Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Har du testat någon typ av equiterapi?

Påminner lite om hur min häst har varit i perioder, hon har också utretts till höger och vänster, kollat och röntgat det allra mesta. Hon går med ganska mycket spänningar i perioder och behandlingarna hos ET hjälper henne mycket. Nu har jag supergranskat mig själv och börjat om helt med ridningen sedan i somras, fokuserar verkligen på att hon ska gå avslappnat och lösgjort, det gör du säkert redan. Men just ET har varit ett viktigt komplement för vår del.

Senast ändrad:

Ok, kanske att det är flera komponenter i det hela.

Det är ju bra att man får en viss förbättring med nya skorna, men kikade på ditt klipp på fejjan tidigare idag (eller om det var igår) och tycker väl som du att han ser lite osynkad ut.

Hoppas det ordnar sig för er i alla fall! Nytt klinikbesök bokat eller vad är planen?

+ LCG

Ja, det var i lördags vi red på kullersten. Valde att inte brodda och det funkade fint :-) var bara skritt men det gick o trava oxå (testade innan). Östgöta nation har det som tradition vid denna balen, först red vi in på deras innergård och slängde in deras medaljer och sedan gick vi efter fanbäraren från nationen till af borgen.

Duktig häst som snabbt fattade att alla människor inte är hästfolk men att de inte menar något ont trots det :-P

Roligast var nog ändå att rida runt i parken mellan af borgen o domkyrkan innan vi började :-D

Igår fick vi övat på Tigers "oväder gör mig förvildad"-beteende, helt plötsligt i regnet smäll åskan så det skallrade i fönstren. Tiger står såklart mitt ute på fältet och kurar ihop sig och man får liksom ingen kontakt förrän han spärrar upp ögonen och kastar sig iväg när man kommer närmre. Men utan grimma och med lite tålamod (sjukt lätt att ha tålamod när det åskar och hällregnar och man bara väntar på att bli träffad i huvudet av blixten) så går det rätt fort. Men han är grym att öva på om man har svårt att läsa av hur vida hästen låter en komma fram eller inte. När man väl nåt fram till honom blir han jätteglad när man lägger grimskaftet runt halsen och springer väldigt gärna med in överlycklig att man räddat honom. Knäpphäst! :love:

Jag har en osteopat som inte bor så långt borta som verkar seriös och duktig. Hon behandlar inte hästar med problem innan hon har fått OK av veterinär. Hon kan behandla hästar i förebyggande syfte men just inte sådana som min utan att veterinär okejat det.

Nu har jag inte haft en tanke på att ringa henne innan jag vart och kollat upp hästen igen hos min veterinär på kliniken så vi får se i morgon vad domen blir. Det jag vet redan nu är att nytt blodprov ska göras och blodprov för fästingburen sjukdom. Nytt böjprov nu då hästen är skodd med andra slags skor och runt om sedan förra gången. Ridprov ska ev. göras. Jag tror inte det behövs, dom kommer nog se i longeringen vad jag menar men sadel och träns ska i alla fall med.

Haserna på hästen röntgades 2010 u.a. men det kanske kan bli aktuellt igen ändå. Eller nåt UL.... Vi får se imorrn...

Jag hoppas ändå kanske att det är något som osteopaten kan fixa på hemmaplan...

Ja vi åker in i morgon bitti. Longerade igår igen och det går ju inte bättre direkt så jag hoppas vi hittar nåt konkret i morgon! Nya blodprovet ska bli väldigt intressant eftersom jag upplever hästen mer ansträngd nu än tidigare...

Tack tack

Vi är hemma igen, dock inte mycket klokare. Värdena är oförändrade och det är tydligen inget bra alls på gångna tre veckor.

Så nya prover är tagna och skickas nu på analys. Får svar inom en vecka.

Fortfarande u.a. på böjprov högt och lågt runt om. Ingen reaktion i rygg, länd, kors. Dom gick ned i halsen och letade efter infektion men det såg bra ut där med.

Så innan svaren på blodproven kommer, om ca en vecka,, så kan vi inte säga nåt och heller inte behandla nåt.

Vet är dock säker på att rörelsestörningen inte kommer från någon dold hälta utan att den troligen är medicinsk. Hon tror dock inte på borrelia eller anaplasma för då skulle hästen vara mycket sämre men vi har tagit sådana prov också för att jag ville det.

Dom ska kolla lever- och njurvärden och även "leta efter spår" av -tillbaka på ruta ett- invertes cancer :(

Skulle blodproven inte visa nåt speciellt så har vi nog inte tänkt så mycket längre än... Vi avvaktar och ser.
Jag ska sticka iväg nu och skaffa ett "Kolla masken" också bara för att... Hästen har varit nollad på alla träckprov i flera års tid nu men men. Har läst nu att tex stora blodmasken kan påverka bakbensaktiviteten O_o

Det låter verkligen "mysko".
Förstår om du blir orolig, inte roligt alls... många gånger är det bättre att få veta vad som är fel och sen åtgärda.

Det är inga värden som är "så dåliga" utan värdena visar på att det finns en infektion i kroppen. Men det är inga skyhöga värden man skulle bli rädd av. Det farliga är att värdena står stilla fast det gått tre veckor sedan första provet. Dom skulle ha blivit bättre nu var det ju tänkt... Det visar att det är nåt i kroppen men ett vanligt virus typ förkylning, sätter sig inte på rörelseapparaten så det är nåt annat, än så länge odefinierat :(

Nämendå, hade ju hoppats att det skulle ha kommit åtminstone lite närmare en lösning nu :(

*KL

Gedion har träffat tandläkaren idag, jag var inte med själv under besöket men tydligen ska han ha varit sårig i munnen pga vassa tänder. Tandläkaren undrade om han gått länge över tiden men det här besöket var enligt hans rekommendation tidsmässigt. Det ska inte ha haft något med utrustningen att göra, det hade min vän frågat såklart. Står återbesök om 10-12 månader efter den här behandlingen också men jag kanske tar honom redan på våren nästa år ändå.

Kl
Är så lättad ikväll.

Har varit på kliniken med lille P och det var inget allvarligt med honom. Det var antagligen som jag misstänkte med allt bråk i hagen han fått ta emot. Han hade en muskelskada höger bog som han troligtvis varit/ är besvärad av och även ett överben vf som jag trodde hade läkt ut men som fortfarande var "aktivt" och troligtvis gjort ont.

Summan av det hela blev skritt och lugn trav i fyra veckor, massage med någon slags gel på de utsatta ställena och Metacam i två veckor. Därefter fick vi smyga igång med lite mer träning.

Det känns ändå skönt att vi åkte. Nu är han verkligen genomgången, helt ren på alla böjprov och även röntgad och ultraljudad på bog och vf. Han fick också mycket beröm för sitt temperament och han skötte sig super!

Är så himla skönt!

Härligt att höra. Här fortsätter utredningen... Blodproven gav inget nytt svar alls, symptomen är kvar och i morgon kommer en osteopat ut och känner genom hästen.

Håll tummarna!

Det står i min tråd under "Hästvård" >> Invertes cancer-tråden. Och på FB ;)

Men hon hittade grejer så vi har kanske nåt att gå på. Däremot kan det komma mer efter att låsningar släppts på, det vet vi inte, än, ska ringa vet så fort jag kommer ihåg det :)

Huh, jag som tyckte jag hade span på fejjan :p Men gött att det kanske kan finnas en ände att börja nysta i!

*KL

Vi kämpar på med motivationen efter att ha lämnat stall med ridhus och massa ridsällskap till förmån för litet stall utan ridhus och i princip inget ridsällskap. Men kommer jag bara igång så minns jag ju hur jäkla roligt det är, svårt bara att sparka igång kroppen och komma iväg. Men motivationen är sådär rent allmänt just nu.

Det är väl lite sådana tider nu också. Sedan man drog om klockan så tvärdog ju allting känns det som!

Och ridskolan har bommat igen nu för vintern, sätter igång lite smått efter nyår igen med igångridning av ponny men lektionsverksamheten sätter inte igång förrän i mars... Blir alltid så tyst och tråkigt i stallet den här perioden =(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 339
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 490
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 130
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?