Ny regler för hästpass från den 1 juli

(Ridsport)
Från och med den 1 juli införs nya regler för hästpass, efter att en ny passförordning tas i bruk. Detta innebär att inga hästar, oberoende av ras, ålder eller användningsområde, får hållas utan ett giltigt pass.

Läs mer...

Sv: Ny regler för hästpass från den 1 juli

Enligt den nya förordningen ska passet alltid finnas tillhands vid transport av hästen. Om hästen transporteras till fots, till exempel rids, ska passet kunna visas upp inom tre timmar. :confused::confused::confused:

Så det är alltså lämpligt att ha hästens pass i ett skåp i stallet i en sadelkammare där det springer xxxx antal småtjejer, folks barn, skötarnas kompisar och annat löst folk för jämnan? Hur ska annars skötaren kunna visa upp passet de dagar hon har hästen?

Va F-N tänker de med? :mad:(Undrar hur många av dem som själva har häst???:devil:)
Borde inte passet betraktas som värdehandling? Och alltså förvaras på annan plats än hästen (typ hemma hos hästägaren) ?

Ja och på något sätt så känns det inte som om "dina handlingar" är så där jättebrottsliga! :p

Visst, klart man inte behöver sprida kanyler runt sig som en vattenspridare, men att gå över i att nära nog vakta dem med larm och vapen, det känns överdrivet! Vill knarkare ha tag på kanyler, då letar de rätt på kanyler! Jag brukar tex alltid bryta sönder dem innan jag kastar dem.

Vet en ridskola som noggrant hade sina kanyler inlåsta på helt rätt sätt. De hade inbrott, det enda som försvann var just kanylerna. Tjuvarna gick rätt in, letade rätt på medicinskåpet, bröt upp det och snodde kanylerna.
Om ridskolan i fråga i stället hade haft kanylerna lite här och där i stallskåp, på kontoret osv, då hade kanske inga kanyler stulits? :angel:

Alltså,jag tror inte man behöver oroa sig för det..finns ju ingen som kan kontrollera det ändå,däremot måste ju passet finnas till hands OM det skulle hända något med hästen när du inte kan komma dit på studs med passet,så om du tex åker långt bort så får du lamna passet till någon som har den möjligheten.Passet är ju ingen värdehandling direkt,det tillhör ju hästen,och man kan få ett nytt endast om man har papper på att man äger den.Passet ska alltid vara där hästen är,det har alltid varit så.Om jag rider in en häst åt någon tex så får jag med passet,så att veterinären ska kunna fylla i något om det blir nödvändigt.Det betyder inte att jag kan stjäla hästen bara för att jag har passet..jag har ju inga papper på att den är min,och står inte som ägare ändå.

:rofl:Jag sätter alltid tillbaka "korken" på dom och lägger dom oftast på en hylla inne i sadelkammaren,aldrig i stallet..har aldrig oroat mig för att någon ska sno dom faktiskt..det är väl deras problem?jag lider inte av att någon annan vill ha mina gamla begagnade kanyler.;) Jag har i alla fall inget medicinskåp med lås..har väl inte tid att leta efter nycklar när det väl har hänt något..då är det oftast bråttom.Nej min hylla duger fint.Passen har jag inne,men jag bor 20 meter från mitt stall.Och jag tar inte med dom på ridtur,får hoppas inte passpolisen och kanylpolisen kommer och tar mig:cool::)

kl

Nu har alla fullt upp att jaga fildelare så jag tror knappast att någon letar ridande jäntor i skogen för att kolla pass. :grin:

Ta och stoppa ev kontrollanter djupt nere i dynghögen.

Eller begär att dom ska bekosta era nya pass.
Eller annars får väl avelsföreningarna göra det.

AM (med säkert ej godkända trav-pass men det struntar jag i)

(Ridsport)
Från och med den 1 juli införs nya regler för hästpass, efter att en ny passförordning tas i bruk. Detta innebär att inga hästar, oberoende av ras, ålder eller användningsområde, får hållas utan ett giltigt pass.

Läs mer...

JAG GER TA MIG FAN UPP!!
har dom inget bättre att pyssla med dom där hönorna där borta.
kan vär återinföra tidemanslagen eller ngt annat vettigt istället.
snart ska man väl sätta en vimpel i bajshögarna på grusvägarna så dom kan ringa och kolla ifall det faktiskt var min häst som bajsade på dom tre grässtråna där borta en varm junidag atronhundra-frös-ihjäl..
inte riktigt klokt... man kanske ska ringa in först och fråga om det är okej att släppa ut sina hästar i hagen eftrersom jag inte har passet tejpat runt huvet på dom...

Kl*

Gäller detta alla ponnyer, hästar osv? eller bara de som är registerade i asvh?
Min ponny har ju sitt pass i asrp, måste "vi" också göra om vårat pass om det saknar något?

Senast ändrad av en moderator:

Ja när det kommer till ett ritat konturdiagram samt sidor för medicin/livsmedel så gäller det alla,men det har väl de flesta? Både mina pass i STC och mina pass i Svensk ridponny finns dessa med.Gjorda typ 03 och 06

:rofl::rofl: Som sagt,jag tror inte vi behöver oroa oss för att det ska komma någon passpolis..
och jag tycker inte det verkar fungera med de där medicin grejerna ändå..är ju ändå ingen veterinär som fyller i dom..

:rofl::rofl: Som sagt,jag tror inte vi behöver oroa oss för att det ska komma någon passpolis..
och jag tycker inte det verkar fungera med de där medicin grejerna ändå..är ju ändå ingen veterinär som fyller i dom..

Man undrar ju vad som utöst denna förändring, inser dom att det slarvas med
medicinska anteckningar i passet??
Får veterinärrna nya instruktioner undrar jag, eller läggs ansvaret på hästägaren? Ska bli intressant att se om veterinärena påpekar detta nästa gång man är på klinik och får något preparat med livstidskarens!!

Är det inte konstigt att just Sverige tar på sig att alla ska ha pass, i Irland bestämde de att det var endast de hästar som skulle åka utomlands som måste ha pass, de är kloka de där irländarna!!!
Jag tror inte passet har ngt att göra med smitta osv att göra, jag tror att det ha att göra med pengar, de ska kunna räkna ut hur mkt som cirkulerar svart, och göra ngt åt det, säger bara en sak; F-CK U!!! :cool:
Jag tänker tillämpa civil olydnad!!!:devil:

Nej... hästpassen är till för att säkra köttkvalitén på de hästar som äts upp av människor.

Hästpassen ingår i EU-kampanjen "från jord till bord" som främjar till att säkra kvaliteten på maten som folk stoppar i sig.

Om man jämför med övriga köttproducerande djur så har dessa centrala register hos jordbruksverket, allting journalförs och varje djur har sin egen identitet - allt för att öka spårbarheten på köttpartier som används för livsmedelsframställning.

Eftersom hästfolk för det mesta inte är tillräckligt seriösa för någon form av liknande system så får man lösa det hela på andra sätt än för köttbönderna....

Om det sedan skulle kunna användas för att komma åt en del av de svarta pengar som cirkulerar i hästnäringen är det bara en bonus, alla seriösa hästintresserade tjänar i längden på att vartenda öre av svarta pengar som kan knipas åt.

Att hästnäringen är full av vaneförbrytare och yrkeskriminella som struntar i skatteregler, arbetstidsregler, kollektivavtal, miljölagstiftning m.m. leder till att hästnäringen inte kan tas på allvar och att det är skitsvårt att hitta "hästjobb" som det faktiskt går att leva på.

Nä, civil olydnad är något man kanske kan propagera för i andra avseenden, men i det här fallet förlorar seriösa hästutövare på att trilskas.

KL

för alla som blivit förvirrade över ASVH's "lista" så gäller följande, direkt från jordbruksverket som jag mailat:

Pass som är utfärdade enligt nu gällande regler är även giltiga framöver. Av vad jag förstår på ditt mail och hänvisningen till reglerna som gällde 2006-2007 och även gäller nu, så är ditt pass utfärdat enligt nu gällande regler och behöver då inte bytas ut. Listan på ASVH:s tidigare versioner av pass är deras. Av 26 artikeln i förordningen 2008/504 som kommer att gälla framgår tydligt att "Hästdjur som föds senast den 30 juni 2009 och som identifieras före det datumet i enlighet med beslut 93/623/EEG eller 2000/68/EG, ska anses vara identifierade i enlighet med denna förordning."

så alla som följt reglerna och förnyat/skaffat sina pass enligt senaste förording 2006-2007 kan koppla av : )
ang. Chipmärkning blir den obligatorisk för från och med 1 juli reggade hästar - hästar som reggats tidigare är det helt valfritt om man vill chippa.

Tidningen Ridsport som publicerat artikeln och ASVH's dokument borde enligt mig, ha varit noggrannare med att förtydliga vad som gäller, istället för att bara publicera utan att klart redogöra detta.

jag har en timmes bilresa till stallet, är ofta ute och kör mer än en timmes körväg från stallet, blir jag kontrollerad längst bort på körturen så blir det svårt att visa upp passet inom tre timmar. för passet kommer inte förvaras någon annanstans än hemma inlåst i kassaskåpet.
tveksamt om jag har lust att ta med det till tävlingar heller...finns mej veterligen inget i tävlingsreglementet som säger att jag måste visa upp passet på tävlingsplatsen så jag ser inte någon anledning till att ha passet inlåst i bilen och riskera att det blir stulet..

Sverige och EU gör det mer och mer omöjligt för normala människor att bo kvar.. Är målet att bara en viss sorts människor ska kunna leva inom EU / Sveriges gränser?

KL
Jag tycker ni gör en höna av en fjäder : )

Eftersom hästens vaccinationer ska registreras i passet, och detta ska visas upp på tävlingsplatsen, så är det väl högst naturligt att passet ska med på tävling? Ens eget pass ska ju också med på resa, och det är väl i högsta grad en likvärdig värdehandling.

har svårt att se att man blir av med passet i bilen pga inbrott på en tävlingsplats det kan inte vara så särskilt troligt.:D

vi har inte några vaccinationskrav inom travet... än.. till hösten får vi vaccinationskrav, och då får man väl lösa det på något sätt. men passet kommer jag inte ta med mig, ett gammalt hederligt vaccinationskort borde ju kunna funka lika bra för det. är ju bara att be vet. fylla i vaccinationerna i passet också..

så om du hämtar ut 100 000kr på banken skulle du gladerligen låta pengarna ligga i bilen ? för bilinbrott är ju inte så troligt...?

vi har inte några vaccinationskrav inom travet... än.. till hösten får vi vaccinationskrav, och då får man väl lösa det på något sätt. men passet kommer jag inte ta med mig, ett gammalt hederligt vaccinationskort borde ju kunna funka lika bra för det. är ju bara att be vet. fylla i vaccinationerna i passet också..

så om du hämtar ut 100 000kr på banken skulle du gladerligen låta pengarna ligga i bilen ? för bilinbrott är ju inte så troligt...?

Jag likställer inte passets värde till 100.000 kr.
i övrigt ärju hela tanken med passen att hela hästens medicinska historia ska finnas där, inte på lösa vaccinations kort som tekniskt sett kan tillhöra vilken häst som helst. så det är nog bara att vänja sig vid att även hästar har pass handlingar : )

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 306
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 272
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama