NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

KL.

Har varit ute och ridit Barmi några gånger. Obekymrad, trevlig kille.
Har - förstås - inte fått ett travsteg ,men jag gör heller inga försök att påverka val av sprungen gångart än så länge. Hästen behöver ha styrka, kondis och förstå hjälperna betydligt mer innan jag börjar med den typen av träning.

Kul däremot att han verkar ha mycket lätt för tölt.
När jag ber honom att springa blir det antingen fyrtaktig grisepass eller passtaktig tölt (beroende på hur man vill se på saken). När det går lagom mycket fortare, blir det stundtals ren tölt, stundtals mer passtaktigt.

När det ska gå undan på riktigt, kan det bli galopp eller pass eller något blandat.

Trevlig kille, hur som helst!

Isa avslappnad och trevlig, arbetsbar.

Snorri fick gå med sadel igår och bära svampen åt mig, och fick träna på att stå mellan skaklarna på rockarden.

Dagmar och Karl fick bli klappade.

Ja jag håller helt med dig! Och framförallt med hästar framför andra djurarter så har icke-djurmänniskor en tendens att tro att alla alltid är maniska som en 10-åring. Nu finns det ju de som fortfarande är så som vuxna också ;) Men jag är absolut inte sådan och jag uppskattar ärligt talat inte att få rosa hästplanscher av min moster när jag är 22 år gammal, och inte heller vet jag vad jag borde få för reaktion när min kompis skriker på bussen "titta titta anna, hästar" av att hon ser några ben och ett huvud borta i periferin :cool:

Vad fin hon är! Såg att de lagt upp bilder på deras sida på fb, och det måste väl varit din??

Är så imponerad av Thengill.
häromveckan var han jättekonstigt och visade tydligt att något var fel.
När jag red gick han ojämnt och tog olika långa kliv och vågade inte riktigt lägga vikt på benen.
Han lät ansträngd som att det gjorde ont när jag bad honom tölta.
så hoppade av och då höll han upp sitt ben där jag stod och vände sitt huvud och "pekade" mot benet riktigt så tydligt så jag skulle förstå att det var där det gjorde ont.
och så hittade jag jättesmå skorpor i karlederna på alla 4 benen.

så fick han vila i några dagar och jag behandlade muggen.

och igår så tog jag en testrunda barbacka i skritt tänkte jag för att se hur han kändes.
Och då var han sitt gamla jag igen pigg och framåt och ville gärna galoppera fort fort gissa om jag blev glad då.

Är så tacksam för att han visar så tydligt(eller jag märker det iaf efter våra år tillsammans) så att jag ska förstå när något är fel.
samma med sadlar han inte gillar då går han heller inte fram och slutar trava(bara töltar och traven har han annars väldigt lätt för).

Min fina underbara kille.

Red Glampi igår med och han gick riktigt bra han med oj vad hade de ätit egentligen båda var kanonpigga.
Nya skor fick de häromdagen och jag trodde att Glampi kanske skulle bli lite öm eller gå lite mer försiktigt kanske men han rörde sig mycket bättre.
riktigt taggad och pigg och ville helst springa hela tiden men alltid i ett sansat tempo så vi tränar på att öka galoppen och idag ökade han själv för första gången och drog på rejält i galoppen riktigt kul.

han travar ju lättare än töltar men idag töltade han lika mycket som han travade ett enormt stort steg för honom det var som att något hade lossnat.
jag kunde t.o.m tölta den där bra rena tölten från skritt men det är som att han måste gå över en spärr för direkt från skritten är tölten ren sen blir den travtaktig men blir helt ren med lite fart och helst från galopp eller trav(som han nyligen börjat med så han kan ju uppenbarligen hålla reda på benen när det börjar gå att ta tölt från trav).

jag upptäckte även att han börjart förstå halvhalterna även i tölten nu och han gick t.o.m i form i arbetstölten vissa stunder.
Han är så otroligt häftig allt händer så snabbt nu min fina fina häst.

33136172.jpg

33136180.jpg

Blir så avundsjuk att jag nästan gråter...:cry:

Var en vecka på Island förra augusti och när jag ser dina bilder så blir saknaden så stor att det gör ont. Hade tänkt åka tillbaka i år, men jag köpte en häst istället.......

*KL*

Fick äntligen lite egentid med min fina häst igår :) Har varit mycket med hökörning och förberedelser inför dotterns dop så jag har inte ridit på typ en vecka, gissa om det var underbart att sitta i sadeln igen :p

Busade i galopp och han fick springa på ordentligt och sen samlade jag upp honom och gav han lite stöd och tryckte på i traven och han är sååå fin när han har den energin, underbar känsla!!:love:

Hoppas jag kan ta en tur ikväll åxå!

553521_3675384330174_104753594_n.jpg

Kl

Nu har jag provat passen igen och det gick även den här gången!! :laugh:
Kan fortfarande inte förstå hur min fyrgångare med fyra fina gångarter, lite problem med travtakt i tölt emellanåt och väljer helst trav har PASS??!!:eek:
Jag kan själv inte förstå och är smått chockad men ack så glad :love:
Extra roligt när dom i stallet inte trodde på mig och skrattade när jag sa att hon la sig i pass!! Haha men idag visade vi dom!! Hihi
Nu blir det inga mer passläggningar förens vi ridit för nån instruktör och fått lite tips å råd!!

Det är bara att höra av sig och fråga :)
Dom kan inte mer än säga nej, och då finns det andra.
Däremot tycker jag inte att en tränare/visare är seriös om den säger nej innan hästen ens är sedd. Dom flesta hästar som kommer till visning ägs av "vanliga dödliga" så kör på du ;)

Nu har jag hört av mig inte bara till en utan TVÅ stycken som är lite av mina gudar. Visserligen bara på mejl så de kanske tycker jag är oseriös som inte ringer, men ställde mest allmänna frågor om hur de brukar göra när de "antar" en häst, så kändes överdrivet att ringa. Nämnde såklart att jag har en häst som jag tycker är fin och tror kan vara bra nog för visning.

Känns lite som det kvittar om de svarar eller ej, jag känner mig jättemodig som vågade :) Annars finns det ju andra duktiga tränare tex den du gav tips på PM är absolut aktuell :)

Jag vet, det är en chock att ens fyrgångare är femgångare :o Känns helt konstigt ju :)

Ang. travtakt i tölten så skulle jag tro att du måste få med rumpan mer "bara". Öppna kan vara toppen, från halt eller ryggning också, lätt uppförsbacke och träning i största allmänhet för ökad bärighet.

Jag vet, det är en chock att ens fyrgångare är femgångare :o Känns helt konstigt ju :)

Ang. travtakt i tölten så skulle jag tro att du måste få med rumpan mer "bara". Öppna kan vara toppen, från halt eller ryggning också, lätt uppförsbacke och träning i största allmänhet för ökad bärighet.

Hihi ja minst sagt chockad!!! Och nu har jag helt plötsligt fått nya mål med min ridning!!! Totalomvändning!!;)

Ang travtakten så var det bra tips för hon hamnar lätt på framdelen och fuskar gärna med bakdelen!!

Jag upplever att det är omöjligt att att få en bra tölt med en häst på framdelen :) Den måste liksom bära sig själv för att det ska funka. Men det där med tölt är ju inte så himla lätt alla gånger :)

Jag upplever att det är omöjligt att att få en bra tölt med en häst på framdelen :) Den måste liksom bära sig själv för att det ska funka. Men det där med tölt är ju inte så himla lätt alla gånger :)

Nej precis det blir liksom pannkaka av allt när hon hänger sig i tyglarna och blir framtung!! :( men vi kämpar på!! Det har blivit dåligt med lektioner nu under sommaren men jag hoppas vi kan återgå till kontinuerliga lektioner! :)Man fastnar så lätt när man tragglar själv hemma!:crazy:

knapplån!

Nån som har en Eques sella soft till sin Isis? :) Verkar som en bra sadel och rätt "lik"
Childeric vad jag förstått? Nån som är mer insatt i detta? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka