NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Nej inte en eques, men jag har en Equipe island. Min absooooluta favoritsadel jag suttit i. Passar otroligt nog alla mina hästar och har använt den på träningshästar utan problem :)

Knapp

En liten uppdatering! Skugg fick bakslag (röntgen visade på roteringar) men på vårt återbesök såg det bra ut. Så nu får han promeneras och om 5 veckor och allt fortsätter så bra (peppar peppar) så får han skor på sig och ska börja ridas!!! LYCKA!!
422305_3597852991274_1640971336_n.jpg

Här är vi på vår första promenad. Glad matte!

Annars har jag inte så mycket nytt. Ska tävla min kompis häst i höst, en fin femgångshäst med en jäkla massa vilja. Red en fantastisk pass idag, har aldrig suttit på någon som kan accelerera så fort förut. Svinigt roligt!!

Nej, nej, nej. Fyy vad hemskt. Hoppas att de vänder.

åh! va jobbigt med sjuk häst Filipuss=( Hoppas det blir bättre! Håller tummar och tår!

Håller alla tummar och tår jag kan hitta för er!

Tack snälla! Jag ska åka ut ikväll och se om det har blivit någon förbättring, har varit bortrest hela helgen. Enligt mamma ser han bättre ut nu, så vi får se.

Nu är bara frågan om man ska fortsätta med hästar, eller om man slutar med det.

Varför skulle du sluta? Och varför ska du fortsätta? Bara att väga gör och emot och gå på magkänsla.

Jag tror att om man ens behöver ställa dig frågan så bör man verkligen fundera på det. För om det inte finns något tvivel så kommer inte frågan.... Tror jag! Kan säker vara annorlunda för vissa

Varför skulle du sluta? Och varför ska du fortsätta? Bara att väga gör och emot och gå på magkänsla.

Jag tror att om man ens behöver ställa dig frågan så bör man verkligen fundera på det. För om det inte finns något tvivel så kommer inte frågan.... Tror jag! Kan säker vara annorlunda för vissa

Just nu är jag ganska less på allt som har med skadade hästar att göra, Filipus har ju varit skadad i omgångar och det har varit en rejäl kamp om vikten osv, mammas häst har varit skadad i omgångar (gammal ryggskada efter att hon troligtvis gått omkull i hagen) samt eksem på det.. Dessutom blir jag student nu om några veckor, så frågan är ju om man har tid med häst då.

Men samtidigt så ger det mig så mycket att ha häst. Jag har haft hästar sen jag var 8 år gammal, ingen paus alls. Det är liksom en del av mitt liv. Jag vet inte hur jag skulle må utan hästar i mitt liv.

Har börjat kolla efter stallplatser om jag behåller fröken B, även kikat lite på hästannonser men det enda jag tänker är: Det är ju inte Filipus.. :o Hittade ett sto som var superfin, bra stam, i min prisklass men ändå tänker jag att det är inte Filipus. Han har varit hästen med stort H för mig, den hästen jag delat halva mitt liv med, som jag växt upp med.

Men jag har en stund att fundera, och fortsätta väga för- och nackdelar. :)

Om det inte är så att du har kvar hästen kan man ju alltid ta en paus och se hur det känns. Eller hjälpa någon annan med häst under studietiden, då det brukar bli ont om tid och pengar.

Det största felet man kan göra är att försöka ersätta någon. Tänk inte så, tänk att detta blir ett helt nytt äventyr, inte del två med en annan skådis som spelar samma roll.

Ang. studier kan jag bara tala gör mig själv, men jag hade aldrig orkat med skolan utan hästar

KL

Jaha, nu har de visst beslutat att tävlingen som skulle bli min första (och enda för i år) officiella tävling, kommer att vara en inofficiell tävling istället.

Himla typiskt eftersom jag löst licens bara för detta. Hoppas verkligen jag kan få lösa tillbaka den eller spara den till nästa år på något sätt nu när det blev såhär. Känns ju lite tråkigt, det tar liksom bort lite grann av storheten i det. Nu blir det ju ingen debut i alla fall riktigt. :( Men men, det spelar ju ingen roll egentligen, lite snopet bara.

Vilken härlig bild av er :)

KL
Jag har inte direkt varit här inne för ja har bara min lilla 2åring nu och han står bara och växer!
Men jag var och hälsade på honom igår och är så nöjd :) Får väl se hur han blir sen...

Såhär ser han ut min lilla Nattis (Nattfari).
(hopplöst svår att ta nån vettig bild på dock haha)

Har haft en riktigt härlig långtur med thengill och vagnen.
2 timmars tur, först med massa skritt då han inte gått så mycket senaste tiden och han behöver träna på skritten att han kan släppa loss även där och jobba genom hela kroppen och inte gå att slöa.

Först slöade han som vanligt(bortåt) men sen var det som att något släppt helt själv och han la ur handbromsen och gissa om jag fick en överaskning sen som var beredd på en lite halvt seg häst som jag skulle få driva på.

vi skrittade halva rundan sen var det bara hemväg kvar och jag tänkte ta lite lugn trav:angel: det tänkte inte Thengill:eek:.
Det var explosiv trav mot galopp DIREKT och sen hade han inga tankar på att sluta utan att fortsatte utan att bli trött i X km han varavade mellan ökad trav(han hade lätt platsat på travet där kändes det som:eek:) ökad galopp och jag menar ÖKAD galopp med vagn det känns kan jag lova.
Men framförallt ÖKAD TÖLT:eek: herregud mamma mia jag vet inte vad jag ska säga för det där var då fasiken inte min häst eller jo det är ju det det är:love:.
Jag ljuger inte nu och jag överdriver inte, han töltade lika snabbt som han galopperade(rusiktigt snabbt ökad galopp) helt rent och och och...jag vet inte vad jag ska säga är helt stum.
en sak är säker, jag ska RIDA den vägen nästa gång och hoppas han är lika taggad för den där tölten bara måste jag få sitta på.

Jag har ridit och sett en hel drös med hästar men jag kan ärligt säga att jag aldrig sett(förutom sm/vm då kanske:angel:) sett någon häst tölta så snabbt förut och det är min häst...kan inte riktigt förstå det.

nästa gång jag kör så ska jag ta med kameran så man kanske kan få ett uppfattning om farten.
allra helst hade jag velat att någon fotade för den tölten...gud vad häftigt det skulle vara att få se bild på den såhär fort har han aldrig någonsin kunnat tölta förut.

det kan man inte ta ifrån han iaf, när han VILL så är han :devil: snabb och explosiv.

När jag köpte han som klen liten unghäst på 4-5år tänk vilken tölt han hade då:angel: han orkade knappt ens tölta i skritt tempo bara några få steg sen blev det trav.
och nu kunde han mitt i den ökade galoppen bara slänga in ökad tölt i samma tempo och ööökkkaaaa:eek:.

ja jag säger då det...:devil: synd att denna hästen hatar tävlingsbanorna...suck.

Jag kan inte visa någon bild som ens är i närheten av denna tölt han gick i...det går inte...men just nu känner jag bara att jag är oerhört lyckligt lottad som äger en sån otroligt fin häst med en sån otrolig tölt framförallt jag är helt chockad men jag visste ju egentligen någonstans att han har en sån oerhörd utvecklingsmöjlighet och kapacitet men jag trodde inte att den skulle nå såhär långt och framförallt känner jag att han har ännu mer att ge:eek: jag kan inte riktigt se hur detta ska sluta men det är en mycket spännande resa vill jag lova.

någon gång ska jag lyckas få en bild på hans tölt/gångarter i hans rätta element där han visar sitt rätta jag....ute på vägarna i skogen.:love:

(ursäkta för extremt missbruk av "figurer" men visste inte hur jag annars skulle kunna uttrycka vad jag kände idag)

knapplån!

Nån som har en Eques sella soft till sin Isis? :) Verkar som en bra sadel och rätt "lik"
Childeric vad jag förstått? Nån som är mer insatt i detta? :)

Jag har :love: Älskar den!!!
Sålde min Childeric och köpte denna. Den är fantastisk!
Childericen var för lång för mina hästar, och Sellan är ju superkort,
mjuk och superskön. Både jag och hästarna gillar den :)
Mycket nöjd med köpet. Två kompisar i stallet som har Childeric resp Draupnir
ska båda sälja dom och köpa Sellan :)

Om dom är lika eller ej.. Jo till viss del, men alla ser ju typ lika ut nuförtiden ;)
Dom påminner om varandra, men childeric är ju endå alltid childeric = såå skön för ryttaren :love: (enl mig).

Mycket bra sadel till bra pris :)

KL
Blir lite knäpp på allt just nu. 01:an måste få en annan sadel. Lippon ligger perfekt, men hon är inte nöjd. Har kommit fram till att jag ska köpa en Star Trekk dressyr, men har ännu inte hittat något vettigt på begagnatmarknaden.

Lippon ska stoppas om i dagarna, inte för att det är akut, men det rekommenderas att man stoppar om den inom ett år (den är så mjuk i stoppningen) och nu tar en kompis ut en sadelmakare så då är det lika bra att få det gjort. Lippon är eg. utprovad till 08:an så sadeln ska stoppas om för att passa henne optimalt.

Pengar, pengar, pengar. De här utgifterna känns helt okej, finns med inom ramen för min budget. Men nu har jag fått ett sånt extremt sug efter ett eget släp. Tittar, drömmer, funderar. Vill inte låna, behöver inget superflaschigt men det är ju ändå femsiffriga belopp liksom. Gha!

(Ja, ilandsproblem. Men jag lever ju i ett sånt :p )

Jag har oxå ett ilandsproblem, jag vill ha fler hästar.

Hur motiverar jag ett inköp av häst nr 6 i ordningen? Jag kan ju inte direkt påstå att jag behöver en till?

Jag är ju så förälskad i min kusins häst, den är tillsalu och varje gång jag hör att någon skall komma o titta så blir jag så jäkla skraj att hon skall försvinna! Jag vill ju helt egoistiskt ha henne själv!! Jag har ju plats, vi har så mkt gräs hemma så hästarna går nu på kanske 25%... Hö tar vi eget o köper det som behövs utöver billigt. Det skulle inte märkas med en till eller hur??

wpid-frassta.jpg

wpid-dsc_3865.jpg

wpid-dsc_1081.jpg

wpid-dsc_1083.jpg

Jag fyller år i helgen, kanske skulle fira med en häst till? Men frågan är om det blir skilsmässa då????....

Oh, skäck! En sån kan man väl få köpa litesådär extra liksom? :D Jättefin! :)

Hade han haft mindre pejl på hästarna kanske jag bara hade kunnat släppa in henne o inte säga nåt?

En fördel iaf är att han oxå tycker om henne. Men han har både broms och konsekvenstänkande - det har inte jag :angel:

haha klart du ska köpa henne=) Söt tjej! Skit i maken ;)

kl

Har funderat lite på en sak. Kanske är en dum sak men jag funderar ofta över konstiga saker. Vill höra hur ni tänker kring detta. Vi lever i ett inrutat liv med rutiner vaje dag och hästarna lika så men vi människor bestämmer ju när det är dags för hästarna att motionera oavsett om dom precis har vaknat eller om dom har varvat ner för natten eller tar deras lunchvila. haha knasigt jag vet. Säger era hästar till om dom absolut inte har ngn lust att träna eller är hästar lite knepiga och bara går med på det vi bestämmer? För en tur är ju som ett träningspass för oss. Knasfråga på morgonkvisten:rofl:

Det där har jag också funderat på! Men min häst säger till. Vi har ett väldigt långt avstånd mellan beteshagen och jordhagen som dom får stå i över dagen. Jag är lat, och brukar ibland rida upp istället för att driva dom framför mig. Vissa dagar kommer hästen fram till mig direkt, då kan jag bara hoppa upp, andra dagar går han iväg mot jordhagen själv, då är det ingen idé att rida upp, utan man får snällt gå själv med.

Däremot har jag aldrig märkt något mer när man ska ut på själva ridturen, men då verkar alltid hästen positiv, så då tycker han förhoppningsvis att det inte ska bli allt för jobbigt :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat