Sv: Nya Connemaratråden!
Vad händer här...
Tja, fick för mig att hästarna behövde skor eftersom frosten kom. Älskar min hovslagare!
Jag ringde en fredag kväll. Tre dygn senare hade jag tio hästar skodda (hon kom på söndagen och tog ett gäng, de sista fem ställde jag in på måndagsmorgonen så skodde hon medan jag var på jobbet)!
Briar jobbas precis som de andra framför allt längs vägen nu under vintern men paddocken ser ut att vara OK nu. Frös till jämnt utan isfläckar, och nu har det kommit fem cm snö så det kan bli riktigt trevligt.
Har börjat låna ut honom en gång i veckan till en trevlig 12-årig tjej vars kusin bor granne med mig. Har tänkt mig att de kanske skulle ut och tävla dressyr tillsammans. Tjejen är duktig, och Briar är lättriden så redan andra passet tillsammans fick de till fina, samlade galoppfattningar, fina travserpentiner runt tunnor med 4m avstånd (riktigt fina omställningar runt tunnorna). Av misstag blev det trevliga öppna på volten. Tösen kan inte öppna och sluta, men hamnade i sitsen så att det resultatet kom och det gör ju ingenting.
Tjejen i fråga är med i samma ridklubb som jag. I den klubben dräller det av ungar som får elit-ponnyer av sina föräldrar (och som är duktiga på att rida också, och som faktiskt verkar vara rätt snälla) och jag kan tycka att det är synd om den här trevliga, goa tjejen vars föräldrar är intelligenta nog att inte lägga ut 100000kr på ponny åt dottern.
När jag nu råkar ha en ponny som med träning nog kan stå sig rätt högt upp i ponnydressyren, så kan jag ju låna ut honom till en så trevlig tjej.
Eftersom han bara är fem år, så behövs ju en hel del ytterligare träning innan han når sin maxkapacitet, men det kan ju vara ganska många år för dem gemensamt om det vill sig.
jag har väl tänkt starta Briar på dressyr själv, men det blir mot storhästar och då kommer han aldrig att "räcka till" och riktigt komma till sin rätt.