Ny regler för hästpass från den 1 juli

(Ridsport)
Från och med den 1 juli införs nya regler för hästpass, efter att en ny passförordning tas i bruk. Detta innebär att inga hästar, oberoende av ras, ålder eller användningsområde, får hållas utan ett giltigt pass.

Läs mer...

Sv: Ny regler för hästpass från den 1 juli

Men det beskrivs ju inte som godkänt pass någonstans? Om man kikar på länken står det en lista på slutet över vilka som är godkända, och detta beskrivs inte.
Konturdiagram och sidan för behandlingar, hur ser de ut? Så jag kan kolla i min hästs pass om hon har det :)

Angående "3 timmars-regeln" vete sjutton om jag skulle hinna. Om jag är 30 min ridväg från stallet, sen har jag 20 min till bussen, 1 h med bussen (förutsatt att den går just när jag behöver den), 15 min hem - hämta passet - tillbaka till bussen, 1 h med buss igen (förutsatt att den ännu en gång går precis rätt tid för mig) och sen 20 min till stallet. Det är lite drygt 3 timmar, alltså måste jag ha hennes pass i stallet. SÅ mycket enklare det blir för hästtjuvar då :crazy:

Vem kan kräva att få se passet då? Polisen? Jordbruksverket?
Vad händer om jag inte kan visa upp det inom 3 timmar?

Jag vill veta mer!

Digital häst, det är framtiden!

Håller med dig!
Nu är inte mina hästar chipmärkta, men borde vara det. Det känns mkt lättare att tappa bort, förfalska eller få passet förstört av någon anledning.
(Eller glömma..:o)

Jag borde kanske lagt till en smiley efteråt, så ingen tror att jag tog flicknamnet och favvofärgen på allvar.

:)

KL

Alla har väl ett låsbart medicinskåp i stallet? Varför kan ni inte ha ett låsbart skåp där ni har hästarnas pass?

Jag förstår inte vad ni gnäller om?

tillägg: Vänta bara tills ni måste föra behandlingsjournaler som ska förvaras i stallet i minst ett år som vi travfolk måste ;)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Jag förstår faktiskt inte motståndet till pass:confused:...

För mig är det en självklarhet att mina hästar har pass, det är en säkerhet att de inte kan stjälas och säljas eftersom de är chippade så kan de alltid identifieras.
Att passet finns hos fodervärden är väl också en självklarhet? Hur förs annars veterinära anteckningar in? Ägarbeviset ska ju såklart ägaren behålla, det är ju en garanti för att just denne äger hästen.

Jag har då passet med mig när jag åker med hästen, rider jag så är jag sällan sååå långt bort, men ser heller inget större problem med att ha med det om så krävs.

Motståndet är inte mot passet utan att man ska ha passet på sig när man rider eller kör eller så måste man kunna visa upp det inom 3 timmar. Eller att man måste ge iväg passet till stallägaren = risk att det försvinner. Eller att man måste förvara det i bilden när man är och tränar.

Alltså hur vi ska hantera passen inte att vi ska ha pass

Jösses! :eek:
De måste ha för lite att göra de som hittar på sådana här saker?! Och fantastiskt, ännu en sådan där svensk lag som ingen kommer kolla att den efterlevs! :grin:
Och framför allt undrar man VAD ÄR POÄNGEN??!! :confused:

Jösses! :eek:
De måste ha för lite att göra de som hittar på sådana här saker?! Och fantastiskt, ännu en sådan där svensk lag som ingen kommer kolla att den efterlevs! :grin:
Och framför allt undrar man VAD ÄR POÄNGEN??!! :confused:

:bow::bow::bow:

KL

Alla har väl ett låsbart medicinskåp i stallet? Varför kan ni inte ha ett låsbart skåp där ni har hästarnas pass?

tillägg: Vänta bara tills ni måste föra behandlingsjournaler som ska förvaras i stallet i minst ett år som vi travfolk måste ;)

Det är väldigt ovanligt med medicinskåp i ridhäststall.. Snarare så står medikamenterna här och där, och i inackstall har resp hästägare sina medikamenter i sitt stallskåp etc. Trav- & galoppvärlden skulle bli stumma om de såg hur mediciner hanteras i (många) ridhäststall på hobbynivå.

Men det beskrivs ju inte som godkänt pass någonstans? Om man kikar på länken står det en lista på slutet över vilka som är godkända, och detta beskrivs inte.
Konturdiagram och sidan för behandlingar, hur ser de ut? Så jag kan kolla i min hästs pass om hon har det :)

ASVH beskriver de pass som är aktuella för DERAS hästar. Men det står i texten vad som krävs, Man måste LÄSA lite med. Och det är inte EN ENDA ny information ang gamla pass. Dvs det är samma regler för giltighet som gällt i ÅR. Så lite skrämmande att folk inte vet om deras pass är giltiga, så kanske bra med nya regler så folk kikar lite extra =)

Giltiga pass har ett konturdiagram, det är alltså en tecknad, stiliserad häst där tecken och virvlar på hästen passet gäller för är inritade, och så är det stämplat och signerat av godkänd ID-kontrollant. Hojta om du vill se ett foto.

Behanlingsdelen är sidor där man kan föra in medicinering, och i samband med detta finns den berömda 'rutan' där man kan undanta hästen för livsmedelsproduktion. Exakt utformning skiljer sig lite mellan rasföreningarna. Kan ta bilder på det med, men som sagt layouten skiljer sig lite mellan passen.

Vet du när passet är utfärdat?

KL

Nu finns det sådana ställen där du inte får plats med ett skåp eller låda med lås! Nu har jag det ganska bra eftersom jag har ett eget krypin men med samma nyckel som de andra som göms ute så alla kan ta sig in i sadelkammaren.

Och hur lätt är det inte att ta med eller bryta sig in i dessa skåp! Passen är ju värdehandling och hur man ska förvara sådana vet vi ju men inte många har den möjligheten åtminstone inte i stallet.

MVH Ann

Senast ändrad av en moderator:

Passet är en värdehandling o inte skulle jag förvara det i stallet, hemma har jag dom inlåsta i kassaskåpet

Aha, så andra rasföreningar kan ha annat utseende på sina pass :idea:
Min hästs pass har både bilden med virvlar osv och sidor där medicinering kan införas. Passet är utfärdat 05, så alltså måste det vara godkänt även efter 1 juli?

Jajamensan, det är godkänt och helt i sin ordning och du behöver bara tänka på 'ta med det'-delen =)

Och o ja, det är stor skillnad på själva utseendet på passen mellan de olika rasföreningarna. Innehållet är ju detsamma, men layouten på innehållet och vilken ordning saker kommer i etc kan skilja rejält.

Ang passet som värdehandling vore det ganska intressant att veta hur försäkringsbolagen ser på passtöld ur bil etc. Ur låst sadelkammare t ex, med godkänt lås, borde kunna funka, men i övrigt. Det är petiga regler med stöld av värdesaker ju bil liksom..

Sen, är frågan om det försäkringsmässigt räknas som värdehandling. Visst är passet en värdehandling generellt och det är dyrt att skaffa ett nytt, och en del krångel. Men samtidigt så är det ofta inget ägarbevis. Utan det är just ett pass, dvs ett identifikationsdokument. Och passet i sig är ganska värdelöst. Har du pass + häst är det lite mer användbart men eg inte superanvbart då heller. Däremot som sagt, för mig är det ju en värdefull handling som är kostsam att ersätta, och dessutom krångligt att ersätta. Extrakrångligt för fullblodet som har ett utländskt pass med utländska uppgifter (så t ex sidan med behandlingar, den fick jag beställa - och betala för, dock en struntsumma, en hundring) från weatherbys.

Ägarskap kan jag inte bevisa med passet dock, utan det finns ett ägarbevis för just det.

Passet är en värdehandling o inte skulle jag förvara det i stallet, hemma har jag dom inlåsta i kassaskåpet

samma här.. jag har mina pass inne i huset eftersom jag har stallet på gården. Men passet ska finnas där hästen finns anser jag. Så har man hästen inakorderad så bör passet finnas där. Finns de inte ett kassaskåp eller liknande i stallet eller i stallägarens hus så tycker jag att det är upp till stallägaren att fixa det. Iaf om det stallägaren hyr ut boxar i ett företag.

KL

Nån skrev att de inte skulle kunna ta sig hem och hämta passet inom tre timmar om de är ute och rider vid stallet. Då tycker jag att man ska flytta hästen. Det är trotsallt ägaren som ansvarar för sin häst och då ska man inte ha så långt till stallet så man inte kan ta sig dit snabbt om något händer.

Jag är amatörtränare inom travet och jag FÅR INTE ha hästen uppstallad någon annanstans än i mitt närområde eller i det område där jag arbetar.

Ang passet som värdehandling vore det ganska intressant att veta hur försäkringsbolagen ser på passtöld ur bil etc. Ur låst sadelkammare t ex, med godkänt lås, borde kunna funka, men i övrigt. Det är petiga regler med stöld av värdesaker ju bil liksom..

Sen, är frågan om det försäkringsmässigt räknas som värdehandling. Visst är passet en värdehandling generellt och det är dyrt att skaffa ett nytt, och en del krångel. Men samtidigt så är det ofta inget ägarbevis. Utan det är just ett pass, dvs ett identifikationsdokument. Och passet i sig är ganska värdelöst. Har du pass + häst är det lite mer användbart men eg inte superanvbart då heller. Däremot som sagt, för mig är det ju en värdefull handling som är kostsam att ersätta, och dessutom krångligt att ersätta. Extrakrångligt för fullblodet som har ett utländskt pass med utländska uppgifter (så t ex sidan med behandlingar, den fick jag beställa - och betala för, dock en struntsumma, en hundring) från weatherbys.

Ägarskap kan jag inte bevisa med passet dock, utan det finns ett ägarbevis för just det.

Med dom nya reglerna så borde ju passet vara en värdehandling eftersom du inte kan göra något utan att passet finns med. Det kan ju bli så som det har blivit med handikaptillstånden, alltså en svarta börs handel. Ja det är en intressant fråga hur försäkringsbolagen ser på passen och hur de ska förvaras. Mitt ägarbevis finns med i passet och det ska skickas in vid ägarbyte men det beror väl på att det är olika utfärdare av passen.

MVH Ann

hmm..gjorde nytt pass till mitt sto 2006..räcker inte det nu?måste jag göra om allt?Kan någon förklara för mig för nu hänger jag inte med?? Hon har pass i Svensk ridponny-duger det? Att stallägaren ska ha passet har jag vetat länge..det är ju ingen värdehandling eftersom det tillhör hästen,det är papprena/kontraktet på hästen som är värdefulla.Fast man behöver nog inte ta med passet när man är ute och rider hemma..kommer knappast någon och kontrollerar det..vi har ju inte ens "tid" att följa upp alla djurskyddsfall i det här landet.

Alla pass som är giltiga innan första juli är även giltiga efter 1 juli.

Jag trodde inte man kunde krångla till det mer men det kunde man tydligen! Fick nog av alla frågetecken i skallen och ringde helt sonika ASVH som knappt kunde svara på någonting, vart (som vanligt) skickad vidare och ringde upp Jordbruksverket (Sjv) för att få reda på vad som gällde för mig och min häst. Behövde inte göra ett smack, mer en att ta med mig passet när hästen träffar vet. och ha det med när den ska transporteras. Bor nu så nära stallet att jag kan åka hem o hämta passet om det skulle vara något. Dessutom sa dom att det skulle komma något som skulle heta "smartkard", det skulle (vad jag uppfattade) innehålla det väsentligaste om hästen på ett "elektronkort", men var inte framtaget än! Om man inte ville lämna ifrån sig passet finns det tydligen en sorts dublett att beställa (som inte var lika omfattande som vanliga passet). Hoppas jag inte rörde till det mer nu, utan det vart lite klarare! Vart mycket info på kort tid, svårt att få ner allt!:confused::angel::confused:

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 306
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 272
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama