Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

Har läst din andra tråd, fy vad jobbigt!
Hoppas verkligen allt ordnar upp sig för er. Är verkligen inte roligt när det krånglar...

Kl
Ang motivationen så är jag iaf glad att det är mjukt i backen. Tycker att värsta vädret är när det fryser på och backen blir hårt och knögglig och man skrittar och skrittar och skrittar....

Nu bygger de iof ett ridhus där jag har mina hästar installade, ska vara helt klart om ca en månad :D. Har aldrig stått i stall med ridhus så det kommer underlätta massor, slippa köra 3 mil varje gång man vill trimma lite mer :).

Håller med om underlaget! Fick tummen ur i våras att fråga grannen om deras ridhus och det är ledigt alltid och kostar alldeles för lite att nyttja :-P skönt! Lagom kort skritt dit o oväder oxå.

Dessutom ska Tiger få vinterskor med sulor och 4 brodd i år, vågade inte det förra året med helt ny hovis. Och det är ju en pina att hästen inte ens kan skritta ordentligt när det är halt.

*Kl*

Idag har jag småskuttat lite med båda damerna. Peia var pga den kraftiga blåsten och trädfällandet en bit bort lite här och där men som hon hoppade :D Bra tryck i sprången! Cinna var sen precis lika perfekt som vanligt :love:

Det är klart du ska! Men vänta tills det (hoppashoppashoppas!!!) blir fruset och snö och härligt :love:

Keso är inte livsfarlig alls :p Inte en enda gång har han varit stökig vid ridning/häståkning utan bara gått snällt. Han är en liten pärla :D

Kl
Har dom senaste veckorna fått bråka med zackes mage :( bajset är normalt men sen rinner det i bak. Har fått tvätta benen varje dag.. Har plockat bort allt kraftfoder så dom senaste veckorna har han bara ätit hö. Har provat bakjäst och krafts mag och tarm. Nu ska vi köra nån vecka med pro-paste på ordination av veterinären. Får hoppas att det biter så han blir bättre. :( han brukar alltid bli lite risig i magen på hösten men inte såhär mycket och utdraget. Som tur är så är han inte påverkad förövrigt, pigg och glad :)

Och igår hände det något helt otroligt... Vi hoppade! Och visst hoppade vi väl typ en meter... Men vi kan väl vara tysta om att hindret bara låg på typ 30?:D:o man får väl gå efter hur högt hästen hoppade? ;)

Här är det också magkrångel, igen :( Tror han petar i sig lera och skit i hagen så han fodras inte från marken längre utan i tunna. Men det kunde varit värre, Gedion är inte allmänpåverkad av det heller.

Äsch, höjden är inte det viktiga! Huvudsaken är ju att man har roligt! Du har inga nya bilder på dig och Zacke? Ni är så söta! Hur har det gått med sadeln och allt förresten?

*KL

Vi kämpar på med motivationen, var peppade som fasen att rida i början av veckan men lyckades såklart klämma sönder fingret i en bildörr :mad: igår struntade jag dock i det och red en sväng i paddocken, idag slogs vi mot min förkylning, blåst och regn på en uteritt med en god vän. Jisses vad jag blev bortskämd med ridhus i stan :o Problemet är bara att Gedion avskyr regn när man rider så han går mest och försöker få så lite vatten på sig som möjligt...

Köpte nytt täcke häromdagen, kan ju spendera lite mer nu när jag tjänar en normal lön igen :D Är ett 100 grams täcke från Sharpman som jag betalade ca 500:- för. Mycket nöjd förutom den där magen som tittar ut... Och jag saknar avtagbara svanslappar, är alltid så tråkigt att behöva klippa sönder nya täcken.

1465396_10151780742093391_620561558_n.jpg

*kl
Har lite dåligt samvete för att X inte har gjort något. Här haft svårt med motivationen. Har haft en ponny på boxvila så X har iaf fått lära sig att bli lämnad i hagen och det har gått bra.

Usch va tråkigt, du som har en skimmel med, kan tänka mig att svansen inte blir så roligt om han bajsar i den?:( Och nu har Zacke ätit pro-paste i en vecka utan resultat, snarare sämre :( Nästa idè som veterinären hade var loppfrön. Men hur sjutton ska jag få i honom det som är så kräsen??! Veterinären sa att jag kunde blanda med lite betfor men betfor är ju inte bra för känsliga hästmagar :( Funkar inte det nu så vet jag inte hur nästa steg blir. Har också tänkt på höt på marken men vi har en bra torr kuperad skogshage där höt alltid ligger på torr mark och han har ju ätit från marken i 10år utan problem. :( Och om det är att han går och plockar i marken så kommer det ju inte hjäpa att hänga upp höt för att han kommer väl antagligen gå och plocka på backen när det är slut ändå.:( Typiskt, när jag väl fått ordning på min egen mage efter många år(gluten och laktos) så får hästen dålig mage istället :D

Angående sadelletandet så hade jag ju hemma en wintec new wide dressyr. Den passade för ögat mig och Zacke bra men ridpassen blev av någon anledning aldrig bra i den. Ville ju egentligen ha en dressyrsadel men tröttnade på letandet och tänkte att min Thorowgood allround får fortsätta duga till ridningen på banan och så köper jag en bomlös till uteritterna. Fick hem en Torsion Trekking som säljaren hade mätt till 45cm, när jag fick hem den var den i själva verkat 60cm och passade väl en 3gånger så stor rumpa som jag har. Kände mig lurad och satte ut den på annons igen. Fick snabbt svar av en som hade en Barefoot Arizona att byta med så vi bytte och den funkade mycket bättre :) perfekt till uteritterna! Ska bara vänja mig vid hornet(westernsadel). :p

Här är den nyaste bilden på oss, dock kass kvalite och vi blundar båda två. :D klippningen är väl inte det vackraste heller, faktiskt första gången någonsin som jag gjorde det. :D

IMG_2576_zps77d7e7ea.jpg

Det är ju alltid något i alla fall, det är ju sällan man ensamtränar hästar annars. Är det coben som skadat sig?

Zacke: Ah, inte så kul med skimmel nä. Å andra sidan är det inte så många som ser honom men det är ett gissel alltså. Bakjäst hjälper inte, inte Kraffts mag tarm heller. Läste i en annan tråd att någon tipsade om Protexin, men det är svårt att veta vad man ska prova. Har också funderat på loppfrön.

Ah, men då är det i princip inget sadelproblem nu då :D Jag har bara ridit i westernsadel en gång (har dock tränat lite western men rider alltid i engelsk sadel eller barbacka) och det var oerhört frustrerande att inte kunna sitta i lodrät sits :p

Jag gillar verkligen bilderna på er, ni känns så rätt för varandra!

Jag har fått lära mig att hästens magsaft är så sur så den bryter ned produkter så som mag- och tarm innan den kommer ut i tarmarna och kan tas upp.

Stämmer eller inte, det var en SLU utbildad lärare som sa det till vår klass i hästkunskap på riksanläggningen Wången.

Om hästen är dålig i magen och inget hjälper på väldigt länge borde du ta en hygienisk analys på grovfodret. Det kan ju vara bra att ta blodprov på hästen också, den kan ju vara sjuk utan symptom (som Z) :(

Nä men Keso är liiiiten :-P säger jag som ridit in connemara B-ponny, haha! Det var i mina orädda ungdomsår dock :-P

Tiger har fått en ny kompis, en liten söt arabflicka som är lika ranglåg som honom, hur man nu lyckas med det :-P men hon är inte så hästrädd som Tiger och det känns som han älskade henne direkt :love: De har dock inte kommit på hur man umgås ännu för båda går undan så lätt men det kommer nog. Han får sådär gulligt tindrande ögon när han tittar på henne, hahaha! En kul kombo av "åh vad söt, tänk om hon vill vara med mig :love:" och "men vad viiiiill hon? Jag vill ju bara vara nära henne ju? Varför måste jag gå en bit i från?" hahaha. Sött! Men det växlar såklart med öronen bakåt och att han vill få undan henne för hon är läskig, hon verkar dock ta just det med ro = Tiger kommer av sig och intar nyfiket stand by lite tid sidan om igen. Sjukt intressant att se dem ihop!

Keso har nog vuxit lite. Han är säkert heeeela 135 cm hög nu :D

Vad kul att han har fått sällskap! Med tiden kanske det blir en flickvän :love:

Men det blev inte som jag skrev ju!

Skrev MED STORA BOKSTÄVER och en gubbe som funkade :-P jaja, andemeningen var den samma :-D

Vart får man tag på det? :) har testat krafts mag och tarm och nu pro-paste då utan resultat :(

Jag gjorde mitt vanliga fel och kallade det för EquiPro, fastän det egentligen heter ProEquo

Här finns återförsäljare
http://www.proequo.se/aterforsaljare.htm
(klickar du bakåt finns info)

" ProEquo® är ett färskbaserat s.k. kompletteringsfoder med syrad havre som bas och innehållande den patenterade bakteriekulturen Lactobacillus plantarum JI:1. Förutom i förebyggande syfte, som en naturlig del av hästens foderstat eller bara som ett nyttigt hästgodis, så används ProEquo® främst till hästar som bedöms ha fått en obalans i tarmfloran (magproblem som diarré och illaluktande träck, stressmage och vid antibiotikabehandling etc.). Även till hästar med t.ex. fång och utslag/eksem, som sommareksem på islandshästar, använder många ProEquo® idag. "

Probimin är jättelätt att googla sig till, jag vet att de dessutom svarar mer än gärna på frågor om produkten om man ringer dem.

Pronutrin har vi använt på stressmagar på galoppisarna, det tror jag du kan få tag i på apoteket?

Hoppas pålle blir bättre snart!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 339
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 786
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 490
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 130
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar