NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Min säger till, på sitt eget lite inåtbunda sätt. Men man märker när han inte vill alls och när han tycker det är kul att få komma ut. Jag försöker lyssna på honom, men ibland blir det så att det är nu eller aldrig som gäller (för mitt liv är ju också väldigt inrutat med jobb, barn, häst, hus osv osv), men då försöker jag göra det han verkar tycka är roligt istället så att han ska uppskatta våra stunder tillsammans.

Mina hästar vill mest på eftermiddagen/kvällen. Tar jag ut dom för ridtur på morgonen e dom inte så sugna. De har nämligen sovstund runt 10-12, tror de blir kinkiga om de inte sovit. Detta framförallt på vintertid när de ätit frukost. Nu på sommaren är det lite mer flytande med sovtider.

Om det inte är så att du har kvar hästen kan man ju alltid ta en paus och se hur det känns. Eller hjälpa någon annan med häst under studietiden, då det brukar bli ont om tid och pengar.

Det är väl tiden det blir mest ont om när jag studerar, även om det blir mycket självstudier. Men jag tar nog hem min unghäst och påbörjar hennes inridning. :)

Det största felet man kan göra är att försöka ersätta någon. Tänk inte så, tänk att detta blir ett helt nytt äventyr, inte del två med en annan skådis som spelar samma roll.

Ang. studier kan jag bara tala gör mig själv, men jag hade aldrig orkat med skolan utan hästar

Jag vet att det är största felet. Jag vill påbörja ett nytt äventyr samtidigt som jag vill ha min Filipus. Min underbara häst. Det är ju hästen med extremt stort H.

Jag kommer ju ha mycket självstudier (fick schemat nu i veckan) men samtidigt så är det mycket plugg. Men jag har bestämt mig, jag tar hem min fina Braela och fokuserar på hennes inridning. :)

*KL*

Ska rida lektion på lördag! Men Laukur har en lös sko så kan inte hovslagaren komma den här veckan får jag ställa in...:(

Är du gift det visste jag inte;)

fin häst, synd bara att det dyra inte är hökostnaderna och stallhyran utan försäkringar, veterinär, vaccineringar, hovslagare, avmaskning och allt sånt ju.
men ni verkar ju inte ha det så dåligt ställt vad gäller pengar så kanske inte märks så mycket för er:) håller tummarna!

hur gammal är hästen och varför gillar du just den?

har din kusin en massa hästar hon med? var det av henne du köpte din musblack?

haha klart du ska köpa henne=) Söt tjej! Skit i maken ;)

kl

Har funderat lite på en sak. Kanske är en dum sak men jag funderar ofta över konstiga saker. Vill höra hur ni tänker kring detta. Vi lever i ett inrutat liv med rutiner vaje dag och hästarna lika så men vi människor bestämmer ju när det är dags för hästarna att motionera oavsett om dom precis har vaknat eller om dom har varvat ner för natten eller tar deras lunchvila. haha knasigt jag vet. Säger era hästar till om dom absolut inte har ngn lust att träna eller är hästar lite knepiga och bara går med på det vi bestämmer? För en tur är ju som ett träningspass för oss. Knasfråga på morgonkvisten:rofl:

det är ju som du säger vi människor som hittat på att vi ska fodra på vissa tider osv och det anpassar sig ju hästarna till så varför inte motionen med?
även om den inte sker på samma tider är ju hästar gjorda för att när som helst behöva fly från ett rovdjur så deras kropp går ju aldrig ner i varv exakt så som människors så de kan ju springa när som helst om de måste.

de sover ju inte alls lika mkt som vi människor och en väldigt kort tid/dygn liggandes ner, just för att de blir så utsatta för rovdjur då.

sen sover inte hästar på natten, förstår inte varför folk inbillar sig det:angel:.
det är på natten de måste hålla extra koll för rovdjur jagar på natten;).

vi förmänskligar hästarna alldeles för mkt.

mina hästar sover alltid på fm när morgonsolen kommer och värmer då ligger de och gassar på sidan i hagen det är runt 9-11 tiden.

ibland har jag sett att de ligger ner på kvällen med men inte mitt i natten då har jag hört att de springr runt och leker.

ja jag har märkt att efter ett mål mat på vintern behöver de vila/blir slöa när magen är full så jag tror inte man ska rida direkt efter mat precis utan i så fall före, då brukar iaf thengill vara riktigt taggad när han vet att maten väntar där hemma, när han är lite lagom hungrig så lägger han energin på att springa.

Över till något helt annat...en fråga till er alla!
jag funderar på att ha inackorderade.
det är en tjej med ett halvblod(dock ett sto så det är kanske dumt när glampi kasterades i april?) och en islandshäst i så fall.

hon vill ha boxplatser, vad ska man ta i pris för det? sommar/vinter
och vad tycker ni som är inackorderade bör ingå?
hur mycket har man som inackorderad lust att hjälpa till och med vad?

Vad betalar ni och vad är rimligt när man bor 5km utanför en rättså stor stad som har det mesta.

Mina hästar vill mest på eftermiddagen/kvällen. Tar jag ut dom för ridtur på morgonen e dom inte så sugna. De har nämligen sovstund runt 10-12, tror de blir kinkiga om de inte sovit. Detta framförallt på vintertid när de ätit frukost. Nu på sommaren är det lite mer flytande med sovtider.

Så är min ena. Den andra älskar att jobba, så henne kan man väcka och dra med ut och hon är skitglad.
Jag har dockmtolkat oviljan att komma ut innan tolv som en vanegrej. Jag jobbar natt och det är sällan jag går upp innan tolv så tänkt att det beror på det. Men mina har också sovstund i de krokarna. Ibland ligger alla utslagna på sidan och ser döda ut :eek:

Typ 1400 och ingen mockning eller täckesbyte. Hö, strö och fodringar och in och ut på sin höjd.
Eg för lite sett till arbetskostnad och så men folk brukar ju inte vilja betala för sig :/

KL.
Liten updatering från andra sidan pölen. : )

Har ju kommit tillbaka till Finland för att sommarjobba på stallet, och njuter fortfarande så av att vara hemma igen! Livet ler kan man säga, även om min framtid är osäker med stort O. Kan inte bestämma mig vart jag skall styra till näst, och hjärtat vill 15 olika saker samtidigt. Att jag saknar Ófeigur mer än något annat behöver jag säker inte ens nämna.
En plan för tillfället är att åka till Los Angeles för ett par månader för att jobba med islandshästar.... :angel:

Valacken med spatt jag satt igång en månad sedan fick tyvärr en väldigt dålig prognos, och måste nog sättas bort. Nya röntgenbilderna visade att spatten inte blivit ett dugg bättre, så han skall inte behöva lida längre. Han är så himla fin och underbar häst att jag nästan brister ut i gråt varje gång jag ser honom i hagen, en sådan häst som han är inte värd att plågas av spatt. :cry:

Men, för tillfället rider jag en 10 årig femgångsvalack, fullbror till Bruni frá Suluholti, samt min arbetsgivares unghäst och diverse ridskolehästar då jag leder terrängritter. Så rätt hästfylld sommar jag haft. :)

Senast ändrad:

Krösa-Maja här.

Om du tar emot inackorderingar som fortfarande kan slaktas till matproduktion måste du (om du inte redan gjort det) registrera dig som foderföretagare = krångel.

Pengarna du får in ska deklareras och skattas = krångel

Som inackorderad fram tills för ett par år sedan var jag lycklig över att betala 1600kr per häst och månad vitt, för helinackordering där allt foder utom saltsten ingick liksom strö och mockning, in- och utsläpp et c.
Detta en halvmil från centrum på en medelstor svensk stad. Fina ridvägar och tillgång till ridbana och privat travbana.

Om jag var inackorderad idag skulle jag vilja ha full service men - förstås och som de flesta andra - inte vilja betala just något för det;)

Nu e det ju lite svårt att jämföra storstadsnära(Göteborg för mig) och vanlig stadsnära men jag tar 1500:- för lösdrift inkl två fodringar/dag(fast jag fodrar 3), grovfoder och strö, stallet ligger 6mil från centrala stan.

Hade jag erbjudit boxplatser inkl in/utsläpp hade jag aldrig gått under 2000 troligtvis hade 2300 känts bra. Vitt såklart. Det är mycket tid och jobb!

Är du själv beredd att hålla på med in/utsläpp och den tidsbundenhet det innebär så pröva du med inackordering. Det är viktigt att ni har samma åsikter om stallskötsel och hur hästarna skall skötas, annars kan det bli jobbigt. Men hittar man rätt personer så kan man plötsligt ha skitkul! Jag själv minns knappt när jag red ensam sist... Jag har tre inackorderingar i lösdrift.

Är du gift det visste jag inte;)

fin häst, synd bara att det dyra inte är hökostnaderna och stallhyran utan försäkringar, veterinär, vaccineringar, hovslagare, avmaskning och allt sånt ju.
men ni verkar ju inte ha det så dåligt ställt vad gäller pengar så kanske inte märks så mycket för er:) håller tummarna!

hur gammal är hästen och varför gillar du just den?

har din kusin en massa hästar hon med? var det av henne du köpte din musblack?

Nä det har du ju rätt i, mina pengar jag gör ju som jag vill ;)

En häst mer eller mindre när man har fem redan kvittar väl egentligen. Skulle vara skoningen som drar iväg. En sjätte häst skulle jag bara veterinärförsäkra, ingen idé o betala ett par tusen till om året när de är så många.

Hästen är fyra. Jag älskar henne för att hon dels ser ut som hon gör(en gammal barndomsdrömhäst såg likadan ut i ansiktet) och dels för att hon har just den typ av psyke jag gillar. Stabil, nyfiken, orädd och glad! Först fram vid grinden, kommer när man ropar, Vill med ut! Att hon sedan har en bra exteriör och kul stamtavla gör det bara bättre. Min kusin har 8hästar varav 6 egentligen är till salu. Just rák ligger på annons... Tyvärr ;) Det var hon som födde upp Kveikja, musblacken och även hon som hittade min älskade fetknopp Andi.

*kl*

Kotledsinflammation vänster fram på Snorri.
Upptäcktes idag när vi skulle till veterinären som också är kiropraktor, för att jag tyckte han känts lite oliksidig. Då hittades en pytteliten hälta vid longering på asfalt, inte på andra underlag. Efter lite detektivande lokaliserade vi den till kotleden.
Men, enligt röntgenbilderna var leden superfin, så vi fick den i tid! Boxvila och behandling och återbesök om 2 veckor.

Har en gullesöt träningshäst här som jag tänkte visa i 08-tråden. Hon är skoj! :) Femgångare till tusen och väldigt glad för att jobba....

Vad mer? Jo, jag är sjukt sugen på en Eques Levis, men jag får nog nöja mig med min sensation ;) Och så blir det en tripp till Island snart, har en kompis som vill att jag ska komma och rida lite, och min fosterbror fyller 30 år nu i september så vi ska fira födelsedagar ihop. Och maken vill dricka isländsk öl och plaska i blå lagunen ;) Perfekt, helt enkelt!

Jag skulle inte släppa in ett sto till en så
Pass nykastrerad valack... Risk för bråk och betäckningar.
Min erfarenhet är att det gärna vill sitta i läääänge ... Som du beskriver honom i bloggen verkar han ju vara väldigt hingstig fortfarande. Även om han inte får till det med märren är ju risken för slagsmål rätt stor, bland de övriga i flocken alltså...

Kolla vad andra tar betalt i närheten.

Det är alltså sant som de säger, man kan aldrig bara ha en ;)

Kan visst det! ;-)
Personligen fattar inte jag hur en del hinner med?? Jag höll på att drunkna i två hästar och ser mycket fram emot att ha EN! :-)

Hur hinner ni som har fler än två? Och vad gör ni förutom
Rida? Familj/jobb?

Jag har en unghäst, fyra år, så hon rids ännu sålänge bara i perioder och då varannan dag. 01:an är nöjd med ca fyra ggr vecka. Hon blir putt annars +att hon blir svår att hålla i hull. Jag köpte en häst till pga att 01:an inte vill ridas så mycket.

Hästarna står inackorderade på lösdrift. Min pojkvän är vanvårdad ;) och vännerna får inte så mycket tid med mig heller, men jag ställer alltid upp och när jag väl umgås med dem så är jag närvarande.

Jobbar ofta heltid men just nu 80% vilket eg passar mig bättre oavsett häst, hästar eller ingen häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat