Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Pro-Feed?
Funkade dunderbra på min maghäst (kblstravare, änglahäst:cry:). Han fick det 1 gg/dag, året runt.

*KL

En kompis var ute och tittade på mina sadlar förra veckan, trots att måttbandet säger ungefär samma omfång som tidigare är G numera för fet för dressyrsadeln :arghh: Så nu måste vi verkligen få fart på träningen men det är fasen svårt att få tiden att gå ihop p.g.a. sjukdom i familjen. Funderar på medryttare men jag är sjukt kräsen med vem som får ta hand om ponnyskrället.

Jag har stängslat om hans frukosthage också så nu får han gå ensam större delen av dagen så att han inte kan äta de andra hästarnas silage då jag är ganska säker på att det är det som gör honom så dålig i magen. Han brukar inte bry sig så mycket om att vara själv när det bara är en tråd emellan så förhoppningsvis ska det gå bra.

Kl
Idag fick jag rida lille P för dottern är på konfirmation :).

Det är rent makalöst vad den där lille ponnyn är full av energi...
Nu får vi börja rida lite mer ordentligt (efter sparkskadan på bogen) och det känns jättebra. Han behöver få börja arbetas i trav och galopp också...

Jag är glad varje gång dottern har förhinder, rider honom mer än gärna. Förbaskat rolig ponny det här!! :d

Hur går det för er alla här? :)

Jag kämpar fortfarande på med zackes mage... Veterinärerna är ganska oengagerade.. Säger för det mesta bara att "många hästar blir så på vintern".. Har ändå fått tips på lite olika magmedel som vi kör med.. Fortfarande ingen bättring. Skönt i alla fall att se att han inte mår dåligt för övrigt och att han är pigg och glad.

Idag är jag dock lite sur på honom. Fick promenad sällskap av en icke hästkunnig vän idag. Märkte att zacke fått en stor sten som fastnat i skon.. Lät min vän stå och hålla honom medans jag gick och letade efter något att kunna peta bort stenen med. När jag kommer tillbaka säger hon att Zacke nafsat henne i handen :eek: absolut inget stort, det blev som ett litet nyp-blåmärke på handen. Men blir ändå så chockad:eek: under dom 6 åren jag haft honom har han aldrig visat den minsta antydan till att göra någon illa. Han är den som jag alltid låter barn hälsa på och jag har alltid litat på att han inte gör nått till skillnad mot min andra ponny som kan hitta på både det ena och det andra. Nu blir jag lite besviken även fast det inte var så allvarligt och jag såg ju inte vad som egentligen hände.. Min genomsnälla häst ska inte göra sånt och tycker att det är så pinsamt :(

Min "maghäst" var dåligt året runt:cry:
Bäst på sommaren med bete dagtid, box med hö mm nattetid

Ja hur går det här egentligen... Nu när det är mörkt så blir det inte mycket ridning i veckorna. Ser ingen mening med att rida ut i mörker, får inte ut nånting av det så det gör jag inte.

Idag har det beordrats övertid för alla som har möjlighet så jag har dealat med min chef om att få ta "långlunch" på dagarna mot att jag inte behöver åka iväg på em, "för ut till hästen måste jag i vilket fall som helst nån gång under dygnet".

Det gick han med på så nu kommer jag kunna rida på dagtid, ska bli supernice! :D

Fast än så länge rider jag ju bara 20-30 minuter och i skritt. Slänger in lite trav ibland för att känna efter bara och än så länge känns det bra. Men klart man är orolig ändå på att det kan finnas inflammationer i knäna. Jag vet bara inte hur jag ska kunna hinna åka in på åb innan jul eller om jag ska spara till januari. Måste räkna självriskdagar tror jag, snål som jag är...

Jag har i helgen flyttat de tre ponnyerna. De två damerna ska nu gå på lösdrift med fri tillgång på hö (med sånt där slowfeeding-tjohejs) och Keso har fått en lekkamrat :D
Världens bästa Jonathan ställde i lördags upp och hjälpte mig flytta hästar och all utrustning samt mocka ur Peia och Kesos gamla boxar. Tilläggas ska dessutom att han var ute på fredagen, kom hem till mig 5.40, somnade 7 när jag åkte till stallet och blev sen väckt av mig 9.20. Sen hjälpte han mig hela dagen, fick mat vid 17 och sen gick han på natten i fängelset klockan 18 och jobbade till 7 igår morse. Han sa att de sista timmarna i bevakningscentralen var han tvungen att stå upp för att inte somna :o
I ärlighetens namn, Mathilde hjälpte faktiskt också till :bump:

Igår tömde jag Cinnas box samt skurade hennes vidrigt äckliga boxväggar. Idag har jag målat om boxväggarna och nu är det äntligen klart. Jag är ohyggligt trött och har en brutal träningsvärk. Och nackspärr. (Men nackspärren är från andra övningar :o ) Och dessutom skyldig Jonathan en fantastisk julklapp. Typ en resa till Mexiko eller så :rofl:

Jag rider lille P ca 2 dagar i veckan och dottern rider ca 4 dagar.
Vi har kommit igång riktigt bra efter sparkskadan. Rider fullt ut i skogen i alla gångarter och har även börjat arbeta honom på lite större volter i skritt och trav. Det känns att han "tappat" lite av sin utbildning under den ofrivilliga vilan men jag tror att vi ganska snabbt kan hämta ikapp det. :)

Vad händer här...

Tja, fick för mig att hästarna behövde skor eftersom frosten kom. Älskar min hovslagare!
Jag ringde en fredag kväll. Tre dygn senare hade jag tio hästar skodda (hon kom på söndagen och tog ett gäng, de sista fem ställde jag in på måndagsmorgonen så skodde hon medan jag var på jobbet)!

Briar jobbas precis som de andra framför allt längs vägen nu under vintern men paddocken ser ut att vara OK nu. Frös till jämnt utan isfläckar, och nu har det kommit fem cm snö så det kan bli riktigt trevligt.

Har börjat låna ut honom en gång i veckan till en trevlig 12-årig tjej vars kusin bor granne med mig. Har tänkt mig att de kanske skulle ut och tävla dressyr tillsammans. Tjejen är duktig, och Briar är lättriden så redan andra passet tillsammans fick de till fina, samlade galoppfattningar, fina travserpentiner runt tunnor med 4m avstånd (riktigt fina omställningar runt tunnorna). Av misstag blev det trevliga öppna på volten. Tösen kan inte öppna och sluta, men hamnade i sitsen så att det resultatet kom och det gör ju ingenting.

Tjejen i fråga är med i samma ridklubb som jag. I den klubben dräller det av ungar som får elit-ponnyer av sina föräldrar (och som är duktiga på att rida också, och som faktiskt verkar vara rätt snälla) och jag kan tycka att det är synd om den här trevliga, goa tjejen vars föräldrar är intelligenta nog att inte lägga ut 100000kr på ponny åt dottern.
När jag nu råkar ha en ponny som med träning nog kan stå sig rätt högt upp i ponnydressyren, så kan jag ju låna ut honom till en så trevlig tjej.
Eftersom han bara är fem år, så behövs ju en hel del ytterligare träning innan han når sin maxkapacitet, men det kan ju vara ganska många år för dem gemensamt om det vill sig.

jag har väl tänkt starta Briar på dressyr själv, men det blir mot storhästar och då kommer han aldrig att "räcka till" och riktigt komma till sin rätt.

Kl

Vi har snö! :-D underbart! Ska ut o rida o sen till Flyinge och kolla lite clinics på deras öppet hus och förhoppningsvis lyckas bestämma vilken gjord så jag kan beställa en AE-däckel att tömköra Tigern med. Har ju ingen alls och min inack visade sig vara eo fena på det där så nu tänkte jag o Tiger göra ett försök :-P jag är helt hopplös på att hantera tömmar så matteträning behövs och vi har ju faktiskt ett ridhus 700 m bort som vi tänkte utnyttja denna vintern vid dåligt underlag.

Så himla fint av dig! Du verkar vara så generös med dina hästar gentemot andra, önskar jag hade haft någon liknande person i min omgivning när jag var ponnyryttare :love:

Idag har vi jagat lösa hästar för att inte ha dem upp på E22:an. Sjukt kul, not!

Inackorderingen skulle skritta en runda o jag gick åt andra hållet för att rida lite längre. Möttes av sto med grimskaft o två föl som glatt travade förbi mig o Tiger. Vi bor på en grusväg parallellt med E22:an och självklart viker de av rakt mot motorvägen när de sprungit förbi oss. Och det är typ en åker mellan och inte så mycket staket utmed... Dessutom är ett gäng jägare på väg ut för att skjuta vad de nu skjuter i skogsdungen precis bredvid, hade ju säkert bättrat på fångningsmöjligheterna!

De springer dock in på en gård och håller sig hyfsat stilla där tills ägarna dyker upp och jag äntligen (!) kommit fram till rätt jäkla ledningscentral men sen ska de inte bli fångade utan springer rakt ut på fältet igen och galopperar rakt mot E22:an. Panikartat slut på samtalet genom att i galopp stoppa mobilen i fickan och sedan jagades stackars Tiger i den snabbaste galoppen ever på stenhård grusväg (4 brodd :bow:) för att försöka genskjuta dem och då hade även inackorderingen sett hästarna och kommer galopperandes rakt över den plöjda betåkern på sin vanligtvis lätt speedade arabfröken. Men vi hann, typ, nästan, inte genskjuta men åtm så att de vände tillbaka och sedan bara sådär lät sig stoet fångas mitt på nästa åker. Pust!

Tiger o hans tjej visade iaf att när det väl gällde så skötte de sig prickfritt! Tiger brukar visserligen bli väldigt uppjagad och rädd men blir nästan ännu lydigare när han inte vet vad han ska bli av och i värsta fall ryter man till och det ifrågasäts liksom aldrig. Inackorderingens kommentar var dock mer "Det var antingen vi eller dom upp på motorvägen" men som tur var så insåg ju hennes pålla när det var allvar :bow:

Sen gick vi faktiskt hem :p

Länge sen jag la upp något här o vill dela med er min sista tävling för i år med min Connemaratråden, ett litet bevis på att dessa envisa hästar faktiskt kan :)
Matcho har gott från klarhet till klarhet denna höst, alltid en rosett hem vid varje tävling så vi tog och kastade oss ut i klasserna och avslutade året med att starta LA:P1 i november med godkänt programm, sista ponnyåret nästa år (om inte den nya regeln går igenom) som vi ska visa oss ännu mera i dem högre klasserna!
Jag Köpte honom som en omusklad ponny som helst bara ville äta gräs till att 3 år efter gå msv dressyr med en enorm energi! (bäst poäng får vi ändå på halterna:p)
eb9e36818d5448ebca9308cf255d6498b27f8b8173256217ea37d52252dfe27e_52a5a8392a6b22936184d4c7.jpg

Så himla fint av dig! Du verkar vara så generös med dina hästar gentemot andra, önskar jag hade haft någon liknande person i min omgivning när jag var ponnyryttare :love:

Det var snällt sagt.

Jo men jag har ju ett gäng så jag har att rida själv även om jag lånar ut.

Dessutom inbillar jag mig att hästarna faktiskt inte mår dåligt av att bli ridna av någon annan än mig ibland...

Ja det är väldigt kul speciellt när ponny har en o anna räv bakom örat;)
Tack så himla mycket, ja han har en väldigt fin färg, har faktiskt inte sett någon precis som honom, på sommaren ser han guldfärgad ut med lite apelkaskade "ringar" på hela kroppen, på vår och höst e han mörkbrun/gulbrun o på vintern väldigt vit på många ställen blandat med ljus vinterpäls, alltid lika intressant:p
Sen höst/ början av vintern
pic_513e2bcd9606ee29ba8722b0.jpg

Sommar (aug)
922742_10200512925360258_529977727_n_51cb45a4e087c348913ea0f5.jpg

Bara jag som tycker de e lite facinerande hur en häst kan ändra färg så mycket?O_o

Det är rätt vanligt på mörka gula och mörka skimlar tycker jag, supernajs! Min är ju grå och det varierar och det är kul :-D mörka gula är annars mina favoriter :love:

Igår fick Tiger(s matte?) ett Micklem (full = standard Horse passade jättebra!) och idag en AE-däckel från Tärnsjö. Nu jäklar ska vi lära oss tömkörning :-D har varit i ridhuset två gånger med bara tömmar och det går framåt även om det i bland svängs åt helt fel håll :-P dock bara i skritt :-P

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 333
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 422
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 130
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar