok och vi har en paddock precis bredvid som vi får låna (ägs av grannstallet på andra sidan grusvägen).

Vår stallhyra är väl rätt billig vad jag förstått.

Men jag tycker nog du kan ta 1400kr iaf för en storhäst. Och då tycker jag det ska ingå ungefär som det gör i mitt stall. För jag tycker det är alldeles perfekt :)

Jag tycker nog du ska ta in fler inackorderingar om du vill ha in fler folk. För om du tex måste upp o ta ut 1 häst varje morgon så kan man likagörna ta ut 3-4 utan att det är jobbigare. Och då får du in mer pengar och kan även dela upp hagarna så du har sto och valackhage :)

nej sluta vad trist, varför tror de att han fått det nu då?
det som gick så bra för er nu ju ni verkade ha flyt, hoppas han precis fått det då skönt det upptäcktes i tid.

trivs du i din sensation sadel eller varför vill du ha bomsadel?

*Kl*

Hej från oss!=)

Fáfnir växer å växer!
DSC_0248-1.jpg

DSC_0019.jpg

DSC_0255.jpg

Odinn har tappat båda framskorna så går lite halvt om halvt just nu, longeras på mjuka ängar bla.
DSC_0218.jpg

Å Knäpp som alltid :love:
DSC_0237.jpg

DSC_0258-1.jpg

Hej, lite desperat här.
Någon här sålt sina älskade hästar? Av vilka anledningar har ni gjort det? Har det känts rätt?

Kan inte ens sova på nätterna. Detta äter upp mig inifrån...

vad fin han är gillade galopp bilden:)

jag tömkörde Glampi idag med och det kom en jäkla geting som satte sig på hans sida och stack honom:crazy: gissa om han blev ledsen och hysterisk då jag bara sprang fram och fick bort den.

sen blev jag stucken 3 gånger av 3 olika getingar på samma ben??? vad är det med dem egentligen:mad:

Ja jag sålde min shettis men inte förrän jag kände att jag verkligen inte hade tid med honom och han förtjänade mer tid och uppmärksamhet + att jag kände att vi inte passade ihop till 100% så det gjorde det lite enklare.
men först testade jag bara att se om någon nappa, sen hittade jag helt perfekta köpare och då kändes det så självklart men innan de dök upp så oroade jag mig väldigt mycket.

nu känns det som helt rätt beslut.

Men mina två jag har kvar vet jag inte hur jag någonsinn skulle kunna sälja speciellt inte Thengill, jag tror att jag skulle ångra mig om jag gjorde det och det går inte han är lixom mitt allt och något långt mycket mer än "bara" en häst.

men visst tiden och pengarna tryter verkligen men samtidigt skulle jag inte må bra utan dem ju.

har du många hästar eller?

Kan visst det! ;-)
Personligen fattar inte jag hur en del hinner med?? Jag höll på att drunkna i två hästar och ser mycket fram emot att ha EN! :-)

Hur hinner ni som har fler än två? Och vad gör ni förutom
Rida? Familj/jobb?

Göra förutom hästarna? Det hinns inte med något annat :D. Eller jo, att jobba! Jag jobbar, äter, sover och är i stallet. Familj består av en sambo, barn vill jag inte ha, jobbet består av heltid skiftgång, dvs mkt kvällar, nätter och helger.(o bra betalt så jag har råd med alla kusar).

Jag har tre ridhästar o två åringar. Det är svårt att hålla igång alla själv, men jag har hjälp, medryttare och inackorderingar. Men lediga dagar kan jag efter att tre hästar är motionerade sitta ner o känna att jag hade velat ha en till, för när alla är motionerade har jag ju plötsligt inget att göra....

Rida? Familj/jobb?

Jag har sexton hästar varav ungefär tio rids, flertalet olika raser och för närvarande fem islänningar. Jag sköter och rider dem själv men låter en ung tjej rida en av dem två ggr/vecka för att vara hygglig mot tjejen men ser det inte som hjälp eftersom tjejen kan åka häst men inte rida...

Jag jobbar heltid.
Har ingen famlij.
Läser och handarbetar gärna på kvällarna men det roligaste som finns är hästarna.

Jag har sålt hästar av olika skäl.
En gång sålde jag för att jag tyckte att jag behövde något bättre och flashigare. Jag ångrade mig ganska mycket under en period men sen gick det över och nu när jag har facit i hand och vet att pållen fick stanna i sitt nya hem till sin död, och att jag inte skulle haft möjlighet att behålla honom så länge så kändes det bra.

När jag fick barn sålde jag mina två hästar. Det fanns flera skäl till det. Dels berodde det på att jag blev (och är fortfarande, 15 månader senare) helt uppslukad av att ha blivit mamma, att vi är en familj. Underbart!! Det kändes som att hästarna hamnade i periferin å det rejälaste.

Sen fick jag fysiska besvär som jag först nu återhämtat mig ifrån. Ändå vågar jag fortfarande inte rida med rädsla att skada mig på nytt (hade mycket svår foglossning).

Dessutom trivdes jag inte med våran livsstil: bodde på egen gård och hade hästarna hemma. Det fungerade inte (för mig).

Jag grämde mig lite när jag sålde unghästen, men när jag hör vad roligt hans nya matte har med honom nu när hon rider in honom så känns det ändå bra och rätt. Jag hade inte kunnat sätta igång med en inridning nu när jag inte ridit på nästan två år.

Kan visst det! ;-)
Personligen fattar inte jag hur en del hinner med?? Jag höll på att drunkna i två hästar och ser mycket fram emot att ha EN! :-)

Rida? Familj/jobb?

Då är vi två..
Men det har hänt flera gånger nu att det "råkat" dyka upp hästar jag kunnat tänka mig köpa. Men det kommer aldrig kunna komma en till jag kan jämföra med min nuvarande ändå, fast hans mamma skulle jag faktiskt inte tacka nej till :-)

Hej, lite desperat här.
Någon här sålt sina älskade hästar? Av vilka anledningar har ni gjort det? Har det känts rätt?

Kan inte ens sova på nätterna. Detta äter upp mig inifrån...

Jag sålde min ponny när jag var yngre. Jag har ångrat mig var dag sedan dess. Tänker aldrig mer sälja en häst om jag inte absolut måste. Men då var detta min guldklimp som jag utvecklas något otroligt med.

nej sluta vad trist, varför tror de att han fått det nu då?
det som gick så bra för er nu ju ni verkade ha flyt, hoppas han precis fått det då skönt det upptäcktes i tid.

trivs du i din sensation sadel eller varför vill du ha bomsadel?

Jag ÄLSKAR min Sensation, förutom att den glider bakåt om jag inte drar åt gjorden som sjutton. Den gjorde inte det i början, men han har stora bogar och stora bogrörelser, och ju mer han börjar röra på sig desto mer puttas sadeln.

Nej, jag är väl bara sdel-freak helt enkelt. Och så rider jag ju så många olika hästar, så det hade varit gott att ha en som man kan slänga på på träningshästarna. Vill inte rida in unghästar i bomlöst.
Jag har ju en träningshäst hemma nu med spikrak rygg, det enda som passar OK är en gammal allround. Mammas Albion passar men är nååågot smal, och så får jag inte låna den till unghäst ;)
Ska prova min Prestige fastän den är jättesvängd. Man vet ju aldrig, det är kul att prova!

Ja, det kanske handlar om livsstil egentligen.
...

Ja helt klart! :) och prioriteringar!

Jag har för tillfället bara en häst men tar hand om den andra hästen på heltid + att jag och sambon turas om att rida han.

Har nyss fått en liten familj, har min sambo och en dotter på 3 månader. Som sagt vi hjälps åt för att båda ska kunna göra det man vill hålla på med, i mitt fall hästarna, och ändå tillbringa massa tid med dottern och hunden :)

Nej, jag gör inte så mycket annat än att umgås med familjen och djuren, men det är så jag vill leva :)

*KL*

Tog en mysig kvällsridtur i skogen igår :)

527956_3686923778653_1218242656_n.jpg

knapplån!!

I morgon är jag hästägare :D Svårt att förstå faktiskt! Min egna fina underbara raggsocka!! *lycklig* :)

Två hästar...
Visserligen har jag "växt ur" båda ridmässigt, men de står en väldigt nära. Känns så jobbigt.

På vilket sätt har du växt ur dem? Vill du tävla på högre nivå än det har kapacitet för?

Är det islandshästar?

förstår din känsla delvis när hästen inte riktigt räcker till, till det man vill göra eller inte vill samma sak.

Min bästa häst gångartsmässigt(som det verkar men den andre kommer nog kunna bli riktigt fin han med) hatar att tävla och väljer själv när han tänker ha någon vilja eller inte.
hyffsat frustrerande men när han väl ger mig allt och lite till och ger järnet hemma i skogen då vet jag varje gång att jag aldrig skulle kunna sälja honom.
Och när han är som värst och segar och inte lyssnar och jag blir så irriterad och arg så funderar man på att sälja men jag vet ju att det är som en slags hatkärlek som i ett förhållande att det går upp och ner men jag vet ju att min kärlek för honom är äkta och att det inte ens är något alternativ att sälja honom.

jag vet att jag skulle ångra mig och då ska man inte sälja för det finns ingen återvändo.

vad känner du för dina två hästar vilken tycker du bäst om och funkar bäst eller är båda lika tråkiga för dig?
men du älskar dem endå?

jag tycker ju om min shettis men inte så som jag tycker om min första häst(han jag skriver om ovan) det känns som att man måste gämföra och prioritera och känna med hjärtat.

jag trodde aldrig att jag skulle kunna sälja något av mina djur för de är ju familjemedlemmar.
men det känns skönt att ha vågat ta klivet för det är lite som med vänner, mår man inte bra tillsammans så varför envisas med att vara vänner?

och vi passade ju inte ihop och tiderna förändras med och människor utvecklas och förändras livet förändras.

jag fick barn och hade inte tid med 3 hästar, min shettis kom alltid i sista hand och ofta inte alls eftersom jag nätt och jämnt hann med 2 hästar.
och han förtjänade att jobbas med inte bara stå som ett sällskap till ingen nytta.

sen passade vi som sagt inte riktigt ihop när jag väl jobbade med honom heller, vi klickade aldrig helt.

och det är ju som med människor där med, att alla passar inte ihop.
och som med ett förhållande, det är svårt att ta steget att göra slut på ett dåligt förhållande när man blivit så van vid tryggheten.

men se till att hitta en bra köpare då tror jag att man känner sig mkt mer trygg det gjorde jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat