NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Vad söt hästpussfilmen va!

Jag har en kompis som aldrig haft djur och jag kan tycka synd om henne för det. Hon har ingen som helst förståelse för att man kan ha känslor för ett djur, at det kan bli en familjemedlem och betyda något. Inte enda när jag fick ta bort Godi förstod hon hit jag kunde vara ledsen för det. Tragiskt att hon aldrig fått uppleva det, det borde alla få.

lila är snyggt :D Köpte en HV Polo grimma med skaft i ljusblått, svart o lila, åååå va det kommer passa honom :)

Förstår din sprudlande glädje inför hästköpet, jag var precis likadan. Hoppas nu bara att vet.besiktningen går bra :crazy: . Det är lätt att man blir så förblindad av sina känslor att man kanske bortsker från några "småfel" om dem skulle dyka upp.
Själv var jag så uppskruvad inför mitt köp att jorden höll på rasa samman när jag några dagar innan besiktning och hämtning fick reda på att min bokade stallplats gick upp i rök (sjuk stallägare som fick för sig att avveckla verksamheten). Nu ordnade det sig så bra till slut ändå men jag grät en hel del kan jag säga, av ren besvikelse :cry:

Men nu ska vi hoppas att allt går bra på torsdag (eller om det var tidigare) :)

kl
Någon som har något bra tips på träns som passar lite större huvuden och mkt hår. Vill inte klippa och grejja. Har sett att det har skavts bort lite hår under örat på Figge.

Kl.

Gullan: Alla kan tyvärr inte, i alla lägen av livet, ha häst. För min del var det ekonomin som sa stopp. Och just ekonomin är ju en viktig pusselbit för resten av livet också, så för bådas våran skull så såldes han.

Kl igen ;)
Idag hade jag och flickan en bättre dag. Nu när hon kan tölta så är det ju dags att försöka ta sig vidare och det är JOBBIGT (för oss båda), men isf kändes hon inte lika sur och stretig så det var plus på den!
Tror hon är inne i en växtperiod också, känns som om rumpan dragit iväg lite ..

KL
Som nämnt tidigare i tråden har jag funderat på visning av min 08:a. Jag har fått en del varningar om tränare som visserligen får resultat men på hästens bekostnad. Sen har jag också fått en del förslag på bra tränare. En del av dem är de riktigt stora inom islandshästvärlden. En av dem är typ min idol. Är det ens nån idé att höra av sig till en sån storing för en vanlig dödlig?
Förstår ju att de väljer bort en del hästar, kanske redan innan de sett dem tom.
Men som sagt är det nån idé?

Det är bara att höra av sig och fråga :)
Dom kan inte mer än säga nej, och då finns det andra.
Däremot tycker jag inte att en tränare/visare är seriös om den säger nej innan hästen ens är sedd. Dom flesta hästar som kommer till visning ägs av "vanliga dödliga" så kör på du ;)
(hoppas såklart på att hon hamnar i närheten så man får se underverket irl ;))

Kl

Lite luddigt inlägg men, För att ta det från början! Mitt sto är bedömt med en 6a för pass på Island för flera år sedan! Jag har aldrig ens tänkt tanken på att passen ska finnas där då hon ofta är travtaktig i tölten osv! Men idag tänkte jag av någon anledning prova lägga pass då jag hade i bakhuvudet en raka för några år sedan då det blev pass? efter en galopp... Sagt å gjort jag provade idag! Å det gick!? Fast sen blev jag osäker, kan det ha varit snabb tölt? Eller har hon rent av pass???! Min fråga är , kan en häst lägga sig i pass som aldrig visat tillstymmelse till nåt passanlag innan?? Förutom då 6an på bedömning... Luddigt jag vet men jag är heeelt förvirrad nu!!:confused: :D

Min fråga är , kan en häst lägga sig i pass som aldrig visat tillstymmelse till nåt passanlag innan??

Det korta svaret på den frågan är helt sonika ja.

"Plötsligt händer det" är en slogan som passar rätt bra in på denna slags överraskningar. Fyrgångare som visar sig ha pass, kanske inte den allra bästa passen, men visst händer det och visst händer det även att vad man trodde var en fyrgångare utvecklas till en riktig femgångare med BRA pass.

Sökte på WF lite snabbt, om ditt sto heter som ditt användarnamn och har gårdsnamnet Kúludalsá så är hennes 6:a på passen motiverad med:

"Pass: 6,0
A) Tempofattigt B) Osäker E) Växlar"

Och det säger väl att passen finns där, att den är tränad någon gång i tiden men vid tidpunkten egentligen inte räckte till på en visning. Eller att hästen hade en dålig dag. :angel: Med mer träning kanske hästen kan få en bättre siffra. Men långt ifrån alla hästar som har passanlag är bra passhästar eller femgångshästar och rids kanske hellre som fyrgångare! :laugh: Om det nu ens är rätt häst jag hittade! ;)

Det korta svaret på den frågan är helt sonika ja.

"Plötsligt händer det" är en slogan som passar rätt bra in på denna slags överraskningar. Fyrgångare som visar sig ha pass, kanske inte den allra bästa passen, men visst händer det och visst händer det även att vad man trodde var en fyrgångare utvecklas till en riktig femgångare med BRA pass.

Sökte på WF lite snabbt, om ditt sto heter som ditt användarnamn och har gårdsnamnet Kúludalsá så är hennes 6:a på passen motiverad med:

"Pass: 6,0
A) Tempofattigt B) Osäker E) Växlar"

Och det säger väl att passen finns där, att den är tränad någon gång i tiden men vid tidpunkten egentligen inte räckte till på en visning. Eller att hästen hade en dålig dag. :angel: Med mer träning kanske hästen kan få en bättre siffra. Men långt ifrån alla hästar som har passanlag är bra passhästar eller femgångshästar och rids kanske hellre som fyrgångare! :laugh: Om det nu ens är rätt häst jag hittade! ;)

Tack för svar!! :) :bow:
Det är rätt häst!!
haha "Plötsligt händer det" var ett bra uttryck på händelsen!! Jag kunde inte ens i min vildaste fantasi tro att det fanns pass i henne även om det fanns på pappret! som sagt en 6a är ju egentligen inget att hänga i julgranen men... Jag måste få nån i stallet och följa med å kolla så jag inte helt är ute å cyklar.. :eek: OM det nu är pass HUR tränar man upp den?
// Anna som funderat på å sälja för att köpa femgångare :eek:

Visar väl upp lilla 07:ans bilder från visningen här med:)

mail

mail

Kl

Lite luddigt inlägg men, För att ta det från början! Mitt sto är bedömt med en 6a för pass på Island för flera år sedan! Jag har aldrig ens tänkt tanken på att passen ska finnas där då hon ofta är travtaktig i tölten osv! Men idag tänkte jag av någon anledning prova lägga pass då jag hade i bakhuvudet en raka för några år sedan då det blev pass? efter en galopp... Sagt å gjort jag provade idag! Å det gick!? Fast sen blev jag osäker, kan det ha varit snabb tölt? Eller har hon rent av pass???! Min fråga är , kan en häst lägga sig i pass som aldrig visat tillstymmelse till nåt passanlag innan?? Förutom då 6an på bedömning... Luddigt jag vet men jag är heeelt förvirrad nu!!:confused: :D

Jajjemän. Min 01:a var en solklar fyrgångare. Trodde alla. Tills nu i vår eller om det var sommar. Plötslig blev kunde hon bli passig i tölten i riktig höga tempon och sen var det bara att lägga henne i pass utan problem :)

knapplån!

Haft en härlig eftermiddag med min underbara medryttarhäst, en vän och hennes charmtroll till häst :)
Blir repris i morrn em sen får jag säga farväl till fina killen, det känns så sorgligt, han har lärt mig enormt mycket och sen är han en riktigt riktigt snäll kille!!

Men får ju se honom varje dag istallet ändå, och nån ridtur kanske man kan få framöver :) *hoppas*

Snart bara 5 dagar kvar till besiktning :D Längtar!!

Jajjemän. Min 01:a var en solklar fyrgångare. Trodde alla. Tills nu i vår eller om det var sommar. Plötslig blev kunde hon bli passig i tölten i riktig höga tempon och sen var det bara att lägga henne i pass utan problem :)

Då kanske jag inte är helt ute och cyklar!!?:angel: Jag får ge det lite tid och se om det kan vara som jag tror!! Jag om nån håller tummarna för att det är så men än kan jag nog inte ropa hej!! :) Jag återkommer!! :)

Det är tydligen inte helt ovanligt att passen visar sig först när hästen är runt tio år sådär, då är det liksom stabila och "klara" för pass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka