Ny regler för hästpass från den 1 juli

(Ridsport)
Från och med den 1 juli införs nya regler för hästpass, efter att en ny passförordning tas i bruk. Detta innebär att inga hästar, oberoende av ras, ålder eller användningsområde, får hållas utan ett giltigt pass.

Läs mer...

Sv: Ny regler för hästpass från den 1 juli

Så då behöver jag inte göra något alls då? Och min åring (fyller ett första juni) ska jag göra pass till i början på maj,har jag henne olagligt fram tills passet kommer?

Så då behöver jag inte göra något alls då? Och min åring (fyller ett första juni) ska jag göra pass till i början på maj,har jag henne olagligt fram tills passet kommer?

Absolut-hon är jätteolaglig,du måste nog vara försiktig så inte passpolisen kommer och tar er:eek: Nej du det är nog ingen risk att någon kommer och kollar din häst-med tanke på den obefintliga gränskontrollen och att djurskyddet nu lagts över på JBV med katastrofalt resultat-finns djur som missköts under lång tid och det är ingen som "har tid" att kolla upp anmälningar ens.Sen kan man ju undra när man läser en del inlagor här om inte EU har några anställda som ska lobba för de nya bestämmelserna-kan ju inte finnas en vettig människa som tycker det här är en nödvändig bestämmelse:angel:

det är inte EN ENDA ny information ang gamla pass. Dvs det är samma regler för giltighet som gällt i ÅR. Så lite skrämmande att folk inte vet om deras pass är giltiga

Jag håller med. Det här är ju egentligen inget nytt. Alla hästar ska ha pass, och passet ska följa hästen. Så har det ju varit länge!

Giltiga pass har ett konturdiagram, det är alltså en tecknad, stiliserad häst där tecken och virvlar på hästen passet gäller för är inritade, och så är det stämplat och signerat av godkänd ID-kontrollant. Hojta om du vill se ett foto.

Komplettering: Eftersom det kommer att bli obligatoriskt med chipmärkning så lär nog kravet på ett konturdiagram snart vara borta. Chipmärkning är ju mycket mer exakt än dessa "kluddiga" diagram ...

Behanlingsdelen är sidor där man kan föra in medicinering, och i samband med detta finns den berömda 'rutan' där man kan undanta hästen för livsmedelsproduktion. Exakt utformning skiljer sig lite mellan rasföreningarna.

Just de sidorna ser väl ganska lika ut, även om passen i övrigt har lite olika utformning?

Komplettering: Eftersom det kommer att bli obligatoriskt med chipmärkning så lär nog kravet på ett konturdiagram snart vara borta. Chipmärkning är ju mycket mer exakt än dessa "kluddiga" diagram ...

Fast det gäller ju pass som redan är utfärdade, utan krav på chip. Och där har det länge varit krav på den sidan med beh för att passen ska vara giltiga. Det jag menade med att krav för giltighet idag är samma som för ett år sen. Och de som är giltiga idag är det precis som skrevs efter 1 juli med.

Just de sidorna ser väl ganska lika ut, även om passen i övrigt har lite olika utformning?

Skulle man kunna tro, men faktiskt inte. Jag har fyra olika, giltiga pass här. Ett för arab, svenskutfärdat, ett för welsh även det svenskt, ett äldre utländskt (irländskt/engelskt) för eng fullblod samt ett från SGC för svenskfött fullblod. Behandlingssidorna är olika layout på i samtliga pass. Dels hur mycket som står, på vilka språk det står och i viss mån HUR det står samt även själva utformningen. Betydelsen är ju densamma dock.

*kl*

Jag är lika tjurig som i den andra tråden med samma nyhet. Jag tycker det är TRAMS faktiskt. Mina hästar har pass och de är chippade.

Ska man instifta en hästpolis nu för att häva arbetslösheten kanske? Så att man ska bli jagad och ombedd att visa passet omgående, ANNARS...

Jag har mina hästpass hemma, jag lämnar dem icke i stallet oavsett hur mkt jag litar på folket där. Vid klinik/veterinärbesök har jag alltid passen med. Vi tävlar ju aldrig annars skulle jag haft det med mig då också för det måste man ju redan och det har jag inga problem med. Har vi inbokade vet besök när jag är på jobbet osv så lämnar jag det hos stallägaren dagen innan så att de finns tillgängliga vid behov och hämtar dem senare på dagen när jag slutat jobbet. Tycker bara det är urfjantigt att kunna plocka fram det på studs.

Jag har själv långt till stallet och för mig är det inget alternativ att ha hästen närmare. Ska de bo i lägenheten bredvid då eller? Eller i en närliggande förort?
Mina flockvana fröknar som hatar att vara inomhus vill ha och förtjänar lösdrift. Det tänker jag inte ta ifrån dem.
Skulle någon mot förmodan stoppa mig när jag är ute och rider i skogen 8 km bort från stallet så får de väl åka med mig tillbaka till stallet, vänta där, köra med mig till stan och då se hästens pass ELLER så får de väl sätta mig i finkan.

*fortfarande megatjurig Angelwings*

Men det finns inte pengar till att hålla koll på det där. Ska den på officiella saker som veterinär, tävling etc, då tar du med passet...

Eeek...jag måste verkligen ha blivit tappad på huvudet när jag var liten. Men jag måste ändå få fråga om det är någon vänlig själ som har lust att ta sig tid och svara.
Jag som har en frysmärkt travare med pass utfärdat 2003. Är det godkänt för min del?!
Eller måste jag göra något mer för att det ska vara godkänt?!
Mvh en förvirrad Xoya.

Men det måste man ju göra redan nu.

Xoya: det borde det vara. Jag kollade igenom mina hästpass igår. Båda har konturdiagram och sidor där man ska fylla i behandlingar om hästen ska till livsmedel eller vad det nu står. Så jag tänker leva mitt liv som tidigare och anta att det är okej. :)

Mig veterligen så finns både konturdiagram och behandlingssidor på STC:s pass så ditt är okay gissar jag på! Skaffade mitt pass till gammelgubben ungefär då och det har allt som krävs.

Visst är det krångligt och så med alla dessa nya regler men vi får inte glömma att det är BRA med hästpass i grunden.Man får bättre koll,svårare att tex slakta utomlands samt svartslakt..
Jag tror vi lugnt kan köra på precis som förr..tror knappast att det kommer stanna en svart bil med kostymklädda män i solglasögon och fråga om hästpasset på ridturen:rofl:

Och ibland behövs ju inga medicinskåp! I stallet där min häst bor finns två boxar och två hästar. Den ena är min häst, den andra är stallägarens. De enda förutom vi två som någonsin är i sadelkammaren är våra sambor eller min medhjälpare (vuxen). Sadelkammaren är fö låst när ingen av oss är där.
Varför i hela fridens dar skulle vi ha ett medicinskåp känner jag?! Blir någon av våra hästar sjuka och ska medcineras så kommer ju jag eller stallägaren att göra det. Behövs något förvaras svalt så hamnar det i stallägarens kylskåp och jag skulle få nyckel till deras hus. Vore "overkill" att ha ett medicinskåp...

Angående om hästens pass/registreringsbevis är en värdehandling så var det intressant när jag skickade in mina två förra hästars registreringsbevis för att få utfärdat pass. Mina hästar är registrerade hos ASVH.
Jag ansåg sådant vara en värdehandling och skickade det rekommenderat med posten. Fick tillbaka passen i vanlig post! :grin:
Vems vore ansvaret om posten fipplat bort mitt pass?

Och ibland behövs ju inga medicinskåp! I stallet där min häst bor finns två boxar och två hästar. Den ena är min häst, den andra är stallägarens. De enda förutom vi två som någonsin är i sadelkammaren är våra sambor eller min medhjälpare (vuxen). Sadelkammaren är fö låst när ingen av oss är där.
Varför i hela fridens dar skulle vi ha ett medicinskåp känner jag?! Blir någon av våra hästar sjuka och ska medcineras så kommer ju jag eller stallägaren att göra det. Behövs något förvaras svalt så hamnar det i stallägarens kylskåp och jag skulle få nyckel till deras hus. Vore "overkill" att ha ett medicinskåp...

För det är ganska stränga regler för hur man får förvara medicin, gäller det kanyler är det ännu värre. Så eg ska all medicin som förvaras i stall vara i medicinskåp, även om det känns som overkill ibland.

Tror jag var otydlig! Igen medicin och inga kanyler kommer ju att förvaras i stallet där jag är inackorderad. Det kommer ju hamna inne i stallägarens hus. Bara för att det är enklare i stället för att ha det "liggandes och drälla" i stallet.

Jag är en buse..förvarar mediciner och kanyler lite här och var i sadelkammaren *slarver* ..jag har dom bara i sadelkammaren i alla fall..brukar städas ut varje vår efter betessläpp:angel:

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 306
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 272
Senast: MML
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama