Nya Connemaratråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya Connemaratråden!

null_zps2ddd0bf7.jpg

Från sidan ser man revben, haha.

Väldigt fina hästar, mycket trevligt uttryck på tävlingsbilden! Blir lite sotis och ska förstås träna mer för att komma till något liknande.
Har en färsk av Briar, kvaliteten sådär pga ganska långt avstånd i ridhus. Första tävlingen.
303021_469584413110546_692212000_n.jpg

Det där med vinklar är intressant. I profil ser min rätt snygg ut, på alla andra håll är det mage som sticker ut :meh:

Fiorano: Härliga bilder! Och bra jobbat med tävlingsdebuten!

Kryddelydd: Bra jobbat ni med. Själva var vi så dåliga på det där grindmomentet när vi tränade western att jag helt lade ner att någonsin komma igenom den.

*KL

Jag har lite beslutsångest över Gedions foder och sådär. Hans flock går numera på gräs på dagen och sedan på gräset över natten. Han är givetvis dålig i magen av gräset, så jag har haft honom på gräs på dagen, grushage med lite gräspill på eftermiddagen och inne på natten. Han är ju tjock som vanligt så nu när han går på gräs borde man nog egentligen dra ner lite på maten, men samtidigt vill jag inte ta bort fiber i onödan för att hjälpa magen. Så han har gått kvar på nästan samma giva.

Vintern:
Morgon 1 kg hö, en näve kraft
Lunch 2 kg hö, ca 0,3 kg speedi beet
Em 1 kg hö
Kväll 4 kg hö

Nu:
Morgon 1 kg hö, en näve kraft
Lunch 1 kg hö, 0,3 kg speedi beet
Em 1 kg hö
Kväll 4 kg hö

Hur hade ni gjort?

Varför blir han dålig i magen av gräs? Äter han för mycket/för lite, för mycket/för lite fibrer eller fel proportion protein/energi eller vad?

Tiger hade aldrig ätit så mycket hö iaf :-D

Funkar han bättre med jäst/yea-sacc eller liknande?

Hur är förresten speedi beet? Hittade det i en butik nära här och funderar på att köpa det istället när betforn är slut nästa gång.

Jag vet inte riktigt, han har blivit det varje år jag känt honom (dvs sen 1997) oavsett andra omständigheter.

Jäst har jag provat i omgångar men det har inte hjälpt tyvärr. Yea-sacc funderar jag på att prova.

Speedi beet tycker jag är bra, det ska tydligen inte vara så smakligt men Gedion är inte så kinkig. Började med det just för fiberinnehållet då han inte kan äta betfor, för då blir han dålig i magen. Samma med blött silage.

Kryddelydd: Bra jobbat ni med. Själva var vi så dåliga på det där grindmomentet när vi tränade western att jag helt lade ner att någonsin komma igenom den.

Det gick skrutt med grinden på just den tävlingen. Det ser ju trevligt ut på fotot, men jag fick inte stänga grinden efter oss. Det kan man dock inte skylla på Briar eftersom tävlingen gick på en lördag, och grinden testade jag för första gången onsdagen innan.
På nästa tävling, som var tre veckor senare, gick det dock bra. Då hade jag tränat lite mer. Det gäller att få hästen att förstå att det inte är bråttom, vilket är en sport i sig...
Jag har fått väldigt mycket beröm över Briar de två gånger han varit med på tävling, och det förtjänar han.

Grinden är en usling alltså ;) Men visst är det så, har man tränat ett moment första gången några dagar innan har de all rätt att tycka det är bökigt på tävling.

Tycker han har så härlig teckning också!

*kl

Yay! Igår fick jag besked från jobbet om att jag ÄR ledig 28 juli, så nu åker vi definitivt till RIKS. Är faktiskt ledig 26-28e men det får nog räcka med att vi åker ner den 27e, har ju en bunt djur hemma som ska vaktas också...

Jag tror inte jag orkar köra. Keso går ju på sitt hingstbete och lär ändå inte få några höga poäng. Cinna är inte lönt att visa. Iofs är hon tjock av betet så hon kanske får högre poäng än när hon visats i tävlingsform :p Och Peia, ptja, nej. Hon är visserligen inte halt på rakt spår men ändå.
Iofs kan jag ju åka upp utan egen häst. Transport har jag ju tillgång till ;)

Vi har kört långt förr om åren men nu när jag kör ensam är det mer slitsamt. Särskilt om jag ska ha både dotter och hund med mig, förutom en eller två ponnyer :p

Husse får se till att ha fixat sitt körkortstillstånd för BE så han kan "övningsköra" så inte jag måste köra allt. Jyckarna kan vi som tur är lämna hemma, husses vuxna ungar måste ändå vakta de andra ponnyerna när vi är borta.

Jag kanske kan ställa upp med snäll grå häst så får vi ihop ett komplett gäng :-D allt gick ju på lördagen så funderar tom på att ställa ut. Annars saknar jag att rida ridklass o WHP. Senast var i Björbäck när Tiger var typ 4?

Att fixa ett sånt tillstånd tar ju inte många dagar bara han får klart med synundersökningen :) Får hoppas det löser sig, inte kul att köra hela sträckan själv.

Jag har plats i bilen och släpet har sadelkammare ;) Vet dock inte om jag är ledig den helgen. Kan inte sommarschemat i huvudet än.

Åh jag önskar verkligen hade jag hade kunnat vara med på riks! Det blir bara så sjuuuukt dyrt att åka härifrån:(. Men hinner jag vinna på lotto innan dess så kommer jag;).

*kl*

Lite bilder från senaste tävlingen, gick inte så bra med tre stora missar i programmet. Däremellan var hon dock riktigt fin:).

988490_10200668833075141_895485365_n.jpg

1006241_10200668833515152_2068884948_n.jpg

971250_10200668834355173_1374744543_n.jpg

419144_10200670056105716_175200461_n.jpg

1000786_10200670056065715_872496187_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
5 410
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 788
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar