NYA snack- och uppdateringstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: NYA snack- och uppdateringstråden

Kan visst det! ;-)
Personligen fattar inte jag hur en del hinner med?? Jag höll på att drunkna i två hästar och ser mycket fram emot att ha EN! :-)

Hur hinner ni som har fler än två? Och vad gör ni förutom
Rida? Familj/jobb?

Det ÄR en livsstil, att äga häst är verkligen inget fritidsintresse det tar upp all vaken tid i princip både tankemässigt och fysiskt arbete, speciellt om man har dem hemma.

vill man inte att det ska inkräkta på familjelivet får man rida på ridskola 1 gång i veckan eller vara medryttare:crazy:.

Jag tycker 3-4hästar funkar bra om man inte har barn och 2 ridhästar klarar man ju lätt då men liten risk för att sambon ska bli lidande givetvis.

Men med barn...:crazy: man har ju tur om man skulle hinna normal motionera 1 häst.

önskar jag med hade kunnat säga "jag vill inte ha barn" men det ville jag ju, jag vill inte leva hela mitt liv och sen sitta ensam på ålderns höst utan att få uppleva glädjen med barn/familjen och barnbarn osv.
Det är verkligen ren och skär lycka och man ser faktiskt inte hästarna på samma sätt nu när man fått uppleva kärleken till ett barn.
Men jag älskar fortfarande mina hästar men den där rena djupa magiska kärleken går raka vägen till min son vare sig jag vill det eller inte.

Det jobbiga är att det ibland känns som att man dras åt två håll, som att man får välja, antingen familj eller hästarna:crazy: eller något halvhjärtat mitt emellan tyvärr.
någon måste bli lidande man räcker inte till helt...

Jag har alltså 2 ridhästar, 1 barn under 2år, heltidsjobb en sambo, ett hus att ta hand om mat att laga och två hästar att motionera då.
vännerna kommer helt klart i sista hand tur de är förstående och när vi väl träffas är det jättekul och intensivt.

förut kom hästarna i första hand sen sambo..:angel:

men nu kommer mitt barn i första hand sen sambo sen hästarna så man prioriterar annorlunda när man fått uppleva denna kärlek:love:.

Jag har inte samma press på mig själv med hästarna, jag har dem inte för att vinna tävlingar eller träna och utvecklas stor.
de är en avkoppling och terapi för mig nu och jag rider för att det är roligt, för att jag älskar islandshästarna och att få komma ut i naturen tillsammans med dem.

och för att jag tycker så mycket om att umgås med likasinnade.

förutom allt det jag räknade upp så brukar jag teckna om jag någon gång hinner vilket brukar bli svårt men på hösten när det regnar och är trist så brukar hästarna ha lågsäson och vila minst 1 skoperiod för vila kropp och knopp och då hinner jag med vila och längta lite + hinna med andra intressen vilket är perfekt.

sen har jag möjligheten att åka och rida hos bekanta om suget blir för stort för det är jag rätt säker på att det kommer bli i höst har verkligen fått riktigt ridsug detta året och längtar till varje ridtur, precis så som det ska vara:love:

tack för era stallhyre "tips".

vad äter ett halvblod/dag då haha?

jag vet inte hur jag ska göra med problemet att det är ett sto men samtidigt är det ju en stor häst + att det är höst nu och jag är rätt säker på att glampi inte kommer bry sig ett skit faktiskt.

men man vet ju inte till våren men han verkar vara mkt mindre hingstig än vad thengill var som nykasterad.

glampi reagerade inte ens sist han såg en ny häst blev snarare avvaktande och misstänksam, trodde han skulle springa fram och visa upp sig.
tror hormonerna börjat lägga sig, speciellt som det börjar bli höst med.

jag vet inte hur jag ska göra med problemet att det är ett sto men samtidigt är det ju en stor häst + att det är höst nu och jag är rätt säker på att glampi inte kommer bry sig ett skit faktiskt.

men man vet ju inte till våren men han verkar vara mkt mindre hingstig än vad thengill var som nykasterad.

Jag har ju gjort det där misstaget jag då- tvärsäker på att det var lugnt men vilket j***la liv det blev och min fina valack blev häradabetäckaren från helvetet när det blev vår. :-p i övrigt inte alls hingstig... Men brunstigt sto satte fart...
Mitt råd: utgå från att det KAN hända och utrusta sig med
Plan B så du inte står där med skägget i brevlådan, sparkakadad valack, sönderbetäckt sto och arg häatägare... :-s
Många valacker som kastrerades tidigt servar ju gärna ston, därav att många har skiljes sto/valack hagar.

Att det är en storhäst är iiiiinga problem, min lilla Godi, tre äpplen hög (128) lyckades utan problem ta sig upp på ston på 160. Bara att sträcka lite extra på tårna :p

Så låt inte höjdskillnaden lura dig att det är lugnt. ;)

Finns ju ganska gott om exempel på hästar som
Kommit till på grund av människans naivitet vad gäller storlekens betydelse... ;-))

*KL*

Tog en härlig tur på Laukur igår kväll! Han var pigg och framåt. tar i bättre och bättre i skritten nu. Han har haft den där typiska unghäst ängsligheten och går försiktigt för att kunna titta på allt, nu trampar han på bättre och har kommit på att det går att titta även då :p Han töltar flera steg åt gången nu så det är påväg att släppa nu. Ska rida lektion på lördag så då kommer jag få mer hjälp hoppas jag :)

Sen har jag blivit tillfrågad att vara med på Erlingur kurs nästa helg, funderar på ena dagen, kanske sista möjligheten jag får i år att rida för han och det var typ ett år sen jag red för honom nu så jag måste nästan tacka ja :)

Han har alltså Inte gått igenom besiktningen en?
Då får vi hoppS det går bra å att du får hem en pålle idag :D

Jag ÄLSKAR min Sensation, förutom att den glider bakåt om jag inte drar åt gjorden som sjutton. Den gjorde inte det i början, men han har stora bogar och stora bogrörelser, och ju mer han börjar röra på sig desto mer puttas sadeln.

Nej, jag är väl bara sdel-freak helt enkelt. Och så rider jag ju så många olika hästar, så det hade varit gott att ha en som man kan slänga på på träningshästarna. Vill inte rida in unghästar i bomlöst.
Jag har ju en träningshäst hemma nu med spikrak rygg, det enda som passar OK är en gammal allround. Mammas Albion passar men är nååågot smal, och så får jag inte låna den till unghäst ;)
Ska prova min Prestige fastän den är jättesvängd. Man vet ju aldrig, det är kul att prova!

Intressant, du får gärna utveckla ditt tankesätt!
Jag är själv inne på andra linjen men är inte helt övertygad än.

Knapplån

I går gav jag mig ut på en skogsrunda med Jorunn, och vi fick båda så vi teg då jag lyckades rida vilse:o:D
Så några stigar var det inte tala om utan här var det bara till att kliva rakt in i skogen. Harig som jag är så var det lite jobbigt i början men efter ett tag slappnade både jag och Jorunn av och det gick riktigt bra. Gamla minnen kom fram då jag alltid satt och red så i skogen. Hmm måste vara åldern som gör en harig hahaha.

Men det var verkligen underbart, och både häst och ryttare var toknöjda.
Ska åka iväg här för lite sadelprovning igen(dock inte till samma hehe) och hoppas jag hittar en som passar mig, hästen OCH plånboken.. gärna 8 kronor får den kosta hahaha.
Hmm undrar om jag kommer hitta någon sadel:angel:
Skömt å sido... hoppas jag hittar en som jag kan trivas i och hästen.

Det handlar mest bara om att jag vill sitta stadigt och vara helt balanserad. Både för min egen skull och hästens.
Min bomlösa kräver att man som ryttare är helt och fullt i balans, annars kan den kasa åt sidan. Ens brister som ryttare syns direkt, där en bomsadel istället maskerar det lite.
Så både för att hjälpa unghästens dåliga balans och inte påverkar fel, och för att jag helt enkelt inte vill åka av när hästen gör sina tjusiga bockningar eller far iväg ;)

Är det din sensation du pratar om nu?

För jag upplever att den är betydligt stabilare än många bomsadlar vid just häftiga hopp och rörelser åt alla håll och kanter. Den rörde sig inte en millimeter på varken Godi eller Sol när de fick för sig att korsa vägen i ett enda stort jämfota hopp åt sidan eller när det blev lite skuttigt och dans på bakben för den delen.

JR:en sitter också som en smäck på Sol, men andra sadlar har kanat åt sidan på både Sol och Godi när de visat upp sina konster. :angel: Så på just den punkten är jag inte det minsta orolig för att rida i min sensation. Däremot så blir det ju inte alls samma viktfördelning, så om man sitter snett så blir det ju precis lika snett belastat på hästen, eftersom den som du säger inte "maskerar" på samma sätt som en bomsadel till viss del gör.

KL.
Mejlade ett par av de riktigt stora inom islandshästvärlden om att ev. ta min 08:a på träning. Nu har jag fått svar från Gud. Eller ja, en av dem som jag ser upp till jättemycket.

Hen svarade mycket trevligt och berättade om upplägget samt kostnad. Kostanden är hög, men som väntat. Dyrt skulle jag inte kalla det, men det är helt klart mycket pengar.

Har nu mejlat några ytterligare frågar samt upplyst om att jag börjat titta på de praktiska detaljerna :eek: Jag är i chock över att jag ens tordes höra av mig till Gud :crazy:

Det handlar mest bara om att jag vill sitta stadigt och vara helt balanserad. Både för min egen skull och hästens.
Min bomlösa kräver att man som ryttare är helt och fullt i balans, annars kan den kasa åt sidan. Ens brister som ryttare syns direkt, där en bomsadel istället maskerar det lite.
Så både för att hjälpa unghästens dåliga balans och inte påverkar fel, och för att jag helt enkelt inte vill åka av när hästen gör sina tjusiga bockningar eller far iväg ;)

Då förstår jag helt vad du menar.
Håller även fast vid att själv rida in med bomlöst då jag istället ser det som jag kan hjälpa honom bära upp sig lättare om jag komma åt tydligare. Man ska veta var sin svaghet sitter.

KL.
Mejlade ett par av de riktigt stora inom islandshästvärlden om att ev. ta min 08:a på träning. Nu har jag fått svar från Gud. Eller ja, en av dem som jag ser upp till jättemycket.

Hen svarade mycket trevligt och berättade om upplägget samt kostnad. Kostanden är hög, men som väntat. Dyrt skulle jag inte kalla det, men det är helt klart mycket pengar.

Har nu mejlat några ytterligare frågar samt upplyst om att jag börjat titta på de praktiska detaljerna :eek: Jag är i chock över att jag ens tordes höra av mig till Gud :crazy:

hihi vad roligt med GUD! ;) Men ja det kanske är det dom är!! Jag lämnade bort min på träninf en månad och ja vilka underverk dom kan uträtta! skulle jag haft pengarna hade jag helt klart lämnat iväg på träning för visningoch förhoppningsvis höja poängen lite!! :)
Gudarna brukar vara riktigt trevliga har jag märkt!:))
Hoppas du hittar nån som du vill lämna hästen till!!

kl

Som jag har skrivit förrut har jag lyckats hitta pass på min "fyr"gångare... MEN priset för det verkar ha blivit att den runda fina samlade galoppen har försvunnit!!!??:eek: Nu är det stel,struttig och hemsk!!! tror ni jag kommer hitta den fina galoppen igen??
hittade en gångart men en annan försvann....

Det är kanske det som menas med fyrgångare - det finns bara fyra gångarter åt gången:D

Kan inte svara på din fråga, men jag kan ju berätta hur det varit för min femgångare.

På henne pendlar alla gångarter fram och tillbaka i perioder. I våras hade hon en riktig passperiod, som följdes av en riktig travperiod, som nu har blivt en töltperiod som verkar vara på väg över till en galopperiod. :p

Så ja, det går i perioder vilken gångart hon föredrar, och det är lite olika hur pass mycket sämre de andra gångarterna blir. I början av töltperioden ville hon helst inte trava och hon slog väldigt lätt över till tölt, men sen efter nån vecka så blev det stabilare så att hon likagärna travar. Ett tag nu har alla gångarter varit ungefär lika lätta. Helt underbart, men jag vet att det bara är en tidsfråga innan det slår över åt nåt håll, jag gissar att det blir pass som är favoriten snart. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den...
2
Svar
25
· Visningar
3 003
Senast: LenaH
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka