Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

tack för svaren ang hur de växer.
connemara är min idealhästras. de jag träffat och ridit har varit charmiga, smidiga, robusta, energiska, envisa men inte dumma, keliga och ja.. listan blir lång och ni vet ju själva bättre än jag. ponnystl passar min längd bättre. i slutet av nittiotalet besökte jag ofta ett connemarastuteri då min kusins döttrar fick tävla deras ponnys. fick då möjlighet att själv umgås med hästarna och rida. helt underbara. att gå ut i hagen och kela med unghästarna var en underbar erfarenhet.
då hade jag inte möjlighet att ha häst och det krossade mitt hjärta.. hade fallit rejält för en treåring och tänker på henne än idag :(

nu har jag barn som rider och har själv börjat rida igen. både lektion och på grannens hästar. bor på en gård med möjlighet att ha hästar och börjat kolla annonser, så inser jag att det är connemara jag vill ha. :)

caps lock, siffror och a funkar inte på mitt tangentbord.. har a i copy paste :eek:,

Senast ändrad:

En gång connemara alltid connemara ;)
Det är klart det är en connemara ni ska ha! Nu vet jag ju inte vart ni bor, men det finns ju uppfödare som har lite äldre ponnies också.

Jag har en 08, och hon har inte växt på höjden på två år nu, men hon är fortfarande något hög bak. Som tre-åring var hon dödssjuk, men lyckades repa sig, så jag vet inte om hon stannade till då och har inte kommit ikapp. Tanken var från uppfödarens sida att hon skulle bli en överhöjdare med råge, men har stannat på maxat D verkar det som. Hennes mamma var 160 i tävlingskondition och 155 efter 5 föl, och många av Gittans (min häst) morbröder är överhöjdare, så vi får se.

Senast ändrad:

Detta har jag tänkt svara på ett tag och lägga in bilder, men eftersom jag inte kommit åt bilderna har jag väntat.

När Gittan var som sjukast för två år sedan vägde hon 385kg, vägd på Ultuna, och det var ett benrangel. Hon var då lika hög som idag, dvs maxad D. Ska leta reda på bilder nästa vecka så ni får se och jämföra med idag.
Nu tror jag hon väger runt 480 kg, mätt med måttband i våras, men omkretsen har inte ändrats nämnvärt sedan dess.
Jag upplever henne som en sporttyp och absolut inte grov, men hon har ganska djup bål, så hon "sväljer" ryttare bra.

Som sagt var, återkommer med bilder.

Kl

Idag red jag och Zacke för en ny jätteduktig tränare och det kändes hur bra som helst :banana:
Han har ju varit väldigt oliksidig men idag gick båda varven lika bra :) Och han kämpade på så bra min prins! Får se om jag kommer ur sängen i morn bara ;)
Nu har jag lite funderingar på om han ska klippas eller ej... Han blev väldigt svettig idag, känns inte riktigt schysst, men vi har så himla kallt stall(högt i tak). Har aldrig haft honom klippt förut..

Fick fina ord av tränare att han var trevlig liten häst :love:

1383103_10151672762536479_866728630_n_zps15ae355b.jpg

Vad roligt att ni hittat en tränare ni trivs med :)

Angående klippningen så måste man ju inte helklippa utan kan ju prova någon variant av spårklippning som gör att han inte svettas så mycket men ändå inte behöver täckas en massa.

Vad kul :-D

Du kan ju spårklippa en bit så blir det iaf enormt mycket lättare att hålla rent och hästen torkar fortare. Typ strupranden, bringa o mellan frambenen kanske?

Kl

Ni som kan det här med tävlingar, jag sitter och funderar på min och pållans tävlingsdebut, och hittade i tdb en klubbtävling för en grannklubb, måste vi vara med i den klubben eller går det bra att vara med ändå? Det var nämligen en LC, vilket skulle passa oss alldeles utmärkt och de växer ju inte på träd direkt.

Troligen måste du vara medlem i klubben. Men vissa klubbar har samarbete med varandra och låter andra klubbars medlemmer vara med på klubbisarna. Ring och fråga:).

Troligen måste du vara medlem för att få vara med och är det bara en tävling kanske det känns surt att betala både medlemsavgift + startavgift. Kolla efter Pay and rides i närheten istället, om det inte är superviktigt med att det är tävling :)

Han är en riktig sötnos!

Kl
Här är det inte så kul...
Vi har upplevt vår lille P lite knackig i traven i vänster varv på böjt spår. Jag har skyllt på allt möjligt såsom bråk i hagen mm...
Men igår ringde jag kliniken och fick tid om 2,5 vecka.
Det märkliga är att vi ser honom springa och busa helt rent i hagen och även i skogen på rakt spår är han helt ren.
Igår red jag honom (efter rekommendation från kliniken, att hållas igång) och prövade att trava en liten bit på asfalten på halvlång tygel, han rör sig helt perfekt.
Funderar ju givetvis en massa vad det kan vara...
Oroar mig halvt ihjäl. Tog nämligen bort mitt sjuåriga halvblod i somras efter en ganska lång skadehistorik med massa röntgenfynd.

Det känns så himla trist men samtidigt skönt att få honom kollad.

Hoppas det visar sig att det inte är någon fara med honom!

*kl

Här har vi ägnat oss lite åt tömkörning idag, fasen att det ska vara så svårt :p Vi har flyttat tillbaka till det lilla stallet på landet igen då jag fått heltidsjobb och idag kom tanken att första lönen kanske man skulle köpa sig tömmar från Tärnsjö :love: Men fasen vad man lätt blir bortskämd när man står på anläggning med helinackordering, tre ridhus, utebana, fantastiska ridvägar och terränghinder. Hoppas att jag inte tappar motivationen i vinter när det mest blir ridning själv i mörkret utomhus. Finns inte ens bra ridhus att åka till inom rimligt avstånd :(

Jag är i den sitsen nu.

Hästen är knackig i vänter varv men ingen fattar vad det är, det är bara gissningar vi går genom nu, en efter en.... suck....

Åh nej vad trist!

Det är så frustrerande när man märker att något stör dem men man vet inte vad...:mad:

Jag har ju som sagt klinik inbokad om lite mindre än två veckor nu.
Det enda vi kan se på vår ponny är en liten svullnad på höger bogspets. Vi vet att han blivit sparkad där för ett tag sen och det är kanske det som spökar??

Jobbigt med skumma symptom :-(

Tiger har traskat om kring i Lund idag och blivit klappad på och fotad med massa studenter. Han var en stjärna efter några inledande förvirrade minuter, en riktig klippa! :love:

Ja då finns det ju kanske nåt att börja gå på i alla fall om inte första kontrollerna visar något (longering/böjprov).

Jag ska ringa min veterinär på måndag och diskutera lite. Just nu är jag inne på borrelia/erlicha (eller hur det stavas ;) ) alternativt att han har vart öm i bakhovarna av att gå barfota och spänt sig så det sitter "fast" upp i bakbenen på honom. Det borde ju dock ha visat sig på böjprov tycker jag...

Påminn mig, vad hade vet för teori när ni var inne senast? Förkylning?

Connemaran: Ah, är det denna aktivitet som orsakat diskussionen om brodd på kullersten? Vad är det ni haft för er? :)

*KL

Vi red ut en sväng igår, hade egentligen planerat att skritta fram en sväng ute och sen dressyra lite men han hade så bra framåtbjudning så vi fortsatte ut. Han brukar stå emot, tveka, skygga och snurra för jämnan när man rider ut annars. Blev lite väl spännande när han tyckte det var superkul att galoppera dock och jag bara hade det tredelade tränsbettet men inga incidenter i alla fall :p

På tisdag ska han träffa tandläkaren på förmiddagen och klippas en andra gång på eftermiddagen.

I veckan har vi också gjort en ny lägstanotering på viktmåttbandet: 380 kg :banana:

Ja infektionen trodde vet var förkylning. Så vi skickades hem med "ta det lugnt/skritta" i två veckor. Vilket vi gjort nu men ingen förändring, han blir trött av minsta lilla arbete.

Oviljan att galoppera troddes på "trångskodd". Dock inte felskodd. Svårt att förklara utan att inlägget blir 500 tecken ;)

Men i alla fall så har han fått ny lättare skor runt om. Först fram men sen även bak. Och det har gjort att han faktiskt är mer framåt och villig. Dock har det gjort att den första symptomen blivit mer tydlig. Bakkärran ser inte ut att synka med fram.. Han känns lite sådär varannan-dags-knackig/vinglig.

Longerade idag och inner bakben, framförallt höger, ser ut att röra sig långsammare...

Bra aptit, verkar glad, ej temp eller svullnader i benen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
275
· Visningar
5 371
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 490
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar