Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Han är en pärla :)

Har en tjej på 14 år som brukar hoppa honom nu när hennes ponny varit knackig.
en väldigt seriös tjej som rider mjukt och trevligt och uppskattar att få chansen att rida ett väldresserat djur.
Q han bär runt på henne o hoppar så snällt så. Sötnosen!
får se om dom kanske provar å tävla lite nästa år, hon kan lära sig mkt av honom.

Instämmer i beundranskören, vilken jäkla häst du har! :love:

Du och Fiorano ( och flera andra i denna tråden) får mig att tänka i "andra banor" kring hästägande. Jag har ingen egen nu, men hoppas på att kunna ha egen snart/så småningom och en mara känns så sjukt nära när man tittar på era bilder. Jag har ju varit främst ponnyryttare alltid och är inte av någon imponerande längd (. 1.60) och inte heller speciellt tung (maxar väl på 64 kg, men normalare är 58-60.) jag rider idag mest fullblod, men känner mig typ liten på dem, och tror att ponny/strax övervuxen ponny vore perfekt för mig. Tack :bow: för att ni visar hur bra det kan vara

KL.

Briar och jag tränar vidare. Han har satt en hel del vinterpäls och visar då sina fina stickelhår.
Red kurs i onsdags, hade planerat ett pass men en annan deltagare hade halt häst och jag kom hem tidigare från jobbet så jag hann hämta min sötnos och han fick då två pass (och jag fick sammanlagt fem ridpass för instruktör den eftermiddagen).
En bild:
1378658_333306213482663_1460774698_n.jpg

delvis kl

Vet ni vad era hästar väger? Vore intressant att höra om.

Mankhöjd?
Vikt (våg eller måttband?) ?

Vilken typ upplever du din connemara som? Grov? Tunn? Sporttyp (kort och kvadratisk, längre ben)?

Connemaror är toppen. Min connemara går både msv b dressyr å 130 hoppning men jag kan lika gärna låta syrrans barn rida ut på honom. Jag hör ju även till dom som rider halvblod på 170 men när mina är gamla å jag vill ha en ny så kommer jag absolut leta efter en stor mara för jag behöver inte rida mer än msv 130.

Igår ställde vi släpet på vågen. 1700kg vägde det in på. Med connemara och russ i. Släpet ska väga typ 940kg tomt men jag tror golvet var ganska blött nu så det kanske väger iaf 1000kg. Så kanske 425?

Hon är högre än coben som är 143 (bra mått va? :D ).

Just nu är hon väl relativt sportig men om man tänker på hur föräldrarna ser ut kommer hon grovna ganska rejält innan hon är klar. De är lite mer "klassiska" connemaror. Hon ser ganska olika ut från dag till dag fortfarande.

Tredje gången löshoppning för X, hon fattade direkt. Däremot är hon lite lat :eek: Och väldigt ur form. Vi skyller på pälssättningen.
(För russet var det första gången och hon skuttade 70cm utan vidare).

Jag vägde i våras i samband med tandkoll på kliniken. Då vägde Barbie ca 370 kg, 140 cm och Juno 393kg typ 144cm. Eeh, dom är inte smalare nu:o. Dom väger lite för mycket men det skiter jag i:p.

*kl*

Igår fick båda gå en klubbis här hemma. Juno debuterade L:C1 och var super på framridningen men la av helt inne på banan. Är ändå väldigt nöjd med honom eftersom han inte tittade och egentligen uppförde sig helt okej. Barbie gick L:A1 och jag hade så mycket fokus på galoppdelen att jag red fel väg två gånger i travdelen... Galoppdelen blev dock väldigt bra med jättefin känsla så det var det värt:p.

598920_10201416967738040_836960076_n.jpg

delvis kl

Mankhöjd?

Vilken typ upplever du din connemara som? Grov? Tunn? Sporttyp (kort och kvadratisk, längre ben)?

Enligt måttband väger han 386 kg, han är aldrig vägd på våg så hur exakt det är vet jag inte. Använder det mest för att se om det går upp eller ner.

Mätintyget säger att han är ca 145 cm i mankhöjd.

Skulle säga att han är av den grövre modellen.

Jag upplever inte vår ponny så grov utan lite mer mot sportponnytypen. Sen finns det givetvis massa i honom, det är inte någon spinkis :).

Höjden ligger uppskattningsvis på 143 cm men han är inte mätt än....
Ska slutmäta nästa år.

s250.photobucket.com/user/happyrider_photos/media/DSC02795_zpsa463557b.jpg.html]
DSC02795_zpsa463557b.jpg
[/URL]

Klart du ska ha connemara;)

KL
Bägge mina ponnyskruttor var dräktiga på 90dagar förra veckan. Nu hoppas jag allt går väl och att jag får två små fina fölungar nästa år.

Rider sporadiskt på April, mest uteritter och hon sköter sig jätte bra.
B börjar se ut som en riktig gammal fölmärr (nu dräktig med 3e fölet)
Årets fölunge är jag väldigt nöjd med men hon har attityd den lilla damen. Man får ha tålamod med de små:banghead:

delvis kl

Mankhöjd?

Min är 158 cm i mankhöjd och är numera vad jag skulle kalla grov. ;-)
Med måttband har hon tidigare legat på 520 kg men då är hon lite för grov så jag vill ha henne på max 500 kg ungefär.

knapplån
har trasigt tangentbord, så vissa tecken funkar ej.

en fråga till er connemarakunniga. ungefär hur länge växer en ungmara

Min connemara slutade växa på höjden som 4-5 åring kanske och breddade sig och blev klar i kroppen mellan 5 och 6 år.

Däremot gick han upp en storlek i täcken vid 10 års ålder O_o Gissningsvis var det väl ungefär då jag började rida och träna honom mer ordentligt under en längre period

tack för ditt svar.. så en 08-a börjar bli färdigväxt nu. förstår att allt är relativt dock. jag har inget emot en överhöjdare, tvärtom. men döttrarna ;)

Min var 142cm på sitt treårstest. Mätte häromdagen och nu som fyraåring är han 145cm. Han har breddat sig väldigt mycket och börjar se mer klar ut i kroppen. Tror dock att det kommer hända lite till eftersom han känns lite sen överlag och är född rätt sent, i mitten av juli.

*kl*
Fina, fina connemaror!
Jag skötte en mycket trevlig connemara valack
ett tag när jag var tonåring.
Jag har underbara minnen från den tiden!

Går jag ner tillräckligt i vikt vill jag köpa en connemara.
Den är en av mina favoritraser, så jag har något att kämpa för.
(Jag är naturligt smal, men gick upp snormycket i vikt pga medicinering.)

Era fina bilder ger mig bra motivation.
Tack för det! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 371
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 490
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA